HÕFF tõi Haapsalu tänavatele mootorsaemõrvarid ja kinno maailma parimad žanrifilmid
Üheksandat korda toimuv Haapsalu õudus- ja fantaasiafilmide festival (HÕFF) avati 24. aprillil kell 19.15 Haapsalu kesklinna läbiva rongkäiguga, mis sel aastal on inspireeritud HÕFFil linastuvast filmiklassikast “Texase mootorsaemõrvad”.
Haapsalu festival on üheksa tegevusaasta jooksul jõudnud kinnituda tõsiseltvõetavate žanrifestivalide nimekirja, olles seni ainus Baltimaades.
Filmid on valitud eesmärgiga anda ülevaade žanris toimuvast, pakkudes midagi igale vaatajale, olenemata ta suhtumisest õudusfilmi.
HÕFFi juht Maria Reinup seletas, et ei olegi mõtet võtta nii, et mis on õudusfilm ja mis on žanrifilm ja hea draama. "Küsimus on pigem laiem, mis teeb ühe filmi heaks," ütles Reinup Aktuaalsele Kaamerale. "Et filmil oleks sisu. Eriti oluline on õudus- või žanrifilmi puhul, et ei oleks lihtsalt tühi rappimine, vaid et tal oleks mingi kõlapind, et oleks ajalooline tähtsus, et sisu kõnetaks ja paneks meid mõtlema."
Õudusfilmi žanris võib täheldada kahesuunalist liikumist - ühelt poolt naturalistlik äärmus ja teisalt psühholoogilised põnevusfilmid. Samas tuleb arvestada ka sellega, et just veri on see, millega selles žanris maalitakse.
Omaette huviobjekt filmisõpradele on näiteks Aasia kinos toimuv, mis alati ei mahu läänemaistesse kaanonitesse. Žanri austajad ei pea oluliseks aga mitte ainult mitekülgset kava.
Õudus- ja fantaasiafilmide austaja Valter-Kristjan Oberg sõnas, et hindab kõige rohkem meeleolu. "Ja loomulikult on filmi vaatamine minu jaoks sotsiaalne tegevus, festivalil tuleb see eriti hästi välja, et sa satud kokku inimestega, kes ka armastavad filme, ja saad seda rõõmu jagada."
Elutööpreemiaga peab Haaspalu festival tänavu meeles 40 aasta eest Texase mootorsaemõrvari loonud režissööri Tobe Hooperit, samuti on festivalil võimalik taas näha Jaapani koletistefilmi "Legend dinosaurusest" (1977), mis jooksis Eesti kinodes 1980ndatel aastatel.
Festivali avafilmi „Sina oled järgmine” järel jätkub HÕFFi filmi- ja peomaraton kogu linnas kuni pühapäevani.
HÕFFil näidatakse 37 filmi 18 riigist, neist 24 on täispikad.
Põhiprogrammi raames on publikul võimalik näha mitut viimase aasta festivalimenukit nagu „Babaduuk” (Austraalia), „Kadumise järjekorras” (Norra), “Märgalad” (Saksamaa), „Vaikiv kurjus” (USA) ja „Koolnukangestus” (Hiina, Hongkong). Rahvusvaheliselt esilinastub festivalil esimene Kõrgõstani õõvafilm “Teispool”.
Friigifilmide programmi raames näeb eesti publik esimesena Euroopas Jaapani vaimukat zombikomöödiat “Ka surnud rokivad” ning USA poliitilist satiiri “President Huntmees”.
HÕFFi publik näeb ka maailma halvimaks filmiks nimetatud 2003. aasta Tommy Wiseau’ draamat “Tuba”, mille linastusel viibib ka teose Skandinaavia ametlik levitaja Elias Ruge.
Festivali klassikaprogrammi seansid on seekord pühendatud 1980ndatele aastatele. Nii näeb publik filmivalikut kunagistest populaarsetest koletisfilmidest. Samuti on haruldane võimalus suurelt ekraanilt näha 1981. aasta John Carpenteri ulmeklassikat “Põgenemine New Yorgist”, peaosas noore Kurt Russelliga.
Seekordne HÕFFi ekstreemfilm on Hongkongi ja Hiina koostöös valminud linateos “Surmalaager 731”. See on esimene osa lõpetamata triloogiast, mis käsitleb jaapanlaste genotsiidi hiinlaste vastu teise maailmasõja eel ja ajal.
Festivali fookuses seisab ameerika režissöör Tobe Hooper, kelle loomingust linastub HÕFFil kaks filmi: õudusfilmiklassikaks tõusnud “Texase mootorsaemõrvad” (1974) ja Stephen Kingi romaani alusel vändatud “Salemi vampiirid” (1979). Rohkem kui 20 täispikka mängufilmi lavastanud Hooper saab HÕFFilt ka elutööpreemia.
Teist korda toimub festivalil rahvusvaheline lühifilmide konkurss, kus kaheksa Euroopa lühifilmi astuvad võistlustulle Hõbedase Méliès’ (Méliès d’Argent) auhinna nimel. Eestit esindab võistluses Margus Paju lühifilm „Kaastundeavaldus”.
Lisaks filmidele pakub HÕFF ka mitut filmiteemalist loengut, toimub lauatennise turniir ja võetakse mõõtu mälumängus. Neljapäevast laupäevani toimuvad ka HÕFFi alati populaarsed peod parimate Eesti DJ-de osavõtul.
Toimetaja: Tõnu Pedaru
Allikas: HÕFF