Arvustus: Dan Deaconi elektropopp kui psühhedeelne helialkeemia ({{commentsTotal}})

Dan Deacon koos Jack Blackiga.
Dan Deacon koos Jack Blackiga. Autor/allikas: FB

Uus plaat

Dan Deacon
"Gliss Riffer" (Domino)

8/10

Baltimore'i päritolu Ameerika helilooja Dan Deacon on viljelnud nii avangardistlikku nüüdismuusikat kui elektroonilist psühhedeelpoppi. Tema album "Spiderman Of The Rings" (2007) esindas Deaconi esimest sammu alternatiivpopi maailma ning seega võiks seda hea kriitilise vastuvõtu osaliseks saanud plaati pidada Dan Deaconi altpopi debüüdiks, ehkki enne oli ta avaldanud ka mitteametlikke albumeid ja EP-sid CD-R-idel. "Gliss Riffer" on järg kolmandale põhiplaadile "America" (2012). Kontrastiks tolle orkestraalsetele kõladele (ja paarikümne muusiku palkamisele!) on Deacon neljandal albumil taas sooloelektroonikuna tegev.

Ta laulab isegi kõik vokaalid ise ja kui elektroonilist poppi pakkuvas avapalas "Feel The Lightning" paistabki kuulduvat kaks vokaali, siis ühel neist on helikõrgust muundatud ja teine on ujutatud vocoder'isse. Deacon on üks neid vokaliste, kelle vokaalheli omapära on suuresti helimoonutusmaagia tulemus. Mitte, et Deacon üritaks oma nõrkusi varjata, pigem on tema hääl lihtsalt üks tekstuuridest, mis on samamoodi töödeldud nagu mis iganes süntesaatori- ja perkussiooniosa või kasutatud sämpel. Deacon rõhub seega helide alkeemiale.

"Gliss Rifferi" algusosa on selgelt popilikum ja vokaalikeskne. Manav "When I Was Done Dying" tuletab meelde Animal Collective'i nende ülevoolava manavuse paremas osas, sellele eelneb loo "Sheathed Wings" elektropungi energia ja järgneb "Know Your Meme" sünteetiline kollaaž, kus mikrosämplimine on paaritatud sedasorti elegantse sündimeloodiaga, mille üle klassikaline Kraftwerk uhke oleks. Samal ajal elektrokrautrokkiv "Mind On Fire" sugereerib meeltesse justkui Caribou teoreetilist juste milieu'd tema nullindate neopsühhedeelia ning praeguse EDM suuna vahel.

Tähelepanu väärivad aga kaks viimast kompositsiooni, plaadi pikimad palad ja ühtlasi tervenisti instrumentaalid. "Take It To The Max" ehitab üles stevereichiliku kõlakanga sünteetilise variandi, millele otsa tulevad puhkpilliliku tekstuuriga süntesaatoriosad ja "Know Your Meme" stiilis mikrosämplimised. Lõpulugu "Steely Blues" pole niivõrd bluus, kui drooniv ja repetiivne tripp, mille elektropsühhedeelses kõlapildis domineerib justkui digitaliseeritud versioon klassikalisest Terry Riley lintkaja-tekstuurist.

Dan Deacon genereerib oma läpakas uskumatult põõrase fantoom-bändi ja teeb oma singulaarse heliloojakäekirjaga silmad ette paljudele teistele rüperaali-moosekantidele. "Gliss Riffer" on võrreldes teiste Deaconi albumitega popilikum afäär, aga kindlasti mitte vähem kompromissitu.

Toimetaja: Valner Valme



Vanalinn

Raamat kutsub aardejahile

Seoses Reeli Reinausi äsja ilmunud raamatuga "Vanalinna detektiivid: Mustpeade maalid" toimub sel nädalavahetusel Tallinna vanalinnas aardejaht.

FILM
TEATER
"NO34. Revolutsioon"

Mulje. Üksainus vesi on

NO34 "Revolutsioon"

Lavastajad Ene-Liis Semper ja Tiit Ojasoo
Muusika Jakob Juhkam
Laval Marika Vaarik, Eva Koldits, Rea Lest, Jörgen Liik, Ragnar Uustal ja külalisena Mart Kangro

Esietendus 18. augustil 2017 Naissaarel ja 16. septembril Teater NO99 suures saalis.

KIRJANDUS
Tiina Kirss

Oma haldjariiki kaitstes. Vestlus Tiina Kirsiga

Tiina Kirss (snd 1957) on väliseesti päritolu kirjandusteadlane. Sündinud USA-s ja töötanud vahepeal ka Kanadas, Toronto ülikoolis, elab ta püsivalt Eestis alates 2006. aastast, mil tuli Tartu Ülikooli eesti kirjanduse professoriks. Praegusel semestril jagab ta oma tööaega Eesti Kirjandusmuuseumi ja Tartu Ülikooli vahel. Tiina Kirsi uurimistegevuses kerkivad esile kolm valdkonda: mälu- ja eluloouurimus, feministlik või soouurimus ning „puhas kirjandus” ennekõike ajalooromaani vormis. Viimasest on tema keskne uurimisobjekt olnud Jaan Kross. 60. sünnipäeva puhul vestles Tiina Kirsiga Johanna Ross.

KUNST
"Rändurid"

"OP" tegi ringkäigu näitusel "Rändurid"

Kumus on avatud näitus pealkirjaga "Rändurid. Reisimine ja migratsioon Kesk- ja Ida-Euroopa uues kunstis", mis toob Poola kuraatori Magdalena Moskalewiczi käe all kokku 24 kunstnikku 15 riigist.

Arhitektuur
MUUSIKA
Arvamus
Piparmünt

Sõnasäuts. Vehverments või vihvervänts

Murdekeelest kirjakeelde tulnud sõnad on üks sõnavara rikastamise viise. Igal murdel on oma erijooned, tänapäeval on murdekeel säilinud kõige paremini Eesti äärealadel (nt saarte murre, Lõuna-Eestis Võru murre).

Mikko Lagerspetz

Mikko Lagerspetz: ilma vastuoludeta ühiskonda ei saa olla

Mikko Lagerspetzi juulis ilmunud teose „Sotsiaalteaduste uurimise meetodid – sissejuhatus ja väljajuhatus“ näol on tegemist esimese eestikeelse sotsiaalteaduste meetodite üldõpikuga. Mikko Lagerspetz on olnud Eesti Sotsioloogide Liidu president ja sotsioloogiaprofessor EHI-s ja TLÜ-s. Aastast 2006 on ta sotsioloogiaprofessor Åbo Akadeemias. Raamat ilmus TLÜ kirjastuse sarjas “Gigantum Humeris” ja on valminud Haridus- ja Teadusministeeriumi programmi „Eestikeelsed kõrgkooliõpikud 2013-2017“ raames.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: