Arvustus: jahusevõitu ning guašilõhnaline Diverse Universe ({{commentsTotal}})

Billeneeve & co
Billeneeve & co Autor/allikas: Mari Kartau / ERR

Diverse Universe, nagu ka selle performantsifestivali nimetus ütleb, on alati kokku toonud erineva kultuuritaustaga kunstnikke igast maailma otsast. Tulemuseks on tavaliselt olnud tõepoolest mitmekesine programm. Seekord läks aga väheke teistmoodi, vähemalt Tallinna Kunstihoones toimunud avaüritusel.

Võiks ju oletada, et kunstnike mõttemaailmad on Mehhikos ja Kreekas, Eestis ja Hiinas täiesti erinevad. Seekordsel Diversel oli aga absoluutselt läbivaks teemaks kuivainete pähekallamine ja enda värvi või mingi muu plögaga kokkumäkerdamine. Tekkis isegi kahtlus, et festivali sponsoriks on olnud mõni vastavasisuline hulgifirma.

Nii see siiski ei olnud, rääkides kunstnikega oli igaühel toidu ja värviga mängimiseks oma ja hea põhjus. Vaataja seisukohast oli aga tunne, nagu oleksid sattunud mingi koolinoorte workshop'i tulemite tunnistajaks, kus just selliseid üpris klišeelikke asju on õpetatud.

Seoses sellega ongi tahtmine kirjutada pigem neist, kes jahu ei loopinud. Muidugi muusikalised performantsid: Larry Rodriques alias Flower Vato & Steve Vanoni USA-st, kes tegid osadele etteastetele tausta ja vaheklippe, ning eelkõige Risto Puurunen alias CW01 Soomest, kes on meil sageli esinenud oma ise lömmis pottidest tehtud pillidel ja kes lisaks visuaalselt huvitavale kontserdile suudab tekitada ka muusikaliselt nauditava elamuse.

Koos eelnimetatuga esindas Antibody Corporation USA-st teist läbivat trendi – naiseks riietatud mehed. Korporatsiooni esindas küll üksikisik, kes põimis oma etteaste kokku sõnalisest osast ja kehalisest liikumisest, aktiivselt publikuga suheldes.

Eesti esinejatest läheb originaalsuse eripreemia Barbara Lehtna & Helen Solovjevi duole, kes suutsid end ka jahust ning värvist eemal hoida. Nende etendus oli pühendatud kõigile konservatiivsetele erakondadele, mille käigus nad riietasid end erinevatele ühiskondlikele eelarvamustele viitavaid nihestatud slogan'eid kandvatesse T-särkidesse.

Vaatamata mõningasele jahu lendlemisele performantsi lõpuosas oli siiski kõige muljetavaldavam sakslase Frederick Krauke etteaste. Siit kumas läbi tõsine saksa masohhism ja depressiivsus koos südamevaluga tarbimisühiskonna tõttu ning alateadlik soov võtta enda kanda kõik maailma patud. Niisugune laadung lihtsalt peab mõjuma, eriti kui selle esitamiseks pekstakse iseend veriseks, uputatakse ennast verekaussi, lastakse end kuuma vahaga üle valada ja lõpuks pannakse põlema. Kõik need enesepiinamise vormid olid muidugi tõsise professionaalsusega läbi mõeldud ning ei põhjustanud korvamatuid vigastusi ei asjaosalisele ega ümbritsevale keskkonnale.

Sisulise poole pealt annab siiski ka selle vägeva etenduse kallal närida. Krauke performants oleks vajanud toimetajat, kes oleks liigse infomüra välja visanud. Taustavideos olevast masohhistliku performantsidokumentatsiooni ja lihakombinaadi võrdlusest oleks piisanud, viited kulturistidele, ülekaalulisusele, Matrixile jne jne olid juba liiast, sõnum oli juba kohale jõudnud. Samuti kippus assistent show'd lõpupoole nö üle võtma, tema tantsuentendus põleva mehe taustal mõjus üsna kohatuna.

Diverse Universe esinejatering neljapäeval Tartus erines mõningal määral kolmapäevasest Tallinna koosseisust ja tänasest Pärnu sündmusest, seega on lootus, et mitmekesisus valdab festivali aina tõusvas joones ning avapauk oli lihtsalt väheke taignane sissejuhatus tõelisele plahvatusele.



Rein Raud

ERR.ee video: Rein Raud esitles romaani "Kell ja haamer"

21. septembril esitles Rein Raud Rahva Raamatu poes Tallinnas Viru keskuses oma uut romaani. "Kella ja haamri" on kirjastanud Mustvalge ning kujundanud Asko Künnap, toimetanud Pärle Raud ja korrektuuri lugenud Katrin Kern. ERR kultuuriportaal kandis esitluse üle.

Eestlased kasutavad tesitest rahvustest rohkem retoorilisi küsimusi, mis väljendavad hinnangut ja tunnet.

Peeter Helme: identiteet kui eitus

Mihkel Mutt avaldas nädala eest Postimehes arvamusloo „Hämaruse kaks kämmalt“, kus ta arutles Eesti avalikus arvamusvahetuses valitseva kahe konkureeriva mõttesuuna või maailmanägemuse üle. Teiste seas ütleb Mutt enda loos, et „Pikemas perspektiivis ei saa identiteeti rajada negatiivsele hoiakule – juhul kui on tegemist normaalse avatud ühiskonnaga.“

FILM
TEATER
Alexandre Zeff

"Big Data" lavastaja: lähenen digitaalsusele läbi orgaanika

Millliseks muutub maailm, kus inimene üha enam toimetab virtuaalses keskkonnas, võttes pidevalt vastu ja jättes endast maha lõpututes kogustes informatsiooni? Kuidas eristada olulist ebaolulisest? Neid küsimusi esitab prantsuse lavastaja Alexandre Zeff visuaalpoeetilises teatriinstallatsioonis "Big Data".

KIRJANDUS
Leelo Tungal "Plekktrummis"

Leelo Tungal: uusabitute kasvatamine ei ole arukas

"Plekktrummi" hooaja esimese saate külaliseks oli kirjanik Leelo Tungal, kelle eluloolise lasteraamatu „Seltsimees laps” põhjal valmib peagi mängufilm. Saates räägiti nii raamatu sünniloost kui arutleti selle üle, millised on tänapäeva lapsed ja nende lugemus.

KUNST
"Rändurid"

"OP" tegi ringkäigu näitusel "Rändurid"

Kumus on avatud näitus pealkirjaga "Rändurid. Reisimine ja migratsioon Kesk- ja Ida-Euroopa uues kunstis", mis toob Poola kuraatori Magdalena Moskalewiczi käe all kokku 24 kunstnikku 15 riigist.

Arhitektuur
MUUSIKA
Arvamus
nohu

Sõnasäuts. Nohuvabohu

Vaevlen hetkel nohu käes ja võtsin nõuks uurida sõna "nohu" tekkimist eesti keelde. Ega suurt midagi targemaks saanudki.

Rein Veidemann: Eesti mõttelugu inglise keeles?

Mõnikord on tahtmine hüüda Lennart Meri kombel „Tule taevas appi!“. Üksjagu ju elatud ja üht-teist ka juba nähtud ja kogetud, et millelegi ehmatavale emotsionaalselt reageerida. Aga seekord leidis pilk kivi, millele komistamise ja kukkumise vältimiseks tahan oma ahhetamisega tähelepanu juhtida.

Meg Stuarti „Blessed”

Tantsukunsti kasutamata ja alahinnatud potentsiaal

28. — 29. aprillil 2017 toimus Viljandi tantsunädala raames TÜ Viljandi kultuuriakadeemias konverents „25 aastat tantsu kõrgharidust Viljandis”. Erinevad ettekanded ja paneelid andsid palju mõtteainet ning tekitasid filosoofilist laadi ja tänase ühiskonna mentaliteeti puudutavaid küsimusi meie tantsumaailma valikuist. Kust on saanud alguse mõte „ärme tantsi”? Kust, millal ja milliste inimeste kaudu? Kust ja millal on tulnud veendumus, et liikumine ei ole huvitav, et see on vanamoodne — milles paljud enam isegi ei kahtle? Võib ju teha nii etenduskui liikumiskunsti — miks on vaja vastandada ja silte kleepida?

Mikko Lagerspetz

Mikko Lagerspetz: ilma vastuoludeta ühiskonda ei saa olla

Mikko Lagerspetzi juulis ilmunud teose „Sotsiaalteaduste uurimise meetodid – sissejuhatus ja väljajuhatus“ näol on tegemist esimese eestikeelse sotsiaalteaduste meetodite üldõpikuga. Mikko Lagerspetz on olnud Eesti Sotsioloogide Liidu president ja sotsioloogiaprofessor EHI-s ja TLÜ-s. Aastast 2006 on ta sotsioloogiaprofessor Åbo Akadeemias. Raamat ilmus TLÜ kirjastuse sarjas “Gigantum Humeris” ja on valminud Haridus- ja Teadusministeeriumi programmi „Eestikeelsed kõrgkooliõpikud 2013-2017“ raames.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: