Arvustus. Kamasi Washington ehitas musta muusika monumendi ({{commentsTotal}})

Kamasi Washington
Kamasi Washington Autor/allikas: artisti koduleht

Uus plaat

Kamasi Washington

"The Epic" (Brainfeeder)

8/10

2015 on taas pea kõrgele kosmosesse tõstnud afrofuturism. Parimad hiphopi ja RnB tegijad viskavad liistud tulle ja on avanud enda ees kogu muusikalise silmapiiri. Futurism tähendab laiemat pilku üldse, mitte ainult ettepoole. Ajas paigutumine muutub suhteliseks, põhimõtteliselt hüpatakse ajamasinasse. Aafrika juured toovad muusikasse maagia ja müstika, traditsioonid ja uskumused, kosmiline mõtlemine, enda sügavam tunnetamine universumis ei ole midagi uut. Meil on rohkem kui siin ja praegu.

Iidsed tavad ja vana uhkus väljendub kõrgtehnoloogiliste vahendite kaudu ultramoodsal moel. Parimate musta muusika tegijate helipalett ei piirdu enam ajavaimu saundide ja šnittidega. Ajavaim on alati kitsas ja läheb mööda. Isikupärane ja iseteadev väljendus seisab eraldi ja võib saada trendiks - siin on oma osa nii juhusel, andekusel kui turundusel, aga trendiks saavad pigem need nähtused, mis ei ole seda võtnud programmiliseks eesmärgiks, siin on vaja riskida. Mõned püüavad isegi trendiks saamist vältida, et üheülbastumise ja tüütute järgijate eest pääseda.

Selline on maastik, kus tegutsevad just nüüd Shabazz Palaces, Chance The Rapper, Miguel, Kendrick Lamar, Tyler The Creator, Earl Sweatshirt, Flying Lotus, The Internet, Thundercat, The Weeknd jt, kui nimetada ainult juba esimese suurusjärgu tähtedeks tõusnuid, mitte pinna all tuksuva andergraundi esindajaid, kust on tulnud ka eelnimetatud meelevaldne ja kaugelt lõpetamata nimekiri artiste, kes teevad kastist väljas musta poppi. Miks ma nimetan just läbi löönud nimesid: nad ei ole popiks saades hakanud looma tavalist, kombekohast muusikat, vastupidi, paljud neist on loomingulisi tuure esile kerkides ainult peale keeranud.

Näiliselt siia konteksti üldse mitte kuuluv, "vana" jazzi tegev Kamasi Washington on mitmete nimetatutega koos töötanud ja soolodebüütplaatki ilmus Flying Lotuse elektroonilise futujazzi leibli Brainfeeder alt, aga "The Epic" on hoopis laiemaks manifestiks musta muusika vabamõtlemise voogudele. "The Epic" on kolm CD-täit (ligi kolm tundi kestev tervikteos on saadaval ka digitaalselt, vinüülis mitte) spirituaalset, kosmilist jazzi Sun Ra, John Coltrane'i, Charles Minguse, Charlie Parkeri ja Miles Davise vaimus.

"The Epicu" puhul ei ole tegu aga üldse retroga, vaid ajatu muusikaga, mis jätkab eelnimetatud ja mitmete teiste jazzigurude muusikalist mõtlemist juba oma ajal ja oma aruga. Suuresti post-bopil tuginev, aga sealt edasi paiguti lausa grandioosseks areneva helikeelega kolmikalbum võtab sõna "jazz" koost lahti ja kirjutab selle oma põlvkonna jaoks ümber. Kui (peavoolu) jazzist on täna paljuski saanud akadeemiline oskusmuusika, küll koht, kus näidata virtuoossust, aga ka piinlikult viisakat perfektsionismi, siis seda kuiviklikkust "The Epicul" vaatamata üüratule ambitsioonile ei leidu.

"The Epic" on mahlane, pulbitsev muusika, mille mängimiseks on kaasatud 12-liikmeline põhibänd, lisaks 32-liikmeline orkester ja 20-pealine koor. Pisut on soolovokaaliga palu (need on pigem nõrgemad, traditsioonilisemad), elektroonikat ja sämpleid mitte üldse, küll aga elektrioreleid ja sünte. Hiiglaslik jazz-armee ei tulista siiski kogu aeg täiest arsenalist, vaid muusika on ääretult dünaamiline, vaheldusrikas ja voogav. Ka üpris filigraanne, aga mitte hillitsetult täpne. Meisterlik küll, aga partiid on sooritatud täiest hingest ja tundlikult.

See plaat on nagu avar taust tänasele moodsale, elektroonilise produktsiooniga mustale muusikale, meeldetuletus sellest, et afrofuturism oli muusikas olemas juba 1930ndatel ja jazz kestab veel.



Vince Staples lõkke ääres uues videos.Vince Staples lõkke ääres uues videos.
Päeva video: Vince Staples - "Rain Come Down"

Täna ilmus räppar Vince Staples´i uus album "Big Fish Theory" ning juba varem, koostöös Ty Dolla $ign´iga avaldatud lugu "Rain Come Down" sai värske video.

Leelo TungalLeelo Tungal
Leelo Tungal tähistas juubelit kahe uue luulekoguga

Neljapäeval tähistas oma 70. sünnipäeva luuletaja, kirjanik, tõlkija ja ajakirjanik Leelo Tungal. Juubeliks jõudsid raamatu-lettidele kaks tema uut luulekogu.

FILM
"Lõputu poeesia" ("Poesia sin fin")
Tristan Priimägi andis suveks kolm filmisoovitust

"Terevisioonis" oli külas filmiajakirjanik Tristan Priimägi, kes soovitaks algavaks suveks filme "Petetud", "Lõputu poeesia" ja "Wind River".

TEATER
Klaudia Tiitsmaa
Ugala publik valis lemmikud

Ugala teatris etendus eile, 21. juunil viimast korda suvelavastus „Gogoli disko“. Lõpuaplausi järel kuulutati Ugala suurel laval välja publikupreemia Kuldõun 2017 laureaadid.

KIRJANDUS
Arvustus. Ärakrutitud ajalugu väändes füüsikaga vaheldumisi

Uus raamat

Ilmar Tomusk
"Seiklused paralleelmaaailmas"
Hillar Metsa pildid
Tammerraamat
224 lk.

KUNST
"Ajavahe".
Arvustus. Kuidas käsitööst sai kunst

7. Tallinna Rakenduskunsti Triennaal

Peanäitus: "Ajavahe"
21.04-23.07.2017

Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseum

Arhitektuur
Arhitektuurikeskuse välkloengArhitektuurikeskuse välkloeng
Veneetsia arhitektuuribiennaali Eesti ekspositsiooni konkursi võitis töö "Nõrk monument"

2018. aasta Veneetsia arhitektuuribiennaalil esindab Eestit rahvusvahelise noorte kuraatorite meeskonna intrigeeriva nimega konkursitöö "Nõrk monument" (Weak Monument). Žürii hääletusest täna hommikul võitjana väljunud töö kuraatormeeskonda kuuluvad EKAs ja Hollandi Delfti Tehnikaülikoolis õppinud Laura Linsi (praktiseerib hetkel Londonis arhitektina) ja Roland Reemaa (arhitekt, hetkel külalisõppejõud Delfti Tehnikaülikoolis) ning Londonis praktiseeriv, lisaks Delftile ka Prahas õppinud arhitekt Tadeas Riha.

Veneetsia arhitektuuribiennaalVeneetsia arhitektuuribiennaal
ERR.ee video: välkloengul selgitati Eesti esindaja Veneetsia arhitektuuribiennaalil

15. juunil toimus Vaba Lava suures saalis Eesti Arhitektuurikeskuse välkloeng, kus astusid lavale 16. Veneetsia arhitektuuribiennaali Eesti ekspositsiooni kuraatorivõistluse finalistid. Rahvusvahelisele võistlusele esitatud tööde seast pääses finaalvooru viis.

MUUSIKA
Arvo Pärt kuulsa vannitoariiuli juures oma teose partituuri uurimas
Maria Mölder. Sissevaade Arvo Pärdi ülikooli argipäeva

19. juunil asetatakse Arvo Pärdi keskusele pidulikult nurgakivi. Uus hoone avatakse juba vähem kui pooleteise aasta pärast, 2018. aasta hilissügisel. Millised ettevalmistustööd keskuses praegu käsil on, selgus vestluses, kus osalesid Arvo Pärdi Keskuse nõukogu liige Nora Pärt, tegevjuht Anu Kivilo, toimetaja ja muusikateadlane Kristina Kõrver ning arhivaar Anneli Kivisiv.

Arvamus
Liiklusummik.Liiklusummik.
Tamur Tohver. Davai davai davai!

Oma arvamuslugude sarjaga jätkab Polygon Teatri juht. Ja mida me näeme?

Räpilahing.Räpilahing.
Anders Härm. Rappimislahing

Agonistliku teotamisrituaali mänguline algupära, kultuuriline funktsioon ning poliitiline potentsiaal.

Uue maailma tänavafestivalUue maailma tänavafestival
Keelesäuts. Millal eestlased, millal eestlaste kogukond?

Kogukonnamõiste on ajaga ja arenguga muutunud, laienenud ja mitmekesistunud. Täna keskendun ma keelekasutuses ainult ühele aspektile, mille kohta olen kuulnud küsimusi. Millal on õige kasutada eestlaste kohta kogukond ja millal on see vale?

12EEK Monkey12EEK Monkey
Eesti räpp: nišimuusikast noorte häälekandjaks

Eesti räpp kipub kohati mainstream’ile vastanduma, kuid teatud artistid viivad selle samal ajal peavoolupüünele.