S'Poom MC Kricki debüütalbumist "Voog": tervikpilt tuli väga hüpnotiseeriv ja põntsuv ({{commentsTotal}})

Krick
Krick Autor/allikas: Andre Visnapuu

Sel nädalavahetusel avaldas noor Saaremaa MC Krick oma Bollywoodi mõjutustega debüütalbumi "Voog". Plaadi produtseerimise eest vastutas Tartu hip-hopi esindaja ja 5LOOPSi ninamees s'Poom aka Martti Poom, kes andis sel puhul ERR-i kultuuriportaalile intervjuu, kus räägib ta Krickist ja loomeprotsessist, mis albumi taga on.

Räägi esiteks Krickist, kes ta on ja kus ta tuleb?

Krick on noor MC Orissaarest, kelle esimesi suurimaid samme Eesti hiphop maastikul võiks hakata lugema MC Battle’i aegadest. Juba seal ta jäi silma oma vabastiili oskuse ja omapärase tämbriga, mis eristabki teda teistest MC’dest Eestis. Tal on see skill mida hinnatakse tegelikult MC’de juures mujal maailmas kõige rohkem – freestyle.

Näiteks vahepeal ma testin Kricki nõnda, et ma ütlen talle suvalisi sõnu ning tema ütleb mulle kohe vastu riimuva sõna. Selleks võib olla näiteks konserviavaja, sigade revolutsioon, mõõkvaal jne – mulle ei meenu hetkel, et ta oleks mulle ühegi riimi võlgu jäänud selliste "testide" ajal. Ning meie sündmuste (ehk livede) ajal me seda ka demonstreerime alati, valides rahvast või lavalt suvalisi objekte, mida Krick kohepeal riimidesse sätib. Just see, teebki temast väga ainulaadse MC Eestis.

Kunagi, ühe poe avamisel, tegi Krick freestyle’i, käies poes ringi ning riimis asjadest, mida ta parasjagu nägi või puudutas: t-särgi peal olev pilt, tossu värv, tee peale ette jäänud inimese naeratus. Publik ei saanud isegi aru, et see oli kohapeal välja mõeldud. Nemad arvasid, et Krick esitab varem valmis kirjutatud lugu. Hiljem kui nad aru said, oldi lihtsalt šokis. Minult küsisid mitmed, et kas ta on päris inimene või masin.

Miks läks Krickil kokku kümme aastat, et esimene debüütalbum välja anda?

Ilmselt Krick on natukene selline perfektsionist. Õigesti tegi minu arvates, et venitas sellega. Lihvis oma skille ning ehk ootas maailmavaadete täpsemat väljakujunemist. Minu laual on tema demo-tape, mis on a la kümme aastat vana, mille ta kunagi Tommyboyle vist andis.

Selle demo-tape’i ning albumi vahe on meeletu. Ma olen siiralt õnnelik, et ta jättis vahele kõik need kümme aastat, mis seal vahepeal oleks olnud – hunnik katsetusi – ja tegi minuga ühe korraliku albumi alles nüüd.

Kirjelda palun loomingulist protsessi, mis albumi taga on.

Kuna Krick töötab põhimõtteliselt Saaremaal, siis temaga püsikontaktis olemine on kergemat sorti raskendatud. Võrreldes näiteks Hr.Kiviga, kes on 5LOOPSi üks tahkudest, siis nende saabumine Tartusse, minu juurde lindistama, on vägagi erinev. Hr.Kivil läheb aega 2,5 tundi, Krick sõidab Tartusse praktiliselt pool päeva.

Ma ilmselt jõuaks sama ajaga käia ära Londonis ja tagasi isegi jõuda. Sellest tingituna käis Krick minu juures tegemas sessioone. Veetis paar päeva, lindistas mõned lood sisse, ning lahkus taas.

Minu poolt oli protsess natukene teine, kui ma üldiselt olen seda teinud 5LOOPSi albumite puhul. Seekord me lindistasime kõik lood sisse ning alles siis ma hakkasin neid kokku tõstma. Mina nimetasin seda "esimeseks tiiruks". Kui esimene tiir oli peale tehtud, tuli Krick uuesti, ning siis kas tegime mingeid kohti üle või täiendasime neid mingisugusel moel – ehk "teine tiir". Kolmas tiir juba oli puht selline instrumentaalse osa lihvimine, kust siis poogiti külge lõiked filmidest ning muud FX sämplid.

Oled varasemalt öelnud, et albumi "Voog" instrumentaalid on mõjutatud India Bollywoodist. Lisaks sellele oled sa varasemalt sämpeldanud ka Türgi psühhedeelset disko muusikat ja muud sellist. Miks sa sinna suunas vaatad?

Jah, sai mindud Bollywoodi korra, sest olin vaadanud mingeid filme ja need soundtrackid olid lihtsalt nii haiged, et neid pidi lausa sämpeldama. Ma olin teinud sinnamaani enamjaolt impro-jazzist, jazzist, funkist ja natukene ka psühhedeelsest-diskost.

Kuid üle viie aasta ühte ja sama jõhvi pingutada, hakkab see kergelt juba igavaks ja lõdvaks muutuma. Oli vaja mugavustsoonist välja hüpata. Mugavustsoonis lebotamiseks olen ma tegelikult teinud vahepeal igasugu erineva minekuta asju, mis muidugi jäänud mu biidimasinasse.

Olen teinud trummi ja bassi, jungle’it ning ka veits popilikumat hiphopi. Ja kui tegelikult aus olla, siis selle tsooni vältimiseks ma ise kuulan väga palju erinevat muusikat – hiphop ja räpp on sellest väga väike osa. Aga üldiselt boombap hiphop on ikkagi see, mis paneb mu pea nõksuma ja toob naeratuse näole, ajal mil teen ise muusikat.

Kuidas "Voog" eristub sinu varasematest projektidest?

"Voog" on minu jaoks esimene album, kus ma olen põhimõtteliselt puhtalt produtsendi vormis. Ma ei tee häält kaasa mitte üheskis loos. Juba see on minu jaoks väga eristuv eelmistest projektidest. Lisaks on see esimene album, kus instrumentaalne osa keskendub ainult ühele sämplimisallikale – milleks on siis bollywood.

Sellist asja teen ma suhteliselt esimest korda ja Kricki karakter seal peal sobib ka väga hästi. Ehk tervikpilt tuli väga mõnus, mahe, hüpnotiseeriv ja põntsuv.

Mis aga andis albumile erilise maigu juurde on härra Martin Kikas, Östudiost, kes oma vanakooli Harrison analoogpuldiga suutis keerata sellise heli, mida mina isiklikult fännan. Ma olen kade, et Kricki plaat sai sellise helipildi ning mu varasemad 5LOOPSi plaadid hoopis teise. Vahe on suur ning sügav kummardus veelkord Martin Kikasele. Kulda väärt mees!

Mis on Loopsi ja sinu järgmised projektid, millel tuleks silm ja kõrv peal hoida?

5LOOPS jätkab oma tavapärasel lainel. Meisterdab lugusid ja ilmselt annab kunagi plaadi välja. Koguaeg tasub kõrv ja silm peal hoida. Sahtlid on tegelikult avaldamata muusikat täis ja lihtsalt ootavad õiget momenti. Iial ei tea, mis tuleb järgmisena või kellega see üldse tuleb.

Õnneks on Eestis nii palju võimalusi ja valikut tänapäeval, et seda on raskem ennustada kui ilma.

Toimetaja: Rutt Ernits



Arvo Kukumäe ärasaatmineArvo Kukumäe ärasaatmine
Galerii ja video: Arvo Kukumägi saadeti viimsele teekonnale

Laupäeva pärastlõunal saadeti näitleja Arvo Kukumägi Sõpruse kinos leinatalitusel meie seast ära.

Gregg AllmanGregg Allman
Suri rockmuusik Gregg Allman

Ansambli The Allman Brothers Band asutajaliige Gregg Allman suri 69-aastaselt.

FILM
"Tschick"
Greta Varts andis uued filmisoovitused

"Terevisiooni" tuli külla filmikriitik Greta Varts, kes tõi esile, mida põnevat ka kinolinal neil päevil näidatakse.

TEATER
Ivar Põllu
Ivar Põllu: disko võib tulla ka ilma tsaaririigita

2. juunil esietendub Ugalas Paavo Matsini samanimelise romaani järgi "Gogoli disko", mille lavastas Ott Aardam ning dramatiseeris ja muusikaliselt kujundas Ivar Põllu Tartu Uuest Teatrist. Asjaosalised arutavadki nüüd selle üle, mis disko käib, kas tsaaririik on ulme ja kas Viljandi on Eesti antikvariaat.

KIRJANDUS
Reet Hiiemäe
Folkloristika aastapreemia laureaat on Reet Hiiemäe

Eesti folkloristika aastapreemia 2016. aastal tehtud töö eest pälvis Reet Hiiemäe

KUNST
Merike Estna tutvustamas enda kunstnikupraktikat, istutakse Estna vaiba-installatsioonil.
Estna Merikese lendav vaip

Etüüd kunstnikust töö juures.

Arhitektuur
Johannes Tralla Veneetsia biennaalil.Johannes Tralla Veneetsia biennaalil.
ERR Veneetsias: biennaal uppuvas linnas on suur paradoks iseenesest

ERR-i korrespondent Johannes Tralla käis käesoleval nädalal kaasaegse kunsti ühel aasta tähtsündmusel ehk Veneetsia biennaalil.

Andrus VaarikAndrus Vaarik
Andrus Vaarik avastas veel avamata Balti jaama turuhoonet

"OP" andis Andrus Vaarikule valida arvustamiseks mõne teatrist erineva valdkonna. Vaarik valis arhitektuuri ja edastas saates oma muljed vastvalminud Balti jaama turuhoone kohta.

MUUSIKA
Arvo Pärt
Arvo Pärdile anti üle paavsti kultuurinõukogu tunnustus "Per artem ad Deum"

Poola Vabariigi suursaatkonnas Tallinnas toimus täna tseremoonia, mille käigus anti Arvo Pärdile üle paavsti kultuurinõukogu medal „Per artem ad Deum“ („Kunsti kaudu Jumala poole“). Medali saajaid tunnustatakse kultuurialaste saavutuste eest, mis on aidanud oluliselt kaasa dialoogi loomisele eri kultuuride vahel kaasaegses maailmas ning seeläbi innustanud inimesi arendama enda ainukordsust.

Arvamus
Tamur TohverTamur Tohver
Tamur Tohver: ei tohi. magama. jääda

Me kaotame selle sõja päris kindlasti. Selle sõja, mida veel ei ole. Mis peagi puhkeb. Kui me oma pisikese aru ja iibega ei taipa märgata midagi, mis meile antud kosmosest ammu enne kui 700 aastat, mida millegipärast eestluse vanuseks peetakse.

Urmas VadiUrmas Vadi
Urmas Vadi. Tänukõne

Kuidas läheb, Urmas Vadi? Lugege algselt värskes Vikerkaares ilmunud pihtimust ja saate hästi täpselt teada.

"Kirjandusministeerium", Kristiina Ehin"Kirjandusministeerium", Kristiina Ehin
Kristiina Ehin: hea luuletus on puhas jõud

Kas sina oled täna juba kohtunud? Kellega? Kohtumised võivad aset leida nii pereringis kui ka sõpradega, kohtuda saab kirjanduslike eelkäijate, emakeele või argipäevaga… Pille-Riin Larm kõneles mitmesugustest kohtumistest, aga ka emadest, sõprusest ja vaprusest Kristiina Ehiniga, kel ilmus äsja uus luulekogu "Kohtumised".

Damien Hirsti näitus "Treasures from the Wreck of the Unbelievable"Damien Hirsti näitus "Treasures from the Wreck of the Unbelievable"
Eha Komissarov: Damien Hirst tegi endast brändi

"OP" käis Veneetsia biennaalil, kuid külastas lisaks sellele ka maailma rikkaima kunstniku Damien Hirsti näitust "Treasures from the Wreck of the Unbelievable". Oma arvamuse nii sellest näitusest kui ka Hirsti fenomenist laiemalt andis Eha Komissarov.

Html Plokk
Html Plokk