Ene-Liis Semper: teatrietendus on elav organism ({{commentsTotal}})

Ene-Liis Semper
Ene-Liis Semper Autor/allikas: Ülo Josing

Viimatises "Plekktrummi" saates oli külas Teater NO99 kunstiline juht ja lavastaja Ene-Liis Semper, kellega vesteldi tema viimasest lavastustest, teatrikunsti olemusest ja loomeprotsessist laiemalt.

Oma värskes lavastuses "El Dorado: klounide hävitusretk" käsitles Semper inimeseks olemise paradokse. "Ühest küljest loodavad kõik saada lunastatud või vähemalt andestust, ükskõik milliste vigadega parajasti tegemist on. Teisest küljest on inimesel justkui sisse kodeeritud, et kui ta selle pikalt palutud ja väga valusalt ihaldatud andeksandmise saavutab, siis järgmisel hetkel ta komistab uuesti."

Klounide kujutamine ei peegelda mitte lavastaja arusaama inimese olemusest, vaid klouni on ta kasutanud just väljendusvahendina. "Minu jaoks oli kloun lihtsalt vajalik, mul oli vajalik kutsuda välja tegelased, kes võivad endale natuke rohkem lubada. Kloun võib olla väga vägivaldne, väga haavatav, ta võib olla väga erinev. Kõige olulisem on see, et ta kujutab inimest – ta ei ole, vaid kujutab. See kujutamine, mitte olemine, on väga tähtis selle lavastuse puhul," rääkis Semper oma viimasest lavastusest.

"Teatrietendus on selline elav organism – iga kord on ta valmis erineval tasandil ja see sünnib ka sellest energiast, mida vaatajad sinna panevad. Etendused on väga erinevad vastavalt sellele, kas vaatajad annavad oma jõu. Mõnikord ei tule saalist midagi, mis ei tähenda, et see oleks tingimata halb. See on just see sama ühes ja samas hetkes elus olemine. Üldiselt saavad näitlejad saali antavast energiast palju ja see kasvatab tulemust," rääkis ta.

Teatri olemus seisneb Semperi sõnul eelkõige selles, et vaataja ja tegija on samas ajahetkes koos. Võrdluseks tõi ta välja kino ja teatri erinevuse: "Kino on kunst, kus kõik hästi suur ja puhas, seda on olnud aega filmida. Kõik kaadrid on hoolikalt läbi mõeldud. Efekt on võimas, heli on võimas, kaamera tuleb näitlejale väga lähedale. Teatris on praktiliselt võimatu sellega konkureerida. Mulle tundub, et teatri olemuse üks alustala on see ajahetk, kus vaataja ja tegija on koos. Laval on inimene, kes oma üürikesest elust kulutab kaks või kolm tundi, et esitada midagi, mis peaks talle olema väga oluline. Vaataja kulutab ka oma elust need väärtuslikud kaks või kolm tundi. See saab minu jaoks järjest tähtsamaks, et kuna see on meie ühine aeg ja seda kuskilt tagasi ei saa, siis parem oleks, kui vaataja lahkub sealt tundega, et ta on olnud kuskil, kus sündis midagi väärtuslikku."

Teatrikunsti puhul laiemalt peab Semper kõige olulisemaks seda, et tegijate mõte tuleks selgelt välja: "Ma käin teatris vaatamas eeskätt tegijate mõtet, see on kõige olulisem. Võib ju öelda, et küll see näitleja mängis hästi ja loomulikult on hästi mängiv näitleja kui taeva kingitus vaatajale, aga kui nende ühine mõte lavastajaga ei ole selgelt seal ees, siis mul on igav."

NO99 teatril on seljataga juba enam kui 10 tegutsemisaastat. Semper peab teatrijuhtide tandemi üheks tugevuseks enda ja Tiit Ojasoo erinevust. "Vaidlused on kirglikud, need ei lakka iialgi. Kaks inimest on ikka kaks inimest. Ma arvan, et meie tugevus on need erinevused, mis on Tiidus, kes on geniaalne inimeste energia üleskeeraja. Temas on see miski, mis lavastajas peab olema. Ta tuleb proovisaali ja võtab kohe kella ära ja peaaegu alati võtab jalast ka tossud ära. Ja siis ta jookseb seal paljajalu ja vehib kätega ja kütab inimesi. See on see, mis on talle antud ja seda mina kunagi ei saavuta. Mina lavastajana kükitan näitlejate ees maas ja räägin näitlejatega väga vaikse häälega, eeldusel, et siis kõik kuulavad väga hoolega. See on täiesti nagu öö ja päev. Me oleme täiesti erinevad inimesed. Tiit on mees, mina olen naine. Tiit on lavastaja, mina olen kunstnik," arutles ta.

Teatri asutamisel kirjutatud totaalse pühendumuse manifesti järgitakse NO99s tänaseni. "Alati tuleb olla maksimaalselt hetkes. Kogu see numbrite lugemine on selleks, et vältida repertuaariteatri paratamatult tekkivat rutiini. Me teadsime, et see oht on ja see kummitab meid jätkuvalt, selle vastu on väga raske võidelda. Ainuke võimalus on, et sa teed oma elu teadlikult võimalikult raskeks. Me oleme teinud selle nii raskeks, et lisaks sellele, et me püüame teha iga lavastust nagu viimast, me püüame teha ka iga lavastust nii, et see oleks eelmisest erinev," rääkis Semper. 

Toimetaja: Valner Valme/Marit Valk



Nite JewelNite Jewel
Kaspar Viilupi plaadisoovitused: 2017 esimene poolaasta

2017. aasta hakkab vaikselt poole peale jõudma ja uut muusikat lendab ustest ja akendest kogu aeg juurde. Kõigega ei ole seejuures võimalik kursis olla, see on paratamatus, millega tuleb leppida. Pärast halbade ja veel halvemate plaatide vahelt põiklemist jäid silma aga 20 albumit ja 5 EP-d, mis aitavad loodetavasti kodu- ja välismaises muusikameres paremini orienteeruda.

Jim Ashilevi lugemismaratonilJim Ashilevi lugemismaratonil
Jim Ashilevi: eesti keeles ei saa filosofeerida

Essee alternatiivmuusika keskel üles kasvamisest, mis avaldati esmakordselt TÜ Viljandi kultuuriakadeemia 65. aastapäeva esseekogumikus "Omakultuurist ja oma kultuurist".

FILM
"Rannavalve" ("Baywatch")
Arvustus. "Baywatch" on näide laisast kassahitist

Uus film kinodes
"Rannavalve" ("Baywatch")
Režissöör: Seth Gordon
Osades: Dwayne "The Rock" Johnson, Zac Efron, Priyanka Chopra, Alexandra Daddario, Kelly Rohrbach, Ilfenesh Hadera, Jon Bass, Yahya Abdul-Mateen II
Kinodes alates 16. juunist
2/10

TEATER
Triinu Sikk
Teatraalne kaamera. Triinu Sikk, "Unistajad"

ERR kultuuriportaal jätkab sarjaga, milles Tartu Ülikooli teatriteaduse magistrandid arvustavad lavastusi videoformaadis, filmijaks UTTV, projekti algatajaks õppejõud Ott Karulin.

KIRJANDUS
Leelo Tungal
Leelo Tungal: minu lugu on minu lugu

Juubilar Leelo Tungal vestleb Ilona Martsoniga juuni Loomingus. Lugege tervet intervjuud ka ERR kultuuriportaalist.

KUNST
Banksy töö Calais´ põgenikelaagris.
Arvatakse, et Goldie paljastas tänavakunstnik Banksy identiteedi

Suurbritannia trummi ja bassi produtsent Goldie viitas interneti audio-vestlussaates "Distraction Pieces" poolkogemata Banksy kunstist rääkides kellelegi Robile. Nüüd arvatakse, et muusik pidas silmas oma head sõpra Robert Del Najat, keda on varasemaltki Banksy nime all tegutsevaks peetud.

Arhitektuur
Arvo PärtArvo Pärt
Arvo Pärdi Keskuse uus hoone sai nurgakivi

Arvo Pärdi Keskuse uus hoone Laulasmaal sai täna nurgakivi. Pidulik tseremoonia toimus tulevases kammersaalis ning nurgakivi asetati saali põrandapinnas alale, kus hakkab paiknema lava.

Veneetsia arhitektuuribiennaalVeneetsia arhitektuuribiennaal
ERR.ee video: välkloengul selgitati Eesti esindaja Veneetsia arhitektuuribiennaalil

15. juunil toimus Vaba Lava suures saalis Eesti Arhitektuurikeskuse välkloeng, kus astusid lavale 16. Veneetsia arhitektuuribiennaali Eesti ekspositsiooni kuraatorivõistluse finalistid. Rahvusvahelisele võistlusele esitatud tööde seast pääses finaalvooru viis.

MUUSIKA
Eeva Talsi laulab plaadil Jaan Tätte "Ojalaulu".
XII noorte tantsupeo lood ja laulud said plaadile

Ilmus eeloleval noorte tantsupeol kõlava muusikaga plaat, millele salvestatud 26 lugu esitavad armastatud Eesti solistid, kelle muusika saatel ligi 8500 tantsijat ja võimlejat ka 30. juunil ja 1. juulil tantsima hakkavad.

Arvamus
Liiklusummik.Liiklusummik.
Tamur Tohver. Davai davai davai!

Oma arvamuslugude sarjaga jätkab Polygon Teatri juht. Ja mida me näeme?

Linnar Priimägi. Eesti luule vaskvanaema

Ütelgu feministid mis tahes, eesti naisluule jaguneb perioodideks teisiti kui meeste luuletatu: kuldajastu (Marie Under), hõbeajastu (Betti Alver, Kersti Merilaas), vahepealne vaskajastu ja nüüdne raudaeg: „Raud, see hukkav metall, ning rauast hukkavam kuldki / ilmusid nii... Voorus on võidetult maas...”

Keelesäuts. Pole vaja arvust numbrit teha

„Eesti eurolaulu poolfinaalil olid suured vaatajanumbrid.“ „Elektriautode müüginumbrid on kahanenud.“ Miks tuleks nendes lausetes „numbri“ asemel „arvu“ kasutada? Mis vahe ikkagi on arvul ja numbril?

12EEK Monkey12EEK Monkey
Eesti räpp: nišimuusikast noorte häälekandjaks

Eesti räpp kipub kohati mainstream’ile vastanduma, kuid teatud artistid viivad selle samal ajal peavoolupüünele.