Tõnu Karjatse filmikomm: "Suur vale" osutab ideoloogilisele murrangule Hollywoodis ({{commentsTotal}})

"Suur vale" ("The Big Short") Autor/allikas: kaader filmist

"Kas olete kunagi tundnud, et teid on petetud," küsib John Lydon oma autobiograafias. Public Image Limitedi liider räägib selles raamatus küll muusikamaailma telgitagustest, kuid küsimus ise on universaalsem ja sobib motona iseloomustama ka Adam McKay dokumentaaldraamat "Suur vale" (Big Short, 2015) Ameerika Ühendriikide kinnisvaramullli lõhkemisest.

Finantsajakirjaniku Michael Lewise samanimelisel raamatul põhinev film toob usutava mängulisusega laiema vaatajaskonnani Ühendriikide finantsmaailma raputanud mõne aasta tagused sündmused, mille mõju kestab praeguseni.

Sisuliselt on "Suur vale" kelmifilm, mis on üks armastatumaid žanre, kuna ehitub üles nutikusele, mis omakorda on märgiline osa "ameerika unelma" teostamisel. Teisalt näitabki "Suur vale", kui mõrane on "ameerika unelm". Filmis paljastuv skeem on suhteliselt lihtne. Kogu lugu keerleb halbade laenudega õhku täis puhutud kinnisvarasektori ümber, mis on olnud pehme madrats kelmidele kärmeks rikastumiseks. Asi arenes sellest, et pangad hakkasid andma kiirlaene neile, kes muidu poleks laenuturule pääsenud: sisserändajad, töötud, kindla sissetulekuta inimesed.

Kinnisvaraarendajad haarasid sellest võimalusest vahendajatena, lõpptulemuseks tühjadena seisvad elamukvartalid. Halvaks läinud laenudest moodustasid pangad oma maine päästmiseks omakorda fonde, millele võtsid kõrgeid reitinguid reitinguagentuuridelt, kes konkurentsi tingimustes läksid mänguga kaasa. Sellega tekkiski Ühendriikide majandusse üha priskem mull, kuni see 2008ndal aastal plahvatas. Valitsus oli sunnitud kasutusele võtma reservid maailma ühe olulisema majanduse päästmiseks. "Suur vale" räägibki fondihalduritest ja investoritest, kes kohe kohe lõhkeva kinnisvaramulli avastasid ning otsustasid sellelt omakorda kasu lõigata. Filmi peaosas pole mitte inimene vaid üha arenev finantskatastroof, mille struktuur kiht kihilt paljastub, kõrvalosades aga märkimisväärne näitlejate ansambel eesotsas Christian Bale’i ja Steve Carreliga, lisaks veel Ryan Gosling, Brad Pitt ja Selena Gomez.

Film on äärmiselt tempokas ja dünaamiline, lavastatud stseenid vahelduvad uudistelõikude ja dokkaadritega. Ehkki mäng käib enamasti üle keskmise vaataja pea, on seda põnev jälgida. Komöödiasketšidega alustanud Adam McKay valis seekord võtmeks satiirilise komöödia - ekstsentrilised tegelaskujud paljastavad mädaseid finantsmehhanisme osutades kogu maailma majanduse haavatavusele ja ebakindlusele. Seejuures pole McKay õukonnanarr, kellele on kõik lubatud ja keda tõsiselt võtma ei pea. McKay loob tasakaalu finantsspetsiifilise ajakirjanduse ja meelelahutuse vahele, informeerides läbi kinodramaturgia.

"Suure vale" kurbloolisus ongi selles, et ta teeb puust ja punaseks selgeks ka majandus- või finantsalase ettevalmistuseta vaatajale, kui ebakindlas maailmas me elame. Sa ei usu enam ühtegi reitinguagentuuuri ega majandusnäitajat, sest sa ei tea, kui palju on neis tegelikult sedasama paha õhku, mida igasugu vahendajad ja fondihaldurid sinna pumbanud on. Ja seda kõike pealtnäha lõpptarbija - laenuvõtja, pangakliendi, oma pensionifondi investeerija ja heauskse riigikodaniku nimel. Ainus viis sellest rattast pääseda on naasta naturaalmajanduse juurde nagu seda filmis teeb endine investeerimispankur Ben Rickert (Brad Pitt).

Adam McKay "Suur vale" osutab ka teatud ideoloogilisele murrangule Hollywoodi meelelahutustööstuses: kui näiteks Barry Levinson paljastas oma filmiga "Wag The Dog" (1997) presidendivalimistekampaania telgitaguseid, siis "Suur vale" näitab suurriigi finantsmehhanismide savist ülesehitust.

Ameerika Filmiakadeemia aastaauhindade nimistus kandideerib McKay lavastajadebüüt viies kategoorias, sealhulgas parima filmi tiitlile.

Toimetaja: Valner Valme

Allikas: Klassikaraadio "Delta"



9. mai rongkäik9. mai rongkäik
Anders Härm: traditsioon & trauma – Aasta ema & 9. mai juhtumid

Siiri Oviiri “Aasta ema skandaalist” on nüüd juba mõnevõrra aega mööda läinud, mistõttu saab sellele nüüd ehk veidi rahulikumalt tagasi vaadata. Kuigi ka 9. maist saab varsti juba kaks nädalat, käivad vaidlused sel teemal jätkuvalt edasi. Järgnevas lühiessees huvitab mind nende kahe juhtumi näitel küsimused traditsioonist ja traumast nii personaalsetes kui ka kollektiivsetes subjekti-positsioonides ning eelkõige see, mida nendega peale hakata.

operett "Linnukaupleja"operett "Linnukaupleja"
Estonias esietendub Carl Zelleri operett "Linnukaupleja"

Rahvusooper Estonias esietendub homme Carl Zelleri operett "Linnukaupleja".

FILM
"Tschick"
Greta Varts andis uued filmisoovitused

"Terevisiooni" tuli külla filmikriitik Greta Varts, kes tõi esile, mida põnevat ka kinolinal neil päevil näidatakse.

TEATER
Ivar Põllu
Ivar Põllu: disko võib tulla ka ilma tsaaririigita

2. juunil esietendub Ugalas Paavo Matsini samanimelise romaani järgi "Gogoli disko", mille lavastas Ott Aardam ning dramatiseeris ja muusikaliselt kujundas Ivar Põllu Tartu Uuest Teatrist. Asjaosalised arutavadki nüüd selle üle, mis disko käib, kas tsaaririik on ulme ja kas Viljandi on Eesti antikvariaat.

KIRJANDUS
Reet Hiiemäe
Folkloristika aastapreemia laureaat on Reet Hiiemäe

Eesti folkloristika aastapreemia 2016. aastal tehtud töö eest pälvis Reet Hiiemäe

KUNST
Merike Estna tutvustamas enda kunstnikupraktikat, istutakse Estna vaiba-installatsioonil.
Estna Merikese lendav vaip

Etüüd kunstnikust töö juures.

Arhitektuur
Johannes Tralla Veneetsia biennaalil.Johannes Tralla Veneetsia biennaalil.
ERR Veneetsias: biennaal uppuvas linnas on suur paradoks iseenesest

ERR-i korrespondent Johannes Tralla käis käesoleval nädalal kaasaegse kunsti ühel aasta tähtsündmusel ehk Veneetsia biennaalil.

Andrus VaarikAndrus Vaarik
Andrus Vaarik avastas veel avamata Balti jaama turuhoonet

"OP" andis Andrus Vaarikule valida arvustamiseks mõne teatrist erineva valdkonna. Vaarik valis arhitektuuri ja edastas saates oma muljed vastvalminud Balti jaama turuhoone kohta.

MUUSIKA
Arvo Pärt
Arvo Pärdile anti üle paavsti kultuurinõukogu tunnustus "Per artem ad Deum"

Poola Vabariigi suursaatkonnas Tallinnas toimus täna tseremoonia, mille käigus anti Arvo Pärdile üle paavsti kultuurinõukogu medal „Per artem ad Deum“ („Kunsti kaudu Jumala poole“). Medali saajaid tunnustatakse kultuurialaste saavutuste eest, mis on aidanud oluliselt kaasa dialoogi loomisele eri kultuuride vahel kaasaegses maailmas ning seeläbi innustanud inimesi arendama enda ainukordsust.

Arvamus
Tamur TohverTamur Tohver
Tamur Tohver: ei tohi. magama. jääda

Me kaotame selle sõja päris kindlasti. Selle sõja, mida veel ei ole. Mis peagi puhkeb. Kui me oma pisikese aru ja iibega ei taipa märgata midagi, mis meile antud kosmosest ammu enne kui 700 aastat, mida millegipärast eestluse vanuseks peetakse.

Urmas VadiUrmas Vadi
Urmas Vadi. Tänukõne

Kuidas läheb, Urmas Vadi? Lugege algselt värskes Vikerkaares ilmunud pihtimust ja saate hästi täpselt teada.

"Kirjandusministeerium", Kristiina Ehin"Kirjandusministeerium", Kristiina Ehin
Kristiina Ehin: hea luuletus on puhas jõud

Kas sina oled täna juba kohtunud? Kellega? Kohtumised võivad aset leida nii pereringis kui ka sõpradega, kohtuda saab kirjanduslike eelkäijate, emakeele või argipäevaga… Pille-Riin Larm kõneles mitmesugustest kohtumistest, aga ka emadest, sõprusest ja vaprusest Kristiina Ehiniga, kel ilmus äsja uus luulekogu "Kohtumised".

Damien Hirsti näitus "Treasures from the Wreck of the Unbelievable"Damien Hirsti näitus "Treasures from the Wreck of the Unbelievable"
Eha Komissarov: Damien Hirst tegi endast brändi

"OP" käis Veneetsia biennaalil, kuid külastas lisaks sellele ka maailma rikkaima kunstniku Damien Hirsti näitust "Treasures from the Wreck of the Unbelievable". Oma arvamuse nii sellest näitusest kui ka Hirsti fenomenist laiemalt andis Eha Komissarov.

Html Plokk
Html Plokk