Live-elamus: Ryoji Ikeda ajaväline helinägemus maarahvale ({{commentsTotal}})

Ryoji Ikeda (1966) supersümmeetria. 2015 Audiovisuaalne installatsioon
Ryoji Ikeda (1966) supersümmeetria. 2015 Audiovisuaalne installatsioon Autor/allikas: Jana Chiellino. Vinyl Factory loal

Kontsert/näitus

Ryoji Ikeda

"Supercodex"/“Supersymmetry"

12.2 (- 28.2)

KUMU, Tallinn

Palju kaunilt keerulisi sõnu on rahvusvaheliselt ühe tunnustatuima kaasaegse audiovisuaalkunstniku Ryoji Ikeda KUMUs jooksva näituse kohta kirjasõnas seatud ja ka neidsamu sõnu on võimalik vaadelda kodeeritud sümbolijadana, mida võib tajuda tähenduslikena, aga võib ka mitte. Mida rohkem on kunstiteos lahti seletatud ja toetub taustainfole, seda huvitavam on seda haarata puhtalt, ilma tugipunktide ja etteantud tähendusteta. Enamikke vaadeldavate objektide tegelikke tähendusi me ei tea - esmalt ei oskagi neid otsida ega ka olemasolevaid teadmisi tõeselt rakendada. Tajude piiratust, mis laseb paljudel meist näiteks puud tajuda lihtsalt puuna, on vabastav võtta mängulisena ja luua voolavatele tähendustele võrdne olekuluba.

Kellele hirmutav, kellele peibutav, aga universumi algosakesi helis ja pildis otsivale Ikeda etendusele "Supercodex" KUMU Auditooriumis oli kogunenud tunduvalt saalitäit ületav hulk huvilisi, kellest märkimisväärne osa jäi veel ukse taha imest osa saama. Väljavalitute rõõmuks toimus intensiivne tugitooliseanss, mida annab meenutada isegi ehk kiiktoolieas kamina ees. Sunnitud istungivorm jättis kuulajad omamoodi piinavasse, kuid ainuvõimalikku olukorda, kuna äärmiselt raske on Ikeda heliloomele, täpsemalt juba aastal 2013 elektroonikaleibli Raster-Notoni all välja antud albumile "Supercodex" rakendust leida väljaspool toetusmehhanismide koosmõju. Klikkiv, hakkiv, makromehhaaniine transs, mille tundeskaala paigutub külma ja jõulise ärevusttekitavale vahealale.

Kui elektrooniline muusika sisaldab pea alati vähemal või enamal määral maiseid momente, või otsib vähemalt sidusust elava ja mehhaanilise maailma vahel, siis Ikeda on enda heliloomes keskendunud ainult inimlikkusest taandunud skelettidele; algosadele, mille elus või surnud olek on küsimärgi all. Teatepulka edasi loovutades võib öelda, et sedalaadse info täielikuks mõistmiseks peaks ise masin, humanoid või parimal juhul android olema. Väga huvitav oleks näiteks lugeda "Ex Machina" Ava kiibisärinaist sündinud arvustust.

Suisa enneolematult futuristlikke jooni ei ole aga vaja Ikeda audiotoodangust otsida - 90ndate lõpus aina enam kõlapinda leidnud ekperimenteeriva elektroonika lagi seisab juba teist aastakümmet näiliselt samal kohal, tegeledes mikronüansside täiustamisega ja nii mõnigi "Supercodexi" kalkidest helindeist sobiks vabalt taustaks kaasaegsetele hiphop-häältele. Ikeda tukset hoiab ülal rütm - mõõduka tempoga, glitchiv ja lühises troonika, mille struktuuridest võib otsiv kõrv isegi keemilist funki leida.

Antud vorm ja lähenemiskeel kippus silmi- ja kõrvupimestava etenduse keskpaigas muutuma kohati veidi etteaimatavaks, ja seda just nimelt nende eelpoolmainitud maisusihaluste tõttu. Aga masinatel on sinust ükskõik ja helile truuks jäädes oli ka sünkroonvisuaal vahetoonideta - mustvalge, totaalne, jõhkrusepiiril tähelepanu nõudev maraton. Peab ütlema, et tuulutuseks pealevaadatud "Supersymmetry" näituseosa pakkus oma surround-helidroonide ja kosmosesüstikuatmosfääriga isegi sügavamat kogemust; eriline luksus saaks kindlasti osaks neile, kel õnnestuks viibida saalis ainukülastajana. Igatahes tänuväärsel kombel etendusel "Supercodex" tõde ei kuulutatud ja siit edasi fantaseerides mõjuks muusikamaailmas täiesti värskendavalt uudis, et Ikeda ongi humanoid, või parimal juhul siiski android.

 

Toimetaja: Valner Valme



Eline SelgisEline Selgis
Teatraalne kaamera. Eline Selgis, "We will figure it out"

ERR kultuuriportaal jätkab sarjaga, milles Tartu Ülikooli teatriteaduse magistrandid arvustavad lavastusi videoformaadis, filmijaks UTTV, projekti algatajaks õppejõud Ott Karulin.

Vince Staples lõkke ääres uues videos.Vince Staples lõkke ääres uues videos.
Päeva video: Vince Staples - "Rain Come Down"

Täna ilmus räppar Vince Staples´i uus album "Big Fish Theory" ning juba varem, koostöös Ty Dolla $ign´iga avaldatud lugu "Rain Come Down" sai värske video.

FILM
"Lõputu poeesia" ("Poesia sin fin")
Tristan Priimägi andis suveks kolm filmisoovitust

"Terevisioonis" oli külas filmiajakirjanik Tristan Priimägi, kes soovitaks algavaks suveks filme "Petetud", "Lõputu poeesia" ja "Wind River".

TEATER
Klaudia Tiitsmaa
Ugala publik valis lemmikud

Ugala teatris etendus eile, 21. juunil viimast korda suvelavastus „Gogoli disko“. Lõpuaplausi järel kuulutati Ugala suurel laval välja publikupreemia Kuldõun 2017 laureaadid.

KIRJANDUS
Arvustus. Ärakrutitud ajalugu väändes füüsikaga vaheldumisi

Uus raamat

Ilmar Tomusk
"Seiklused paralleelmaaailmas"
Hillar Metsa pildid
Tammerraamat
224 lk.

KUNST
"Ajavahe".
Arvustus. Kuidas käsitööst sai kunst

7. Tallinna Rakenduskunsti Triennaal

Peanäitus: "Ajavahe"
21.04-23.07.2017

Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseum

Arhitektuur
Arhitektuurikeskuse välkloengArhitektuurikeskuse välkloeng
Veneetsia arhitektuuribiennaali Eesti ekspositsiooni konkursi võitis töö "Nõrk monument"

2018. aasta Veneetsia arhitektuuribiennaalil esindab Eestit rahvusvahelise noorte kuraatorite meeskonna intrigeeriva nimega konkursitöö "Nõrk monument" (Weak Monument). Žürii hääletusest täna hommikul võitjana väljunud töö kuraatormeeskonda kuuluvad EKAs ja Hollandi Delfti Tehnikaülikoolis õppinud Laura Linsi (praktiseerib hetkel Londonis arhitektina) ja Roland Reemaa (arhitekt, hetkel külalisõppejõud Delfti Tehnikaülikoolis) ning Londonis praktiseeriv, lisaks Delftile ka Prahas õppinud arhitekt Tadeas Riha.

Veneetsia arhitektuuribiennaalVeneetsia arhitektuuribiennaal
ERR.ee video: välkloengul selgitati Eesti esindaja Veneetsia arhitektuuribiennaalil

15. juunil toimus Vaba Lava suures saalis Eesti Arhitektuurikeskuse välkloeng, kus astusid lavale 16. Veneetsia arhitektuuribiennaali Eesti ekspositsiooni kuraatorivõistluse finalistid. Rahvusvahelisele võistlusele esitatud tööde seast pääses finaalvooru viis.

MUUSIKA
Arvo Pärt kuulsa vannitoariiuli juures oma teose partituuri uurimas
Maria Mölder. Sissevaade Arvo Pärdi ülikooli argipäeva

19. juunil asetatakse Arvo Pärdi keskusele pidulikult nurgakivi. Uus hoone avatakse juba vähem kui pooleteise aasta pärast, 2018. aasta hilissügisel. Millised ettevalmistustööd keskuses praegu käsil on, selgus vestluses, kus osalesid Arvo Pärdi Keskuse nõukogu liige Nora Pärt, tegevjuht Anu Kivilo, toimetaja ja muusikateadlane Kristina Kõrver ning arhivaar Anneli Kivisiv.

Arvamus
Liiklusummik.Liiklusummik.
Tamur Tohver. Davai davai davai!

Oma arvamuslugude sarjaga jätkab Polygon Teatri juht. Ja mida me näeme?

Räpilahing.Räpilahing.
Anders Härm. Rappimislahing

Agonistliku teotamisrituaali mänguline algupära, kultuuriline funktsioon ning poliitiline potentsiaal.

Uue maailma tänavafestivalUue maailma tänavafestival
Keelesäuts. Millal eestlased, millal eestlaste kogukond?

Kogukonnamõiste on ajaga ja arenguga muutunud, laienenud ja mitmekesistunud. Täna keskendun ma keelekasutuses ainult ühele aspektile, mille kohta olen kuulnud küsimusi. Millal on õige kasutada eestlaste kohta kogukond ja millal on see vale?

12EEK Monkey12EEK Monkey
Eesti räpp: nišimuusikast noorte häälekandjaks

Eesti räpp kipub kohati mainstream’ile vastanduma, kuid teatud artistid viivad selle samal ajal peavoolupüünele.