Veneetsia biennaali Eesti paviljoni konkursi võitsid Katja Novitskova ja Kati Ilves ({{commentsTotal}})

{{1461059478000 | amCalendar}}

57. Veneetsia biennaali Eesti paviljoni konkursi võitsid kunstnik Katja Novitskova ja kuraator Kati Ilves projektiga "Kui sa vaid näeksid, mida ma su silmadega olen näinud". Projekt on läbimõeldud tervik, mis lähtub Katja Novitskova loomingule omasest intrigeerivast visuaalsest keelest, millega ta jutustab lugusid kaasaja kõrgtehnoloogilisest digiühiskonnast.

Võiduprojektis seob kunstnik tänapäeva Eesti digivaimustuse ulmeliste maailmalõputeemadega. Katja Novitskova lavastab mitmest teostest ruumiinstallatsiooni, kuhu tekivad pildid ja ruumid, mida tavaliselt ollakse harjunud kogema internetis. Žürii tõi välja näituseprojekti aktuaalsuse kaasaegses maailmas, kus võimsalt arenenud digiühiskonnas sageli alles otsitakse vahendeid selle olukorra kirjeldamiseks.

Žürii liige Martha Kirszenbaum usub, et Novitskovast võib saada oma põlvkonna teedrajav kunstnik ka rahvusvaheliselt. "Ta oli üks esimesi, kes kasutas 2010. aastatel oma töödes post-interneti mõistet," kommenteerib Kirszenbaum. Maria Arusoo lisab: "Novitskova loomingus on praegu oluline hetk, on näha, et ta on jõudnud teatavasse murdepunkti. Ta on mastaapse rahvusvahelise haardega kunstnik ja tema teoste teemad kõnetavad publikut üle maailma."

Kultuuriministeeriumi kunstinõunik ja žürii liige Maria-Kristiina Soomre tõstis esile projekti läbimõeldust ja terviklikkust. „Projektis tuleb selgelt esile kuraatori ja kunstniku süvitsi suhestuv dialoog - on näha, et mõlemad on üksikasjad põhjalikult läbi mõelnud. On hea meel, et Eesti paviljon saab selle projekti näol kindlasti sõnakaks dialoogipartneriks tänases kunstidiskussioonis laiemalt," ütles Soomre.

Katja Novitskova on eesti päritolu kunstnik, kes töötab Amsterdamis ja Berliinis. Tema tööd, mis meenutavad internetist välja lõigatud pilt-skulptuure, on juba äratanud rohkelt rahvusvahelist tähelepanu. Eelmisel aastal osales ta koos teiste kunstnikega grupinäitusel New Yorgi MoMAs "Ocean of Images: New Photography 2015".

Kati Ilves on Kumu kaasaegse kunsti kuraator, kes on kureerinud mitmeid viimaste aastate mõjukamaid näituseid. Näiteks kureeris ta 2014. aastal Kumu kaasaegse kunsti galeriis Merike Estna isikunäituse "Sinine laguun" ja koos Estnaga samaaegselt rahvusvahelise maalinäituse "Mina kui maal". Hetkel on Kumus üleval Kati Ilvese, Annika Räime ja Eha Komissarovi ühiselt kureeritud näitus "Kumu hitid. Kaasaegne kunst Eesti Kunstimuuseumi kogust", mis on pühendatud muuseumi 10. sünnipäevale.

Veneetsia biennaali Eesti paviljoni konkursile laekus sel aastal viis projekti. Žüriisse kuulusid KKEKi juhataja ja Veneetsia biennaali Eesti paviljoni komissar Maria Arusoo, KKEKi nõukogu liikmed Kaido Ole, Sirje Helme, Rael Artel ja Ingrid Ruudi, kultuuriministeeriumi esindaja Maria-Kristiina Soomre, Calvert22 kunstiline juht Ekow Eshun, Varssavi moodsa kunsti muuseumi peakuraator Sebastian Cichocki ja Fahrenheiti (Los Angeles) asutaja ja kuraator Martha Kirszenbaum.

1895. aastast toimuv Veneetsia kunstibiennaal on vanim ning suurim rahvusvaheline kunstifoorum. Eesti osaleb oma paviljoniga Veneetsias alates 1997. aastast, seega on 2017. aasta paviljon järjekorras üheteistkümnes. 57. rahvusvaheline Veneetsia kunstibiennaal toimub 13.05 - 26.11.2017.

Eelmisel Veneetsia kunstibiennaalil esindas Eestit Jaanus Samma näitus "NSFW. Esimehe lugu" Palazzo Malipieros, mida hetkel on võimalik kuni oktoobrini näha Okupatsioonide muuseumis. Kuue kuu jooksul külastas biennaali 525 tuhat huvilist, Eesti paviljoni enam kui 25 tuhat inimest. Näitust kajastati eranditult positiivselt suurtes rahvusvahelistest kunstiajakirjades nagu American Painters, The Guardian, Artribune, ArtReview, Kunstkritikk, InsideArt jpt, eesti ajakirjanduses ja paljudes kunstiblogides. Biennaalil osalemise tulemusena on tulnud kunstnikule mitmeid koostööettepanekuid rahvusvahelistelt galeriidelt.

Eesti osalemist Veneetsia rahvusvahelisel kunstibiennaalil korraldab Kaasaegse Kunsti Eesti Keskus ja rahastab Kultuuriministeerium.

Toimetaja: Valner Valme



Ian "Lemmy" Kilmister

Arvustus. Südamlik narkomemuaar

Uus raamat
"Lemmy. White Line Fever"
Autorid: Ian "Lemmy" Kilmister, Janiss Garza
Inglise keelest tõlkinud Lauri Liiders
Kirjastus Tänapäev

FILM
TEATER
KIRJANDUS
KUNST
Arhitektuur
MUUSIKA
Arvamus
Sallimatus on emotsionaalselt palju kurnavam valik kui sallivus. Pildil rootsi aktivist Tess Asplund, kes sai tuntuks üksi sadade neonatside vastu protesteerides.

Jan Kaus. Praktilisest sallivusest

Meie rahvuse retoorikas nõnda oluline väiksuse tunne, väljasuremise oht on kadumas üksteise hirmutamise ja üksteise peale vihastamise taha.

 

Thule

Pytheas, ookean ja Thule

Kas on alust Thule samastamiseks Saaremaaga, küsib Mait Kõiv Vikerkaare oktoobrinumbris, ja vastab ka.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: