Tõnu Karjatse filmikomm: rullnokad moodustavad toetuspinna populistlikele poliitikutele ja terroristidele ({{commentsTotal}})

"See juhtus Ardennides" Autor/allikas: kaader filmist

Mida teeksid, kui oled oma vanglas istunud vennale valetanud ja talt vahepeal tüdruku üle löönud, enamgi veel - te ootate last. Kas julgeksid sellest äsja vabanenud vennale rääkida, tundes ta vägivaldset ja kontrollimatut loomust? Valida on kahe halva vahel - saladuse paljastamine tooks kaasa ettenägematute tagajärgedega vihapurske, selle rääkimata jätmine teeks asja ajapikku veelgi keerulisemaks.

See on dilemma, millega maadleb Robin Pronti täispika mängufilmi debüüdi "See juhtus Ardennides" üks peategelasi Dave (Jeroen Perceval, kes on ka üks filmi stsenaristidest). Vaataja viiakse mugavustsoonist välja juba esimese kaadriga, kui veealust tüünust rikub sinna kukkuv maskiga mees. Kolme minutiga esitleb Robin Pront oma filmi peategelasi ja visandab nende suhted. See on Belgia white trash - kuritegeliku maailma tööjõu ja tarbijaskonna moodustav ühiskonnakiht, kes armastab kiireid autosid, sportlikke rõivaid ning dekoratiivselt uhkeid aksessuaare. Nad on kehva hariduse, kõikuva sissetuleku ja pea olematu ühiskondliku positsiooniga lihtsad inimesed, kes tegelikult hindavad perekonda ning ihkavad paremat elu. Nagu ütleb üks filmi tegelasi, armastuskolmnurga keskmes olev Sylvia (Veerle Baetens), igatseb ta igavat elu: päevi, mis algavad rutiinse hommikusöögi ja tööletõttamisega ning lõpevad väsinult teleka ees grillkana järades.

Sylvia on aru saanud, et taltsutamatu loomuga Kenny (Kevin Janssens) ei suuda talle seda pakkuda ja ta rajab oma lootused Kenny vennale Dave'ile. Too osutub aga argpüksiks, kes ei julge afääri avaldada, tuues sellega kaasa isegi suurema katastroofi. Selles pole esmapilgul midagi erakordset - need on inimesed me endi keskelt, inimlikud väärtused pole neile võõrad, kuid nende väärtuste saavutamiseks on nad valmis inimlikkuse hülgama. Vaatajal on võimalus kaasa mõelda, kui kaugele ta suudab filmi tegelastega samastuda, kui kaugele suudab ta nende tegusid mõista. Režissöör ei tee seda empaatiaülesannet raskeks – karakterid on üpris lihtsakoelised ja nende tegutsemise motiivid arusaadavad. Elulisuse ja usutavuse tagab näitlejate ennastunustav mäng ja režissööri kompromissitu lavastamisviis ka vägivalla kujutamisel. Kurjakuulutavat atmosfääri aitab luua kaameratöö Robrecht Heyvaertilt (kelle kaamera tegi ka Belgia teise põlve immigrantide nörritavast elust rääkiva filmi "Black"(Adi El Arbi, Bilall Fallah. 2015)).

Robin Pronti "See juhtus Ardennides" sarnaneb mitmes mõttes Triin Ruumeti filmile "Päevad, mis ajasid segadusse" - mõlemad on noorte lavastajate esimesed täispikad mängufilmid jõulise ja omanäolise käekirjaga, käsitlevad samasuguseid inimtüüpe ning hindavad ausat ja realistlikku kujutusviisi. Kui Ruumeti film on nostalgiline vaade rullnokkadele paarkümmend aastat tagasi kaubandusliku ühiskonnakorralduse sissemurdmise lävel olevas väikeriigis, siis Pront vaatleb samasuguseid inimesi tänapäeva Euroopas, arenenud kapitalismi tingimustes. See tõrjutud ja kriminaliseerunud ning ühtlasi ka kõige mõjutatavam ühiskonnakiht on tänuväärt materjal nii kirjanikele, filmitegijatele kui ka neile, kes sellest olukorrast soovivad omakasu lõigata – olgu need siis kuritegelikud struktuurid või äärmusliikumised. See on pinnas, kus kõige enam leiavad toetust populistlikud poliitikud ja terroristid. Need inimesed on jäetud omapäi ning neil pole jõudu ega mõnikord ka tahtmist astuda samm edasi, et sellest suletud ringist väljuda. Ruumeti film on helgem ja optimistlikum ning lõpeb seal, kus peategelane püüab seda sammu teha, Pronti film osutab aga teatud nõiaringile. Selles mõttes on mõlemad linatööd ka ajastuportreed.

Pronti "See juhtus Ardennides" on verise lõpuga psühholoogiline draama, sarnanedes teostuselt ja rõhuasetuselt Belgia sotsioloogilise realismi suurkujude vendade Dardenne'ide filmidele (pange tähele ka filmi nimelist sarnasust!). Võrreldes Dardenne'idega on Pront siiski toorem ja paralleele võib otsida pigem taanlase Nicolas Winding Refni töödega. Üleastumiste gradatsioon algab Pronti filmis ebaõnnestunud röövist ja järgnevast kohtuistungist filmi avaminutitel ning lõpeb sündmustega, mida tagasi pöörata ei õnnestu. Kõike ilmestab kahtluse ja rusutuse atmosfäär. Pront näitab, milline osa võib inimese elus olla valel ja argusel oma tegusid tunnistada. Sotsioloogilisel tasandil osutab Pront sellele, kui üksik ja väike on inimene oma muredega ühiskonnas, mis peaks võimaldama võrdseid tingimusi arenguks kõigile, kes soovivad.

Toimetaja: Valner Valme

Allikas: Klassikaraadio "Delta"



Telgikontsertid. PLMF. Tallinn.Telgikontsertid. PLMF. Tallinn.
Galerii: Muusika viidi telkidesse

Tallinnas Vabaduse väljakul toimusid eile XIII Tallinna kammermuusika festivali eeltutvustus ning Eestimaa muusikaõppeasutuste õpilaste ja mitmete ansamblite esinemised.

ASIA BAŚ, KADRI NOORMETS, GABRIEL DA LUZ AIR WITH CONTENT 10 degree something. Saal biennaal.ASIA BAŚ, KADRI NOORMETS, GABRIEL DA LUZ AIR WITH CONTENT 10 degree something. Saal biennaal.
Galerii: Kanutis vormusid sõnad ühisloomeks

Kanuti Gildi SAAL-i ees sai teoks Kadri Noormetsa, Asia Baśi ja Gabriel da Luzi sõnadesse vormuv ühisruumi loome "AIR WITH CONTENT 10 degree something".

ERMi Jakob Hurda saali kaunistuseks välja valitud Eve Kase ja Anna Kaarma loodud teos algnimega "Käbid ja kännud".ERMi Jakob Hurda saali kaunistuseks välja valitud Eve Kase ja Anna Kaarma loodud teos algnimega "Käbid ja kännud".
Adamson-Ericu stipendiumi võitis Anna Kaarma

18. augustil, Adamson-Ericu 115. sünniaastapäeval kuulutati välja tänavune stipendiumi võitja, kelleks on Anna Kaarma.

FILM
"Wind River"
Kaarel Kuurmaa: Lumi ja vaikus

Mängufilm "Wind River" (USA 2017, 111 min). Režissöör ja stsenarist Taylor Sheridan, operaator Ben Richardson, heliloojad Nick Cave ja Warren Ellis. Mängivad Jeremy Renner, Elizabeth Olsen, Jon Bernthal, Kelsey Chow, Martin Sensmeier jt.

TEATER
Itaalia trupp MOTUS
Algas etenduskunstide festival SAAL Biennaal 2017

Rahvusvaheline etenduskunstide festival SAAL Biennaal leiab aset 15. - 27. augustil Tallinna teatrites ja linnaruumis.

Uuendatud: 21:38 
KIRJANDUS
"Sadam", autor: Eda Ahi
Brita Melts: Hea ja mõru

"Sadam" mõjub Eda Ahi seni tõsiseima ja mõtlikema, kohati koguni melanhoolse raamatuna.

KUNST
Üks tubadest, mis ootab Paides Arvamusfestivali ajaks taaselustamist.
ERR.ee video. Paides nihestati ruumi

Paide Arvamusfestivali ajal võis näha põnevat ajutist näitust, millest jäädvustasime video. "Ruuminihe" on näitus, mis lõi eeskuju mahajäetud kohtade ellu äratamiseks ja püüdis elustada Paide tühje ruume ja linnapilti. Näitus hõlmas nelja Tallinna tänaval asuvat hoonet.

Arhitektuur
lendlend
Fotovõistlus bioTallinn ootab töid ja küsib, kas loodus on olemas

TAB 2017 teema on sel korral bioTallinn, mis seab küsimuse alla arusaamad loodusliku ja tehisliku piiridest. Antud fotovõistlus on inspireeritud samast ideest - selmet käsitleda loodust tasakaalus süsteemina, mida inimtegevus häirib ja lõhub, oletab bioTallinn, et loodust kui sellist ei ole olemas.

Uuendatud: 12:22 
Jõhvi haridusmaastikJõhvi haridusmaastik
Arhitektide liit tutvustab omavalitsuste projekte

10. - 27. augustini saab Eesti Arhitektuurimuuseumis tutvuda viie Eesti Arhitektide Liidu ja kohalike omavalitsute koostöös läbi viidud arhitektuurivõistluse materjalidega. Näitusel on väljas Narva ja Jõhvi uute linnakeskuste ideekavandid, Türi spordihoone ja Türi põhikooli õppehoone ideekavandid, Valga koolihoone ja spordihoone ning Saue uue vallamaja arhitektuurivõistluse tulemused. 

MUUSIKA
Ruja filmi esilinastus. Kino Artis.
Galerii: Esilinastus dokumentaalfilm Rujast

Täna esitleti Artises dokumentaalfilmi "Ruja – Keelatud!".

Arvamus
Uuringute teostamine Hermann Ride kappaltarilUuringute teostamine Hermann Ride kappaltaril
Keelesäuts. Teostada või mitte?

Võib juhtuda, et mööda suvise pealinna tänavat kõndides komistame otsa sildile, millele on kirjutatud: „Ettevaatust! Teostatakse parandustöid!“ Sama tõenäoline on lugeda ajalehest ametniku kinnitust, et „praamidega teostatakse Saaremaale reisijate vedamist“.

Aet Annist saates "Globaalne eestlane"Aet Annist saates "Globaalne eestlane"
Aet Annist: kuidas toimib inimene ühiskonnaliikmena?

Rainer Sternfeldi külaline podcast´i "Globaalsed eestlased" 23. saates oli sotsiaalantropoloog Aet Annist, kes oli hiljuti Inglismaal asuva Bristoli ülikooli õppejõud ning ühtlasi ka Tartu Ülikooli etnoloogia osakonna vanemteadur. 

"Deadpool""Deadpool"
Ära usalda filmikriitikuid (vähemalt mitte ülemäära)

Filmikriitika allakäigus on ennekõike süüdi kriitikud ise, kes ei süvene ega viitsi tööd teha.

Väikelaps ei oska ohtu tajuda. Väikelaps ei oska ohtu tajuda.
Tallinnas ja Helsingis toimub konverents kunstilisest moderniseerumisest

Täna algab Tallinna Ülikoolis ja Helsingi Ülikoolis konverents "End Games and Emotions: The Sense of Ending in Modern Literature and Arts", mis keskendub küsimusele, kuidas mõjutab meie häälestatus (tajud, meeleolud, aistingud, emotsioonid) meie maailmakogemust ja meie tegutsemist erinevates tähendusstruktuurides.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.