Tõnu Karjatse filmikomm: Gosling ja Crowe teevad Laureli ja Hardyt ({{commentsTotal}})

"Head tüübid" (The Nice Guys) Autor/allikas: kaader filmist

Suvine aeg peaks kuuluma puhkusele, lõõgastumisele, seda on silmas pidanud ka kinokavade koostajad, jättes suvve kergemad, vaataja suhtes mitte eriti nõudlikud filmid. Kinod pakuvad suvel muinasjutte, romantilisi komöödiaid või pretensioonituid põnevikke. Shane Blacki "Head tüübid" (The Nice Guys, 2016) on žanrilt sõbrakomöödia, mis flirdib noir-tüüpi krimipõnevikuga.

Loo keskmes on äpu detektiiv Holland March (Ryan Gosling) ja kerekas väljapressija Jackson Healy (Russell Crowe), kes saavad ülesandeks leida kadunud neiu Amelia. Ülesanne viib mehed kokku pornoäriga ja ühe selle valdkonna staari tapmislooga.

Film algab efektselt: kümneaastane poiss varastab isa voodi alt meesteajakirja ja läheb seda sirvides oma tuppa, tema selja taga sööstab läbi maja mäeveerult alla auto, käib mitu korda üle katuse ja juurde jooksnud poiss leiab auto kõrvalt sellest välja paiskunud pornotähe, kelle pilti ta äsja imetlenud oli. Sama peadpööritavalt sündmustik edasi ei lähe, vaid keskendub kahe tulevase semu kohtumisele ja koostööle, ühendavaks lüliks seesama pornostaari surm ja Amelia kadumine.

Tegevustik paigutub 70ndate lõpu Los Angelesse, täiskasvanute meelelahutusmaailma õitseaega ja -kohta, mida ilmestavad ajastutruud kujunduselemendid nagu värvilised kostüümid, soengud, laiad uhked autod, ja tegelaste seast leiab ka mustanahalise badass'i, mida võib lugeda viitena blaxploitation'i vastukaaluks kujunenud valgete kangelaste filmidele. "Head tüübid" ehitub Marchi ja Healy vahelisele sõprussuhtele, mis areneb nende ühise uurimistöö käigus. Siit ei tasu otsida midagi sellist, mille pärast peaks pingutama mõtlemiskeskust, sest filmi faabula kulgeb oma suva järgi - kui on vaja pööret, siis see ka tuleb, nõudmata eelnevat sisulist ettevalmistust. Pahad on pahad ja head on head, ohvrid jäävad ohvriks ja tegelikud niiditõmbajad paljastuvad lõpus. Üpris skemaatiline ja lihtne linalugu, mis heroiseerib valget meest, kes on otsustanud korra jaluleseadmise oma kätte võtta.

Ainus vahe tõeliste kangelastega on see, et March ja Healy ei tee seda sisemisest kohusetundest, vaid raha pärast, peamiseks vaenlaseks osutub palgamõrvar John Boy (Matt Bomer), kelle tegevus ja stiil on rafineeritum ja cool'im kui peategelastel.

Sisult kandvaaks pooleks muutuvad krimiloo jälgimise asemel Marchi ja Healy naljad, musta huumorit jagub ka kaklusstseenidesse, mille vahel tegelased tarantinolikult filosofeerivad. Samas puudub filmil kandev sisuline selgroog, mis sketšide jada koos hoiaks. Amelia otsimise liin jääb semude vaimutsemisele taustaks ning sõnumit sellest ei kooru, kuigi viitab ärimeeste räpastele mängudele ning Detroiti autotööstuse, organiseeritud kuritegevuse ja pornomaailma seotusele, kuid see pole midagi sellist, mida vaataja ei pruugiks enne teada.

"Nice Guys" on pelgalt õhtusisustus ja publik tuleb vaatama Ryan Goslingi ja Russell Crowe'd. Gosling teeb filmis tola, karu moodi Crowe on kõvem tegelane. Imagoloogiliselt on Marchi ja Healy tegelaskujud aga Hollywoodi komöödiaklassikute Stan Laureli ja Oliver Hardy arendus. Totaka Laureli ja kohmaka Hardyga väntas Hollywood 1920-40ndate vahel 250 filmi, 1970-80ndatel said nad uue elu televisiooni vahendusel ja slapstick-komöödia värvikate esindajatena paigutuvad Laurel ja Hardy ehk "Paks ja peenike" kinoklassikas Charlie Chaplini kõrvale.

Loodetavasti ei võta tänapäeva Hollywood plaani teha Goslingist ja Crowe'st uut Laureli ja Hardyt, ehkki stsenaarium jätab võimaluse arvukateks jätkuosadeks. Blacki filmi senist kassaedu vaadates võib arvata, et vaataja eelistab Goslingi ja Crowe'd näha siiski teistsugustes rollides. Avanädalal jäi "Nice Guys" alla arvutimängu "Angry Birds" frantsiisile, koomiksimärulile "Kapten Ameerika" ja isegi komöödiale "Naabrid 2", mis kõik ka meie kinodes. Ehk siis, saab ka paremini ja suvel on üldse etem lugeda aias võrkkiiges raamatut.

Filmikommid jätkuvad suvel kultuuriportaalis, Klassikaradios tuleb paus.

Toimetaja: Valner Valme

Allikas: Klassikaraadio "Delta"



9. mai rongkäik9. mai rongkäik
Anders Härm: traditsioon & trauma – Aasta ema & 9. mai juhtumid

Siiri Oviiri “Aasta ema skandaalist” on nüüd juba mõnevõrra aega mööda läinud, mistõttu saab sellele nüüd ehk veidi rahulikumalt tagasi vaadata. Kuigi ka 9. maist saab varsti juba kaks nädalat, käivad vaidlused sel teemal jätkuvalt edasi. Järgnevas lühiessees huvitab mind nende kahe juhtumi näitel küsimused traditsioonist ja traumast nii personaalsetes kui ka kollektiivsetes subjekti-positsioonides ning eelkõige see, mida nendega peale hakata.

operett "Linnukaupleja"operett "Linnukaupleja"
Estonias esietendub Carl Zelleri operett "Linnukaupleja"

Rahvusooper Estonias esietendub homme Carl Zelleri operett "Linnukaupleja".

FILM
"Tschick"
Greta Varts andis uued filmisoovitused

"Terevisiooni" tuli külla filmikriitik Greta Varts, kes tõi esile, mida põnevat ka kinolinal neil päevil näidatakse.

TEATER
Ivar Põllu
Ivar Põllu: disko võib tulla ka ilma tsaaririigita

2. juunil esietendub Ugalas Paavo Matsini samanimelise romaani järgi "Gogoli disko", mille lavastas Ott Aardam ning dramatiseeris ja muusikaliselt kujundas Ivar Põllu Tartu Uuest Teatrist. Asjaosalised arutavadki nüüd selle üle, mis disko käib, kas tsaaririik on ulme ja kas Viljandi on Eesti antikvariaat.

KIRJANDUS
Reet Hiiemäe
Folkloristika aastapreemia laureaat on Reet Hiiemäe

Eesti folkloristika aastapreemia 2016. aastal tehtud töö eest pälvis Reet Hiiemäe

KUNST
Merike Estna tutvustamas enda kunstnikupraktikat, istutakse Estna vaiba-installatsioonil.
Estna Merikese lendav vaip

Etüüd kunstnikust töö juures.

Arhitektuur
Johannes Tralla Veneetsia biennaalil.Johannes Tralla Veneetsia biennaalil.
ERR Veneetsias: biennaal uppuvas linnas on suur paradoks iseenesest

ERR-i korrespondent Johannes Tralla käis käesoleval nädalal kaasaegse kunsti ühel aasta tähtsündmusel ehk Veneetsia biennaalil.

Andrus VaarikAndrus Vaarik
Andrus Vaarik avastas veel avamata Balti jaama turuhoonet

"OP" andis Andrus Vaarikule valida arvustamiseks mõne teatrist erineva valdkonna. Vaarik valis arhitektuuri ja edastas saates oma muljed vastvalminud Balti jaama turuhoone kohta.

MUUSIKA
Arvo Pärt
Arvo Pärdile anti üle paavsti kultuurinõukogu tunnustus "Per artem ad Deum"

Poola Vabariigi suursaatkonnas Tallinnas toimus täna tseremoonia, mille käigus anti Arvo Pärdile üle paavsti kultuurinõukogu medal „Per artem ad Deum“ („Kunsti kaudu Jumala poole“). Medali saajaid tunnustatakse kultuurialaste saavutuste eest, mis on aidanud oluliselt kaasa dialoogi loomisele eri kultuuride vahel kaasaegses maailmas ning seeläbi innustanud inimesi arendama enda ainukordsust.

Arvamus
Tamur TohverTamur Tohver
Tamur Tohver: ei tohi. magama. jääda

Me kaotame selle sõja päris kindlasti. Selle sõja, mida veel ei ole. Mis peagi puhkeb. Kui me oma pisikese aru ja iibega ei taipa märgata midagi, mis meile antud kosmosest ammu enne kui 700 aastat, mida millegipärast eestluse vanuseks peetakse.

Urmas VadiUrmas Vadi
Urmas Vadi. Tänukõne

Kuidas läheb, Urmas Vadi? Lugege algselt värskes Vikerkaares ilmunud pihtimust ja saate hästi täpselt teada.

"Kirjandusministeerium", Kristiina Ehin"Kirjandusministeerium", Kristiina Ehin
Kristiina Ehin: hea luuletus on puhas jõud

Kas sina oled täna juba kohtunud? Kellega? Kohtumised võivad aset leida nii pereringis kui ka sõpradega, kohtuda saab kirjanduslike eelkäijate, emakeele või argipäevaga… Pille-Riin Larm kõneles mitmesugustest kohtumistest, aga ka emadest, sõprusest ja vaprusest Kristiina Ehiniga, kel ilmus äsja uus luulekogu "Kohtumised".

Damien Hirsti näitus "Treasures from the Wreck of the Unbelievable"Damien Hirsti näitus "Treasures from the Wreck of the Unbelievable"
Eha Komissarov: Damien Hirst tegi endast brändi

"OP" käis Veneetsia biennaalil, kuid külastas lisaks sellele ka maailma rikkaima kunstniku Damien Hirsti näitust "Treasures from the Wreck of the Unbelievable". Oma arvamuse nii sellest näitusest kui ka Hirsti fenomenist laiemalt andis Eha Komissarov.

Html Plokk
Html Plokk