Edmund Hõbe: Kumu Öö stiilikirev ja esinejatetihe tagasitulek ({{commentsTotal}})

AR Kane
AR Kane Autor/allikas: Edmund Hõbe

Kumu Öö on pärast viieaastast pausi tagasi. Edmund Hõbe tegi ülevaate.

Juubeliürituseks oli kokku pandud üsna mitmekesine kava, Tõnu Naissoo trio alustas auditooriumis meeleolukate džässitöötlustega rokk-muusika varasalvest, seejärel võis kuulaja trotsida vihma sisehoovi välilaval, kus esines meie oma neopsühhedeelse popmuusika kvintett Ouu oma uute lauludega kauamängivalt "Mango Fetch". Plaadil kõlavad hästi, kontserdilaval ehk väljendub noore bändi musikaalsus vahetumaltki. Tagasi auditooriumis alustab Cubus Larvik kvartetikoosseisus kusagil nüüdisklassikalise kammermuusika ja tumedama ambient'i ristumispaigas, prepareeritud klaver ja poognaga mängitud taldrik täiendavad analoogelektroonikat. Rütmilisemaid elektro-pulseerimisi täiendab ühes sektsioonis mõjuvalt tribaalne trummipartii.

Võrreldes varasemate aastatega oli kindlasti kava tihedam ja valida tuli rohkem. Kujutagem ette noore eesti hipsteri dilemmat, kas vaadata ekket aatriumis või viiendal korrusel Mart Avi. Röövel Ööbik oli jätnud koju kitarrid ja trummid, seega Tõnu Pedaru efektidega vürtsitatud vokaalil ning Saaremets ja Šeripov masinatepargi taga paistavad taaskülastavat oma nihestatud alternatiiv-tantsumuusika territooriumit, nagu seda võis kuulda "Psychikosmosel" ja Una Bomba perioodil. Kes ootasid "Supersymmetry" või "Ringraja" perioodi Ööbikut, pidid ilmselt paraku pettuma. Aga Röövel Ööbikult võibki oodata ootustele mittevastamist.

Loodetavasti ei pidanud pettuma A.R. Kane'i muusikud, kes kiitsid ööbikute esimesest kitarribändi perioodist "Komik Kapital Kaput" nimelist lugu. Inglise muusikud pakkusid igaljuhul äratundmisrõõmu 1980ndate lõpu ja 1990ndate alguspoole inglise unenäopop/kingapõrnitsemismuusika fanaatikutele. Laval oldi kolmekesti, Rudy Tambala oma õe Maggie'ga ja noor kitarrist-sündimees Andy Taylor. Kava esimese poole moodustasid leebemad unenäopoplaulud, lõpupoole aga hakkas esile kerkima A.R. Kane'i stilistilisi piire nihutavam ja improvisatsioonilisem pool. 

A.R. Kane oli kindlasti pühendunumatele muusikafännidele ja mitte ainult kergelt vihmase ilma trotsimise pärast. Aatriumis elas publik entusiastlikult kaasa Prince Rama bombastsele tantsupopile, mis kahtlemata oli lavaliselt kõitev, aga muusikaliselt ei pääse ligilähedalegi A.R. Kane'i sundimatule acid house'i ja kitarrimüra laulatamisele. 

Prince Rama ja ka viimane esineja Dinner olid kindlasti näited sellest, kuidas aastaid indie-puritaane solvanud laiatarbepopi elementide nimme esiletõstmist väärtustatakse tänapäevases indie/kunst/autsaider-misiganes-popis. Üks element on siiski püsinud muutumatuna. Publikumaitsele palataablima saundiga esinejatel on tihtipeale tunduvalt elavam lavalolek, samas, kui autsaider-popi avangardsemat osa esindanud Eric Copeland esitas oma elektroonilist mürapoppi suhteliselt staatiliselt oma sämpleri taga, hoides oma mikrit üsnagi klammerdunud poosis. Ehk on Eric Copeland tänapäevane variant kingapõrnitsejatest?

Viiendal korrusel andis kahtlemata visuaalselt kõige põnevama kontserti Erik Alalooga. Mustas kapuutsis habemik oli juba välimuselt piisavalt ekstsentriline, olles lisaks üles seadnud muljetavaldava sortimendi elektrilisi ja mehhaanilisi vidinaid, võimendatud läbi kontaktmikrofonide ja ühendatud mikserpulti. Ehk on seegi retromuusika, arvestades, et sarnaseid eksperimente tegid musique concrete heliloojad eelmise sajandi keskpaigas. Avangardi tähtsaim õppetund samas on, et kõike võib kasutada muusikategemiseks, kui on taipu tekitatavaid helisid organiseeritud viisil kombineerida. On ikka vaks vahet, kas helimaastikke tehakse sülearvutitega või hoopis madaltehnoloogilisemate masinate kõlavõimalusi leidlikult ekspluateerides. 

Taastulnud Kumu Öö kontsert kattis muusikaliselt suhteliselt laia baasi ja põnevaid elamusi oli võimalik leida nii siit kui ka sealt. Helirežii sujus probleemideta, kuigi aatriumi akustika piiratust võis endiselt märgata mõnevõrra umbsemas kõlas. Varasematele aastatele iseloomulikumast sisutihedamast ja hõlpsamini jälgitavast esinejateprogrammist võis siiski puudust tunda. Kumu on aga juba viimased kümme aastat olnud Tallinna üks omapärasemaid kontsertpaiku ja loodetavasti ei jää tänavune Kumu Öö viimaseks.

Toimetaja: Rutt Ernits



Jaan Toomik “Kuidas lääs oli vasak”Jaan Toomik “Kuidas lääs oli vasak”
Galerii. Jaan Toomik avas Keskturul näituse vasakpoolsest läänest

Täna, 23. augustil avas Jaan Toomik oma uue näitus "Kuidas lääs oli vasak" Tallinna Keskturu peahoone teisel korrusel. Lastekodu 1 ehk Temnikova & Kasela galeriis avatakse samal pärastlõunal ka Moskva kunstniku Olga Tšernõševa väljapanek “Algunas Canciones Lindas”.

The FallThe Fall
Arvustus. The Fall kui bänd, mida ei tasu maha kanda

Uus plaat

The Fall
"New Facts Emerge" (Cherry Red)
7/10

Skaneeritud inimaju.Skaneeritud inimaju.
Arvustus. Inimene kui masin?

Uus raamat

Julien Offray de la Mettrie

„Inimene kui masin“

Tõlkinud Katre Talviste

Avatud Eesti Raamat

Ilmamaa

FILM
"Wind River"
Kaarel Kuurmaa: Lumi ja vaikus

Mängufilm "Wind River" (USA 2017, 111 min). Režissöör ja stsenarist Taylor Sheridan, operaator Ben Richardson, heliloojad Nick Cave ja Warren Ellis. Mängivad Jeremy Renner, Elizabeth Olsen, Jon Bernthal, Kelsey Chow, Martin Sensmeier jt.

TEATER
Lavastus etendub ka lavakunstikooli 28. lennu diplomitööna
Arvustus. Eestlaste tondid palvemajas

Stefan Peetri arvustus lavastusest "...Ja peaksin sada surma ma..."."

KIRJANDUS
Jorge Luis Borges
Arvustus. Mälu ja ajaliiv

Uus raamat

Jose Luis Borges

"Liivaraamat. Shakespeare'i mälu"

Tõlkinud Kai Aareleid

Loomingu Raamatukogu

KUNST
20 kaasaegset kunstnikku teevad Eesti 100. sünnipäevaks ühiskingituse
Galerii: 20 kaasaegset kunstnikku teevad EV100 puhul ühiskingituse

20 kaasaegset Eesti kunstnikku esitlesid Kumu kunstimuuseumis Kadriorus suurprojekti, mille käigus valmib 20 vabadusest inspireeritud teost.

Arhitektuur
VJ SuaveVJ Suave
Tartus tutvustatakse atraktiivsel moel varju jäävaid linnaosi

Tartus toimub juba viiendat korda linnafestival UIT, mille eesmärk on suunata inimesi märkama neid linnaosi, mis muidu varju jäävad ning pakkuda võimalust vaadelda linna teisest perspektiivist, kasutades selleks heli-, valgus- ja videoinstallatsioone.

Jõhvi haridusmaastikJõhvi haridusmaastik
Arhitektide liit tutvustab omavalitsuste projekte

10. - 27. augustini saab Eesti Arhitektuurimuuseumis tutvuda viie Eesti Arhitektide Liidu ja kohalike omavalitsute koostöös läbi viidud arhitektuurivõistluse materjalidega. Näitusel on väljas Narva ja Jõhvi uute linnakeskuste ideekavandid, Türi spordihoone ja Türi põhikooli õppehoone ideekavandid, Valga koolihoone ja spordihoone ning Saue uue vallamaja arhitektuurivõistluse tulemused. 

MUUSIKA
Flow festival 2017
Arvustus. Flow festival ei tee ühestki küljest allahindlust

Kontsert
Flow festival
Helsingi
11. kuni 13. august

Arvamus
Tamur TohverTamur Tohver
Tamur Tohver. Selgeltnägija

Tippspetsialist loobus oma ülihästi tasustatud töökohast rahvusvahelises suurkorporatsioonis ja rajas mittetulundusühingu samas valdkonnas. Miks? Sest ta ei suutnud vaadata seda raiskamist, mis ettevõttes tema valdkonnas toimus. Tema esmane ülesanne oli kokkuhoid, toodete tarnetega kaasneva aja ning ressurssi säästmine. See aga ei olnud enam ettevõttele kasulik harjunud kapitalistlike mudelite põhjal.

Jumalateenistus Tori kirikusJumalateenistus Tori kirikus
Urmas Viilma: tulevikus võiksid liturgilised liigutused muutuda hoogsamaks

Peapiiskop Urmas Viilma avaldas Facebookis vastuse ERR kultuuriportaalis ilmunud Tiina-Erika Friedenthali artiklile "Miks kirikus ei tantsita?" ja Anne Kulli loole "Kas kristlus ja tants sobivad kokku?". Järeldus: võiks ju tantsida ka, aga kas see nooremat rahvast kirikusse toob, selles Viilma kahtleb.

Vaade Emajõeäärsele Tartu kesklinnale. Tulevane tselluloositehas jääks aga linnast välja.Vaade Emajõeäärsele Tartu kesklinnale. Tulevane tselluloositehas jääks aga linnast välja.
Irja Alakivi: Kas Tartu vaatab tulevikku?

Nüüdisaegset linna ei kavandata parke hävitades, vaid parke ja rohealasid funktsionaalsemaks ja kasutajasõbralikumaks kujundades ning uusi rajades.

Kehalise kasvatuse tund.Kehalise kasvatuse tund.
Kai Valtna. Kas keha ja vaim on siiski eraldi?

Suvisel Arvamusfestivalil leiab aset Sõltumatu tantsu lava korraldatav arutelu "Miks kirikus ei tantsita", mis keerleb religiooni ja kunsti ning nende kokkupuutepunktide ja erinevuste ümber. Arutelu on seotud ka ühe harukordse aktsiooniga - nimelt etendub Arvamusfestivali ajal Paide kirikus Kadri Sireli tantsulavastus. Koostöös Sõltumatu Tantsu Lavaga avaldab ERR kultuuriportaal arvamusartiklite sarja.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.