Martin Oja: puust maja Lutsu tänavas ({{commentsTotal}})

Genialistide Klubi vana hoone krohvikihi all peidab end tegelikult Tartu vanim puitmaja.
Genialistide Klubi vana hoone krohvikihi all peidab end tegelikult Tartu vanim puitmaja. Autor/allikas: PM/ Scanpix

Tartu multikultuurimaja Genialistide Klubi tähistab sel nädalal 10. sünnipäeva. Martin "Daysleeper" Oja meenutab sel puhul Genialistide Klubi algusaegu.

Vanast Lutsu-tänava klubist tulid kaasa suured padjad, või vähemalt idee nendest. Mõte siseruumis matkamisest, peaaegu et iseenda siseruumis, oma rännuvahendit sobivasse kohta sättides, et see siis lendava vaibana paigale jääks ja kõigel ümbritseval endast mööda ja üle laseks lennata. Aga padjaklubi see koht mõistagi polnud.

Uus Gen sama hubaseks ei saanud. Seal võimutses kivi; rohkem oli treppe, lagi oli kõrgemal ja saali hämarais nurkades võis veel kaua aimata kunagiste sportlaste varje, mis jalga puhkamata meenutasid maja võimla-minevikku. Seevastu vanas Genis oli kõik puust, vähemalt praegu tundub nii. Vana-Geni hing oli üleni puust ja kääksuv, koorunud värviga, soe ja oma. Selles mõttes jätkus seal Jaama tänava Lasteteatri rida, köetud ahjude ja küünlate vaib, ja muidugi lähedus näitleja-vaataja vahel. See on teatris kõige kõvem asi üldse. Suures teatris ei saa see kuidagi teoks. Vanas Genis nägin oma elu šefimat lavatükki ka, McPhersoni "Sadama võimu" Evald Aaviku, Ago Andersoni ja Margus Luigega. Mänglemisega solkimata essents, lugude rääkimine puhtal ja sügaval kujul.

Ei saanud parata, et kontserdid ja peodki võtsid teatri näo. Olid sa laval või saalis – ja nende kohtade vahe jäi seal imeliselt väikseks – sai teater sinust osa. Mitte ses mõttes, et oleksid võõrast rolli mänginud. Mulle tundub, et nii mõnedki hakkasid kehastama oma tõelist mina, võttes selle peolt lahkudes koju kaasa.

Geni jõudis ka ainus kodumaine bänd, kes suutis muusikas teatraalsuse piinlikkuseta välja mängida. Eriti Kurva Muusika Ansambel andis oma viimased laivid, enne kui selle juht Sven Kuntu päriseks lahkuda otsustas. Lavale jõudis ka teistsuguseid traagikuid: Lutsu-Gen aitas legitiimseks muuta multiinstrumentalist Erkki Hüva, kes mujal raamidesse ei mahtunud. Hüva tegemistest väntas aga dokfilmi Jaan-Jürgen Klaus. Jaan-Jürgeni hooleks jäid Lutsu-maja filmiõhtud; enamasti üllatas ta kinosõpru järjekordse omaloominguga. Kohalike boheemidega lappasime paaril korral kokku Tartu Parmupilliorkestri, mille instrumentideks olid muuhulgas djembed, vilepillid ja kultuskirjanikud. Auravate teetasside kohal võisid seguneda regilaul ja elektroonika. Need on ainult üksikud killud.

Siis tulid peod – legendaarne Bashment, vinüülinõelad noppimas biidikartuleid raggajungleʼi ja dancehallʼi vagudest. See pidu tõi kohale võibolla et kaks kõige kõvema valikuga DJ-d Eestis, Don Eriksoni ja Pickney Tigeri. Neid mehi kuulates said aru, et tühja pärast miksimine on kehkenpükside rida. Samal ajal pani visuaaliguru Kashél üles kolm vanakooli slaidimasinat, kattes terve saali maagilise mustrivaibaga. Rekordid võttis enda kätte aga Vastik Disko. Rühmitus Eha Tänava Poisid pani peokorraldajana toime kohalikke imesid: kujuta ette, kui su elutoast (tõsi, parasjagu ruumikast) tantsib läbi vähemalt pooltuhat inimest, elusad kanad takkapeale.

Kes plaadimuusikat mängis, puutus kokku masinavärgiga, mis võinuks vabalt kanda nime "Maailma Vanim Diskoaparaat" ja olla iga tehnikamuuseumi aueksponaat. Rohmakas, väikest sarkofaagi meenutav Numark nägi välja, nagu oleks ta kokku keevitatud varajastel kaheksakümnendatel. Aparaat neelas vahelduva isuga sisse kaks CD-plaati ja kätkes endas ka algelisi mikseripuldi omadusi. Küllap on peale minu nii mõnigi Tartu DJ selle kaadervärgi seltsis jupp-jupilt süütust kaotanud.

Vanas Genis sündisid ka esimesed Maailmamustrid. Võtsin julguse kokku ja pidasin koridoris kinni Ivari isiklikult. – "Mis sa arvad, kui oleks selline eriti äge maailmamuusika pidu, nagu kord aastas on Folgil Etnokonservid?" – "Tead, mul on tükk aega täpselt sama mõte olnud. Aga võta kätte ja tee ise ära!"

Vanas Genis täpselt nii oligi. Võtsid kätte ja tegid ise ära. Respect.

Martin "Daysleeper" Oja,
Maailmamustrite DJ
ning R2 "Etnokonservide" saatejuht

10. detsember 2006. Jaan-Jürgen Klausi portreefilm "Sinitäheke" Erkki Hüvast. Esilinastus Genialistide Klubi vanas majas Tartus Lutsu tänaval. Foto: Lauri Kulpsoo

Toimetaja: Madis Järvekülg



Kadri VoorandKadri Voorand
Kadri Voorand kirjutas noorte laulupeoks kooridele kaks uudisteost

2. juulil kõlavad noorte laulu- ja tantsupeol esmakordselt Kadri Voorandi lood "Elu on lootus ja loomine" (sõnad Doris Kareva) segakooride ning "Aga tule" (sõnad Liisa Lotta Tomp neidudekooride esituses.

Liisa Pool ja "Macbeth"Liisa Pool ja "Macbeth"
Teatraalne kaamera. Liisa Pool, "Macbeth"

ERR kultuuriportaal jätkab sarjaga, milles Tartu Ülikooli teatriteaduse magistrandid arvustavad lavastusi videoformaadis, filmijaks UTTV, projekti algatajaks õppejõud Ott Karulin.

FILM
"Lõputu poeesia" ("Poesia sin fin")
Tristan Priimägi andis suveks kolm filmisoovitust

"Terevisioonis" oli külas filmiajakirjanik Tristan Priimägi, kes soovitaks algavaks suveks filme "Petetud", "Lõputu poeesia" ja "Wind River".

TEATER
Klaudia Tiitsmaa
Ugala publik valis lemmikud

Ugala teatris etendus eile, 21. juunil viimast korda suvelavastus „Gogoli disko“. Lõpuaplausi järel kuulutati Ugala suurel laval välja publikupreemia Kuldõun 2017 laureaadid.

KIRJANDUS
Arvustus. Ärakrutitud ajalugu väändes füüsikaga vaheldumisi

Uus raamat

Ilmar Tomusk
"Seiklused paralleelmaaailmas"
Hillar Metsa pildid
Tammerraamat
224 lk.

KUNST
"Ajavahe".
Arvustus. Kuidas käsitööst sai kunst

7. Tallinna Rakenduskunsti Triennaal

Peanäitus: "Ajavahe"
21.04-23.07.2017

Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseum

Arhitektuur
Arhitektuurikeskuse välkloengArhitektuurikeskuse välkloeng
Veneetsia arhitektuuribiennaali Eesti ekspositsiooni konkursi võitis töö "Nõrk monument"

2018. aasta Veneetsia arhitektuuribiennaalil esindab Eestit rahvusvahelise noorte kuraatorite meeskonna intrigeeriva nimega konkursitöö "Nõrk monument" (Weak Monument). Žürii hääletusest täna hommikul võitjana väljunud töö kuraatormeeskonda kuuluvad EKAs ja Hollandi Delfti Tehnikaülikoolis õppinud Laura Linsi (praktiseerib hetkel Londonis arhitektina) ja Roland Reemaa (arhitekt, hetkel külalisõppejõud Delfti Tehnikaülikoolis) ning Londonis praktiseeriv, lisaks Delftile ka Prahas õppinud arhitekt Tadeas Riha.

Veneetsia arhitektuuribiennaalVeneetsia arhitektuuribiennaal
ERR.ee video: välkloengul selgitati Eesti esindaja Veneetsia arhitektuuribiennaalil

15. juunil toimus Vaba Lava suures saalis Eesti Arhitektuurikeskuse välkloeng, kus astusid lavale 16. Veneetsia arhitektuuribiennaali Eesti ekspositsiooni kuraatorivõistluse finalistid. Rahvusvahelisele võistlusele esitatud tööde seast pääses finaalvooru viis.

MUUSIKA
Arvo Pärt kuulsa vannitoariiuli juures oma teose partituuri uurimas
Maria Mölder. Sissevaade Arvo Pärdi ülikooli argipäeva

19. juunil asetatakse Arvo Pärdi keskusele pidulikult nurgakivi. Uus hoone avatakse juba vähem kui pooleteise aasta pärast, 2018. aasta hilissügisel. Millised ettevalmistustööd keskuses praegu käsil on, selgus vestluses, kus osalesid Arvo Pärdi Keskuse nõukogu liige Nora Pärt, tegevjuht Anu Kivilo, toimetaja ja muusikateadlane Kristina Kõrver ning arhivaar Anneli Kivisiv.

Arvamus
Liiklusummik.Liiklusummik.
Tamur Tohver. Davai davai davai!

Oma arvamuslugude sarjaga jätkab Polygon Teatri juht. Ja mida me näeme?

Räpilahing.Räpilahing.
Anders Härm. Rappimislahing

Agonistliku teotamisrituaali mänguline algupära, kultuuriline funktsioon ning poliitiline potentsiaal.

Uue maailma tänavafestivalUue maailma tänavafestival
Keelesäuts. Millal eestlased, millal eestlaste kogukond?

Kogukonnamõiste on ajaga ja arenguga muutunud, laienenud ja mitmekesistunud. Täna keskendun ma keelekasutuses ainult ühele aspektile, mille kohta olen kuulnud küsimusi. Millal on õige kasutada eestlaste kohta kogukond ja millal on see vale?

12EEK Monkey12EEK Monkey
Eesti räpp: nišimuusikast noorte häälekandjaks

Eesti räpp kipub kohati mainstream’ile vastanduma, kuid teatud artistid viivad selle samal ajal peavoolupüünele.