Romi Hasa: klikipealkirjade paljastajad ({{commentsTotal}})

Arvutihiir
Arvutihiir Autor/allikas: PM/Scanpix

Kui ma 90ndatel Tartu Ülikoolis ajakirjandust tudeerisin, õpetas Priit Pullerits meile kohe esimeses uudise kirjutamise loengus: uudise pealkiri peab lühidalt edasi andma uudise kõige tähtsama sisu. Ütlema ära olulise, et lugeja teaks otsustada – kas soovib antud teema kohta lähemalt lugeda või ei.

Millalgi netiuudiste võidukäigu jooksul on see näpunäide aga pea peale pööratud – uus reegel tundub, vähemasti ingliskeelsete meelelahutusuudiste ja kõikvõimalike eneseabi-, elustiili- ja nõuande-lehekülgede puhul, et pealkiri ei tohi mingil juhul paljastada loo iva. Pealkirjadest on saanud omamoodi kiusamisvahend või narrimisviis – nende eesmärk on varjata loo põhilist ideed, et lugeja igal juhul pealkirjale klikiks. (Ja väljaanne saaks reklaamitellijatele näidata võimalikult suuri klikkijate hulki).

Milliseid n-ö klikipealkirju ma siis silmas pean?

”Nüüd on selge! Milline naine meeldib meestele?” (naistekas.delfi.ee) Kliki taga peidus olev vastus: tark ja haritud.

Klikipealkiri ”Nii juhtub iPhone’ga kui see maailma kõrgeima hoone katuselt alla visata” (Time) Vastus: läheb katki.

Klikipealkiri: ”Parim vahend pohmelli vastu” (digg.com) Vastus: joo vähem.

Klikipealkiri: ”Hakaniemi kohale tõusis meeliülendav vaatepilt” (Iltasanomat) Vastus: Pilv

Klikipealkiri: ”Nina, 31a, on reisinud 5 aastat ümber maailma – nii saab ta seda endale lubada” (Ilta-Sanomat) Vastus: Nina, 31a, käib tööl.

Klikipealkiri: ”Psühholoogiline põhjus, mis paneb sind ostlema Zaras ja H&M’is” (tyyli.com) Vastus: Psühholoogiline põhjus = odavad hinnad.

Ja nii edasi ja nii edasi. Kõige klassikalisem klikipealkirja koostamise valem on ilmselt siiski ”Kas oled kogu elu teinud …………. valesti?” Punktiiri kohale pane milline iganes argine tegevus, näiteks omleti tegemine või juukseklambri kasutamine.

Clicksaver’ga  klikipealkirjade vastu

Kui Eesti elustiili- ja meelelahutusportaalides on klikipealkirjade kasutamine vist veel suhteliselt leebe, siis Soomes kasutavad ka suured meelelahutusväljaanded neid oma veebikülgedel nii jõhkralt, et ”vastumürgina” on asutatud FB lehekülg Klikinsäästäjä (Klikisäästja), millest hiljuti valmis ka ingliskeelne variant Clicksaver. Klikisäästja idee on teha lugeja eest töö ära ja paljastada kliki taga peituv uudis. Üllatus-üllatus: tihti on paljastatud uudis pehmelt öeldes uudisväärtusetu.

Soomekeelsel Klikinsäästäjä Facebook’i lehel on juba üle 150 000 jälgija ja ka reaalne mõju olukorrale: Klikinsäästäjä asutaja Lauri Skön kirjutab veebilehel nimelt, et Iltalehti on sügise hakul teatanud, et loobub klikiajakirjandusest. Sköni sõnul on neil olnud asjalikke mõttevahetusi ka teiste Soome meediakanalitega.

PS Huvitav, kui näiteks toiduainetööstus käituks oma klientidega samamoodi nagu meelelahutusmeedia, kas siis leiaksime poeriiulilt konservikarbi sildiga ”Ennenägematu mere-elukas – ava karp!”

 

Artikkel ilmus portaalis edasi.org.

Toimetaja: Valner Valme

Allikas: edasi.org



FILM
TEATER
KIRJANDUS
KUNST
Edward von Lõngus Roomas

Edward von Lõngus tegi Eestis bürokraatia ajalugu

Tänavakunstnik Edward von Lõngus tegi bürokraatia ajalugu, kui valiti Eesti kultuuri välismaal esindama nii, et asjaajamises ei kasutatud tema õiget nime ja tellijad ei tea tänaseni, kes ta tegelikult on. Riik maksab kinni tema kümne pealinna turnee, kus tööd tehakse öösel ja pahatihti seina omanikega kokku leppimata.

Arhitektuur
MUUSIKA
Arvamus
Eesti keele riigieksam.

Peeter Helme. Tehtud-mõeldud keeleteema

On nelja sorti käitumisstrateegiat – mõeldud-tehtud, mõeldud-mõeldud, tehtud-tehtud ja tehtud-mõeldud. Eks peame kõik seda esimest, mõeldud-tehtud, targa inimese tunnuseks ja üldiseks ideaaliks. Paraku enamasti ideaaliks ta jääma kipubki.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: