Tõnu Karjatse filmikomm. Araabia kevade õied ja jaapani räpp ({{commentsTotal}})

"Yamato (California)" Autor/allikas: kaader filmist

PÖFFi eri, muidugi.

Homme õhtul kell 18 linastub kinos Artis Jaapani režissööri Daisuke Miyazaki draama "Yamato (California)". Liialdus oleks otsida seoseid legendaarse animelegendi Hayao Miyazakiga, kes muuseas kavandab uut täispikka animet vaatamata sellele, et on korduvalt teatanud oma lõplikust penisonileminekust. "Yamato (California)" (2016) liigitub žanrilt tüdrukute sõprusefilmide alla. Üldjoontes võib sisu lahti seletada skemaatiliselt lihtsalt: juhuslikust kohtumisest sünnib tugev sõprusside, mis aitab üle elluastujate ees seisvatest takistutest. Pealkiri reedab Miyazaki linatöö sümboolse alateema, milleks on Jaapani ja Ameerika Ühendriikide suhted.

Yamato on väikelinn, kus asub ka üks USA sõjaväebaas, Yamatos elava Sakura (Hanae Kan) juurde tuleb suveks ta poolõde Rei (üks tõusvaid tähti Jaapani kinos Nina Endo) Californiast. Sidemeks neidude vahel on muusika – Sakura soovib saada räppartistiks, kuid ei leia endas julgust oma sõnumitega avalikkuse ette tulla, pealegi on tal ka võimukas rivaal, kes fännab peavoolu hiphoppi. Rei on Sakurale justkui kingitus, juhatades teda uute artistide juurde räppkultuuri algallikast. Sakura mõistab, et räpi ja hiphopi puhul pole küsimus jäljendamises, pigem on see stilistiline ja tänapäevane raam eneseväljenduseks, mille sisu tuleb endal luua. Daisuke Miyazakil õnnestubki filmiga edasi anda hiphopi kui sotsiaalselt ühendava nähtuse olemus – sellega liitumiseks ei pea olema ameeriklane ega elama Ühendriikides, igal pool on omad probleemid, mida räppmuusika kaudu väljendada. Pole vaja muud, kui paar sobivat rütmilist põhja, ülejäänu jääb artisti enda sõnakasutuse ja märkamisoskuse, tundlikkuse kanda. Vormilt on Miyazaki film üpris traditsiooniline, võib olla isegi konservatiivne, samas on see mõnes mõttes tüüpiline Jaapani väike film. Madal eelarve, tagasihoidlik lavastus, peamine rõhk on näitlejatel ja lool. Nägus Hanae Kan kannab emotsionaalse räppartisti rolli kenasti välja, tõustes tagahoovides omaette räppivast tüdrukust kohaliku talendivõistluse liidriks. Lisaks räpile kõlab filmis psühhedeelset postrocki, mis annab võimaluse avastada uusi Jaapani artiste.

Homme õhtul kell 19.15 linastub aga kinos Artis Afganistani režissööri Navid Mahmoudi esimene täispikk mängufilm "Lahkumine". See on praegu ka ainus võimalus filmi vaadata. "Lahkumine" on tänavusel festivalil üks neid filme, mis käsitlevad valusat pagulasteemat. Sellest temaatikast on moodustumas omaette žanr, kuna teemana on see olnud festivalidel esil juba sajandivahetusest saadik. Mahmoudi film jälgib Afganistanist Iraani jõudnud abielupaari Nabid ja Fereshteh'd, kes soovivad edasi pääseda turvalisematesse riikidesse. Rahata noorte olukorra teeb keeruliseks Nabi sugulase sooritatud mõrv hõimutapluses, mistõttu on Nabid jälitamas kättemaksuhimulised tapetu sugulased. Mahmoudi stilistika on lähedane Iraani filmist tuttavale realismile – kestvuselt pikad kaadrid, pretensioonitud võttenurgad, võimalikult loomulik valgustus ja põhirõhk inimliku traagika edasiandmisel läbi loo ning näitlejate mängu. Reza Ahmadi Nabina ja Fereshteh Hosseini tema abikaasana teevad väga hingestatud ning elulised osatäitmised, nad annavad loole vajaliku võimenduse ning muudavad selle mõnes mõttes käegakatsutavaks, lääneriikide heaolus elavale vaatajale usutavaks reaalsuseks.

Lähis-Idas pöördelisi sündmusi kaasa toonud Araabia kevad on avanud ka sealsete riikide kineastide potentsiaali. Kui Iraani filmi tunti rahvusvaheliselt juba enne 2011. aastat, siis teised araabiamaailma riigid olid kinokunstis suhteliselt tundmatud. Nagu näitab ka tänavune PÖFFi kava, on sealt oodata veel palju, sest rahvaülestõusudega alanud protsessid Pärsia lahe äärsetes riikides pole veel lõppenud. Mingeid paralleele võib hea tahte korral otsida Teise Maailmasõja järgse perioodiga Euroopas, mis algas neorealismiga Itaalias, sotsiaalse realismi lainega Suurbritannia filmis ning mille lõpupiiri võib kokkuleppel tõmmata uue lainega Prantsusmaal, Saksamaal, tollases Tšehhoslovakkias ja Poolas. Vahe on aga selles, et kui toona olid kineastide koolkonnad siiski rahvusriikide kesksed, siis praegu on oodata pigem Lähis-Ida riikidest tulevate talentide esilekerkimist teistes maades. Seetõttu leiavad ka Lähis-Ida regioonis käivad muutused kajastust enne lõpplahenduseni jõudmist. Teisiti öeldes pole meil enam vaja oodata varemeis Berliini, et sõjakoledustest täit ülevaadet saada. Nimrud aastal Null on juba reaalsus (Vt. Roberto Rossellini "Germania anno zero" (1948)).

Toimetaja: Valner Valme

Allikas: Klassikaraadio "Delta"



Kino ja Viktor Tsoi lauludKino ja Viktor Tsoi laulud
Elamus. Mama Anarhia

Kontsert

Tsoi laulud

Vennaskond, Like & Share, Огни большого города, DND, Идеальные люди

Tallinn, Harjumägi

15. august

Haapsalu piiskopilinnusHaapsalu piiskopilinnus
Haapsalu piiskopilinnuse muuseum sulgeb arendustöödeks uksed

Järgmisel nädalal sulgeb uksed Haapsalu piiskopilinnuse muuseum ning seal algavad 2019. aastani kestvad arendustööd. Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuselt saadud ligi 3,2 miljoni eurose toetuse abiga ehitatakse välja aasta ringi avatud keskaega käsitlev tegevusmuuseum ja külastuskeskus. Haapsalust jätkab Juhan Hepner.

"Plahvatuslik blond""Plahvatuslik blond"
Arvustus. Plahvatuslik, aga õnneks mitte blond film

Uus film kinos

“Plahvatuslik blond”

Lavastaja David Leitch

Osades Charlize Theron, James McAvoy, John Goodman

7/10

FILM
Carlotta (Marion Cotillard) tuleb pärast Indias New Dehlis veedetud aastaid tagasi Prantsusmaale nagu eksootiline lind, kes lendab aknast sisse, paneb plaadimängijasse esimese ettejuhtuva vinüüli ja tantsib oma endise mehe uuele naisele võidukat sõjatants
Tõnu Karjatse filmikomm. "Ismaeli vaimud" tungivad vaataja pähe

Prantsuse filmilooja Henry Clouzot on öelnud, et filmi jaoks pole vaja mingit kindlat tehnikat peale jätkuva avastamise, režissöör leiutab ise viisi ja tehnika, mis just talle kõige paremini sobib. Clouzot ütles seda küll Jean Cocteau filmi “Orpheus” (1945) kohta, kuid mõnes mõttes on see sobitatav ka universaalse loomevalemina, sest igal kunstnikul tekib tihti probleem just sobiva vormi leidmisega. Arnaud Desplechin on “Ismaeli vaimude” juures läinud isegi mitut teed, raamides ja lavastades ühte fiktsiooni ka teistlaadi, žanrilt ja stiililt erinevalt.

TEATER
Itaalia trupp MOTUS
Algas etenduskunstide festival SAAL Biennaal 2017

Rahvusvaheline etenduskunstide festival SAAL Biennaal leiab aset 15. - 27. augustil Tallinna teatrites ja linnaruumis.

Uuendatud: 21:38 
KIRJANDUS
Hans Luik
Suri kirjanik Hans Luik

Hans Luik
26.03.1927 – 13.08.2017

KUNST
Üks tubadest, mis ootab Paides Arvamusfestivali ajaks taaselustamist.
ERR.ee video. Paides nihestati ruumi

Paide Arvamusfestivali ajal võis näha põnevat ajutist näitust, millest jäädvustasime video. "Ruuminihe" on näitus, mis lõi eeskuju mahajäetud kohtade ellu äratamiseks ja püüdis elustada Paide tühje ruume ja linnapilti. Näitus hõlmas nelja Tallinna tänaval asuvat hoonet.

Arhitektuur
lendlend
Fotovõistlus bioTallinn ootab töid ja küsib, kas loodus on olemas

TAB 2017 teema on sel korral bioTallinn, mis seab küsimuse alla arusaamad loodusliku ja tehisliku piiridest. Antud fotovõistlus on inspireeritud samast ideest - selmet käsitleda loodust tasakaalus süsteemina, mida inimtegevus häirib ja lõhub, oletab bioTallinn, et loodust kui sellist ei ole olemas.

Uuendatud: 12:22 
Jõhvi haridusmaastikJõhvi haridusmaastik
Arhitektide liit tutvustab omavalitsuste projekte

10. - 27. augustini saab Eesti Arhitektuurimuuseumis tutvuda viie Eesti Arhitektide Liidu ja kohalike omavalitsute koostöös läbi viidud arhitektuurivõistluse materjalidega. Näitusel on väljas Narva ja Jõhvi uute linnakeskuste ideekavandid, Türi spordihoone ja Türi põhikooli õppehoone ideekavandid, Valga koolihoone ja spordihoone ning Saue uue vallamaja arhitektuurivõistluse tulemused. 

MUUSIKA
Ruja filmi esilinastus. Kino Artis.
Galerii: Esilinastus dokumentaalfilm Rujast

Täna esitleti Artises dokumentaalfilmi "Ruja – Keelatud!".

Arvamus
Uuringute teostamine Hermann Ride kappaltarilUuringute teostamine Hermann Ride kappaltaril
Keelesäuts. Teostada või mitte?

Võib juhtuda, et mööda suvise pealinna tänavat kõndides komistame otsa sildile, millele on kirjutatud: „Ettevaatust! Teostatakse parandustöid!“ Sama tõenäoline on lugeda ajalehest ametniku kinnitust, et „praamidega teostatakse Saaremaale reisijate vedamist“.

Aet Annist saates "Globaalne eestlane"Aet Annist saates "Globaalne eestlane"
Aet Annist: kuidas toimib inimene ühiskonnaliikmena?

Rainer Sternfeldi külaline podcast´i "Globaalsed eestlased" 23. saates oli sotsiaalantropoloog Aet Annist, kes oli hiljuti Inglismaal asuva Bristoli ülikooli õppejõud ning ühtlasi ka Tartu Ülikooli etnoloogia osakonna vanemteadur. 

"Deadpool""Deadpool"
Ära usalda filmikriitikuid (vähemalt mitte ülemäära)

Filmikriitika allakäigus on ennekõike süüdi kriitikud ise, kes ei süvene ega viitsi tööd teha.

Väikelaps ei oska ohtu tajuda. Väikelaps ei oska ohtu tajuda.
Tallinnas ja Helsingis toimub konverents kunstilisest moderniseerumisest

Täna algab Tallinna Ülikoolis ja Helsingi Ülikoolis konverents "End Games and Emotions: The Sense of Ending in Modern Literature and Arts", mis keskendub küsimusele, kuidas mõjutab meie häälestatus (tajud, meeleolud, aistingud, emotsioonid) meie maailmakogemust ja meie tegutsemist erinevates tähendusstruktuurides.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.