Kes peaks korrastama lagunevaid kirikuhooneid? ({{commentsTotal}})

Pootsi-Kõpu Õigeusu kirikut renoveeriti lõppeval aastal muinsuskaitseameti toetuste abil.
Pootsi-Kõpu Õigeusu kirikut renoveeriti lõppeval aastal muinsuskaitseameti toetuste abil.

Ehkki jõulud on aeg, mil kirikute külastatavus Eestis ajutiselt kasvab, seisab palju kirikuhooneid enamus aastast tühja ja lagunevana või on algupärase funktsiooni lausa minetanud. Peale pühakodade vaimuliku funktsiooni on kirikuhoonetel oluline osa Eesti kultuuripärandis ja -maastikul ning nende tähtsust on raske alahinnata. Kellel peaks aga lasuma jõukohane vastutus vanade pühakodade kuluka korrashoiu eest?

Tänase seisuga on Muinsuskaitseameti mälestiste registris 4441 hoonet, millest 213 ehitismälestist on kirikud. Neist 213 kirikust on täna halvas, avariilises või varemestunud seisukorras 63. Seda on mis on poolteist korda rohkem võrreldes nelja aasta taguse ajaga, mil kirikuhoonetest oli kehvas või kriitilises seisus 41 hoonet. Eestis kuulub enamus kirikuhooneid kogudustele ning ka nende korrashoid lasub neil kui omanikel. Vanad pühakojad vajavad aga hooldus- ja restaureerimistöödeks suuremaid investeeringuid, milleks väikesel kogudustel vahendeid napib.

Riik jagab pühakodade korrastamiseks alates 2004. aastast toetust läbi Muinsuskaitseameti Pühakodade Säilitamise ja Arengu Programmi, millele käesoleval aastal eraldas riik investeeringuteks 660 486 eurot. Muinsuskaitseameti peadirektor Siim Raie sõnul on olukord suures pildis ja tagasivaatavalt siiski pigem hea ja tema sõnul on selle parandamiseks oluline teavitatud koostöö Muinsuskaitseameti ja koguduste vahel.

"Laias pildis ei saa öelda, et seis oleks väga õnnetu – kui vaadata pikemas ajaloos tagasi, on Eestis pühakojad täna võrdlemisi heas korras. Kõikvõimalike sõdade ja vaenukordade ajal on nad olnud märksa kehvemas seisus kui praegu. Kirikuhoonete saatus on teatud mõttes samasugune kui kõigil teistel hoonetel – nad on tavapäraselt heas korras siis, kui nad on pidevas kasutuses ja hooldatud. Pühakodade eripäraks on muidugi suured mahulised mõõtmed, mistõttu nende korrashoid vajabki eraldi tähelepanu. Probleemid tekivad kirikutes, kus kogudus demograafilistel põhjustel aja jooksul hääbub ja ei ole enam kedagi, kes hoonet hooldada jaksaks," leiab Raie.

Ehkki põhjalik Muinsuskaitseametiga kooskõlastatud restaureerimine on kulukas töö, oleks täiesti tühjana seisma jäänud kirikute puhul abi juba väiksemamahulistestki korrastustöödest. Kirik võib jääda tühjaks jäänud maapiirkondades ka varemeks, ent on siiski konserveeritud ja kultuuriloolise tähtsusega arhitektuuriline mälestis.

"Kui hoone on varemestunud, soovitame esialgu vähemalt müüride konserveerimist – ei ole välistatud, et mingil hetkel tekib kogudus taas ning sellega koos ka vajadus kasutada hoonet kasutada taas selle algupärases funktsioonis. Kuna kirikud enamasti kivist hooned, on nende lagunemine ajas ka mõõdukalt aeglane ja nad ei kao me maastikult nii kiiresti. Seal on oma roll nii omanikul kui ka kohalikul omavalitsusel, kui omanikku näiteks enam ei ole."

Valdav osa kirikuhoonetest kuulub Eestis kogudustele ning hooldustööde planeeriminegi on omaette ressurss. Muinsuskaitseseaduse järgi on mälestise säilitamine omaniku kohustus, ent nad ei pea seda renoveerima või restaureerima. Raie sõnul kiputakse veel tänapäevalgi mõnikord arvama, et ehitada või hoonet korrastada on võimalik ilma projektita.

"Kõik peaks siiski algama koguduse enda hoone haldus- või hoolduskavast, plaanist, kuidas hoonet säilitada. On hea, kui kogudusel on teadmine hoone elutsüklist – näiteks selle põhjal, millal viimati katust vahetati, saab ennustada, millal võiksid aset leida järgmised hooldustööd. See on paljuski planeerimisküsimus ja kui on olemas plaan hoone säilitamiseks, on võimalik ka rahalist kulu ja toetust planeerida," selgitab Raie.

Ehkki mitmel pool Euroopas on levinud ka nähtus, mille puhul tühjaks jäänud kirikuhooned müüakse eraomanikele ning neile antakse uus ilmalik funktsioon kultuurikeskuse, kontserdipaiga, raamatukogu, konverentsikeskuse või elumajana, ei ole see Eestis veel nii tavapärane. Riigile kuuluva Narva kiriku kasutuse muutmine raamatukoguks takerdus peamiselt hoone omaduste sobimatuse tõttu raamatute hoiustamiseks, ent valdavalt on Eestis sellise praktika elluviimise põhjused demograafilised. Hõreda asustusega tühjaks jäänud maapiirkonnas on kirikuhoonele uue funktsiooni leidmine keeruline ning selle ülalpidamine võib vähese kasutuse puhul olla ülemäära kulukas. Tühjana seisma jäänud õigeusu kirikute puhul on funktsiooni muutmine keerulisem ka põhjusel, et selle konfessioonis ei ole püha vaid hoone, vaid ka pind, millele see ehitatud on.

"Kui õigeusu kiriku puhul on kogudus lakanud eksisteerimast, peab nende uskumuse kohaselt ka hoone kaduva teed minema," selgitas Raie.

Et hoonete korrashoiu vastutus lasub valdavalt kogudustel, on oluline informeeritud suhtlus koguduste ja muinsuskaitseameti vahel, mis on siiani Raie sõnul olnud valdavalt hea. "Igal aastal taotlevad sajad kirikukogudused Pühakodade Säilitamise ja Arengu Programmist toetust, samuti käime ise neid igal aastal inspekteerimas ja püüame säilivusele kaasa aidata nii palju, kui võimalik."

Muinsuskaitseametil on hoonete seisukorrast põhjalikult ülevaade, samuti tehakse igal aastal koostööd Tallinna Tehnikaülikooliga ning viiakse läbi niiskusuuringuid, et pakkuda välja ka paremaid ja kestvamaid tehnilisi lahendusi.

Mitme Ida-Virumaa kirikukoguduse preester Avo Kiir leiab aga, et kirikuhoone säilitamise vastutust ei saa jätta vaid kogudusele ning ta ei ole kõigi muinsuskaitseameti nõuetega päri.

Olukordadega, mil kogudus demograafilistel põhjustel hääbuks ning kirikuhoone seetõttu seisma jääks, ei ole Kiir oma töös kokku puutunud. Pigem on tema hinnangul probleemiks, et väikesed kogudused ei ole suutelised oma jõududega kirikuid korrastama ning see käib neil üle jõu.

"On mõttetu, kuidas kogudused paigutavad oma niigi napid ressursid suurte hoonete korrastamisesse selle asemel, et tegeleda oma peamise ülesandega, milleks on inimeste teenimine. Kirikuhoone saatuse ja funktsiooni üle peaks otsustama omanik ehk kogudus. Hoone iseenesest ei tähenda midagi, tähenduse annab selles toimuv. Eesti väikesed kogudused saaksid oma elu korraldada paremini ka väiksemates ruumitingimustes, vähemalt saaksid nad tegeleda oma põhikohustustega. Kui pühakoja korrashoid võtab aga su viimased veeringud, ei näe ma vajadust, miks peaks üks viiekümne liikmeline kogudus haldama suurt vana muinsuskaitse all olevat mälestist."

2017. aastaks esitati Muinsuskaitse ametile Pühakodade Säilitamise ja Arengu programmi toetuste saamiseks 150 taotlust. Programmi üksikasjalikum eelarve algavaks aastaks on veel täpsustumisel. Toetused määrati 84 pühakojale ning need jaotuvad valdavalt pühakodade remondiks ja kunstivara restaureerimiseks.

Toimetaja: Valner Valme



Naiskoor Emajõe Laulikud koos konkursi žüriiliikmetega.Naiskoor Emajõe Laulikud koos konkursi žüriiliikmetega.
Emajõe Laulikud pälvisid Šiauliai koorikonkursil grand prix

Naiskoor Emajõe Laulikud tõi 25.–28. maini peetud Šiauliai rahvusvaheliselt koorikonkursilt VII Šiauliai Cantat koju grand prix.

"alastusest enam""alastusest enam"
Vaba Lava lõpetab hooaja menulavastusega "alastusest enam"

Vaba Lava lõpetab oma 2016/2017 hooaja austria koreograafi Doris Uhlichi lavastusega "alastusest enam".

FILM
"Tschick"
Greta Varts andis uued filmisoovitused

"Terevisiooni" tuli külla filmikriitik Greta Varts, kes tõi esile, mida põnevat ka kinolinal neil päevil näidatakse.

TEATER
Ivar Põllu
Ivar Põllu: disko võib tulla ka ilma tsaaririigita

2. juunil esietendub Ugalas Paavo Matsini samanimelise romaani järgi "Gogoli disko", mille lavastas Ott Aardam ning dramatiseeris ja muusikaliselt kujundas Ivar Põllu Tartu Uuest Teatrist. Asjaosalised arutavadki nüüd selle üle, mis disko käib, kas tsaaririik on ulme ja kas Viljandi on Eesti antikvariaat.

KIRJANDUS
Reet Hiiemäe
Folkloristika aastapreemia laureaat on Reet Hiiemäe

Eesti folkloristika aastapreemia 2016. aastal tehtud töö eest pälvis Reet Hiiemäe

KUNST
Merike Estna tutvustamas enda kunstnikupraktikat, istutakse Estna vaiba-installatsioonil.
Estna Merikese lendav vaip

Etüüd kunstnikust töö juures.

Arhitektuur
Johannes Tralla Veneetsia biennaalil.Johannes Tralla Veneetsia biennaalil.
ERR Veneetsias: biennaal uppuvas linnas on suur paradoks iseenesest

ERR-i korrespondent Johannes Tralla käis käesoleval nädalal kaasaegse kunsti ühel aasta tähtsündmusel ehk Veneetsia biennaalil.

Andrus VaarikAndrus Vaarik
Andrus Vaarik avastas veel avamata Balti jaama turuhoonet

"OP" andis Andrus Vaarikule valida arvustamiseks mõne teatrist erineva valdkonna. Vaarik valis arhitektuuri ja edastas saates oma muljed vastvalminud Balti jaama turuhoone kohta.

MUUSIKA
Arvo Pärt
Arvo Pärdile anti üle paavsti kultuurinõukogu tunnustus "Per artem ad Deum"

Poola Vabariigi suursaatkonnas Tallinnas toimus täna tseremoonia, mille käigus anti Arvo Pärdile üle paavsti kultuurinõukogu medal „Per artem ad Deum“ („Kunsti kaudu Jumala poole“). Medali saajaid tunnustatakse kultuurialaste saavutuste eest, mis on aidanud oluliselt kaasa dialoogi loomisele eri kultuuride vahel kaasaegses maailmas ning seeläbi innustanud inimesi arendama enda ainukordsust.

Arvamus
Tamur TohverTamur Tohver
Tamur Tohver: ei tohi. magama. jääda

Me kaotame selle sõja päris kindlasti. Selle sõja, mida veel ei ole. Mis peagi puhkeb. Kui me oma pisikese aru ja iibega ei taipa märgata midagi, mis meile antud kosmosest ammu enne kui 700 aastat, mida millegipärast eestluse vanuseks peetakse.

Urmas VadiUrmas Vadi
Urmas Vadi. Tänukõne

Kuidas läheb, Urmas Vadi? Lugege algselt värskes Vikerkaares ilmunud pihtimust ja saate hästi täpselt teada.

"Kirjandusministeerium", Kristiina Ehin"Kirjandusministeerium", Kristiina Ehin
Kristiina Ehin: hea luuletus on puhas jõud

Kas sina oled täna juba kohtunud? Kellega? Kohtumised võivad aset leida nii pereringis kui ka sõpradega, kohtuda saab kirjanduslike eelkäijate, emakeele või argipäevaga… Pille-Riin Larm kõneles mitmesugustest kohtumistest, aga ka emadest, sõprusest ja vaprusest Kristiina Ehiniga, kel ilmus äsja uus luulekogu "Kohtumised".

Damien Hirsti näitus "Treasures from the Wreck of the Unbelievable"Damien Hirsti näitus "Treasures from the Wreck of the Unbelievable"
Eha Komissarov: Damien Hirst tegi endast brändi

"OP" käis Veneetsia biennaalil, kuid külastas lisaks sellele ka maailma rikkaima kunstniku Damien Hirsti näitust "Treasures from the Wreck of the Unbelievable". Oma arvamuse nii sellest näitusest kui ka Hirsti fenomenist laiemalt andis Eha Komissarov.

Html Plokk
Html Plokk