Arvustus. Sheep Got Waxed näitab eestlastele, kuidas jazzis edasi minna ({{commentsTotal}})

Sheep Got Waxed
Sheep Got Waxed Autor/allikas: Ona Kotryna Dikavičiūtė/ Facebooki esinduspilt

Uus plaat
Sheep Got Waxed
"Pushy" (Tilto namai)
8/10

Nägin seda Leedu bändi lokaali Kivi Paber Käärid sünnipäeval väiksele lavale kokku pressitult suhteliselt nõutu publiku ees. Pingutamata jazz-tunnetus ja rock ja fusion ja näpuotsaga modernset, aga poleerimata hüperelektroonikat ning kepslevat funki. Kõike katmas õrn digitaaludu, millele on elavas esituses tunnuslik saundide taandamine nutiseadme-efektidesse. Suur osa atmosfäärist, mis kuu aega tagasi Telliskivi simmaniga õiget kontakti ei saavutanudki, oli pressitud iPadi-formaadis kõlamuundurisse. Vägisi oleks tahtnud nad vedada suuremale lavale, kus laed kõrgemad ja taldrikud tervet tuba täis ei peksaks. Triol jäi üle vaid õlgu kehitavale publikule vastu tulla ning rohkem funki ja kehalisse efekti panustada. Seda saatsid sütitavad hõiked vagura auditooriumi aadressil. Tundus, et nad pidid muunduma kellekski, kes nad pole ega olla tahakski, sest sea kõrist pärleid alla suruda pole mõtet.

Nüüd kuulan albumit "Pushy", lood sööstavad minu poole vist samas järjekorras, aga lisandunud on avar ruumitunnetus ja dünaamika. Esimesed kaks kolmest põhiinstrumendist – kitarr, trummid ja saksofon – püsivad enamjaolt suhteliselt harjumuspärasel teel, saksofon vastutab aga suurema osa abstraktsuse eest. Me peame rääkima saundipildist ja sünergiast. Hetkeenergiat jäädvustavast improvisatsioonist. Sinna on kolmik soovinud sisestada oma keskse impulsi. Meil on vähem mõtet vaagida kompositsiooni üle, kuigi kitarri ja saksofoni liikuvus ikkagi teatavaid reeglipäraseid harmooniaid otsivad. Need märgivad popmuusikaga harjunud kuulajale vahefinišeid hoidmaks teda konksu otsas, et jõuda kestvale meeleolufoonile, kus instrumentide helidiferents enam nii väga ei maksagi. Ideeline vahekord üksiku ja üldise vahel on parajalt doseeritud... aga siiski, me peame rääkima saundist.

Ühest küljest võib tervikut vaadelda kui aritmeetilist math-rock´i à la vana Battles, teisest küljest tahaks kogu krempel saavutada mitmekülgsemat kõlaminekut nagu viimane The Comet Is Coming, kus rohkem pehmet bassipaindlikkust ja pidu, aga vähem korrapära. Ühest küljest tahaks Sheep Got Waxed säilitada rockbändi eetost, teisalt kipuvad nad selle piiratust just eri allikate abstraheerimise, mitte tehnilise perfektsionismi kaudu lõhkuma. Tundub, et trummar kannab endas mingit metalvaibi. Kitarrist näib kui häbelik iseõppija, kes hard-rock´i näpuharjutustest juba rohkem tantsuindie mõju alla langenud ning saksimängija igatseb avangardi, laveerides hüsteeriliselt ambiendi ning etteaimamatute meloodiate vahel.

Ehk siis see jazz, mida armastatakse neile külge pookida, avaldub eelkõige nende koostoime viisis, mitte selles tekstis, mida nad eraldiseisvalt esitavad. Peab tõdema, et sellist kokkumängu nõnda eksperimentaalsel suunal Eesti bändide juures mina küll kohanud pole. Meil kiputakse "nati tõsisemas" muusikas ikka nn muusika kirjeldamatuid väärtusi loiult filosoofiliste kontseptsioonidega põlistama (soovitakse muusikat kunstlikult ülendada) või siis kooskõla instrumentide laitmatute, ent egoistlike soorituste vahele ära kaotama. Ja selleks, et need otsad kuldsele keskteele kokku viia, on vaja ületada teatud sotsiaalsed ringkaitsemüürid, milleks tahe näib puuduvat. Sheep Got Waxed esindab aga elutervet kooslust, mis ei karda feilida. Parim tõestus sellest on plaadi esimene ja arusaadavatel põhjustel kõige meeldejäävam lugu "Woolless". (Huvitaval kombel on Soundcloudis üleval vist selle loo demoversioon, mis kõlab oma tuhmuses ka omamoodi võluvalt.)

Üldmuljet rikub siiski seesama tõsiasi, et me peame rääkima saundist. Produktsioonist. Helitekstuur on liiga peenike ja kui taotlused tahaks tihtipeale mõjuda massiga, siis saund on visa kaasa tulema. Kompuutribiidid on peenikesed ja pärineks justkui FL Studiost AD 2003. Kitarr ei suuda oma kõla aga võrdväärselt ideedega organiseerida. Nii helavad helijoonisel vertikaalselt läbikasvanud arranžeeringud veits paremini kui jõulised küttekohad. Aga kuna valjuse ampluaa on piisavalt lai, siis kõnealuse plaadi siseselt suurt probleemi ei teki. Kahjutunne tärkab siis, kui paned järgmiseks peale midagi tõeliselt mahlakat.

Albumi seitsmes lugu:

Terve album vabalt striimitav SIIN.



17. Kohila sümpoosion17. Kohila sümpoosion
Arvustus. Kohila sümpoosion ja Karin Kalmani isikunäitus

17. Kohila sümpoosion
Tohisoo mõisas 29.06–16.07.

ja

Karin Kalmani isikunäitus "Ideaalmaastik. Maa, puu, tuli, vesi"
Hop galeriis 17.07–1.08.

Kerttu Kaldoja ja Mihkel Ulk Vikerraadio stuudios.Kerttu Kaldoja ja Mihkel Ulk Vikerraadio stuudios.
Režissöör Mihkel Ulk uue põlvkonna filmimaailmast: kino ei kao kuhugi

Eestlased on võrreldes naabritega Baltikumis või Soomes väga suured kinos käijad. Samas kasvab järjest ka nutimaailma võidukäik filmide edastamisel. Filmirežissöör Mihkel Ulk kahe kasvava hiiglase vahel suurt konkurentsi ei näe, pigem toetavad nad teineteist.

E-raamatud.E-raamatud.
E-raamatut teenusena käsitlev seadus pidurdab e-raamatukogude arengut

Eesti e-raamatukogude arengut pidurdab ajale jalgu jäänud seadusandlus, mis käsitleb e-raamatut kui teenust, mitte raamatut - autorid ei saa laenutamise eest hüvitist ning e-raamatutele ei kehti paberraamatute käibemaksusoodustus. Kultuuriväärtuste asekantsler Tarvi Sits loodab laenutushüvitistele lähemale jõuda järgmisel aastal.

London GrammarLondon Grammar
Arvustus. London Grammar - tubli, istu, viis

Uus plaat
London Grammar
"Truth Is a Beautiful Thing" (Ministry of Sound Recordings)
5/10

FILM
Auditoorium
Sten Kauber: ähmastunud funktsioonidest filmikriitikaväljal

Maailma suurte keelte poolt raamistatud globaliseerunud inforuumi ülekülluse ja meedia mitmekesisuse keskel hakkab üha enam esile kerkima eesti keeles kirjutamise ja mõtlemise sotsiokultuuriline olulisus. Erinevaid valdkondi populariseerivate ja lahkavate tekstide kaudu areneb inimeste võimekus mõista ja mõtestada kogetut enda emakeeles.

TEATER
Rakvere Teater "Kellavärgiga apelsin"
Rakvere teater kogus hooajaga üle 130 000 külastuse

Rakvere teatri 77. hooajal toimus erinevates teatrisaalides 353 etendust, mida vaatas 63 523 inimest. Koos kinokülastuste, kontsertide, näituste ja vestlusõhtutega kogus Rakvere teater 132 455 külastust.

KIRJANDUS
Siber
Arvustus. Ülisünge retk, aga ilus ka

Uus raamat

Sergei Lebedev
"Unustuse piir"
Vene keelest Matti Piirimaa
Ajakirjade Kirjastus
317 lk.

KUNST
"Ehte- ja elulood"
Arvustus. Kultuuriliselt loodud illusioon vabast tahtest

Anna-Maria Saare isikunäitus "Ehte- ja elulood"
Tartu Kunstimajas
Avatud kuni 23. juulini

Arhitektuur
Arvo PärtArvo Pärt
Arvo Pärdi Keskuse uus hoone sai nurgakivi

Arvo Pärdi Keskuse uus hoone Laulasmaal sai täna nurgakivi. Pidulik tseremoonia toimus tulevases kammersaalis ning nurgakivi asetati saali põrandapinnas alale, kus hakkab paiknema lava.

JaamahooneJaamahoone
Tapa raudteejaama peahoone tunnistati kultuurimälestiseks

Tapa raudteejaama peahoone tunnistati kultuuriministri käskkirjaga ehitismälestiseks. 1870. aastal ehitatud raudteejaam on Eesti üks vanemaid.

MUUSIKA
Maryn E. Coote "Maskeraad"
Arvustus. Maryn E. Coote ja psühhodiskonaudi seiklused

Uus plaat
Maryn E. Coote
"Maskeraad" (PPU)
10/10

Arvamus
öööööööö
Tamur Tohver. Suveöö unenägu

Ennegi olen viidanud, et eesti keel on lisaks kaunidusele ka ülitabav. "Vaimustama" tähendab kedagi või midagi vaimuga täitma. "Vaimustuma" tähendab toredat seisundit: vaim tuli peale. Oled ju kuulnud küll, et no ei tule vaimu peale... või vastupidi, minu vaim on küll valmis!

Jim Ashilevi lugemismaratonilJim Ashilevi lugemismaratonil
Jim Ashilevi: eesti keeles ei saa filosofeerida

Essee alternatiivmuusika keskel üles kasvamisest, mis avaldati esmakordselt TÜ Viljandi kultuuriakadeemia 65. aastapäeva esseekogumikus "Omakultuurist ja oma kultuurist".

Keelesäuts. Pole vaja arvust numbrit teha

„Eesti eurolaulu poolfinaalil olid suured vaatajanumbrid.“ „Elektriautode müüginumbrid on kahanenud.“ Miks tuleks nendes lausetes „numbri“ asemel „arvu“ kasutada? Mis vahe ikkagi on arvul ja numbril?

Riigikogu hoone.Riigikogu hoone.
Jaak Valge. Tee teise rahvahääletuseni: ekslike otsuste paraad

13.-15. augustil 1932. aastal toimus Eesti rahvahääletus põhiseaduse muutmise küsimuses. Riigikogus välja töötatud eelnõu kukkus referendumil ülinapilt läbi. Lugege ajalooartikli kokkuvõtet, täismaterjal ilmus värskes Tunas number 75.

OTSE: Pärnu xxxi filmifestivali auhinnaöö

ERR.ee kultuuriportaal teeb ülekande Pärnu XXXI filmifestivali Auhinnaööst. Selguvad filmifestivali parimad linateosed ja Eesti Rahva Auhinna 2017 võitja, kelle olete valinud teie vaatajad!