Arvustus. Flaming Lipsi üllatustevaene suurvorm ({{commentsTotal}})

The Flaming Lips
The Flaming Lips Autor/allikas: Facebook

Uus album

The Flaming Lips

"Oczy Mlody" (Warner)

6/10

The Flaming Lips on bänd, millest rääkides tuleb igaühel kindlasti mõni jabur lõbus fakt meelde, mida lauale lüües saab vestlust oluliselt mahlakamaks tuunida. Tuleb isegi ette, et nende ekstravagantsete seikade juurde jutt jääbki, eriti kui jutulevitajaks on meelelahutusärimeedia. No eks nende 34 aasta jooksul ole tõesti juhtunud mõndagi ja sealhulgas palju muusikasse mittepuutuvat, aga praegu on kogu selle sürreaalse uudisvoo taustal tähtis meelde tuletada, et Flaming Lips on tegelikult rockbänd, mis oli lahe juba 80ndatel. Ja on tegelikult praegugi, kui nad seda ise ainult tahavad. Ja et neil ilmus uus plaat.

Viimaste pärisalbumite vahele on jäänud päris regulaarsed kolme-nelja-aastased pausid, et lolluste jaoks ka ikka aega jääks. Või noh, mis lolluste - vanamehed naudivad elu ja tähelepanu, teevad, mis meeldib. Mingil hetkel tunduvad nende performansid küll läbimõeldud turundustrikkidena, näiteks nagu "bartertehing" Miley Cyrusega (flamingute poolt tõsiseltvõetavust skandaalitarile, vastu näpuotsaga noori fänne), aga no raske uskuda tegelikult. Flamingi X-kategooria ulmefilm "Christmas On Mars" (2008) on oma sõgeduses näiteks teos, mida oli kindlasti lõbus teha, aga ei kujuta ette, kui palju on nii tõsiseid fänne, kes selle otsast lõpuni läbi vaadanud on. Siit peegeldub ainult omakasupüüdmatu rõõm vastu.

Mingis mõttes tunduvad aga ka The Flaming Lipsi viimatised albumid "Christmas On Marsiga" samasse kategooriasse minevat. Eelmiste täispikkade ("Embryonic", 2009 ja "The Terror", 2013) veidi arusaamatule eksperimentaalsusele järgnev "Oczy Mlody" on küll samm tagasi nende sajandivahetuse soojema ja popima saundi poole, mis võiks viidata, et vana hea Flaming on tagasi. Pärinevad just sealt ajajärgust nende senised tippteosed "The Soft Bulletin" (1999) ja "Yoshimi Battles The Pink Robots". Aga paraku ei vastanud esimese singli "The Castle" (vaadake alt videot) põhjal levima hakanud kõlakad ikka päris tõele.

Suhteliselt ruttu saab plaadi olemus selgeks, pannes peale esimese loo ja lastes samal ajal silmega üle lugude nimekirja. Sõnatult voolav nimilugu on pehme ja uinutav, aga pealkirjad ajavad samal ajal ajud sõlme. "One Night While Hunting For Faeries And Witches And Wizards To Kill" või "Listening To The Frogs With Demon Eyes" on korralikud juhtme kokku jooksutajad. Väidangi, et "Oczy Mlody" rängim probleem seisneb neis kuulajais, kes muusikat laulusõnade kaudu tarbivad. Resonants, mida tekitab konflikt enamasti nutikalt kulgeva instrumentaalosa ja samas naiivsete, isegi lapsikult absurdsete laulusõnade vahel, ei lase neil plaati täiel määral nautida. Ei tahaks hakata tähemärke kulutama laulusõnade ümbertrükkimisele, aga kuulake/lugege näiteks "There Should Be Unicorns" sõnu, siis saate aru, millest räägin.

Seega on eredaimad momendid plaadil seotud instrumentaalosadega, mis on endiselt mõõdetult paigas ja nauditavad. Plaati tervikuna saavad aga kaifida need, kes sõnadest ei pea, vaid lauluhäält kõigest instrumendina võtavad ja sõnade kaudu lugude mõtet ei otsi. Tuleb välja, et selliseid muusikakuulajaid on tegelikult uskumatult palju, aga see on juba teine teema.

Plaadi meeldejäävaimad lood on siiski "How" ja "Sunrise" ja seda arvatavasti sellepärast, et meenutavad enim palu "Yoshimi Battles The Pink Robots" albumilt ning nende kommertsiaalset läbimurret põrandate alt suurtele lavadele, Flaming Lipsi kui kriitikute ja kuulajate lemmikut. See plaat tegi nad surematuks ja pärast seda võivad nad endale lubada püünele ronimist kasvõi Madonna endaga ja teha edaspidi vaid "Oczy Mlodyt" taolisi üllatusevabu, enda kohta liiga turvalisi albumeid.

Jah, Miley Cyrus teeb sel plaadil ka häält. Bravuuritari meeldivalt episoodiline roll tuleb plaadi lõpuloos "We Are Family".

 

Toimetaja: Valner Valme



Nite JewelNite Jewel
Kaspar Viilupi plaadisoovitused: 2017 esimene poolaasta

2017. aasta hakkab vaikselt poole peale jõudma ja uut muusikat lendab ustest ja akendest kogu aeg juurde. Kõigega ei ole seejuures võimalik kursis olla, see on paratamatus, millega tuleb leppida. Pärast halbade ja veel halvemate plaatide vahelt põiklemist jäid silma aga 20 albumit ja 5 EP-d, mis aitavad loodetavasti kodu- ja välismaises muusikameres paremini orienteeruda.

Jim Ashilevi lugemismaratonilJim Ashilevi lugemismaratonil
Jim Ashilevi: eesti keeles ei saa filosofeerida

Essee alternatiivmuusika keskel üles kasvamisest, mis avaldati esmakordselt TÜ Viljandi kultuuriakadeemia 65. aastapäeva esseekogumikus "Omakultuurist ja oma kultuurist".

FILM
Pääru Oja filmis "Viimased"
Veiko Õunpuu uus film sai Eurimages filmifondist 240 000 eurot toetust

Euroopa komisjoni filmifond Eurimages andis Bratislavas peetud kogunemisel toetused kahele Eesti filmile. Režissöör Veiko Õunpuu "Viimased" sai 240 000 eurot ja Vene-Eesti-Prantsuse koostööfilm "Mees, kes üllatas kõiki" 160 000 eurot.

TEATER
"Mees, kes ei teinud mitte midagi”
Aare Toikka: keevitasin Heinsaare dramaatilised motiivid lavanarratiiviks

2. juulil esietendub NUKU teatris 65. hooaja viimane uuslavastus, muusikaline müsteerium "Mees, kes ei teinud mitte midagi" – maagilise realismi sugemetega lugu Mehis Heinsaare teoste ainetel. Lavastab Aare Toikka.

KIRJANDUS
Leelo Tungal
Leelo Tungal: minu lugu on minu lugu

Juubilar Leelo Tungal vestleb Ilona Martsoniga juuni Loomingus. Lugege tervet intervjuud ka ERR kultuuriportaalist.

KUNST
Tiina Sööt ja Dorothea Zeyringer
Arvustus. Tants siiruse ja naiivsuse vahel

SÖÖT/ZEYRINGER (Tiina Sööt ja Dorothea Zeyringer)
Näitus "On time" / "Õigeaegselt"
07.06.–03.07. Hobusepea galeriis

Arhitektuur
Ackermanni loomingut uuritakse ka Karuse kirikus.Ackermanni loomingut uuritakse ka Karuse kirikus.
Christian Ackermanni loomingut uuriv projekt jõudis Karusele

Mullu Tallinna toomkirikus alguse saanud Christian Ackermanni loomingut uuriv projekt on jõudnud sellesse etappi, et on alanud tööd maakirikutes. Mõne nädala eest uuriti Martna kirikut ja nüüd on tähelepanu all Karuse kantsel ja altariskulptuurid. Lisaks toodi Karusele analüüsideks ka Lihula kirikust pärinevad Ackermanni puuskulptuurid.

Veneetsia arhitektuuribiennaalVeneetsia arhitektuuribiennaal
ERR.ee video: välkloengul selgitati Eesti esindaja Veneetsia arhitektuuribiennaalil

15. juunil toimus Vaba Lava suures saalis Eesti Arhitektuurikeskuse välkloeng, kus astusid lavale 16. Veneetsia arhitektuuribiennaali Eesti ekspositsiooni kuraatorivõistluse finalistid. Rahvusvahelisele võistlusele esitatud tööde seast pääses finaalvooru viis.

MUUSIKA
Laulupidu.
Noorte laulu- ja tantsupeo nädal toob Tallinna 37 000 peolist

Esmaspäeval saab alguse XII noorte laulu- ja tantsupeo nädal, mis toob Tallinnasse kokku ligi 37 000 peolist ja kümneid tuhandeid pealtvaatajaid. Enam kui 19 000 noort majutatakse peonädalal koolimajadesse üle Tallinna.

Arvamus
Liiklusummik.Liiklusummik.
Tamur Tohver. Davai davai davai!

Oma arvamuslugude sarjaga jätkab Polygon Teatri juht. Ja mida me näeme?

Linnar Priimägi. Eesti luule vaskvanaema

Ütelgu feministid mis tahes, eesti naisluule jaguneb perioodideks teisiti kui meeste luuletatu: kuldajastu (Marie Under), hõbeajastu (Betti Alver, Kersti Merilaas), vahepealne vaskajastu ja nüüdne raudaeg: „Raud, see hukkav metall, ning rauast hukkavam kuldki / ilmusid nii... Voorus on võidetult maas...”

Keelesäuts. Pole vaja arvust numbrit teha

„Eesti eurolaulu poolfinaalil olid suured vaatajanumbrid.“ „Elektriautode müüginumbrid on kahanenud.“ Miks tuleks nendes lausetes „numbri“ asemel „arvu“ kasutada? Mis vahe ikkagi on arvul ja numbril?

12EEK Monkey12EEK Monkey
Eesti räpp: nišimuusikast noorte häälekandjaks

Eesti räpp kipub kohati mainstream’ile vastanduma, kuid teatud artistid viivad selle samal ajal peavoolupüünele.