Tõnu Karjatse filmikomm. Tom Ford valdab kujundikeelt ({{commentsTotal}})

"Ööloomad" Autor/allikas: kaader filmist

Tom Ford on moedisainer, kes on teinud kaks täispikka mängufilmi: "Üksik mees" ("A Single Man", 2009) ja "Ööloomad" ("Nocturnal Animals", 2016), mõlemad on leidnud festivalidel hea vastuvõtu, Veneetsias sai "Ööloomad" mullu ka žürii peaauhinna.

Gucci moemaja uuesti jalule aidanud homoseksuaalne Tom Ford valdab moemaailmas ja reklaamis olulist kujundikeelt, teda peetakse üheks maailma parimini riietuvaks meheks ja ta toodab oma kaubamärgi alt nii riideid kui lõhnaõlisid. Tom Fordi juures tulebki vaadata ta loomingut tervikuna - mängufilmid on tema jaoks samm edasi moetööstuse kuvandiloomest, mida ta on harjutanud juba 1994. aastast, kui asus Gucci juurde tööle loovdirektorina.

Fordi julged kehakäsitlused on moemaailma konservatiivsema poole pealt saanud palju kriitikat, muuhulgas on teda kritiseeritud naisekeha ekspluateerimises, kusjuures just seksuaalsuse rõhutamine on aidanud tal Gucci kuvandit taastada. "Ööloomades" nihutab Ford piiri veel kaugemale, näidates avakaadrites ülekaaluliste naiste burleskitantsu. Siin taandub kehalisus objekti tasemele, need väänlevad ja võbelevad voldid justkui ei kuulukski enam inimkeha juurde, nad on kui rütmistatud püdel mass, mida hoiavad koos mõningad inimesele äratuntavad pidepunktid.

Sisuliselt on see võõristuselement, mis iseloomustab filmi üht peategelast, kunstikuraator Susanit (Amy Adams). Susan on oma kirjanikust armastuse Edwardi vahetanud ümber noorema ja moodsama mehe vastu, kes teda juba petab, nüüd saab Susan Edwardilt paki käsikirjaga ja hakkab seda lugema. Romaan kannab filmiga sama pealkirja ja on verine ning vägivaldne kättemaksulugu mehest, kes ei suuda teha õigel ajal õigeid otsuseid. Muidugi kujutab Susan peategelastena ette ennast ja Edwardit (Jake Gyllenhaal), kellega loodab pärast romaani läbilugemist uuesti kohtuda.

Reaalsus ja loetu imaginaarsus jooksevad "Ööloomades" kõrvuti, Edwardi kirjutatu lõikub ja lõhestab Susani maailma sedavõrd, et Susan on valmis taanduma oma igapäevasest rutiinist. Romaan ja selle kujutusviis tõuseb esiplaanile ka filmis tervikuna, Susani ning Edwardi lugu jääb loetu šokeerivuse tõttu tagaplaanile. Tom Ford näitab "Ööloomades" end uues žanris - õuduspõneviku ja romantilise filmi lavastusvõtete valdajana.

Fordi paljukiidetud debüüt "Üksik mees" oli dramaatiliselt kangem – puhas psühholoogiline suhtedraama homoseksuaalsest kooliõpetajast, keda lõhestavad ta kirg ja hirm ühiskondliku hukkamõistu ees. "Ööloomad" ei pääse mööda klišeedest - neid on nii lavastuses, stsenaariumis kui näitlejate mängus, samas teevad Amy Adams ja Jake Gyllenhaal hingestatud ning meeldejäävad rollid.

"Ööloomade" võlu ja ka puudus on selle ebaühtlane jaotus kaheks looks - Edwardi kirjutatud romaaniks ning Edwardi-Susani armulooks, mis on sisse toodud tagasivaadetena. Ford taotlebki edasi anda murrangut Susani hinges, kui ta Edwardi kirjutatut lugedes oma elu üle järele mõtleb. Edwardile on vägivallast tulvil käsikiri omamoodi kättemaks, seos Susani eluga jääb filmis aga hõredalt arendatuks ning jõhker kirjatöö kaalub oma mõjuvuselt üles filmi tegeliku eesmärgi - Susani hingelised katsumused ja äratundmisele jõudmise.

Karakterite areng on aga filmi paralleelstruktuuri tõttu jaotunud märkimisväärselt - kui Susani murdumist näeme esmases narratsiooniplaanis, siis Edwardi karakter avaneb romaanis kujutatud Tony kaudu. Edward/Tony on murtud mees, ta ei suuda jagu saada oma kaotusest ja ka romaani käsikiri, mille ta armastatule saadab, on endale jalga tulistamine. Segaseks jääb aga see, mis Susanit selle vägivallast nõretava romaani juures sedavõrd mõjutab - kas taevani kisendav ülekohus või tas endas taasärganud kiindumus Edwardi vastu. Kas vägivald äratab armastuse või oli see üksnes meeldetuletus talle olulise inimese olemasolust ajal, mil elu taas ummikusse jooksmas?

Romaanina ei evi Edwardi kirjutatu just mingit erilist väärtust, mis teda aga pehmekaanelistest menukitest eristab, on ettearvamatu lõpp. Ettearvamatult lõpetab Ford ka Susani loo. Võibolla just see aitab filmi vaatajal meeles hoida veidi kauem kui tavalisi traagilisi armastuslugusid.

Toimetaja: Valner Valme

Allikas: Klassikaraadio "Delta"



ASIA BAŚ, KADRI NOORMETS, GABRIEL DA LUZ AIR WITH CONTENT 10 degree something. Saal biennaal.ASIA BAŚ, KADRI NOORMETS, GABRIEL DA LUZ AIR WITH CONTENT 10 degree something. Saal biennaal.
Galerii: Kanutis vormusid sõnad ühisloomeks

Kanuti Gildi SAAL-i ees sai teoks Kadri Noormetsa, Asia Baśi ja Gabriel da Luzi sõnadesse vormuv ühisruumi loome "AIR WITH CONTENT 10 degree something".

Kino ja Viktor Tsoi lauludKino ja Viktor Tsoi laulud
Elamus. Mama Anarhia

Kontsert

Tsoi laulud

Vennaskond, Like & Share, Огни большого города, DND, Идеальные люди

Tallinn, Harjumägi

15. august

Filmilindifestival 2016Filmilindifestival 2016
Kinosõbrad peavad Järva-Jaanis unenäolist Filmilindifestivali

Homme, 19. augustil Järva-Jaanis toimuva Filmilindifestivali keskmes on unenäolised filmid ja seisundimuusika, projektorite vahelt jookseb läbi 20 kilomeetrit filmilinti.

FILM
Carlotta (Marion Cotillard) tuleb pärast Indias New Dehlis veedetud aastaid tagasi Prantsusmaale nagu eksootiline lind, kes lendab aknast sisse, paneb plaadimängijasse esimese ettejuhtuva vinüüli ja tantsib oma endise mehe uuele naisele võidukat sõjatants
Tõnu Karjatse filmikomm. "Ismaeli vaimud" tungivad vaataja pähe

Prantsuse filmilooja Henry Clouzot on öelnud, et filmi jaoks pole vaja mingit kindlat tehnikat peale jätkuva avastamise, režissöör leiutab ise viisi ja tehnika, mis just talle kõige paremini sobib. Clouzot ütles seda küll Jean Cocteau filmi “Orpheus” (1945) kohta, kuid mõnes mõttes on see sobitatav ka universaalse loomevalemina, sest igal kunstnikul tekib tihti probleem just sobiva vormi leidmisega. Arnaud Desplechin on “Ismaeli vaimude” juures läinud isegi mitut teed, raamides ja lavastades ühte fiktsiooni ka teistlaadi, žanrilt ja stiililt erinevalt.

TEATER
Itaalia trupp MOTUS
Algas etenduskunstide festival SAAL Biennaal 2017

Rahvusvaheline etenduskunstide festival SAAL Biennaal leiab aset 15. - 27. augustil Tallinna teatrites ja linnaruumis.

Uuendatud: 21:38 
KIRJANDUS
Hans Luik
Suri kirjanik Hans Luik

Hans Luik
26.03.1927 – 13.08.2017

KUNST
Üks tubadest, mis ootab Paides Arvamusfestivali ajaks taaselustamist.
ERR.ee video. Paides nihestati ruumi

Paide Arvamusfestivali ajal võis näha põnevat ajutist näitust, millest jäädvustasime video. "Ruuminihe" on näitus, mis lõi eeskuju mahajäetud kohtade ellu äratamiseks ja püüdis elustada Paide tühje ruume ja linnapilti. Näitus hõlmas nelja Tallinna tänaval asuvat hoonet.

Arhitektuur
lendlend
Fotovõistlus bioTallinn ootab töid ja küsib, kas loodus on olemas

TAB 2017 teema on sel korral bioTallinn, mis seab küsimuse alla arusaamad loodusliku ja tehisliku piiridest. Antud fotovõistlus on inspireeritud samast ideest - selmet käsitleda loodust tasakaalus süsteemina, mida inimtegevus häirib ja lõhub, oletab bioTallinn, et loodust kui sellist ei ole olemas.

Uuendatud: 12:22 
Jõhvi haridusmaastikJõhvi haridusmaastik
Arhitektide liit tutvustab omavalitsuste projekte

10. - 27. augustini saab Eesti Arhitektuurimuuseumis tutvuda viie Eesti Arhitektide Liidu ja kohalike omavalitsute koostöös läbi viidud arhitektuurivõistluse materjalidega. Näitusel on väljas Narva ja Jõhvi uute linnakeskuste ideekavandid, Türi spordihoone ja Türi põhikooli õppehoone ideekavandid, Valga koolihoone ja spordihoone ning Saue uue vallamaja arhitektuurivõistluse tulemused. 

MUUSIKA
Ruja filmi esilinastus. Kino Artis.
Galerii: Esilinastus dokumentaalfilm Rujast

Täna esitleti Artises dokumentaalfilmi "Ruja – Keelatud!".

Arvamus
Uuringute teostamine Hermann Ride kappaltarilUuringute teostamine Hermann Ride kappaltaril
Keelesäuts. Teostada või mitte?

Võib juhtuda, et mööda suvise pealinna tänavat kõndides komistame otsa sildile, millele on kirjutatud: „Ettevaatust! Teostatakse parandustöid!“ Sama tõenäoline on lugeda ajalehest ametniku kinnitust, et „praamidega teostatakse Saaremaale reisijate vedamist“.

Aet Annist saates "Globaalne eestlane"Aet Annist saates "Globaalne eestlane"
Aet Annist: kuidas toimib inimene ühiskonnaliikmena?

Rainer Sternfeldi külaline podcast´i "Globaalsed eestlased" 23. saates oli sotsiaalantropoloog Aet Annist, kes oli hiljuti Inglismaal asuva Bristoli ülikooli õppejõud ning ühtlasi ka Tartu Ülikooli etnoloogia osakonna vanemteadur. 

"Deadpool""Deadpool"
Ära usalda filmikriitikuid (vähemalt mitte ülemäära)

Filmikriitika allakäigus on ennekõike süüdi kriitikud ise, kes ei süvene ega viitsi tööd teha.

Väikelaps ei oska ohtu tajuda. Väikelaps ei oska ohtu tajuda.
Tallinnas ja Helsingis toimub konverents kunstilisest moderniseerumisest

Täna algab Tallinna Ülikoolis ja Helsingi Ülikoolis konverents "End Games and Emotions: The Sense of Ending in Modern Literature and Arts", mis keskendub küsimusele, kuidas mõjutab meie häälestatus (tajud, meeleolud, aistingud, emotsioonid) meie maailmakogemust ja meie tegutsemist erinevates tähendusstruktuurides.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.