Tõnu Karjatse filmikomm. Tom Ford valdab kujundikeelt ({{commentsTotal}})

"Ööloomad" Autor: kaader filmist

Tom Ford on moedisainer, kes on teinud kaks täispikka mängufilmi: "Üksik mees" ("A Single Man", 2009) ja "Ööloomad" ("Nocturnal Animals", 2016), mõlemad on leidnud festivalidel hea vastuvõtu, Veneetsias sai "Ööloomad" mullu ka žürii peaauhinna.

Gucci moemaja uuesti jalule aidanud homoseksuaalne Tom Ford valdab moemaailmas ja reklaamis olulist kujundikeelt, teda peetakse üheks maailma parimini riietuvaks meheks ja ta toodab oma kaubamärgi alt nii riideid kui lõhnaõlisid. Tom Fordi juures tulebki vaadata ta loomingut tervikuna - mängufilmid on tema jaoks samm edasi moetööstuse kuvandiloomest, mida ta on harjutanud juba 1994. aastast, kui asus Gucci juurde tööle loovdirektorina.

Fordi julged kehakäsitlused on moemaailma konservatiivsema poole pealt saanud palju kriitikat, muuhulgas on teda kritiseeritud naisekeha ekspluateerimises, kusjuures just seksuaalsuse rõhutamine on aidanud tal Gucci kuvandit taastada. "Ööloomades" nihutab Ford piiri veel kaugemale, näidates avakaadrites ülekaaluliste naiste burleskitantsu. Siin taandub kehalisus objekti tasemele, need väänlevad ja võbelevad voldid justkui ei kuulukski enam inimkeha juurde, nad on kui rütmistatud püdel mass, mida hoiavad koos mõningad inimesele äratuntavad pidepunktid.

Sisuliselt on see võõristuselement, mis iseloomustab filmi üht peategelast, kunstikuraator Susanit (Amy Adams). Susan on oma kirjanikust armastuse Edwardi vahetanud ümber noorema ja moodsama mehe vastu, kes teda juba petab, nüüd saab Susan Edwardilt paki käsikirjaga ja hakkab seda lugema. Romaan kannab filmiga sama pealkirja ja on verine ning vägivaldne kättemaksulugu mehest, kes ei suuda teha õigel ajal õigeid otsuseid. Muidugi kujutab Susan peategelastena ette ennast ja Edwardit (Jake Gyllenhaal), kellega loodab pärast romaani läbilugemist uuesti kohtuda.

Reaalsus ja loetu imaginaarsus jooksevad "Ööloomades" kõrvuti, Edwardi kirjutatu lõikub ja lõhestab Susani maailma sedavõrd, et Susan on valmis taanduma oma igapäevasest rutiinist. Romaan ja selle kujutusviis tõuseb esiplaanile ka filmis tervikuna, Susani ning Edwardi lugu jääb loetu šokeerivuse tõttu tagaplaanile. Tom Ford näitab "Ööloomades" end uues žanris - õuduspõneviku ja romantilise filmi lavastusvõtete valdajana.

Fordi paljukiidetud debüüt "Üksik mees" oli dramaatiliselt kangem – puhas psühholoogiline suhtedraama homoseksuaalsest kooliõpetajast, keda lõhestavad ta kirg ja hirm ühiskondliku hukkamõistu ees. "Ööloomad" ei pääse mööda klišeedest - neid on nii lavastuses, stsenaariumis kui näitlejate mängus, samas teevad Amy Adams ja Jake Gyllenhaal hingestatud ning meeldejäävad rollid.

"Ööloomade" võlu ja ka puudus on selle ebaühtlane jaotus kaheks looks - Edwardi kirjutatud romaaniks ning Edwardi-Susani armulooks, mis on sisse toodud tagasivaadetena. Ford taotlebki edasi anda murrangut Susani hinges, kui ta Edwardi kirjutatut lugedes oma elu üle järele mõtleb. Edwardile on vägivallast tulvil käsikiri omamoodi kättemaks, seos Susani eluga jääb filmis aga hõredalt arendatuks ning jõhker kirjatöö kaalub oma mõjuvuselt üles filmi tegeliku eesmärgi - Susani hingelised katsumused ja äratundmisele jõudmise.

Karakterite areng on aga filmi paralleelstruktuuri tõttu jaotunud märkimisväärselt - kui Susani murdumist näeme esmases narratsiooniplaanis, siis Edwardi karakter avaneb romaanis kujutatud Tony kaudu. Edward/Tony on murtud mees, ta ei suuda jagu saada oma kaotusest ja ka romaani käsikiri, mille ta armastatule saadab, on endale jalga tulistamine. Segaseks jääb aga see, mis Susanit selle vägivallast nõretava romaani juures sedavõrd mõjutab - kas taevani kisendav ülekohus või tas endas taasärganud kiindumus Edwardi vastu. Kas vägivald äratab armastuse või oli see üksnes meeldetuletus talle olulise inimese olemasolust ajal, mil elu taas ummikusse jooksmas?

Romaanina ei evi Edwardi kirjutatu just mingit erilist väärtust, mis teda aga pehmekaanelistest menukitest eristab, on ettearvamatu lõpp. Ettearvamatult lõpetab Ford ka Susani loo. Võibolla just see aitab filmi vaatajal meeles hoida veidi kauem kui tavalisi traagilisi armastuslugusid.

Toimetaja: Valner Valme

Allikas: Klassikaraadio "Delta"



Tristan Priimägi HÕFFi konfliktist: teen vastuettepaneku valge daami ärakeelamiseks

Filmikriitik Tristan Priimägi tutvustas täna hommikul "Terevisioonis" uusi mängufilme.

Loe katkendit: Kirmen Uribe, "Bilbao–New York–Bilbao"

Loomingu Raamatukogu vahendusel jõuab Eesti lugejateni baski prosaisti ja luuletaja Kirmen Uribe mitme kirjandusauhinnaga pärjatud debüütromaan "Bilbao–New York–Bilbao".

Päeva video: Sveta Grigorjeva visuaalarvamuspoees

Üleriigilise kunstivabaduse päeva auks tegi koreograaf, kunstnik ja luuletaja Sveta Grigorjeva visuaalarvamuspoeesi.

HEAD TEED, LEMBIT ULFSAK!
Ametlik nekroloog Lembit Ulfsakile

LEMBIT ULFSAK

4. juuli 1947–22. märts 2017

Jaanika Tammaru Mustast Kastist: meie peamine mõjutaja peabki olema loomise jõud

24. märtsi õhtul ainuetendub teatri Must Kast lavastus "Siuru rada", kus põimitakse üheks neli erinevat Siuru esimeses albumis ilmunud teksti nelja lavastaja tõlgenduses.

Rakvere Teatri uueks loominguliseks juhiks saab Peeter Raudsepp

Eelmise aasta lõpus kuulutas SA Rakvere Teatrimaja välja konkursi loomingulise juhi ametikohale. Sügisel, uue hooaja algusest, asub ametisse Peeter Raudsepp.

FILM
HÕFF ei sobi Haapsalu pastorite arvates kuurortlinna kuvandiga

Viie Haapsalu koguduse pastorid leiavad, et Haapsalu õudus- ja fantaasiafilmide festivali programm on liiga vägivaldne ja ei sobi kuurortlinna kuvandiga.

TEATER
Rein Oja Lembit Ulfsakist: ta ei määrinud mett moka peale

Täna suri 69-aastasena armastatud Eesti näitleja ja lavastaja Lembit Ulfsak. Draamateatri juht Rein Oja meenutas lahkunut.

KIRJANDUS
Arvustus. Elu ooterežiimil

Uus raamat
Urmas Vadi
"Neverland"
Kolm Tarka
347 lk

KUNST
Laurentsius: mulle meeldivad kõrges kunstis ebapopulaarsed teemad

Laurentsius on kunstnik, kes teeb oma loomingut nii, et tal endal on alati põnev, teatas "OP". Sama lugu juhtus klassikalise loodusmaaliga, mis läbi tema pintsli omandab täiesti uue tähenduse.

Arhitektuur
Arvo Pärdi keskuse arenduseks eraldatakse täiendavalt 2,2 miljonit eurot

Valitsus otsustas eraldada täiendavalt kuni 2,2 miljonit eurot Laulasmaal asuva Arvo Pärdi keskuse uue hoone ehitamiseks. Ehitusleping sõlmitakse riigihankel soodsaima pakkumise teinud aktsiaseltsiga Ehitustrust, keskus peaks valmima Eesti 100. sünnipäevaks, mil helilooja tähistab 83. sünnipäeva.

Arvustus. Hästi ruumipärane helikunstiteos

Helikunstiteos
"Lugulaul"
Rahvusarhiiv uus hoone Noora
Autorid: Martin Kikas ja Kiwa

MUUSIKA
Koit Raudsepa kolm soovitust Tallinn Music Weekiks

Järgmisel nädalal saab alguse Tallinn Music Week ning "OP-is" jagas festivaliks kolm soovitust Raadio 2 saatejuht Koit "Dr Koit" Raudsepp.

Arvamus
Linda Kaljundi, Ulrike Plath. Eesti ajalookirjutus põimitud perspektiivist

Veel Vabadussõja ajal, 1919. aastal ilmus trükist algkoolidele mõeldud õpik „Eesti ajalugu“, mille oli „piltide kujul kokku seadnud“ Mihkel Kampmann (Kampmaa), kes oli ajaloolasena küll asjaarmastaja, ent omas ajas mõjukas ja menukas õpperaamatute autor.[1]

Rein Raud. Teeme Tõe jälle suureks?

Kuidas iganes Donald Trumpi lugu ka ei lõpeks – ja arvata on, et meid ootab järgnevate aastate jooksul ees veel terve rida skandaale ja paljastusi, kui mitte midagi veel hullemat – võib 10. jaanuari 2017 pidada oluliseks teetähiseks meedia ajaloos.

Mari-Liis Lill: teater võib kasvatada empaatiavõimet

"Plekktrummi" saatekülaliseks oli lavastaja Mari-Liis Lill, kellega räägiti äsja Endla teatris esietendunud dokumentaalsest lavastusest "Väljast väiksem kui seest".

Joel Sang. Usalduse küsimus

Maitsest ja kriitikast.