Tõnu Karjatse filmikomm. Tom Ford valdab kujundikeelt ({{commentsTotal}})

"Ööloomad" Autor/allikas: kaader filmist

Tom Ford on moedisainer, kes on teinud kaks täispikka mängufilmi: "Üksik mees" ("A Single Man", 2009) ja "Ööloomad" ("Nocturnal Animals", 2016), mõlemad on leidnud festivalidel hea vastuvõtu, Veneetsias sai "Ööloomad" mullu ka žürii peaauhinna.

Gucci moemaja uuesti jalule aidanud homoseksuaalne Tom Ford valdab moemaailmas ja reklaamis olulist kujundikeelt, teda peetakse üheks maailma parimini riietuvaks meheks ja ta toodab oma kaubamärgi alt nii riideid kui lõhnaõlisid. Tom Fordi juures tulebki vaadata ta loomingut tervikuna - mängufilmid on tema jaoks samm edasi moetööstuse kuvandiloomest, mida ta on harjutanud juba 1994. aastast, kui asus Gucci juurde tööle loovdirektorina.

Fordi julged kehakäsitlused on moemaailma konservatiivsema poole pealt saanud palju kriitikat, muuhulgas on teda kritiseeritud naisekeha ekspluateerimises, kusjuures just seksuaalsuse rõhutamine on aidanud tal Gucci kuvandit taastada. "Ööloomades" nihutab Ford piiri veel kaugemale, näidates avakaadrites ülekaaluliste naiste burleskitantsu. Siin taandub kehalisus objekti tasemele, need väänlevad ja võbelevad voldid justkui ei kuulukski enam inimkeha juurde, nad on kui rütmistatud püdel mass, mida hoiavad koos mõningad inimesele äratuntavad pidepunktid.

Sisuliselt on see võõristuselement, mis iseloomustab filmi üht peategelast, kunstikuraator Susanit (Amy Adams). Susan on oma kirjanikust armastuse Edwardi vahetanud ümber noorema ja moodsama mehe vastu, kes teda juba petab, nüüd saab Susan Edwardilt paki käsikirjaga ja hakkab seda lugema. Romaan kannab filmiga sama pealkirja ja on verine ning vägivaldne kättemaksulugu mehest, kes ei suuda teha õigel ajal õigeid otsuseid. Muidugi kujutab Susan peategelastena ette ennast ja Edwardit (Jake Gyllenhaal), kellega loodab pärast romaani läbilugemist uuesti kohtuda.

Reaalsus ja loetu imaginaarsus jooksevad "Ööloomades" kõrvuti, Edwardi kirjutatu lõikub ja lõhestab Susani maailma sedavõrd, et Susan on valmis taanduma oma igapäevasest rutiinist. Romaan ja selle kujutusviis tõuseb esiplaanile ka filmis tervikuna, Susani ning Edwardi lugu jääb loetu šokeerivuse tõttu tagaplaanile. Tom Ford näitab "Ööloomades" end uues žanris - õuduspõneviku ja romantilise filmi lavastusvõtete valdajana.

Fordi paljukiidetud debüüt "Üksik mees" oli dramaatiliselt kangem – puhas psühholoogiline suhtedraama homoseksuaalsest kooliõpetajast, keda lõhestavad ta kirg ja hirm ühiskondliku hukkamõistu ees. "Ööloomad" ei pääse mööda klišeedest - neid on nii lavastuses, stsenaariumis kui näitlejate mängus, samas teevad Amy Adams ja Jake Gyllenhaal hingestatud ning meeldejäävad rollid.

"Ööloomade" võlu ja ka puudus on selle ebaühtlane jaotus kaheks looks - Edwardi kirjutatud romaaniks ning Edwardi-Susani armulooks, mis on sisse toodud tagasivaadetena. Ford taotlebki edasi anda murrangut Susani hinges, kui ta Edwardi kirjutatut lugedes oma elu üle järele mõtleb. Edwardile on vägivallast tulvil käsikiri omamoodi kättemaks, seos Susani eluga jääb filmis aga hõredalt arendatuks ning jõhker kirjatöö kaalub oma mõjuvuselt üles filmi tegeliku eesmärgi - Susani hingelised katsumused ja äratundmisele jõudmise.

Karakterite areng on aga filmi paralleelstruktuuri tõttu jaotunud märkimisväärselt - kui Susani murdumist näeme esmases narratsiooniplaanis, siis Edwardi karakter avaneb romaanis kujutatud Tony kaudu. Edward/Tony on murtud mees, ta ei suuda jagu saada oma kaotusest ja ka romaani käsikiri, mille ta armastatule saadab, on endale jalga tulistamine. Segaseks jääb aga see, mis Susanit selle vägivallast nõretava romaani juures sedavõrd mõjutab - kas taevani kisendav ülekohus või tas endas taasärganud kiindumus Edwardi vastu. Kas vägivald äratab armastuse või oli see üksnes meeldetuletus talle olulise inimese olemasolust ajal, mil elu taas ummikusse jooksmas?

Romaanina ei evi Edwardi kirjutatu just mingit erilist väärtust, mis teda aga pehmekaanelistest menukitest eristab, on ettearvamatu lõpp. Ettearvamatult lõpetab Ford ka Susani loo. Võibolla just see aitab filmi vaatajal meeles hoida veidi kauem kui tavalisi traagilisi armastuslugusid.

Toimetaja: Valner Valme

Allikas: Klassikaraadio "Delta"



Nite JewelNite Jewel
Kaspar Viilupi plaadisoovitused: 2017 esimene poolaasta

2017. aasta hakkab vaikselt poole peale jõudma ja uut muusikat lendab ustest ja akendest kogu aeg juurde. Kõigega ei ole seejuures võimalik kursis olla, see on paratamatus, millega tuleb leppida. Pärast halbade ja veel halvemate plaatide vahelt põiklemist jäid silma aga 20 albumit ja 5 EP-d, mis aitavad loodetavasti kodu- ja välismaises muusikameres paremini orienteeruda.

Jim Ashilevi lugemismaratonilJim Ashilevi lugemismaratonil
Jim Ashilevi: eesti keeles ei saa filosofeerida

Essee alternatiivmuusika keskel üles kasvamisest, mis avaldati esmakordselt TÜ Viljandi kultuuriakadeemia 65. aastapäeva esseekogumikus "Omakultuurist ja oma kultuurist".

FILM
Pääru Oja filmis "Viimased"
Veiko Õunpuu uus film sai Eurimages filmifondist 240 000 eurot toetust

Euroopa komisjoni filmifond Eurimages andis Bratislavas peetud kogunemisel toetused kahele Eesti filmile. Režissöör Veiko Õunpuu "Viimased" sai 240 000 eurot ja Vene-Eesti-Prantsuse koostööfilm "Mees, kes üllatas kõiki" 160 000 eurot.

TEATER
"Mees, kes ei teinud mitte midagi”
Aare Toikka: keevitasin Heinsaare dramaatilised motiivid lavanarratiiviks

2. juulil esietendub NUKU teatris 65. hooaja viimane uuslavastus, muusikaline müsteerium "Mees, kes ei teinud mitte midagi" – maagilise realismi sugemetega lugu Mehis Heinsaare teoste ainetel. Lavastab Aare Toikka.

KIRJANDUS
Leelo Tungal
Leelo Tungal: minu lugu on minu lugu

Juubilar Leelo Tungal vestleb Ilona Martsoniga juuni Loomingus. Lugege tervet intervjuud ka ERR kultuuriportaalist.

KUNST
Tiina Sööt ja Dorothea Zeyringer
Arvustus. Tants siiruse ja naiivsuse vahel

SÖÖT/ZEYRINGER (Tiina Sööt ja Dorothea Zeyringer)
Näitus "On time" / "Õigeaegselt"
07.06.–03.07. Hobusepea galeriis

Arhitektuur
Ackermanni loomingut uuritakse ka Karuse kirikus.Ackermanni loomingut uuritakse ka Karuse kirikus.
Christian Ackermanni loomingut uuriv projekt jõudis Karusele

Mullu Tallinna toomkirikus alguse saanud Christian Ackermanni loomingut uuriv projekt on jõudnud sellesse etappi, et on alanud tööd maakirikutes. Mõne nädala eest uuriti Martna kirikut ja nüüd on tähelepanu all Karuse kantsel ja altariskulptuurid. Lisaks toodi Karusele analüüsideks ka Lihula kirikust pärinevad Ackermanni puuskulptuurid.

Veneetsia arhitektuuribiennaalVeneetsia arhitektuuribiennaal
ERR.ee video: välkloengul selgitati Eesti esindaja Veneetsia arhitektuuribiennaalil

15. juunil toimus Vaba Lava suures saalis Eesti Arhitektuurikeskuse välkloeng, kus astusid lavale 16. Veneetsia arhitektuuribiennaali Eesti ekspositsiooni kuraatorivõistluse finalistid. Rahvusvahelisele võistlusele esitatud tööde seast pääses finaalvooru viis.

MUUSIKA
Laulupidu.
Noorte laulu- ja tantsupeo nädal toob Tallinna 37 000 peolist

Esmaspäeval saab alguse XII noorte laulu- ja tantsupeo nädal, mis toob Tallinnasse kokku ligi 37 000 peolist ja kümneid tuhandeid pealtvaatajaid. Enam kui 19 000 noort majutatakse peonädalal koolimajadesse üle Tallinna.

Arvamus
Liiklusummik.Liiklusummik.
Tamur Tohver. Davai davai davai!

Oma arvamuslugude sarjaga jätkab Polygon Teatri juht. Ja mida me näeme?

Linnar Priimägi. Eesti luule vaskvanaema

Ütelgu feministid mis tahes, eesti naisluule jaguneb perioodideks teisiti kui meeste luuletatu: kuldajastu (Marie Under), hõbeajastu (Betti Alver, Kersti Merilaas), vahepealne vaskajastu ja nüüdne raudaeg: „Raud, see hukkav metall, ning rauast hukkavam kuldki / ilmusid nii... Voorus on võidetult maas...”

Keelesäuts. Pole vaja arvust numbrit teha

„Eesti eurolaulu poolfinaalil olid suured vaatajanumbrid.“ „Elektriautode müüginumbrid on kahanenud.“ Miks tuleks nendes lausetes „numbri“ asemel „arvu“ kasutada? Mis vahe ikkagi on arvul ja numbril?

12EEK Monkey12EEK Monkey
Eesti räpp: nišimuusikast noorte häälekandjaks

Eesti räpp kipub kohati mainstream’ile vastanduma, kuid teatud artistid viivad selle samal ajal peavoolupüünele.