Tõnu Karjatse filmikomm. Tom Ford valdab kujundikeelt ({{commentsTotal}})

"Ööloomad" Autor/allikas: kaader filmist

Tom Ford on moedisainer, kes on teinud kaks täispikka mängufilmi: "Üksik mees" ("A Single Man", 2009) ja "Ööloomad" ("Nocturnal Animals", 2016), mõlemad on leidnud festivalidel hea vastuvõtu, Veneetsias sai "Ööloomad" mullu ka žürii peaauhinna.

Gucci moemaja uuesti jalule aidanud homoseksuaalne Tom Ford valdab moemaailmas ja reklaamis olulist kujundikeelt, teda peetakse üheks maailma parimini riietuvaks meheks ja ta toodab oma kaubamärgi alt nii riideid kui lõhnaõlisid. Tom Fordi juures tulebki vaadata ta loomingut tervikuna - mängufilmid on tema jaoks samm edasi moetööstuse kuvandiloomest, mida ta on harjutanud juba 1994. aastast, kui asus Gucci juurde tööle loovdirektorina.

Fordi julged kehakäsitlused on moemaailma konservatiivsema poole pealt saanud palju kriitikat, muuhulgas on teda kritiseeritud naisekeha ekspluateerimises, kusjuures just seksuaalsuse rõhutamine on aidanud tal Gucci kuvandit taastada. "Ööloomades" nihutab Ford piiri veel kaugemale, näidates avakaadrites ülekaaluliste naiste burleskitantsu. Siin taandub kehalisus objekti tasemele, need väänlevad ja võbelevad voldid justkui ei kuulukski enam inimkeha juurde, nad on kui rütmistatud püdel mass, mida hoiavad koos mõningad inimesele äratuntavad pidepunktid.

Sisuliselt on see võõristuselement, mis iseloomustab filmi üht peategelast, kunstikuraator Susanit (Amy Adams). Susan on oma kirjanikust armastuse Edwardi vahetanud ümber noorema ja moodsama mehe vastu, kes teda juba petab, nüüd saab Susan Edwardilt paki käsikirjaga ja hakkab seda lugema. Romaan kannab filmiga sama pealkirja ja on verine ning vägivaldne kättemaksulugu mehest, kes ei suuda teha õigel ajal õigeid otsuseid. Muidugi kujutab Susan peategelastena ette ennast ja Edwardit (Jake Gyllenhaal), kellega loodab pärast romaani läbilugemist uuesti kohtuda.

Reaalsus ja loetu imaginaarsus jooksevad "Ööloomades" kõrvuti, Edwardi kirjutatu lõikub ja lõhestab Susani maailma sedavõrd, et Susan on valmis taanduma oma igapäevasest rutiinist. Romaan ja selle kujutusviis tõuseb esiplaanile ka filmis tervikuna, Susani ning Edwardi lugu jääb loetu šokeerivuse tõttu tagaplaanile. Tom Ford näitab "Ööloomades" end uues žanris - õuduspõneviku ja romantilise filmi lavastusvõtete valdajana.

Fordi paljukiidetud debüüt "Üksik mees" oli dramaatiliselt kangem – puhas psühholoogiline suhtedraama homoseksuaalsest kooliõpetajast, keda lõhestavad ta kirg ja hirm ühiskondliku hukkamõistu ees. "Ööloomad" ei pääse mööda klišeedest - neid on nii lavastuses, stsenaariumis kui näitlejate mängus, samas teevad Amy Adams ja Jake Gyllenhaal hingestatud ning meeldejäävad rollid.

"Ööloomade" võlu ja ka puudus on selle ebaühtlane jaotus kaheks looks - Edwardi kirjutatud romaaniks ning Edwardi-Susani armulooks, mis on sisse toodud tagasivaadetena. Ford taotlebki edasi anda murrangut Susani hinges, kui ta Edwardi kirjutatut lugedes oma elu üle järele mõtleb. Edwardile on vägivallast tulvil käsikiri omamoodi kättemaks, seos Susani eluga jääb filmis aga hõredalt arendatuks ning jõhker kirjatöö kaalub oma mõjuvuselt üles filmi tegeliku eesmärgi - Susani hingelised katsumused ja äratundmisele jõudmise.

Karakterite areng on aga filmi paralleelstruktuuri tõttu jaotunud märkimisväärselt - kui Susani murdumist näeme esmases narratsiooniplaanis, siis Edwardi karakter avaneb romaanis kujutatud Tony kaudu. Edward/Tony on murtud mees, ta ei suuda jagu saada oma kaotusest ja ka romaani käsikiri, mille ta armastatule saadab, on endale jalga tulistamine. Segaseks jääb aga see, mis Susanit selle vägivallast nõretava romaani juures sedavõrd mõjutab - kas taevani kisendav ülekohus või tas endas taasärganud kiindumus Edwardi vastu. Kas vägivald äratab armastuse või oli see üksnes meeldetuletus talle olulise inimese olemasolust ajal, mil elu taas ummikusse jooksmas?

Romaanina ei evi Edwardi kirjutatu just mingit erilist väärtust, mis teda aga pehmekaanelistest menukitest eristab, on ettearvamatu lõpp. Ettearvamatult lõpetab Ford ka Susani loo. Võibolla just see aitab filmi vaatajal meeles hoida veidi kauem kui tavalisi traagilisi armastuslugusid.

Toimetaja: Valner Valme

Allikas: Klassikaraadio "Delta"



Eesti keele riigieksam.

Peeter Helme. Tehtud-mõeldud keeleteema

On nelja sorti käitumisstrateegiat – mõeldud-tehtud, mõeldud-mõeldud, tehtud-tehtud ja tehtud-mõeldud. Eks peame kõik seda esimest, mõeldud-tehtud, targa inimese tunnuseks ja üldiseks ideaaliks. Paraku enamasti ideaaliks ta jääma kipubki.

FILM
TEATER
KIRJANDUS
KUNST
Arhitektuur
MUUSIKA
Arvamus
ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: