Orkester etendab vaikust ({{commentsTotal}})

Eilne „MI“ näitas Tallinna Kammerorkestri esitust John Cage’i skandaalsest teosest „4′33″“, mis koosneb ainult pausidest. Sinna kõrvale kuulas „MI“ Bachi muusikat viiuldaja Christian Altenburgeri esituses ning küsis siis muusikateadlane Toomas Siitanilt ja dirigent Risto Joostilt, mis Cage’i ja Bachi ühendab ja vastandab.

Cage ja Bach paistavad vastandlikud: üks eksperimenteeris ja otsis vaikust, teine taotles süsteemset ja kontsentreeritud kõlapilti. „Cage liigub absoluutse nulli poole, see 4 minutit ja 33 sekundit, seal taga on 273 sekundit, mis on absoluutne null miinuskraadides. See on zenilik nulli või eimiski otsimine ja kuskilt maalt võiks öelda, et Bach on täielik vastand sellele, aga see ei ole nii, sest Bach omal moel otsib absoluutset kontsentratsiooni, täielikku pühendumust,“ avas teemat muusikateadlane Toomas Siitan. Ta lisas, et tänapäevaga pole kumbki helilooja kooskõlas. „Mõlemad tahavad meie taju piire avardada, kumbki eri viisil ja väga intensiivselt,“ sõnas Siitan.

Bachi muusika on erakordselt virtuooslik ja nõuab interpreedilt erilist kontsentratsiooni, tunnistas Toomas Siitan. „Sellega ta paneb oma esitajad metsikult proovile, teisalt ta allutab nad erilisele distsipliinile. Kui oled hajevil või enesekeskne, siis oled kohe rajalt maas.“

Bachi erilisus seisneb Siitani arvates paradoksis, et kuigi Bach ei mõelnud välja uusi vorme, rütmikujundeid ega harmooniamudeleid, vaid allutas end traditsioonidele, saavutas ta absoluutse vaimse vabaduse.

Viiuldaja Christian Altenburger, keda saab tänases „MI-s“ näha Bachi teoseid esitamas, usub, et Bachi muusikas on midagi objektiivset, mis ületab inimeste heitlikkuse. „Sa võid tunda, et Bach oli väga keskendunud ja harmooniline. Ta kirjutas igaks pühapäevaks uue teose. Sellest pühendumisest saab võtta energiat, kui mängid, töötad sellega,“ sõnas Altenburger. Bachi ja Cage’i kõrvutada viiuldaja ei soovinud. „Pean tunnistama, et ma kuulan parema meelega Bachi kui neli minutit vaikust, aga originaalsus maksab ka midagi,“ muigas ta.

Toomas Siitan tõi välja, et Cage’i „4′33″“ ongi omamoodi paradoks: ühtaegu muusika ja mitte. „Me võime öelda, et see on mingil moel „mittemuusika“, ometi saab seda ette kanda ainult teosena: tuleb osta noodid, igale orkestrandile oma partii, teisiti ei ole see lubatud. Kuulajad ostavad kõik pileti ja tulevad kohale. Samas võiksime minna tänavale ja see on tasuta ja nii-öelda autoriõigusi ignoreerides saaks kuulata seda Cage’i teost nii palju kui soovime,“ kirjeldas Siitan.

Selle valgel võib muidugi mõelda, et tegu on lihtsalt andeka äriplaaniga – mis saaks olla tulusam kui vormistada autoriõigused vaikusele. Dirigent Risto Joost arvas, et olenemata kommertslikest kahtlustustest tuleb tõdeda, et Cage’i „4′33″“ sunnib rohkem helidele keskenduma kui tavapärased muusikateosed. „Kui kuulame klassikalist sümfoonilist kontserti, siis tuleb sealt informatsiooni väga palju ja erinevatel tasanditel. Tämbrid ja kihid ei salvestu kõrvas, kui sa ei ole just mozartliku kuulmisega. Seevastu minimalistlik lähenemine, nagu ka Arvo Pärdi keskendumine ühele helile, tõmbab kuulmisfookuse teadlikult tämbri ilule,“ selgitas Joost. Ta lisas, et nii-öelda vaikust kuulates ootab ja kuulab publik ka juhuslikke helisid. Need omakorda teevad aitavad teha iga Cage’i „mittemuusika“ ettekande omapäraseks.  

Toimetaja: Valner Valme



Arvustus. Pliidi manu, seltsimehed!

Uus raamat

Olga ja Pavel Sjutkin
"Nõukogude kokakunst"
Inglise (!) keelest Eve Rütel
Tammerraamat
205 lk.

Tamur TohverTamur Tohver
Tamur Tohver: ei tohi. magama. jääda

Me kaotame selle sõja päris kindlasti. Selle sõja, mida veel ei ole. Mis peagi puhkeb. Kui me oma pisikese aru ja iibega ei taipa märgata midagi, mis meile antud kosmosest ammu enne kui 700 aastat, mida millegipärast eestluse vanuseks peetakse.

FILM
"Armastus"
Arvustus. Kõverad naelad

„Armastus…”. Režissöör: Sandra Jõgeva. Stsenaristid: Igor Ruus ja Sandra Jõgeva. Produtsent ja operaator: Igor Ruus. Helirežissöörid: Harmo Kallaste jaMart Kessel-Otsa. Monteerija: Tambet Tasuja. Toimetajad: Kristiina Davidjants jaRiina Paldis. Video, värviline, 78 min. Tootjafirma: Laterna. 2017. Esilinastus festivalil „Doc Point” Eestis 25. I 2017.

TEATER
Ivar Põllu
Ivar Põllu: disko võib tulla ka ilma tsaaririigita

2. juunil esietendub Ugalas Paavo Matsini samanimelise romaani järgi "Gogoli disko", mille lavastas Ott Aardam ning dramatiseeris ja muusikaliselt kujundas Ivar Põllu Tartu Uuest Teatrist. Asjaosalised arutavadki nüüd selle üle, mis disko käib, kas tsaaririik on ulme ja kas Viljandi on Eesti antikvariaat.

KIRJANDUS
Jan Kaus
Jan Kaus: HeadRead on alati tahtnud olla hubane, kammerlik

Täna algas kirjandusfestival HeadRead, kus viie päeva vältel toimuval 75 sündmusel esineb üle saja kodu- ja välismaise esineja. Korraldustoimkonna liige Jan Kaus andis aru, mis festivalil juhtuma hakkab.

KUNST
Merike Estna tutvustamas enda kunstnikupraktikat, istutakse Estna vaiba-installatsioonil.
Estna Merikese lendav vaip

Etüüd kunstnikust töö juures.

Arhitektuur
Johannes Tralla Veneetsia biennaalil.Johannes Tralla Veneetsia biennaalil.
ERR Veneetsias: biennaal uppuvas linnas on suur paradoks iseenesest

ERR-i korrespondent Johannes Tralla käis käesoleval nädalal kaasaegse kunsti ühel aasta tähtsündmusel ehk Veneetsia biennaalil.

Andrus VaarikAndrus Vaarik
Andrus Vaarik avastas veel avamata Balti jaama turuhoonet

"OP" andis Andrus Vaarikule valida arvustamiseks mõne teatrist erineva valdkonna. Vaarik valis arhitektuuri ja edastas saates oma muljed vastvalminud Balti jaama turuhoone kohta.

MUUSIKA
Arvo Pärt
Arvo Pärdile anti üle paavsti kultuurinõukogu tunnustus "Per artem ad Deum"

Poola Vabariigi suursaatkonnas Tallinnas toimus täna tseremoonia, mille käigus anti Arvo Pärdile üle paavsti kultuurinõukogu medal „Per artem ad Deum“ („Kunsti kaudu Jumala poole“). Medali saajaid tunnustatakse kultuurialaste saavutuste eest, mis on aidanud oluliselt kaasa dialoogi loomisele eri kultuuride vahel kaasaegses maailmas ning seeläbi innustanud inimesi arendama enda ainukordsust.

Arvamus
Mikk PärnitsMikk Pärnits
Mikk Pärnitsa vastus Berk Vaherile: kaitsekõne hipiplikale

Sain ka osaks suurest arutelust, kus Eestist minema tõmmanud neiu avaldas oma mõtteid Müürilehes. Sünkroonsusena veetsin just eile aega abielus ja majalaenuga maadleva naisterahvaga. Ka tema on palju rännanud ja mujal elanud (Soome, Inglismaa, Holland) ning ütles, kui sul on armastatu ja plaanid pulmi, siis ära tee seda. Ära raiska pulmadele seda raha, neile sugulastele, keda vaid kord elus näed. Võta see summa ja sõida armsamaga Eestist minema.

Urmas VadiUrmas Vadi
Urmas Vadi. Tänukõne

Kuidas läheb, Urmas Vadi? Lugege algselt värskes Vikerkaares ilmunud pihtimust ja saate hästi täpselt teada.

"Kirjandusministeerium", Kristiina Ehin"Kirjandusministeerium", Kristiina Ehin
Kristiina Ehin: hea luuletus on puhas jõud

Kas sina oled täna juba kohtunud? Kellega? Kohtumised võivad aset leida nii pereringis kui ka sõpradega, kohtuda saab kirjanduslike eelkäijate, emakeele või argipäevaga… Pille-Riin Larm kõneles mitmesugustest kohtumistest, aga ka emadest, sõprusest ja vaprusest Kristiina Ehiniga, kel ilmus äsja uus luulekogu "Kohtumised".

Damien Hirsti näitus "Treasures from the Wreck of the Unbelievable"Damien Hirsti näitus "Treasures from the Wreck of the Unbelievable"
Eha Komissarov: Damien Hirst tegi endast brändi

"OP" käis Veneetsia biennaalil, kuid külastas lisaks sellele ka maailma rikkaima kunstniku Damien Hirsti näitust "Treasures from the Wreck of the Unbelievable". Oma arvamuse nii sellest näitusest kui ka Hirsti fenomenist laiemalt andis Eha Komissarov.

Html Plokk
Html Plokk