Arvustus. Keity Pook jättis lavale spontaansuse saapad, millesse Sigrid Savi osavalt sisse hüppas ({{commentsTotal}})

Sigrid Savi ja Keity Pook
Sigrid Savi ja Keity Pook Autor/allikas: Kaader videoblogi sissekandest

PREMIERE' 17
Koreograafide sarja 9. hooaja debüütlavastused
Keity Pook "Sünaps" ja Sigrid Savi "Imagine There's A Fish"
Esietendusid 9. veebruaril Sõltumatu Tantsu Laval

Keity Pooki "Sünaps" juhatas PREMIERE' 17 õhtu sisse pannes esimese nurgakivi paika. Vundament tekkis Sigrid Savi "Imagine There's A Fish'iga", katus aga resonantsist, mis kahe lavastuse omavahelisest mõjust kerkis.

Keity Pooki "Sünaps” on muusika, liikumise ja valguse sümbioos. Lavale on seatud massiivsed niidid, mida hoiavad püsti raudtorud, justkui metallist lõngavardad, millest Keity Pook koos lavapartneriga oma lugu silmus silmuse haaval kuduma hakkab. Silmustest saab peagi närvivõrgustik, kahe tantsija ühine süsteem ja mõjuala. "Sünapsi" heli, tantsu ja visuaali installatsioon loob justkui nõidusliku atmosfääriga ruumi ja aja, millesse vaataja on ühel hetkel sisse mähitud nagu ämblikuvõrku. Laval, mis muutub vahepal ekraaniks, varjukinoks ja elavaks pildiks, on osa tervikus, tantsijate rütmist ja hingmisest. Kui lavastuse üks taotlusi oli muusika ja lavale toodud massiivsete niidistike rägastikus ja mängus vaataja hüpnotiseerida ja endaga kaasa viia, siis see õnnetus täielikult.

Teine lavastus, Sigrid Savi "Imagine There's A Fish", on "Sünapsile" vastandlik. Etendaja (jah etendaja, kuna sõna ja teatraalsuse osakaal olid niivõrd tugevad, et ainult tantsijaks Sigrid Savi nimetada ei tundu kohane), kutsus vaataja oma ruumi. Justnimelt kutsus, piltlikult öeldes avas ukse ja palus publikul sisse astuda oma veidrasse ja natuke hullumeelsesse maailma. Liikumise fragmendid vahelduvad lausekatketega, sümbolite lahtiseletamine korduvate liikumismustritega. Aega kinni jäänud või iseenda mõtte- ja liikumismustrisse takerdunud? Performance või füüsiline teater? "Imagine There's A Fish" oli tugevalt teatraalne ning eneseirooniline. Tundub, et Sigrid Savis on materjali liikuda täiesti omamoodi teatrivormi poole, mis võiks olla sümbioos püstiajalakoomikast ja tantsimisest. Publikut lummata ja ümber sõrme keerata ta oskab, huumorimeel on ka nakkav.

Väärib tunnustust, et Sigrid Savi ei ole kindlasti kunstnik, kes läheb lihtsama vastupanu teed ning valib turvalise sissekäidud raja ja mugavustsooni. Savi julgeb publiku ees katsetada, hoida end ja oma teost haavatavana. Kuid ka head mõtted ja potensiaal võivad saada kaikad kodaratasse, kui teos lõpuni viimistletud pole. Savi lavastuse puhul jääb õhku küsimus, et kas tõenäosus ja risk, et kõik ei lähe nii nagu plaanitud, pole liiga suur?

Kogu õhtule lõi omaette väärtuse tegelikult see, kuidas esimesene laval nähtud Keity Pooki lavastus talle järgnenud Savi etteastele justkui teene osutas. Sest jah, ühest küljest võib Savi lavastusele ette heita kohatist rabedust ja ebalevust, oleks tahtnud näha rohkem täpsust ja kontrolli iga elemendi ja detaili läbiviimisel, hääle kasutamisel. Aga teisest küljest, kuna need kaks lavastust moodustasid oma vastandlikul moel ühtse terviku, siis andis Pooki lavastuse valgus Sigrid Savi etteastele uue värvi.

Tehniliselt ja loominguliselt nauditav "Sünaps", detailideni viimistletud ja vaataja endasse haarav installatsioon, justkui jättis endast lavale spontaansuse ja üllatusefekti saapad, millesse Savi "Imagine There's A Fish" oskas osavasti sisse hüpata. See, mis esmapilgul paistis justkui puudusena, hakkas lavastuse kasuks tööle ja muutus vooruseks, muutudes ühtäkki värskeks, iroonilis-humoorikaks ja elusaks loominguliseks katsetuseks. "Sünapsi" risti-rästi lava täitvad niidid kehastusid nagu headeks haldjateks, kes "Imagine There's A Fishi'i" elusa ja hingava organismina hoidsid ning millega publik kaasa hingas. Vahepeal tõenäoliselt küll ka hinge kinni hoides, kas plaanitu õnnestub või tuleb asi käigu pealt uueks luua.

Kokkuvõttes koorus sellest õhtust kindlasti absoluutse lisaväärtusena välja resonants, mis tekkis nende kahe teose koosmõjul. Vastandlikud lavastused hakkasid omavahelises sümbioosis väga intensiivselt tööle paralleelseid mõttelõnge kerides ning ühine tekkinud mõtteruum on kindlasti viljakam kui kahe lavastuse puhul eraldi võetuna ta olnud oleks. 

Toimetaja: Madis Järvekülg



Kendrick LamarKendrick Lamar
Arvustus. Raskekaallaseks olemise talutav kergus

Uus plaat

Kendrick Lamar

"DAMN." (Interscope)

9/10

Graeme Macrae BurnetGraeme Macrae Burnet
Graeme Macrae Burnet oma raamatust: lugeja muutub ise detektiiviks

Äsja ilmus eesti keeles šoti kirjaniku Graeme Macrae Burneti romaan "Tema verine sepitsus", mis kuulutati eelmisel aastal kuulsa Man Bookeri auhinna kandidaadiks. Autor jõudis täna Tallinnasse ning esineb pühapäeval festivalil HeadRead.

FILM
"Armastus"
Arvustus. Kõverad naelad

„Armastus…”. Režissöör: Sandra Jõgeva. Stsenaristid: Igor Ruus ja Sandra Jõgeva. Produtsent ja operaator: Igor Ruus. Helirežissöörid: Harmo Kallaste jaMart Kessel-Otsa. Monteerija: Tambet Tasuja. Toimetajad: Kristiina Davidjants jaRiina Paldis. Video, värviline, 78 min. Tootjafirma: Laterna. 2017. Esilinastus festivalil „Doc Point” Eestis 25. I 2017.

TEATER
Karl Saksa lavastus "Seisund ja disain".
Etendujad täies lavaduses: eelmise aasta žanriülene hübriidteater Eestis

Teater. Muusika. Kino mainumbris: Marie Pullerits möödunud aasta nüüdistantsu- ja etenduskunstilavastustest.

KIRJANDUS
Leonhard Lapin
Leonhard Lapin: Suumani Sass oli sõltumatu ja omaette mees

Leonhard Lapin meenutas hooaja viimases "Kirjandusministeeriumis" oma sõpra ja koostööpartnerit Aleksander Suumani, sest äsja ilmus Tõnu Õnnepalu koostatud Suumani-kogumik "Et valgusest vestelda".

KUNST
Merike Estna tutvustamas enda kunstnikupraktikat, istutakse Estna vaiba-installatsioonil.
Estna Merikese lendav vaip

Etüüd kunstnikust töö juures.

Arhitektuur
Johannes Tralla Veneetsia biennaalil.Johannes Tralla Veneetsia biennaalil.
ERR Veneetsias: biennaal uppuvas linnas on suur paradoks iseenesest

ERR-i korrespondent Johannes Tralla käis käesoleval nädalal kaasaegse kunsti ühel aasta tähtsündmusel ehk Veneetsia biennaalil.

Andrus VaarikAndrus Vaarik
Andrus Vaarik avastas veel avamata Balti jaama turuhoonet

"OP" andis Andrus Vaarikule valida arvustamiseks mõne teatrist erineva valdkonna. Vaarik valis arhitektuuri ja edastas saates oma muljed vastvalminud Balti jaama turuhoone kohta.

MUUSIKA
Suure-Jaani muusikafestival
Suure-Jaani muusikafestival tuleb juba kahekümnendat korda

Suure-Jaani festival (16.- 23. juunil) on maalähedasemaid ja eestimeelsemaid meil korraldatavatest. Festival väikelinnas ning selle ümbruskonnas on kogu Eestis harukordne – see on ühe valla sisukas muusikapidu, mis hoiab tähelepanu all heliloojate Kappide loomingut, samuti kõlab siin alati helilooja-klassiku Mart Saare looming. Nad kõik on pärit Suure-Jaani mailt.

Arvamus
Mikk PärnitsMikk Pärnits
Mikk Pärnitsa vastus Berk Vaherile: kaitsekõne hipiplikale

Sain ka osaks suurest arutelust, kus Eestist minema tõmmanud neiu avaldas oma mõtteid Müürilehes. Sünkroonsusena veetsin just eile aega abielus ja majalaenuga maadleva naisterahvaga. Ka tema on palju rännanud ja mujal elanud (Soome, Inglismaa, Holland) ning ütles, kui sul on armastatu ja plaanid pulmi, siis ära tee seda. Ära raiska pulmadele seda raha, neile sugulastele, keda vaid kord elus näed. Võta see summa ja sõida armsamaga Eestist minema.

Urmas VadiUrmas Vadi
Urmas Vadi. Tänukõne

Kuidas läheb, Urmas Vadi? Lugege algselt värskes Vikerkaares ilmunud pihtimust ja saate hästi täpselt teada.

"Kirjandusministeerium", Kristiina Ehin"Kirjandusministeerium", Kristiina Ehin
Kristiina Ehin: hea luuletus on puhas jõud

Kas sina oled täna juba kohtunud? Kellega? Kohtumised võivad aset leida nii pereringis kui ka sõpradega, kohtuda saab kirjanduslike eelkäijate, emakeele või argipäevaga… Pille-Riin Larm kõneles mitmesugustest kohtumistest, aga ka emadest, sõprusest ja vaprusest Kristiina Ehiniga, kel ilmus äsja uus luulekogu "Kohtumised".

Damien Hirsti näitus "Treasures from the Wreck of the Unbelievable"Damien Hirsti näitus "Treasures from the Wreck of the Unbelievable"
Eha Komissarov: Damien Hirst tegi endast brändi

"OP" käis Veneetsia biennaalil, kuid külastas lisaks sellele ka maailma rikkaima kunstniku Damien Hirsti näitust "Treasures from the Wreck of the Unbelievable". Oma arvamuse nii sellest näitusest kui ka Hirsti fenomenist laiemalt andis Eha Komissarov.

Html Plokk
Html Plokk