Andres Mustoneni kontserdimaraton 2017 jätkub hooga ({{commentsTotal}})

Andres Mustonen
Andres Mustonen Autor/allikas: Klaaspärlimäng

Dirigendi ja viiuldaja Andres Mustoneni esinemiste graafik on selle aasta esimestel kuudel ebatavaliselt pingeline, täis kontserte mitmel maal, sealhulgas koos tema enda juhitud kahe festivaliga.

Meenutame huvitavamat toimunust ja vaatame ka meie tippmuusiku edasist esinemisplaani.

Järjekordne Mustonenfest leidis aset 28-ndat korda, kontsertidega Tallinnas, Pärnus, Peterburis ja Jõhvis 27. jaanuarist kuni 5. veebruarini. Nädal varem oli Hortus Musicus kutsutud erikontserdiga Moskvasse Tretjakovi galeriisse. Eesti muusikud mängisid harukordsel külalisnäitusel, mille maalidest eksponaadid olid toodud Vatikani pinakoteegist. Andres Mustonen pakkus oma kavas muusikat samadelt kaugetelt sajanditelt, mil kuulsad taiesed on sündinud. Kontsert toimus galerii Mihhail Vrubeli nime kandvas suures saalis.

Mustonenfesti avakontserti Estonias dirigeeris Andres Mustonen ERSO ees, kutsunud solistideks trompetist Sergei Nakarjakovi ja pianist Maria Mejerovitši, Ferenc Liszti harvaesitatud „Dante sümfoonias“ olid kaastegevad tütarlastekoor Ellerhein ja TMKK noortekoor. Pidustuste avateoseks oli Aleksander Artjunjani Trompetikontsert maailmanimega trompetisti Nakarjakovi soleerimisel.

30..jaanuaril Peterburi Jaani kirikus ning kahel järgmisel päeval Tartus ja Tallinnas Mustpeade majas esitab Mustonen Antonio Vivaldit ja Georg Friedrich Händelit Iisraeli barokkansambliga Barrocade ning meie kammerkooriga Voces Musicales. 3. veebruaril mängib ta kaasa ettekannetel Johann Sebastian Bachi muusikast jazzivõtmes. Ta on viiulisolist Venemaa Riikliku Kammerorkestri kontsertidel, mis lõpetasid festivali 4. ja 5. veebruaril Tallinnas ja Jõhvis ning kus kavas oli ka Arvo Pärdi ja Peeter Vähi teoseid. Meenutaksin, et see on sama Rudolf Baršai juhatusel tegutsenud Moskva Kammerorkester, kes 1963. aastal alustas Jaan Räätsa Kontserdi kammerorkestrile maailma lennutamist. Festivali kavas oli ka sünagoogimuusikat, Pärnus ja Tallinnas laulis Rumeenia koor Byzantion Adrian Sirbu juhatusel kava bütsantsi muusikast. Andres Mustonen oli ise interpreedina seotud dirigendi või solistina seekord seitsmel kontserdil 12-st.

Mustonenfest korraldati juba neljandat aastat järjest pärast Eestit ka Iisraelis. Mõlema pidusarja kunstiliseks juhiks ning dirigendiks ja solistikski on Andres Mustonen ise nende algatajana. Iga festival vajab läbimõeldud ja dramaturgiliselt löövat kunstilist kokkupanekut ja kooskõla. Pole kahtlust, et Mustonenil on erakordne kogemus ning muusikute tutvusringkond, mis on kujunenud 45 aasta jooksul Hortus Musicuse asutamisest peale.

Mustonenfesti „Tallinn – Tel Aviv 2017“ kontserdid toimusid Iisraelis Tel Avivis ja Jeruusalemmas ning teisteski keskustes 13. veebruarist kuni 1. märtsini. Pidusari Iisraelis oli mahukamgi, kui see õnnestus teha Eestis – kontserte oli kokku 21, kunstiline juht Andres Mustonen dirigeeris või oli viiulisolist neist kokku kaheteistkümnel. Tel Avivi festival sündis erakordse osalusega Eestist. Mustonen oli kutsunud Iisraeli esinema sadakond meie muusikut(!), kes enamuses kavadest esinesid koos Iisraeli parimate muusikutega. Rahvusvahelisele kontserdipublikule tutvustati kaheksat erinevat programmi, mis nüüd kandsid ingliskeelseid pealkirju.

Andres Mustonen dirigeeris Tel Avivis avaõhtut „Beethoven Celebration“, samuti teisi kavu „I Am Bach“, „The New Jerusalem“, „St John Passion“, „Bach Mustonen Style“ (siin ka viiulisolistina), „Bells and Orchestra“. Omaette kontserdid said lisaks Eesti „Klassikatähtede“ trio, kammerkoor Collegium Musicale („Estonian a cappella Experience“ ja Veljo Tormise kava), Arsise käsikellade ansambel. Festivalikavas oli kolm vabaõhukontserti Eesti Vabariigi aastapäeva puhul. Andres Mustoneni käe all mängisid Iisraeli Sümfooniaorkester Rishon LeZion, Jeruusalemma Sümfooniaorkester, Tel Avivi solistideansambel, ansambel Barrocade, Iisraeli Kammerorkester, Camerata Jerusalem, laulsid iisraeli koorid ning meie Collegium Musicale ja Tallinna Poistekoor.

Väga õnnestunud valikuks osutusid klassikatähtede trio Sten Heinoja (klaver), Katariina Maria Kitse (viiul) ja Marcel Johannes Kitse (tšello) esmakordsed koosesinemised, Collegium Musicale mitmed ülesastumised, Arsise käsikellade ansambel, või näiteks Tõnis Kaumanni seade Bachi „Chaconne'ist“ viiulile ja keelpilliorkestrile. Kui palju uusi Eesti märke on festivalijuht nüüd taas kauge kultuuriga maale viinud! Neid märke jagab ja kinnistab Mustonen juba aastakümnete jooksul.

Festivali Iisraeli-poolseks korraldajaks oli management Carousel. Andres Mustonenil on käsil juba festivali „Tallinn – Tel Aviv 2018“ ettevalmistused.

Mustonenfest Tel Avivis meenutab mulle pisut René Martini maailmakuulsat festivali „La Folle Journée“ Prantsusmaal Nantes'is, mis pärast kodust seeriat viib pärast oma lühikavad mujale maailmas. Mustoneni kontserdiprogrammid on aga mahukamad ning rohkem süvitsiminevad.

Liites Moskva Tretjakovi galerii ning Tallinna ja Tel Avivi festivalid, sai Andres Mustoneni osaks ülesastumisi kokku 20-l kontserdil(!). Lisaks vastutus teiste kontsertide eest, mis ta festivalile kavandas, aga millel ta ise ei esinenud.

Tagasiteel Iisraelist Eestisse toimus 3. märtsil aga veel ülesastumine festivalil Istanbulis, kuhu Mustonenile olid vastu tulnud pianist-klavessinist Ivo Sillamaa ja bassist Taavo Remmel. Trio kontsert toimus 13. Istanbuli Bachi päevadel Bachi ja Vivaldi sonaatidega, festivali teemaks oli sel aastal „Bach and Love“.

Koduses residentsis Tallinna Väravatornis on Andres Mustonenil plaanitud Hortus Musicusega kolm kava: 11. märtsil esitati kava „If music be the food of love“ Henry Purcelli muusikast, 25. märtsi laupäeval on Väravatornis ettekandel Antonio Vivaldi ja Georg Philipp Telemanni looming ning 1. aprillil juba Niguliste kirikus Arvo Pärdi ja Tõnis Kaumanni ning Tomás Luis de Vittoria teosed.

Festivalil Iisraelis väga menukana möödunud Bachi „Johannese passiooni“ esitus tuuakse 7. aprillil Leedus Klaipedas ja 9. aprillil Tallinna Nigulistes taas publiku ette peaaegu sama koosseisuga, sh koos Tallinna Poistekooriga. Aprillikuu teisel poolel seisab ansamblil Hortus Musicus ees esinemisreis Petlemma. 

Toimetaja: Valner Valme



Vaiko EplikVaiko Eplik
Vaiko Eplik avaldab Veokiplika nime alt sügisel automuusikat

Vaiko Eplik avaldas artistinime Veokiplika alt esimese singli "Bam Bam Bam". Muusiku sõnul ei ole see mitte tantsumuusika ega ka elektroonika, vaid kõige enam just automuusika.

ThundercatThundercat
Valner Valme plaadisoovitused: 2017 esimene poolaasta

Mis jääb sõelale? Mis jääb meelde? Mis jääb füüsilisse riiulisse? Mis võiks poole aasta pärast traditsioonilisse aastalõpuküsitlusse mahtuda? Aeg on sirvida läbi ligi kuus kuud plaadisaaki. Järgnev pole pingerida, aga 15 väljapaistvat albumit käesolevast aastast koos kommentaaride ja kuulamisvõimalusega.

FILM
"Lõputu poeesia" ("Poesia sin fin")
Tristan Priimägi andis suveks kolm filmisoovitust

"Terevisioonis" oli külas filmiajakirjanik Tristan Priimägi, kes soovitaks algavaks suveks filme "Petetud", "Lõputu poeesia" ja "Wind River".

TEATER
Klaudia Tiitsmaa
Ugala publik valis lemmikud

Ugala teatris etendus eile, 21. juunil viimast korda suvelavastus „Gogoli disko“. Lõpuaplausi järel kuulutati Ugala suurel laval välja publikupreemia Kuldõun 2017 laureaadid.

KIRJANDUS
Arvustus. Ärakrutitud ajalugu väändes füüsikaga vaheldumisi

Uus raamat

Ilmar Tomusk
"Seiklused paralleelmaaailmas"
Hillar Metsa pildid
Tammerraamat
224 lk.

KUNST
"Ajavahe".
Arvustus. Kuidas käsitööst sai kunst

7. Tallinna Rakenduskunsti Triennaal

Peanäitus: "Ajavahe"
21.04-23.07.2017

Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseum

Arhitektuur
Arhitektuurikeskuse välkloengArhitektuurikeskuse välkloeng
Veneetsia arhitektuuribiennaali Eesti ekspositsiooni konkursi võitis töö "Nõrk monument"

2018. aasta Veneetsia arhitektuuribiennaalil esindab Eestit rahvusvahelise noorte kuraatorite meeskonna intrigeeriva nimega konkursitöö "Nõrk monument" (Weak Monument). Žürii hääletusest täna hommikul võitjana väljunud töö kuraatormeeskonda kuuluvad EKAs ja Hollandi Delfti Tehnikaülikoolis õppinud Laura Linsi (praktiseerib hetkel Londonis arhitektina) ja Roland Reemaa (arhitekt, hetkel külalisõppejõud Delfti Tehnikaülikoolis) ning Londonis praktiseeriv, lisaks Delftile ka Prahas õppinud arhitekt Tadeas Riha.

Veneetsia arhitektuuribiennaalVeneetsia arhitektuuribiennaal
ERR.ee video: välkloengul selgitati Eesti esindaja Veneetsia arhitektuuribiennaalil

15. juunil toimus Vaba Lava suures saalis Eesti Arhitektuurikeskuse välkloeng, kus astusid lavale 16. Veneetsia arhitektuuribiennaali Eesti ekspositsiooni kuraatorivõistluse finalistid. Rahvusvahelisele võistlusele esitatud tööde seast pääses finaalvooru viis.

MUUSIKA
Arvo Pärt kuulsa vannitoariiuli juures oma teose partituuri uurimas
Maria Mölder. Sissevaade Arvo Pärdi ülikooli argipäeva

19. juunil asetatakse Arvo Pärdi keskusele pidulikult nurgakivi. Uus hoone avatakse juba vähem kui pooleteise aasta pärast, 2018. aasta hilissügisel. Millised ettevalmistustööd keskuses praegu käsil on, selgus vestluses, kus osalesid Arvo Pärdi Keskuse nõukogu liige Nora Pärt, tegevjuht Anu Kivilo, toimetaja ja muusikateadlane Kristina Kõrver ning arhivaar Anneli Kivisiv.

Arvamus
Liiklusummik.Liiklusummik.
Tamur Tohver. Davai davai davai!

Oma arvamuslugude sarjaga jätkab Polygon Teatri juht. Ja mida me näeme?

Räpilahing.Räpilahing.
Anders Härm. Rappimislahing

Agonistliku teotamisrituaali mänguline algupära, kultuuriline funktsioon ning poliitiline potentsiaal.

Uue maailma tänavafestivalUue maailma tänavafestival
Keelesäuts. Millal eestlased, millal eestlaste kogukond?

Kogukonnamõiste on ajaga ja arenguga muutunud, laienenud ja mitmekesistunud. Täna keskendun ma keelekasutuses ainult ühele aspektile, mille kohta olen kuulnud küsimusi. Millal on õige kasutada eestlaste kohta kogukond ja millal on see vale?

12EEK Monkey12EEK Monkey
Eesti räpp: nišimuusikast noorte häälekandjaks

Eesti räpp kipub kohati mainstream’ile vastanduma, kuid teatud artistid viivad selle samal ajal peavoolupüünele.