Valner Valme: New Kids On The Blok – "NOДВЕНАДЦАТЬ" ({{commentsTotal}})

"NOДВЕНАДЦАТЬ" proov Autor/allikas: Jekaterina Abramova

Uuslavastus

"NOДВЕНАДЦАТЬ"

Teater NO99

Lavastaja Sasha Pepelyayev

Esietendus 11. märtsil

NO99 uuslavastus Sasha Pepelyayevilt ja EMTA Lavakunstikooli 28. lennult esitab võimsa ja mitmeti mõistetud vene luuletaja Aleksander Bloki poeemi „Kaksteist“ (Johannes Semperi, Kalju Kanguri ja Laur Kaunissaare tõlkes) meeletu stiihiaga, ent sügava sisemise kontrolliga, mis kokku moodustab jõulise, moodsa energia. Blok Rockin’ Beats. Koreograafia efektne nagu kaasaegsel popkontserdil (ainult sada korda huvitavam ja kõnekam), valgus, muusika ja kogu kunst pani teksti särisema. Ja tekst on ju vana hea Blok. Kellest ma isiklikult ei teadnud mitte midagi. Peale… nime. Enam-vähem. Minusuguste kohta käis tabavalt stseen lavastuses, kus kandikul toodi kuus Aleksandri õlut, mille peale kuus meest tutvustas end Aleksandritena ning seejärel kui ühest suust hõige: Blok!

Blok. Tuli esile kogu ta vaim ja vaib, tekkis upsakas tunne: ma jagan Bloki biiti. Lisaks õilmitses, korskas, mässas ja mädanes laval ajastu olemus. 100 aastat tagasi. Kui oli revolutsioon. Millest lavastuses ka juttu. Ikka ja ainult Bloki sõnadega. Aga need sõnad said uue elu. See pole tõlgendus, kummardus ega paroodia, on primal scream. Neid räpiti, retsiteeriti, hakiti, skätiti, regilauldi, manati, sõnuti, korrati.

Klassika poleks klassika, klassika ei peaks aegu vastu, kui ta ei suudaks elada eri aegadel erinevat elu, tähendada vana ja uut, luua sildu.

Elementaarne jutt, aga laval oli selle kehastamine nagu õpikust. Koolitöö ongi, kuusteist 28. lennu noort, aga kui profid juba.

Üks hetk oli esikal, kus üks kutt jäi seina äärde seisma, kui pidanuks liikuma grupi keskele. Iga samm oli ju välja lavastatud, mõõdetud. Nii, aga mis tehti. Kas mindi verest välja. Ei. Vaikne, aga kindel hõige, tüüp tuleb omale kohale, kõik läheb õlitatult edasi, täielik enesekindlus. Pausi, nihet ei salata ega häbeneta, aga ei lasta sel end ka eksitada. Esikal! Selline komfort. Laus-sula-noortelt.

Esika publik ei lakanud plaksutamast ja tegi seda püsti. Mitte siis plaksutamise algusest peale, aga üks ja teine hakkas tõusma, lõpuks me kõik. Püsti plaksutamist ei näe tihti esikatel.

New kids laval olid hämmingus nägudega: meile? Juba? Õige on hämming. Ärge veel ära tõuske. Palju teha veel, vinge seltskond on tulemas, seda oli näha juba sama lennu Mart Kolditsa Krahli lavastuses „Impeerium“, aga seal nad kehastasid rohkem iseend või abstraktseid näitlejaid tegemas rolle/sketše. Praegu kehastasid (kehastavad) nad revolutsiooni, inimkonda, traagikat, armastust, võimuiha, iha, suuri asju. Tegid nalja ka. Kõik ei ole tõsine. Miski pole tõsine. Kõik on tõsine. Midagi sinnakanti.

Tänapäeva näitlejad on teistmoodi. Sportlased-koreograafid. Mõni läinud aegade tötsakas karakternäitleja ei löökski läbi praegu? Ei tea. Ei suuda trossi otsas võimelda. Ei tea. Tähtis on, et see põlvkond, või noh, kursus antud juhul, oskab draamat teha ka ja oskab teksti anda, täie põlemisega. Kiitus õpetajatele.

Lõpus natuke läheb konarlikuks. Tulevad motiivide kordused, ekstaas lahjeneb, pisut võinuks teisest poolest kärpida. Mõni teise vaatuse stseen on liiga pikk. Seevastu algusest mõni stseen võiks pikemgi olla. Teele Pärna räpp: kroonik-Lenin-raggamuffin tegemas psühhedeelset dancehall'i. Ma võinuks seda kuulama jäädagi. See ajas naerma poole pealt: see jätkub, jätkub, on nii jabur ja söakalt välja mängitud.

Tooks nimeliselt veel kedagi välja, aga neid kuusteist tükki, kõik hindele 5. Johan Elm, Kirill Havanski, Ingmar Jõela, Laura Kukk, Ingrid Margus, Jane Napp, Jaanus Nuutre, Dovydas Pabarčius, Steffi Pähn, Teele Pärn, Sander Roosimägi, Ilo-Ann Saarepera, Johannes Richard Sepping, Nils Mattias Steinberg, Markus Truup, Joosep Uus.

Meeldiv tutvuda.

 

Artikkel ilmus algselt: edasi.org



San HaniSan Hani
Kalana Saund toob paradiisi elektroonilist romantikat

Hiiumaal Kalana külas Paradiisirannas leiab juuli lõpus aset teine Kalana Saundi festival, mis toob kokku Eesti põnevamad elektroonikamuusikud ja DJ-d.

Politsei ajas puukaitsjad Haabersti hõberemmelga juurest äraPolitsei ajas puukaitsjad Haabersti hõberemmelga juurest ära
Kalle Kurg. Maastik

Hõberemmelgaga seotud sündmuste valguses avaldame Kalle Kure luuletuse "Maastik".

FILM
Kaamerad
ERR kuulutab välja konkursi uute portreefilmide tootmiseks

Eesti Rahvusringhääling koostöös Eesti Filmi Instituudi ja Eesti Kultuurkapitaliga kuulutab taas välja konkursi uute portreefilmide tootmiseks.

TEATER
"Mees, kes ei teinud mitte midagi”
Aare Toikka: keevitasin Heinsaare dramaatilised motiivid lavanarratiiviks

2. juulil esietendub NUKU teatris 65. hooaja viimane uuslavastus, muusikaline müsteerium "Mees, kes ei teinud mitte midagi" – maagilise realismi sugemetega lugu Mehis Heinsaare teoste ainetel. Lavastab Aare Toikka.

KIRJANDUS
Reidi tee projekti vaidlustajad on sidunud teele ette jäävate puude külge lindid
Toomas F. Aru. Kolige ära

Haabersti remmelga saaga jätkuks mõni luulerida vestemeister Toomas F. Arult.

KUNST
Tiina Sööt ja Dorothea Zeyringer
Arvustus. Tants siiruse ja naiivsuse vahel

SÖÖT/ZEYRINGER (Tiina Sööt ja Dorothea Zeyringer)
Näitus "On time" / "Õigeaegselt"
07.06.–03.07. Hobusepea galeriis

Arhitektuur
Ackermanni loomingut uuritakse ka Karuse kirikus.Ackermanni loomingut uuritakse ka Karuse kirikus.
Christian Ackermanni loomingut uuriv projekt jõudis Karusele

Mullu Tallinna toomkirikus alguse saanud Christian Ackermanni loomingut uuriv projekt on jõudnud sellesse etappi, et on alanud tööd maakirikutes. Mõne nädala eest uuriti Martna kirikut ja nüüd on tähelepanu all Karuse kantsel ja altariskulptuurid. Lisaks toodi Karusele analüüsideks ka Lihula kirikust pärinevad Ackermanni puuskulptuurid.

Vilen KünnapuVilen Künnapu
Värskel näitusel näeb Vilen Künnapu tervendavalt mõjuvaid maale

30. juunil kell 19:00 avatakse Fahle galeriis Vilen Künnapu näitus "Loov energeetika".

MUUSIKA
Elis Vesik Prantsuse Raadio orkestrin ees.
Pariisis esitatakse Elis Vesiku teost "Fluchtpunkt"

Juuni lõpuni leiab Pariisis aset multidistsiplinaarne festival Manifeste 2017. Eestist valiti Manifestele osalema Helena Tulve ja Toivo Tulevi õpilane Elis Vesik, kes on kirjutanud peamiselt kammermuusikat. 

Arvamus
Puukaitsja remmelga otsas.Puukaitsja remmelga otsas.
Jürgen Rooste. Remmelgabluus

Kirjutet Vilniuses kodu-uudiseid lugedes.

Jim Ashilevi lugemismaratonilJim Ashilevi lugemismaratonil
Jim Ashilevi: eesti keeles ei saa filosofeerida

Essee alternatiivmuusika keskel üles kasvamisest, mis avaldati esmakordselt TÜ Viljandi kultuuriakadeemia 65. aastapäeva esseekogumikus "Omakultuurist ja oma kultuurist".

Keelesäuts. Pole vaja arvust numbrit teha

„Eesti eurolaulu poolfinaalil olid suured vaatajanumbrid.“ „Elektriautode müüginumbrid on kahanenud.“ Miks tuleks nendes lausetes „numbri“ asemel „arvu“ kasutada? Mis vahe ikkagi on arvul ja numbril?

12EEK Monkey12EEK Monkey
Eesti räpp: nišimuusikast noorte häälekandjaks

Eesti räpp kipub kohati mainstream’ile vastanduma, kuid teatud artistid viivad selle samal ajal peavoolupüünele.