Jaan Tooming. Kirjanik ({{commentsTotal}})

Kreml naaseb paberimajanduses klassikaliste kirjutusmasinate juurde.
Kreml naaseb paberimajanduses klassikaliste kirjutusmasinate juurde. Autor/allikas: AFP/Scanpix

Tooming jätkab satiirilist seeriat tüüpidest.

Kirjanik Ehving jõi kolm päeva, aga pilti eest ära ei saanud. Jõi ja kirjutas. Fantaasialend oli nagu tõelise Pegasuse seljas ratsutamine. Neljandal päeval kadus pilt ära. Ehving lamas 14 tundi teadvusetult, siis toibus, võttis peaparandust ning saatis kirjutatud jutu Loomingusse. Hiljem sai ta selle eest Tuglase preemia. Preemiat vastu võtma ta ei läinud – olid joomapäevad. Auhinna kätteandmisel ütles keegi, et Ehving on komandeeringus, kuigi kõik teadsid, et Ehving joob ja kirjutab järgmist šedöövrit.

Ehvingul oli kolm last. Kõik olid tehtud kõva kaifi all. Nüüd oli neljas tulemas. Kui talle teatati, et sündinud laps on ilmselt idioot, siis sai Ehving silmapilk kaineks. Nagu poleks pudel viina ära joodudki. Idioot! Viimane laps oli tehtud suvel raskes viinauimas. Idioot! Mis sellega peale hakata? Kuidas ma ta üles kasvatan? Ega teised kolm eriti viksid lapsed olnud. Ehving neid kasvatada ei viitsinud, ta muudkui jõi ning kirjutas – ta oli ju kuulus kirjanik. Ehving sünnitusmajja ei läinud. Ta põgenes vanemate juurde, lukustas ennast ühte tuppa ning nuttis seal lahinal. Kui ta toast väljus, oli ta uus inimene. Seda Ehvingut ei tundnud enam keegi ära. Ta ei joonud enam tilkagi alkoholi. Äkki muutus hoolitsevaks isaks. Eriti hellitas ta pisikest idiooti. Muudkui proovis temaga asjatult kontakti luua. Ehving ei kirjutanud enam ridagi. Kui naine küsis, miks ta ei kirjuta, ütles Ehving, et pole inspiratsiooni. Ja tõesti, Ehvingi talent oli kustunud. Tal polnud peas enam ainsatki ideed, ainult isatunded kasvasid päevast päeva. Kuid siis suri laps-idioot. Ehving kandis ise väikese kirstu haua juurde, lasi kirikuõpetajal hingepalvet lugeda, kuigi laps oli ristimata, kuid kirikuõpetajale Ehving valetas, et on ristitud. Kui istuti peielauas, tõusis Ehving äkki lauast, läks WC-sse, keris lahti ümber keha mässitud pesunööri ning poos enda üles.

Toimetaja: Valner Valme



San HaniSan Hani
Kalana Saund toob paradiisi elektroonilist romantikat

Hiiumaal Kalana külas Paradiisirannas leiab juuli lõpus aset teine Kalana Saundi festival, mis toob kokku Eesti põnevamad elektroonikamuusikud ja DJ-d.

Tallinna Jaani kiriku uued kellad.Tallinna Jaani kiriku uued kellad.
Tallinna Jaani kirik sai 25 uut kella

Tallinna Jaani kirik sai annetajate abil 25 uut kellamängu kella, mis hakkavad juba detsembris iga päev linnarahvale kaunist helipilti pakkuma.

FILM
Kaamerad
ERR kuulutab välja konkursi uute portreefilmide tootmiseks

Eesti Rahvusringhääling koostöös Eesti Filmi Instituudi ja Eesti Kultuurkapitaliga kuulutab taas välja konkursi uute portreefilmide tootmiseks.

TEATER
"Mees, kes ei teinud mitte midagi”
Aare Toikka: keevitasin Heinsaare dramaatilised motiivid lavanarratiiviks

2. juulil esietendub NUKU teatris 65. hooaja viimane uuslavastus, muusikaline müsteerium "Mees, kes ei teinud mitte midagi" – maagilise realismi sugemetega lugu Mehis Heinsaare teoste ainetel. Lavastab Aare Toikka.

KIRJANDUS
Reidi tee projekti vaidlustajad on sidunud teele ette jäävate puude külge lindid
Toomas F. Aru. Kolige ära

Haabersti remmelga saaga jätkuks mõni luulerida vestemeister Toomas F. Arult.

KUNST
Tiina Sööt ja Dorothea Zeyringer
Arvustus. Tants siiruse ja naiivsuse vahel

SÖÖT/ZEYRINGER (Tiina Sööt ja Dorothea Zeyringer)
Näitus "On time" / "Õigeaegselt"
07.06.–03.07. Hobusepea galeriis

Arhitektuur
Ackermanni loomingut uuritakse ka Karuse kirikus.Ackermanni loomingut uuritakse ka Karuse kirikus.
Christian Ackermanni loomingut uuriv projekt jõudis Karusele

Mullu Tallinna toomkirikus alguse saanud Christian Ackermanni loomingut uuriv projekt on jõudnud sellesse etappi, et on alanud tööd maakirikutes. Mõne nädala eest uuriti Martna kirikut ja nüüd on tähelepanu all Karuse kantsel ja altariskulptuurid. Lisaks toodi Karusele analüüsideks ka Lihula kirikust pärinevad Ackermanni puuskulptuurid.

Veneetsia arhitektuuribiennaalVeneetsia arhitektuuribiennaal
ERR.ee video: välkloengul selgitati Eesti esindaja Veneetsia arhitektuuribiennaalil

15. juunil toimus Vaba Lava suures saalis Eesti Arhitektuurikeskuse välkloeng, kus astusid lavale 16. Veneetsia arhitektuuribiennaali Eesti ekspositsiooni kuraatorivõistluse finalistid. Rahvusvahelisele võistlusele esitatud tööde seast pääses finaalvooru viis.

MUUSIKA
Elis Vesik Prantsuse Raadio orkestrin ees.
Pariisis esitatakse Elis Vesiku teost "Fluchtpunkt"

Juuni lõpuni leiab Pariisis aset multidistsiplinaarne festival Manifeste 2017. Eestist valiti Manifestele osalema Helena Tulve ja Toivo Tulevi õpilane Elis Vesik, kes on kirjutanud peamiselt kammermuusikat. 

Arvamus
Liiklusummik.Liiklusummik.
Tamur Tohver. Davai davai davai!

Oma arvamuslugude sarjaga jätkab Polygon Teatri juht. Ja mida me näeme?

Linnar Priimägi. Eesti luule vaskvanaema

Ütelgu feministid mis tahes, eesti naisluule jaguneb perioodideks teisiti kui meeste luuletatu: kuldajastu (Marie Under), hõbeajastu (Betti Alver, Kersti Merilaas), vahepealne vaskajastu ja nüüdne raudaeg: „Raud, see hukkav metall, ning rauast hukkavam kuldki / ilmusid nii... Voorus on võidetult maas...”

Keelesäuts. Pole vaja arvust numbrit teha

„Eesti eurolaulu poolfinaalil olid suured vaatajanumbrid.“ „Elektriautode müüginumbrid on kahanenud.“ Miks tuleks nendes lausetes „numbri“ asemel „arvu“ kasutada? Mis vahe ikkagi on arvul ja numbril?

12EEK Monkey12EEK Monkey
Eesti räpp: nišimuusikast noorte häälekandjaks

Eesti räpp kipub kohati mainstream’ile vastanduma, kuid teatud artistid viivad selle samal ajal peavoolupüünele.