Arvustus. Vastamisi Eesti hip-hopi ulme ja igav reaalsus ({{commentsTotal}})

12EEK Monkey
12EEK Monkey Autor/allikas: Taavi Sepp/Facebook

Kui vaadata kodumaist hip-hop maastikku distantsilt, siis tundub see kui pisike maadlustandem, mis on äärmiselt segregeerunud muust muusikast. Samad nimed, probleemid, tülid, sama, sama, sama. Kaks värsket albumit lükkavad selle väite korraga ümber ja tõestavad seda kümnekordselt.

12EEK Monkey
"Xibalba Spa" (Legendaarne)
9/10

5LOOPS
"2000Misiganes" (ise välja antud)
5/10

Mis esmapilgul neid kaht plaati eristab? 5LOOPS tuleb Tartust, 12EEK Monkey Tallinnast. Üks püüdlikult vanakool, teine enesekindlalt etno-müto-futu-hop. Tartlastel rohkem juttu, tallinlastel fookus pigem rütmikal. Genka ja Põhjamaade projekt viimase helikatke ja fraasini lihvitud, sPoomi üllitis justkui peo käigus linti võetud. Niiviisi võiks jätkata, mis näitab, et pisikesel mänguväljakul hakkavad kujunema välja uued rajad. Aga numbrid meeldivad mõlemale, viis luupi, kaksteist eeki.

5LOOPS läheb käima ja juba esimese paari looga on selge, kuhu see laev tüürib. Taustal tuksuvad jazzilikud ja maitsekad biidid, see annaks justkui alust mõnusaks jazz-hop plaadiks, kus pöörded ei kasva kordagi liiga kõrgeks, lihtsalt mõnus tšillimine. Selle asemel keeratakse need taustad võimalikult vaikseks, peidetakse ära, kuulajana sa küll teadvustad nende olemasolu, kuid suur osa ajast täidavad need rütmi, isegi lihtsalt metronoomi funktsiooni.

Esiplaanil on jutuvada. Mitte selline tulistav vokaalautomaat nagu grime'is ega ka üles-alla-vasakule-paremale veiderdav spoken-word. Pole säravaid karaktereid (olgu, Chalice särab korraks ja ka ingliskeelne lugu "Superstar" tõuseb esile) ning vokaalist puudub ehedus, jõud, tahe kuulajaga suhelda.

Tüüpidel on lihtsalt hästi palju öelda, nad jutustavad pikki lugusid, räägivad enda vahvatest juhtumistest ja neile ei näigi olevat tähtis terviklikkus ja tugevad lood. Lihtsalt nelikümmend minutit toredat sõpradega koos tiksumist. Pisut nagu inside joke.

Teatud mõttes teeb 5LOOPS täpselt seda, mida neilt oodatakse. Kergelt kanepiuimas tasapaksu, mis on hõlpsasti seeditav ega esita kuulajale nõudmisi. Tore muusika. Aga ma tundsin samamoodi nende eelmise, üleeelmise... ah, kogu nende seni ilmunud muusika puhul tegelikult. Nad räägivad lugusid Eesti elust, aga see on kuidagi tühi ja suvaline. Kas Eesti elu ongi nii igav?

12EEK Monkey lendab täiesti teises suunas. Nende muusika loob tervikliku dimensiooni, mis on karikatuurne ja visuaalne. Maailm põleb, tuumalõhkepead hävitavad kiirkorras kõike, mis ette jääb, ja kaks tüüpi seisavad selle apokalüpsise keskel. Aga need on tavalised jorsid, Genka ja Põhjamaade Hirm, mitte superkangelased. Nad seisavad keset koomiksit või unenägu nagu Michael Jordan filmis "Space Jam", neid ei morjenda põlvini okses, veres ja roojas sumpamine.

"Xibalba Spa" distantseerub seega väga kiirelt reaalsusest. Need katked mädasoost võivad luua kontakte post-soviet reaalsusega, mis on Eesti igapäev, aga see ei ole esmane eesmärk. Kunstilise täiuse nimel astuvad nad kaugemale liigitustest ja jõmmiklanniloogikatest, mis kammitsevad siinset riimilausumist hip-hopi, vanakooli, esto-hopi raamidesse.

Seetõttu on 12EEK Monkey nagu tulevikuvisioon. Mitte tulevik tehnitsistlikus ja idealistlikus arengupotentsiaaliga ühiskonnas, vaid just langustrendiga silmitsi vaatavas maailmas. Lendame oma kapitalismiga edasi taeva poole, kuni lõpuks kukub kõik kokku. Ja siis ongi Genka ja Põhjamaade juba kohal haamrite, kivikirveste ja koopamaalingutega. Loos "Ära söö küpsiseid voodis" rögiseb Genka juba praegu nagu rehepapp ja "Hoka Hey" refrääni taust kõlab, nagu peksaks keegi rehaga vastu kuuriseina.

Aga see futurism ja piiritus annab mänguruumi veel laiemalt. Sitt suusailm, lagunevad hruštšovkad ja haisev parm bussinurgas on motiivid, mis segunevad läbi 12EEK Monkey kõlade maailmamuusikasse. Sest kuigi temaatiliselt võib kuulda lugusid - sarnaselt 5LOOPSile - Eesti eluolust, siis muusika toob sisse õrnade kajadena idamaist võnget. Kusagil oleks nagu sitar, mis õrnalt heliseb, mingi mürina taustal kuuleksin nagu mošeed, mis kutsub palvusele.

Tänu sellele on selles hävingupoeesias ka varjatud päike. See ei paista, sest kümnekordne pilvekiht on ees, aga seda on tunda.

Kusagilt kaugelt-kaugelt võiksid need plaadid sarnaneda, tegelikult on neil märgatav ühisosa. Klotsid, millest nii "2000Misiganes" kui ka "Xibalba Spa" on üles ehitatud, ei erine. Võtame eesti keeles räppimise, mis juba eneses seab mingi rütmilise piiri, sisestame sinna nö teise eesti argiängi ja paneme taustale peavoolust pigem erinevad biidid. Nii võiks öelda, kui ei ole kumbagi plaati kuulnud, see on kliiniline, emotsioonideta vaade.

Tõsiasi on aga see, et üks neist on klotsid põnevamalt kokku pannud. Räpp annab õiguse (või siis vähemalt võimaluse) murda keelt endale sobival moel, see on maksimalistlikul kombel väljendunud digiräpis, aga sama tendents ronib vaikselt igale poole. Ilma selleta enam väga ei saa, kaua sa ikka niisama mökitad. 5LOOPS laseb aga vokaalil (millest kohati saab möla, vahel isegi jauramine) voolata, nad ei tee sellega eriti midagi, see lihtsalt on ja jääb. 12EEK Monkey see-eest mängib riimiga, sõnarõhuga, vokaalipikkusega, tempoga, millega iganes, mõneks üürikeseks hetkeks tajun isegi auto-tune'i. Sellele vaatamata ei ole nad peitnud ka muusikat, see seisab samal astmel kus sõnalaviin.

Eesti elu ei ole tegelikult igav. Paneme talupojad räppima, vulkaanid pursakama, metsa põlema, saksad surema ja igav ei hakka. 5LOOPS ei peaks tegema seda sama, aga midagi nad võiksid ette võtta küll. Neljas (viies?) plaat sama soojaga oleks juba tüütu.

"Iseloomult toores", mis sai hiljuti video, on hetk, kui 5LOOPS ja 12EEK Monkey astuvad sama rada. Käsitlus vanakooli hip-hopist, siin aga väga teraval ja mõjusal moel:

 



Juri Lotman oli maailmakuulus ja Tartu linnas armastatud teadlane ja loengupidaja. Fotol hetk Lotmani loengust aastal 1974.Juri Lotman oli maailmakuulus ja Tartu linnas armastatud teadlane ja loengupidaja. Fotol hetk Lotmani loengust aastal 1974.
Juri Lotmani konverentsil esitletakse Zara Mintsi juubelikogumikku

Raamat “Pühendusega Zara Mintsile 90. sünniaastapäeval. Kirjad, mälestused, artiklid” ("Зарe Григорьевнe Минц посвящается… Публикации, воспоминания, статьи: K 90-летию цо дня рождения“) on auavaldus Zara Mintsile (1927–1990), Tartu Ülikooli professorile ja silmapaistvale vene kultuuri hõbeajastu uurijale.

"Armastus""Armastus"
Arvustus. Kõverad naelad

„Armastus…”. Režissöör: Sandra Jõgeva. Stsenaristid: Igor Ruus ja Sandra Jõgeva. Produtsent ja operaator: Igor Ruus. Helirežissöörid: Harmo Kallaste jaMart Kessel-Otsa. Monteerija: Tambet Tasuja. Toimetajad: Kristiina Davidjants jaRiina Paldis. Video, värviline, 78 min. Tootjafirma: Laterna. 2017. Esilinastus festivalil „Doc Point” Eestis 25. I 2017.

FILM
Bukowski ühe õnnestunuma ekraniseeringu „Baarikärbes“ saamisloost on vanameister ise kirjutanud suurepäraselt absurdse ja iroonilise raamatu „Hollywood“. Kaader filmist „Baarikärbes“.
Arvustus. Poeet vastu tahtmist

Charles Bukowskiga seotud filmide retrospektiivil "Sõprus Bukowskiga" saab Sõpruse kinos 22. – 25. maini vaadata nelja silmapaistvamat Bukowski ainetel tehtud mängufilmi ning üht täispikka dokki.

TEATER
Ugala teater "Vai-vai vaene Vargamäe ehk "Tõde ja õigus" lastele"
Arvustus. Eluaegne töö ja kallistused

Uuslavastus
Ugala teater "Vai-vai vaene Vargamäe ehk "Tõde ja õigus" lastele"
Autor: A. H. Tammsaare
Dramatiseerija ja lavastaja: Urmas Lennuk
Kunstnik: Liina Tepand
Mängivad Rait Õunapuu, Tarvo Vridolin, Kata-Riina Luide, Adeele Sepp, Ringo Ramul, Andres Tabun, Vilma Luik ja Kaarel Kauts.
Esietendus 13. aprillil Ugala väikses saalis.

KIRJANDUS
Jaan Undusk "Kirjandusministeeriumis"
Arvustus. Tuntud ja tundmatu Undusk

Jaan Undusk näitab veenvalt, kui võimas on klassikalise filoloogia ja teoloogiliste teadmistega varustatud kirjandusteadus.

KUNST
Merike Estna tutvustamas enda kunstnikupraktikat, istutakse Estna vaiba-installatsioonil.
Estna Merikese lendav vaip

Etüüd kunstnikust töö juures.

Arhitektuur
Johannes Tralla Veneetsia biennaalil.Johannes Tralla Veneetsia biennaalil.
ERR Veneetsias: biennaal uppuvas linnas on suur paradoks iseenesest

ERR-i korrespondent Johannes Tralla käis käesoleval nädalal kaasaegse kunsti ühel aasta tähtsündmusel ehk Veneetsia biennaalil.

Arhitekt Ülar Mark ERRArhitekt Ülar Mark ERR
ERR.ee video: vestlusõhtu "Eesti arhitektid. Ülar Mark"

17. mail toimus Eesti Arhitektuurimuuseumis Rotermanni soolalaos seitsmes vestlusõhtu sarjast "Eesti arhitektid". Sellel korral oli publiku ees arhitekt Ülar Mark, kes tegeleb aktiivselt nii ruumide loomise, purjetamise kui ka joogaga.

MUUSIKA
Hirvo Surva
Hirvo Surva: minu jaoks on Eesti laulupidu oma kultuuri ja keele kandja

ETV saates "Suud puhtaks" pakkus Mihhail Kõlvart välja, et laulupeo repertuaaris võiks olla ka mõni venekeelne lugu. "Ringvaates" arutleti sel teemal laulupeo dirigendi Hirvo Survaga.

Arvamus
Mikk PärnitsMikk Pärnits
Mikk Pärnitsa vastus Berk Vaherile: kaitsekõne hipiplikale

Sain ka osaks suurest arutelust, kus Eestist minema tõmmanud neiu avaldas oma mõtteid Müürilehes. Sünkroonsusena veetsin just eile aega abielus ja majalaenuga maadleva naisterahvaga. Ka tema on palju rännanud ja mujal elanud (Soome, Inglismaa, Holland) ning ütles, kui sul on armastatu ja plaanid pulmi, siis ära tee seda. Ära raiska pulmadele seda raha, neile sugulastele, keda vaid kord elus näed. Võta see summa ja sõida armsamaga Eestist minema.

Urmas VadiUrmas Vadi
Urmas Vadi. Tänukõne

Kuidas läheb, Urmas Vadi? Lugege algselt värskes Vikerkaares ilmunud pihtimust ja saate hästi täpselt teada.

"Kirjandusministeerium", Kristiina Ehin"Kirjandusministeerium", Kristiina Ehin
Kristiina Ehin: hea luuletus on puhas jõud

Kas sina oled täna juba kohtunud? Kellega? Kohtumised võivad aset leida nii pereringis kui ka sõpradega, kohtuda saab kirjanduslike eelkäijate, emakeele või argipäevaga… Pille-Riin Larm kõneles mitmesugustest kohtumistest, aga ka emadest, sõprusest ja vaprusest Kristiina Ehiniga, kel ilmus äsja uus luulekogu "Kohtumised".

Damien Hirsti näitus "Treasures from the Wreck of the Unbelievable"Damien Hirsti näitus "Treasures from the Wreck of the Unbelievable"
Eha Komissarov: Damien Hirst tegi endast brändi

"OP" käis Veneetsia biennaalil, kuid külastas lisaks sellele ka maailma rikkaima kunstniku Damien Hirsti näitust "Treasures from the Wreck of the Unbelievable". Oma arvamuse nii sellest näitusest kui ka Hirsti fenomenist laiemalt andis Eha Komissarov.

Html Plokk
Html Plokk