Arvustus. Vastamisi Eesti hip-hopi ulme ja igav reaalsus ({{commentsTotal}})

12EEK Monkey
12EEK Monkey Autor/allikas: Taavi Sepp/Facebook

Kui vaadata kodumaist hip-hop maastikku distantsilt, siis tundub see kui pisike maadlustandem, mis on äärmiselt segregeerunud muust muusikast. Samad nimed, probleemid, tülid, sama, sama, sama. Kaks värsket albumit lükkavad selle väite korraga ümber ja tõestavad seda kümnekordselt.

12EEK Monkey
"Xibalba Spa" (Legendaarne)
9/10

5LOOPS
"2000Misiganes" (ise välja antud)
5/10

Mis esmapilgul neid kaht plaati eristab? 5LOOPS tuleb Tartust, 12EEK Monkey Tallinnast. Üks püüdlikult vanakool, teine enesekindlalt etno-müto-futu-hop. Tartlastel rohkem juttu, tallinlastel fookus pigem rütmikal. Genka ja Põhjamaade projekt viimase helikatke ja fraasini lihvitud, sPoomi üllitis justkui peo käigus linti võetud. Niiviisi võiks jätkata, mis näitab, et pisikesel mänguväljakul hakkavad kujunema välja uued rajad. Aga numbrid meeldivad mõlemale, viis luupi, kaksteist eeki.

5LOOPS läheb käima ja juba esimese paari looga on selge, kuhu see laev tüürib. Taustal tuksuvad jazzilikud ja maitsekad biidid, see annaks justkui alust mõnusaks jazz-hop plaadiks, kus pöörded ei kasva kordagi liiga kõrgeks, lihtsalt mõnus tšillimine. Selle asemel keeratakse need taustad võimalikult vaikseks, peidetakse ära, kuulajana sa küll teadvustad nende olemasolu, kuid suur osa ajast täidavad need rütmi, isegi lihtsalt metronoomi funktsiooni.

Esiplaanil on jutuvada. Mitte selline tulistav vokaalautomaat nagu grime'is ega ka üles-alla-vasakule-paremale veiderdav spoken-word. Pole säravaid karaktereid (olgu, Chalice särab korraks ja ka ingliskeelne lugu "Superstar" tõuseb esile) ning vokaalist puudub ehedus, jõud, tahe kuulajaga suhelda.

Tüüpidel on lihtsalt hästi palju öelda, nad jutustavad pikki lugusid, räägivad enda vahvatest juhtumistest ja neile ei näigi olevat tähtis terviklikkus ja tugevad lood. Lihtsalt nelikümmend minutit toredat sõpradega koos tiksumist. Pisut nagu inside joke.

Teatud mõttes teeb 5LOOPS täpselt seda, mida neilt oodatakse. Kergelt kanepiuimas tasapaksu, mis on hõlpsasti seeditav ega esita kuulajale nõudmisi. Tore muusika. Aga ma tundsin samamoodi nende eelmise, üleeelmise... ah, kogu nende seni ilmunud muusika puhul tegelikult. Nad räägivad lugusid Eesti elust, aga see on kuidagi tühi ja suvaline. Kas Eesti elu ongi nii igav?

12EEK Monkey lendab täiesti teises suunas. Nende muusika loob tervikliku dimensiooni, mis on karikatuurne ja visuaalne. Maailm põleb, tuumalõhkepead hävitavad kiirkorras kõike, mis ette jääb, ja kaks tüüpi seisavad selle apokalüpsise keskel. Aga need on tavalised jorsid, Genka ja Põhjamaade Hirm, mitte superkangelased. Nad seisavad keset koomiksit või unenägu nagu Michael Jordan filmis "Space Jam", neid ei morjenda põlvini okses, veres ja roojas sumpamine.

"Xibalba Spa" distantseerub seega väga kiirelt reaalsusest. Need katked mädasoost võivad luua kontakte post-soviet reaalsusega, mis on Eesti igapäev, aga see ei ole esmane eesmärk. Kunstilise täiuse nimel astuvad nad kaugemale liigitustest ja jõmmiklanniloogikatest, mis kammitsevad siinset riimilausumist hip-hopi, vanakooli, esto-hopi raamidesse.

Seetõttu on 12EEK Monkey nagu tulevikuvisioon. Mitte tulevik tehnitsistlikus ja idealistlikus arengupotentsiaaliga ühiskonnas, vaid just langustrendiga silmitsi vaatavas maailmas. Lendame oma kapitalismiga edasi taeva poole, kuni lõpuks kukub kõik kokku. Ja siis ongi Genka ja Põhjamaade juba kohal haamrite, kivikirveste ja koopamaalingutega. Loos "Ära söö küpsiseid voodis" rögiseb Genka juba praegu nagu rehepapp ja "Hoka Hey" refrääni taust kõlab, nagu peksaks keegi rehaga vastu kuuriseina.

Aga see futurism ja piiritus annab mänguruumi veel laiemalt. Sitt suusailm, lagunevad hruštšovkad ja haisev parm bussinurgas on motiivid, mis segunevad läbi 12EEK Monkey kõlade maailmamuusikasse. Sest kuigi temaatiliselt võib kuulda lugusid - sarnaselt 5LOOPSile - Eesti eluolust, siis muusika toob sisse õrnade kajadena idamaist võnget. Kusagil oleks nagu sitar, mis õrnalt heliseb, mingi mürina taustal kuuleksin nagu mošeed, mis kutsub palvusele.

Tänu sellele on selles hävingupoeesias ka varjatud päike. See ei paista, sest kümnekordne pilvekiht on ees, aga seda on tunda.

Kusagilt kaugelt-kaugelt võiksid need plaadid sarnaneda, tegelikult on neil märgatav ühisosa. Klotsid, millest nii "2000Misiganes" kui ka "Xibalba Spa" on üles ehitatud, ei erine. Võtame eesti keeles räppimise, mis juba eneses seab mingi rütmilise piiri, sisestame sinna nö teise eesti argiängi ja paneme taustale peavoolust pigem erinevad biidid. Nii võiks öelda, kui ei ole kumbagi plaati kuulnud, see on kliiniline, emotsioonideta vaade.

Tõsiasi on aga see, et üks neist on klotsid põnevamalt kokku pannud. Räpp annab õiguse (või siis vähemalt võimaluse) murda keelt endale sobival moel, see on maksimalistlikul kombel väljendunud digiräpis, aga sama tendents ronib vaikselt igale poole. Ilma selleta enam väga ei saa, kaua sa ikka niisama mökitad. 5LOOPS laseb aga vokaalil (millest kohati saab möla, vahel isegi jauramine) voolata, nad ei tee sellega eriti midagi, see lihtsalt on ja jääb. 12EEK Monkey see-eest mängib riimiga, sõnarõhuga, vokaalipikkusega, tempoga, millega iganes, mõneks üürikeseks hetkeks tajun isegi auto-tune'i. Sellele vaatamata ei ole nad peitnud ka muusikat, see seisab samal astmel kus sõnalaviin.

Eesti elu ei ole tegelikult igav. Paneme talupojad räppima, vulkaanid pursakama, metsa põlema, saksad surema ja igav ei hakka. 5LOOPS ei peaks tegema seda sama, aga midagi nad võiksid ette võtta küll. Neljas (viies?) plaat sama soojaga oleks juba tüütu.

"Iseloomult toores", mis sai hiljuti video, on hetk, kui 5LOOPS ja 12EEK Monkey astuvad sama rada. Käsitlus vanakooli hip-hopist, siin aga väga teraval ja mõjusal moel:

 



ASIA BAŚ, KADRI NOORMETS, GABRIEL DA LUZ AIR WITH CONTENT 10 degree something. Saal biennaal.ASIA BAŚ, KADRI NOORMETS, GABRIEL DA LUZ AIR WITH CONTENT 10 degree something. Saal biennaal.
Galerii: Kanutis vormusid sõnad ühisloomeks

Kanuti Gildi SAAL-i ees sai teoks Kadri Noormetsa, Asia Baśi ja Gabriel da Luzi sõnadesse vormuv ühisruumi loome "AIR WITH CONTENT 10 degree something".

20 kaasaegset kunstnikku teevad Eesti 100. sünnipäevaks ühiskingituse20 kaasaegset kunstnikku teevad Eesti 100. sünnipäevaks ühiskingituse
Galerii: 20 kaasaegset kunstnikku teevad EV100 puhul ühiskingituse

20 kaasaegset Eesti kunstnikku esitlesid Kumu kunstimuuseumis Kadriorus suurprojekti, mille käigus valmib 20 vabadusest inspireeritud teost.

ERMi Jakob Hurda saali kaunistuseks välja valitud Eve Kase ja Anna Kaarma loodud teos algnimega "Käbid ja kännud".ERMi Jakob Hurda saali kaunistuseks välja valitud Eve Kase ja Anna Kaarma loodud teos algnimega "Käbid ja kännud".
Adamson-Ericu stipendiumi võitis Anna Kaarma

18. augustil, Adamson-Ericu 115. sünniaastapäeval kuulutati välja tänavune stipendiumi võitja, kelleks on Anna Kaarma.

FILM
Carlotta (Marion Cotillard) tuleb pärast Indias New Dehlis veedetud aastaid tagasi Prantsusmaale nagu eksootiline lind, kes lendab aknast sisse, paneb plaadimängijasse esimese ettejuhtuva vinüüli ja tantsib oma endise mehe uuele naisele võidukat sõjatants
Tõnu Karjatse filmikomm. "Ismaeli vaimud" tungivad vaataja pähe

Prantsuse filmilooja Henry Clouzot on öelnud, et filmi jaoks pole vaja mingit kindlat tehnikat peale jätkuva avastamise, režissöör leiutab ise viisi ja tehnika, mis just talle kõige paremini sobib. Clouzot ütles seda küll Jean Cocteau filmi “Orpheus” (1945) kohta, kuid mõnes mõttes on see sobitatav ka universaalse loomevalemina, sest igal kunstnikul tekib tihti probleem just sobiva vormi leidmisega. Arnaud Desplechin on “Ismaeli vaimude” juures läinud isegi mitut teed, raamides ja lavastades ühte fiktsiooni ka teistlaadi, žanrilt ja stiililt erinevalt.

TEATER
Itaalia trupp MOTUS
Algas etenduskunstide festival SAAL Biennaal 2017

Rahvusvaheline etenduskunstide festival SAAL Biennaal leiab aset 15. - 27. augustil Tallinna teatrites ja linnaruumis.

Uuendatud: 21:38 
KIRJANDUS
Hans Luik
Suri kirjanik Hans Luik

Hans Luik
26.03.1927 – 13.08.2017

KUNST
Üks tubadest, mis ootab Paides Arvamusfestivali ajaks taaselustamist.
ERR.ee video. Paides nihestati ruumi

Paide Arvamusfestivali ajal võis näha põnevat ajutist näitust, millest jäädvustasime video. "Ruuminihe" on näitus, mis lõi eeskuju mahajäetud kohtade ellu äratamiseks ja püüdis elustada Paide tühje ruume ja linnapilti. Näitus hõlmas nelja Tallinna tänaval asuvat hoonet.

Arhitektuur
lendlend
Fotovõistlus bioTallinn ootab töid ja küsib, kas loodus on olemas

TAB 2017 teema on sel korral bioTallinn, mis seab küsimuse alla arusaamad loodusliku ja tehisliku piiridest. Antud fotovõistlus on inspireeritud samast ideest - selmet käsitleda loodust tasakaalus süsteemina, mida inimtegevus häirib ja lõhub, oletab bioTallinn, et loodust kui sellist ei ole olemas.

Uuendatud: 12:22 
Jõhvi haridusmaastikJõhvi haridusmaastik
Arhitektide liit tutvustab omavalitsuste projekte

10. - 27. augustini saab Eesti Arhitektuurimuuseumis tutvuda viie Eesti Arhitektide Liidu ja kohalike omavalitsute koostöös läbi viidud arhitektuurivõistluse materjalidega. Näitusel on väljas Narva ja Jõhvi uute linnakeskuste ideekavandid, Türi spordihoone ja Türi põhikooli õppehoone ideekavandid, Valga koolihoone ja spordihoone ning Saue uue vallamaja arhitektuurivõistluse tulemused. 

MUUSIKA
Ruja filmi esilinastus. Kino Artis.
Galerii: Esilinastus dokumentaalfilm Rujast

Täna esitleti Artises dokumentaalfilmi "Ruja – Keelatud!".

Arvamus
Uuringute teostamine Hermann Ride kappaltarilUuringute teostamine Hermann Ride kappaltaril
Keelesäuts. Teostada või mitte?

Võib juhtuda, et mööda suvise pealinna tänavat kõndides komistame otsa sildile, millele on kirjutatud: „Ettevaatust! Teostatakse parandustöid!“ Sama tõenäoline on lugeda ajalehest ametniku kinnitust, et „praamidega teostatakse Saaremaale reisijate vedamist“.

Aet Annist saates "Globaalne eestlane"Aet Annist saates "Globaalne eestlane"
Aet Annist: kuidas toimib inimene ühiskonnaliikmena?

Rainer Sternfeldi külaline podcast´i "Globaalsed eestlased" 23. saates oli sotsiaalantropoloog Aet Annist, kes oli hiljuti Inglismaal asuva Bristoli ülikooli õppejõud ning ühtlasi ka Tartu Ülikooli etnoloogia osakonna vanemteadur. 

"Deadpool""Deadpool"
Ära usalda filmikriitikuid (vähemalt mitte ülemäära)

Filmikriitika allakäigus on ennekõike süüdi kriitikud ise, kes ei süvene ega viitsi tööd teha.

Väikelaps ei oska ohtu tajuda. Väikelaps ei oska ohtu tajuda.
Tallinnas ja Helsingis toimub konverents kunstilisest moderniseerumisest

Täna algab Tallinna Ülikoolis ja Helsingi Ülikoolis konverents "End Games and Emotions: The Sense of Ending in Modern Literature and Arts", mis keskendub küsimusele, kuidas mõjutab meie häälestatus (tajud, meeleolud, aistingud, emotsioonid) meie maailmakogemust ja meie tegutsemist erinevates tähendusstruktuurides.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.