Arvustus. Maria Fausti ja Kira Skovi ürgjazz desakraliseerib kiriku ({{commentsTotal}})

Maria Faust ja Kira Skov
Maria Faust ja Kira Skov Autor/allikas: Facebook

Uus plaat
Kira Skov / Maria Faust
"In the Beginning" (Stunt Records)
9/10

Kuhu sobib jazz? Kuidas peab jazzi tegema? Mil moel võib religioosse muusikaga ümber käia? Millist muusikat sobib mängida kirikus? Sellised küsimused ei oleks Eesti jazzi ja klassikalise muusika turvalises ringkaitses mingiks üllatuseks. On justkui mingid pühad lehmad, mille kallale ei tohi minna, muidu tõrjutakse sind eemale ja oled loll, paha, ebapädev, misiganes.

Maria Faust käitub aga kultuuriliste monoliitidega vabameelselt, vaatamata sellele, et "In the Beginning" järgib esmapilgul sakraalse muusika malli. Kirikukellad löövad ja "Blessed Are the Woman" läheb käima. Koor laulab, aga kusagil on ebaesteetiline pinge, mingi essents, mis distantseerib kirikust. Niisketelt ja külmadelt seintelt kajav hullumeelne saksofon ja tuksuv kontrabass, see on nagu Nick Cave'i suitsiidne armastusballaad, Leonard Coheni minimalism, Tom Waitsi purjus jorin. Reeglid ja loogilised seosed ongi selleks, et neid väänata-pöörata.

Kira Skov laulab veniva, laisa, isegi kergelt pohmellis ja tüdinud häälega ning sellest kiirgab afektiivsust. Maria Faust ehitab sinna taha ürgjazziliku maailma, konventsionaalse reaalsuse mõttes kõlvatu, räpase muusika, ning sellest tervikust saab patt. Selline patt, mis sünnib kiriku pühalikkuses.

Antud juhul ei saa aga rääkida, et tegu oleks moodsa kunsti või statement'iga, pigem lähtuvad Maria Faust ja Kira Skov sellest, milline tähendus on kirikul Eesti kultuuris tegelikult. Meie antiigipoed on täis varastatud ikoone, Koit Toome laulab paar korda aastas krutsifiksi valvsa pilgu all "Täna rokin väljas" ning sõnapaar "usklik olema" ei tähenda enamike inimeste jaoks midagi. "In the Beginning" desakraliseerib kiriku ja ammutab sealsest ajaloost, emotsioonidest ja tunnetest, mitte religioonist kui sellisest. See on kirikupop, post-religioosne muusika.

Pühalikkus, mis on kiriku puhul välistamatu, ei kao desakraliseerimise käigus. Ruum ja keskkond ei lase sul sihitult lammutada, tuleb võtta hetk, et mõelda ja kaaluda. Või isegi kui valad endast kõik välja, kiljud, mässad, karjud ja röögid nagu lugu "Eveything That Was and Could Have Been", siis kompenseerid selle järgmisel hetkel siivsusega. 21. sajandi jazz, negriidne alge püütud puuri, ära taltsutatud ja nüüd kontrollitult kirikusse lahti lastud.

Ka ilu on Fausti ja Skovi koostöö puhul esmatähtis. Helid lendavad kuhugi tühjusesse, selles muusikas ei ole lõplikkust. Saksofon turtsub, kajab vaikselt-vaikselt-vaikselt ja hääbub. Igale instrumendile on piisavalt ruumi, ka koor, mis tingiks justkui mastaapsust, ei kaja ega kõmise, vaid toimib kui vaikne taustalaulja, tuhm, kalk ja siduv foon. See ilu on kliiniline ja staatiline, kuid samas defineerimatu ning oma maneerlikkuses täpselt läbitunnetatud.

Popkonstruktsioone ja klišeelikke traagelniite paistab mõnelt poolt samuti silma, mis on arvatavasti taotluslik. Lugu "In the Beginning" vajaks ainult pisut trummimasinat ja sellest saaks RnB raadiohitt. Või "My Heart is an Old Man", mis justkui tõlgendab Arvo Pärdi teost "My Heart's in the Highlands". Lugu hakkab sammuma ja tundub esimestel hetkedel nagu lämmatav matusemarss, aga iga juhusliku trummilöögi järel tuleb õhku juurde, pilved hajuvad laiali ja lõpuks on järgi pinev, aga koomiliselt helge ballaad.

Album "In the Beginning" ongi üks pidev vastuolu. Mark Howardiga koostöös on sündinud plaat, kus põrkavad indie folk, trip-hop, lounge jazz, rock, RnB, klassikaline muusika, koorilaul, ma võiks jätkata veel pikalt. Meil ei ole vaja akadeemilisi definitsoone, et seda liigitada, tegelikult on juba minu nimetatud žanrid lihtsustamine, andes tähendusi, mida ei ole tegelikult vaja.

Muusika, mis ei vaata tagasi minevikku nostalgianäljas, vaid võtab sisse kõik, mis on toimunud enne teda, ning sünteesib sellest midagi uut. Sarnaseid asju on Eestistki varem tehtud, võtkem kasvõi UMA & Iris Oja plaadi "Peidus pool", aga Faustil ja Skovil on kõik veel täpsemini paigas. Või siis tegelikult pole midagi paigas ja nad panevad lihtsalt hullu. See polegi tähtis.

Otsige selle video jaoks välja VR-prillid ja vaadake. Saate ise kirikus kohal olla:



ASIA BAŚ, KADRI NOORMETS, GABRIEL DA LUZ AIR WITH CONTENT 10 degree something. Saal biennaal.ASIA BAŚ, KADRI NOORMETS, GABRIEL DA LUZ AIR WITH CONTENT 10 degree something. Saal biennaal.
Galerii: Kanutis vormusid sõnad ühisloomeks

Kanuti Gildi SAAL-i ees sai teoks Kadri Noormetsa, Asia Baśi ja Gabriel da Luzi sõnadesse vormuv ühisruumi loome "AIR WITH CONTENT 10 degree something".

Kino ja Viktor Tsoi lauludKino ja Viktor Tsoi laulud
Elamus. Mama Anarhia

Kontsert

Tsoi laulud

Vennaskond, Like & Share, Огни большого города, DND, Идеальные люди

Tallinn, Harjumägi

15. august

Filmilindifestival 2016Filmilindifestival 2016
Kinosõbrad peavad Järva-Jaanis unenäolist Filmilindifestivali

Homme, 19. augustil Järva-Jaanis toimuva Filmilindifestivali keskmes on unenäolised filmid ja seisundimuusika, projektorite vahelt jookseb läbi 20 kilomeetrit filmilinti.

FILM
Carlotta (Marion Cotillard) tuleb pärast Indias New Dehlis veedetud aastaid tagasi Prantsusmaale nagu eksootiline lind, kes lendab aknast sisse, paneb plaadimängijasse esimese ettejuhtuva vinüüli ja tantsib oma endise mehe uuele naisele võidukat sõjatants
Tõnu Karjatse filmikomm. "Ismaeli vaimud" tungivad vaataja pähe

Prantsuse filmilooja Henry Clouzot on öelnud, et filmi jaoks pole vaja mingit kindlat tehnikat peale jätkuva avastamise, režissöör leiutab ise viisi ja tehnika, mis just talle kõige paremini sobib. Clouzot ütles seda küll Jean Cocteau filmi “Orpheus” (1945) kohta, kuid mõnes mõttes on see sobitatav ka universaalse loomevalemina, sest igal kunstnikul tekib tihti probleem just sobiva vormi leidmisega. Arnaud Desplechin on “Ismaeli vaimude” juures läinud isegi mitut teed, raamides ja lavastades ühte fiktsiooni ka teistlaadi, žanrilt ja stiililt erinevalt.

TEATER
Itaalia trupp MOTUS
Algas etenduskunstide festival SAAL Biennaal 2017

Rahvusvaheline etenduskunstide festival SAAL Biennaal leiab aset 15. - 27. augustil Tallinna teatrites ja linnaruumis.

Uuendatud: 21:38 
KIRJANDUS
Hans Luik
Suri kirjanik Hans Luik

Hans Luik
26.03.1927 – 13.08.2017

KUNST
Üks tubadest, mis ootab Paides Arvamusfestivali ajaks taaselustamist.
ERR.ee video. Paides nihestati ruumi

Paide Arvamusfestivali ajal võis näha põnevat ajutist näitust, millest jäädvustasime video. "Ruuminihe" on näitus, mis lõi eeskuju mahajäetud kohtade ellu äratamiseks ja püüdis elustada Paide tühje ruume ja linnapilti. Näitus hõlmas nelja Tallinna tänaval asuvat hoonet.

Arhitektuur
lendlend
Fotovõistlus bioTallinn ootab töid ja küsib, kas loodus on olemas

TAB 2017 teema on sel korral bioTallinn, mis seab küsimuse alla arusaamad loodusliku ja tehisliku piiridest. Antud fotovõistlus on inspireeritud samast ideest - selmet käsitleda loodust tasakaalus süsteemina, mida inimtegevus häirib ja lõhub, oletab bioTallinn, et loodust kui sellist ei ole olemas.

Uuendatud: 12:22 
Jõhvi haridusmaastikJõhvi haridusmaastik
Arhitektide liit tutvustab omavalitsuste projekte

10. - 27. augustini saab Eesti Arhitektuurimuuseumis tutvuda viie Eesti Arhitektide Liidu ja kohalike omavalitsute koostöös läbi viidud arhitektuurivõistluse materjalidega. Näitusel on väljas Narva ja Jõhvi uute linnakeskuste ideekavandid, Türi spordihoone ja Türi põhikooli õppehoone ideekavandid, Valga koolihoone ja spordihoone ning Saue uue vallamaja arhitektuurivõistluse tulemused. 

MUUSIKA
Ruja filmi esilinastus. Kino Artis.
Galerii: Esilinastus dokumentaalfilm Rujast

Täna esitleti Artises dokumentaalfilmi "Ruja – Keelatud!".

Arvamus
Uuringute teostamine Hermann Ride kappaltarilUuringute teostamine Hermann Ride kappaltaril
Keelesäuts. Teostada või mitte?

Võib juhtuda, et mööda suvise pealinna tänavat kõndides komistame otsa sildile, millele on kirjutatud: „Ettevaatust! Teostatakse parandustöid!“ Sama tõenäoline on lugeda ajalehest ametniku kinnitust, et „praamidega teostatakse Saaremaale reisijate vedamist“.

Aet Annist saates "Globaalne eestlane"Aet Annist saates "Globaalne eestlane"
Aet Annist: kuidas toimib inimene ühiskonnaliikmena?

Rainer Sternfeldi külaline podcast´i "Globaalsed eestlased" 23. saates oli sotsiaalantropoloog Aet Annist, kes oli hiljuti Inglismaal asuva Bristoli ülikooli õppejõud ning ühtlasi ka Tartu Ülikooli etnoloogia osakonna vanemteadur. 

"Deadpool""Deadpool"
Ära usalda filmikriitikuid (vähemalt mitte ülemäära)

Filmikriitika allakäigus on ennekõike süüdi kriitikud ise, kes ei süvene ega viitsi tööd teha.

Väikelaps ei oska ohtu tajuda. Väikelaps ei oska ohtu tajuda.
Tallinnas ja Helsingis toimub konverents kunstilisest moderniseerumisest

Täna algab Tallinna Ülikoolis ja Helsingi Ülikoolis konverents "End Games and Emotions: The Sense of Ending in Modern Literature and Arts", mis keskendub küsimusele, kuidas mõjutab meie häälestatus (tajud, meeleolud, aistingud, emotsioonid) meie maailmakogemust ja meie tegutsemist erinevates tähendusstruktuurides.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.