Arvustus. Future Islandsi metronoomlik melanhoolia ({{commentsTotal}})

Future Islands
Future Islands Autor/allikas: Future Islands

Uus plaat
Future Islands
"The Far Field" (Domino)
7/10


Arvestades, millise stiihiana Future Islands 2014. aastal globaalse muusikateadvuse ukse lahti lõi, võiks arvata, et tegemist oli eikusagilt püünele murdnud noorte debütantidega, kel varuks midagi ennekuulmatut. Tegelikult oli ansambel hetkeks, mil solist Samuel Herring oma hinge Ameerika telelegendi David Lettermani jutusaate lavale puistas ja YouTube’is kulutulena levides muusikasõprade hordid kihama pani, tegutsenud juba kaheksa aastat ja andnud välja kolm plaati. Kuulsuse toonud neljas, võrratu "Singles" valiti maailmas paljude nimekate aastatabelite etteotsa, selle võidukäigust alates on väsimatult tuuritanud kolmik käinud teiste seas läbi ka arvukate Eesti fännide silme eest, esinedes Positivusel. Sel sügisel jõutakse päris-Eestisse, Rock Cafe lavalaudadele.

Aprilli esimestel päevadel ilmavalgust näinud "The Far Field" on plaat, mida asuti esmakordselt salvestama juba kuulsa kollektiivina ning mida ohustavad tavaliselt ansamblite teistele albumitele omistatavad pained ja küsimused. Kas jääda kaua jahitud edu toonud vormeli juurde või liikuda edasi ja püüda rabada millegi uuega? Kas pärast kümmet tegutsemisaastat on midagi päris uut üldse jäänud? Future Islandsi karjäärikõver on seni olnud pigem väikeste arengute ja peente ümberhäälestuste, mitte suurte revolutsioonide ja metamorfooside tee. Vaese mehe New Order debüüdil "Wave Like Home" on ammune minevik, sestsaati on bänd liikunud kasvava enesekindluse ja -teadlikkusega mitte kuigi originaalsesse, kuid raskelt tabatavasse tasakaalutsooni, kus nende süntesaatoripõhine popmuusika on ühtaegu levikanalitele parketikõlbulik ning samas pääsenud peavoolu koogivormi surumisest, erutades ka nõudlikumate muusikakriitikute meeli.

Esimestest paladest saab selgeks, et ansambel jääb seekord pigem tuttavate ja turvaliste liistude juurde. See on melanhoolse tooniga tantsumuusika, millest Herringi vokaal, kaugelt kõige äratuntavam element Future Islandsi muusika juures, eraldiseisva instrumendina üle emotsioneerib. Hullumeelselt intensiivse pilguga noort Marlon Brandot meenutav mees suudab esitada tekste üliekspressiivselt, ületamata melodramaatilisuse või sentimentaalsuse osas talutavuse piiri. Mitte igaüks ei suudaks laulda ridu nagu "it’s not easy, just being human" (pole lihtne olla inimene), ilma et need kõlaksid lihtsameelselt naiivsete või pretensioonikalt sügavatena. Tekst väärib seejuures kuulamist – rohketes looduskujundites lainetest ja orkaanidest tuulte ja vihmani pole küll midagi erilist, kuid sõnad on ladusalt poeetilised.

Kergelt tüütuks ja odavakõlaliseks muutub pärast paari-kolme lugu hoopis erilise vahelduseta biit taustal, justkui keegi oleks arvutist elektritrummi tööle lükanud ja ise suitsu tegema läinud, samas, kui ülejäänud bänd näeb kohusetundlikku vaeva selle rutakas tempos püsimiseks. Tahaks hingetõmbepausi, aga lood üritavad eest minema lipata. Tekib küsimus, kuhu, sest põhjust kiirustamiseks on bändil vähem kui kunagi varem. Esiksingel "Ran" (vaadake alt videot) räägib küll sarnaselt enamiku lugudega bändi loomingus romantilisest igatsusest, kuid see võiks sama hästi olla jooks vastleitud ja üle pea käiva kuulsusesära eest. Samas ei peljata seda staatust ära kasutada – retromaiguline "Shadows" plaadi lõpus on duett ei kellegi muu kui Debbie Harryga Blondiest.

"North Star" on seevastu päris otsekohene flirt 80ndate popmuusikaga a la kõigi ühehitiimede kuningas Baltimora, ehkki Future Islandsi mõjud on liiga eklektilised, et saaks hõlpsalt näpu peale panna, kellele või millele parajasti kaabut kergitatakse. Seetõttu on ansambli muusikas meeldivalt ajale vastupidavat, enesekindlat ja hoolimatut kõla. Eraldiseisvalt ei avane lood siin küll selliste meistriteostena kui eelkäija puhul, mille kontrollitumatel tempodel bändi poeesia sügavamalt mõjus. Intrigeerivamat tekstuuri napib, ühel hetkel kuskil kahe kolmandiku paiku hakkab isegi õige pisut igav. "Singles" kõlas oma 10 loo ja 42 minutiga laitmatult mõõdetu ja kompaktsena, vaid 2 lugu ja 3 minutit enam jäävad seekord rohkem venima.

Need etteheited viivad tagasi albumi turvaliste lahenduste juurde. Sedavõrd sarnase helikeele ja emotsionaalse laetuse tõttu on raske pääseda võrdlustest "Singlesiga". Kuigi "The Far Field" pole kordagi vähemat kui ülimalt kvaliteetne ja meeldivalt meloodiline kuulamine, kuhu mahub ka peotäis kohesele kordamisele minevat hitimaterjali, ei õnnestu nina päriselt lopsaka varju alt välja upitada. Võtke seda tunnustusena kompromissitule viisile, kuidas kolmik uue süntpopi kuninga tiitli haaras, mitte kriitikana kergele väsimusele staatuse hoidmisest. 

Toimetaja: Valner Valme



Jaak KangilaskiJaak Kangilaski
Ajalookirjanduse aastapreemia pälvis Jaak Kangilaski

Ajalookirjanduse aastapreemia võitis Jaak Kangilaski möödunud aastal ilmunud Eesti kunsti ajaloo kuuenda köite teise osa eest.

Piret PuppartPiret Puppart
Piret Puppart: ERKI on kunstilises voolus tagasi

ERKI moeshow tähistab homme oma 30. juubelit ja naaseb juurte juurde, toimudes seal, kus 1982. aastal alguse sai, kunagisel ERKI hoone asupaigal. Lavale jõuab nii uudset meestemoodi kui ka näiteks rõivaid, mis on kantavad rohkem kui kahekümnel eri moel.

FILM
"Tschick"
Greta Varts andis uued filmisoovitused

"Terevisiooni" tuli külla filmikriitik Greta Varts, kes tõi esile, mida põnevat ka kinolinal neil päevil näidatakse.

TEATER
Ivar Põllu
Ivar Põllu: disko võib tulla ka ilma tsaaririigita

2. juunil esietendub Ugalas Paavo Matsini samanimelise romaani järgi "Gogoli disko", mille lavastas Ott Aardam ning dramatiseeris ja muusikaliselt kujundas Ivar Põllu Tartu Uuest Teatrist. Asjaosalised arutavadki nüüd selle üle, mis disko käib, kas tsaaririik on ulme ja kas Viljandi on Eesti antikvariaat.

KIRJANDUS
Reet Hiiemäe
Folkloristika aastapreemia laureaat on Reet Hiiemäe

Eesti folkloristika aastapreemia 2016. aastal tehtud töö eest pälvis Reet Hiiemäe

KUNST
Merike Estna tutvustamas enda kunstnikupraktikat, istutakse Estna vaiba-installatsioonil.
Estna Merikese lendav vaip

Etüüd kunstnikust töö juures.

Arhitektuur
Johannes Tralla Veneetsia biennaalil.Johannes Tralla Veneetsia biennaalil.
ERR Veneetsias: biennaal uppuvas linnas on suur paradoks iseenesest

ERR-i korrespondent Johannes Tralla käis käesoleval nädalal kaasaegse kunsti ühel aasta tähtsündmusel ehk Veneetsia biennaalil.

Andrus VaarikAndrus Vaarik
Andrus Vaarik avastas veel avamata Balti jaama turuhoonet

"OP" andis Andrus Vaarikule valida arvustamiseks mõne teatrist erineva valdkonna. Vaarik valis arhitektuuri ja edastas saates oma muljed vastvalminud Balti jaama turuhoone kohta.

MUUSIKA
Arvo Pärt
Arvo Pärdile anti üle paavsti kultuurinõukogu tunnustus "Per artem ad Deum"

Poola Vabariigi suursaatkonnas Tallinnas toimus täna tseremoonia, mille käigus anti Arvo Pärdile üle paavsti kultuurinõukogu medal „Per artem ad Deum“ („Kunsti kaudu Jumala poole“). Medali saajaid tunnustatakse kultuurialaste saavutuste eest, mis on aidanud oluliselt kaasa dialoogi loomisele eri kultuuride vahel kaasaegses maailmas ning seeläbi innustanud inimesi arendama enda ainukordsust.

Arvamus
Tamur TohverTamur Tohver
Tamur Tohver: ei tohi. magama. jääda

Me kaotame selle sõja päris kindlasti. Selle sõja, mida veel ei ole. Mis peagi puhkeb. Kui me oma pisikese aru ja iibega ei taipa märgata midagi, mis meile antud kosmosest ammu enne kui 700 aastat, mida millegipärast eestluse vanuseks peetakse.

Urmas VadiUrmas Vadi
Urmas Vadi. Tänukõne

Kuidas läheb, Urmas Vadi? Lugege algselt värskes Vikerkaares ilmunud pihtimust ja saate hästi täpselt teada.

"Kirjandusministeerium", Kristiina Ehin"Kirjandusministeerium", Kristiina Ehin
Kristiina Ehin: hea luuletus on puhas jõud

Kas sina oled täna juba kohtunud? Kellega? Kohtumised võivad aset leida nii pereringis kui ka sõpradega, kohtuda saab kirjanduslike eelkäijate, emakeele või argipäevaga… Pille-Riin Larm kõneles mitmesugustest kohtumistest, aga ka emadest, sõprusest ja vaprusest Kristiina Ehiniga, kel ilmus äsja uus luulekogu "Kohtumised".

Damien Hirsti näitus "Treasures from the Wreck of the Unbelievable"Damien Hirsti näitus "Treasures from the Wreck of the Unbelievable"
Eha Komissarov: Damien Hirst tegi endast brändi

"OP" käis Veneetsia biennaalil, kuid külastas lisaks sellele ka maailma rikkaima kunstniku Damien Hirsti näitust "Treasures from the Wreck of the Unbelievable". Oma arvamuse nii sellest näitusest kui ka Hirsti fenomenist laiemalt andis Eha Komissarov.

Html Plokk
Html Plokk