Arvustus. Elus teater hindele "kaks" ({{commentsTotal}})

"Kolm talve" Autor/allikas: Draamateater

Tena Štivičić "Kolm talve"
Lavastaja: Priit Pedajas
Kunstnik: Pille Jänes
Osades: Tõnu Oja, Ülle Kaljuste, Ita Ever, Guido Kangur, Kersti Heinloo, Tiit Sukk jt
Esietendus 21. aprillil Eesti Draamateatris

Kui hinnata Draamateatris esietendunud "Kolme talve" Lauri Leesi kriteeriumide järgi, siis on tulemus puhas "kaks". Õppimata. Järeltöö. Selles pole aga midagi traagilist. Lihtsalt märguanne, et tuleb ära õppida. Tena Štivičići näitemäng ja näitlejad väärivad seda.

Dramaatiline sissejuhatus ei tähenda seda, et "Kolm talve" oleks katastroofiline ebaõnnestumine. Kindlasti mitte. Lugu saab mängitud. Draamateatri kogenud näitlejad loovad endale rollid ja maailmad, Pille Jänese lavapilt on mõjuv ja funktsionaalne, Priit Pedajase muusikaline kujundus võlub nagu Kusturica filmis. Ja finaali ball, kus aeglases ja sõnatus valsis kohtub 70 aastat Balkani ajalugu, mõjub imekaunilt. Kahjuks on see üksnes raam.

Näidendina on "Kolm talve", Londonis elava horvaatia näitekirjaniku Tena Štivičići lugu oma kodumaa ajaloost, suurepärane leid Draamateatri repertuaari. Sama võimas nagu väga õigustatult 2016. aasta parimaks lavastuseks pärjatud "Väljaheitmine". Suur ja aus. "Pilvede värvid" tšehhovlikult peente karakteritega. Mitmekihilised inimesed ja sajakihiline ajalugu. Impeerium, rahvused, riigid, usud, veresaunad, sõjad. Ja üks väike rahvakild. Meile ühtaegu geograafiliselt kauge, aga sisimas vist lähedane.

Näitlejad annavad endast parima – poolkurdi vastupanuvõitlejast vanaisa Guido Kanguri monoloog oma kaunist Dollyst, imelisest märast, toob pisara silma. Ita Everi ratastoolis Karolina viskiklaasi ümber klammerdunud käed jäävad silme ette. Ülle Kaljuste ja Tõnu Oja ajale jalgu jäänud intellektuaalide voodistseen on justkui armsalt naljakas Alan Ayckbourn. Ja Liisa Saaremäel kui kange pruut, naine, kes võtab kõik, mis vaja, ja otsekohe, on ilmselgelt oma vanaema, jõhkra kummikutega metsavenna Kersti Heinloo lapselaps.

Aga igaüks neist tegelastest rabeleb oma rolli piires. Tervikut ei paista kusagilt. Episoodid, stseenid, improd... Et joonistuksid välja suhted, hoiakud, reetmised, inimese valikud ajas ja aegades – seda lihtsalt ei ole. Rääkimata näitemängus peituvast topeltpildist, inimestest ajaloos.

Lavastus toimub, on ära vormistatud, vääriks ehk tähelepanugi, aga Priit Pedajaselt on see lati kõrvalt mööda jooksmine.

Näidend ja näitlejad väärivad sootuks paremat. Ja Pedajas suudaks. "Kolm talve" tasub lahtilugemist. See on hea ja Draamateatrit väärt tükk. On aeg ja inimesed.

Toimetaja: Madis Järvekülg



San HaniSan Hani
Kalana Saund toob paradiisi elektroonilist romantikat

Hiiumaal Kalana külas Paradiisirannas leiab juuli lõpus aset teine Kalana Saundi festival, mis toob kokku Eesti põnevamad elektroonikamuusikud ja DJ-d.

Politsei ajas puukaitsjad Haabersti hõberemmelga juurest äraPolitsei ajas puukaitsjad Haabersti hõberemmelga juurest ära
Kalle Kurg. Maastik

Hõberemmelgaga seotud sündmuste valguses avaldame Kalle Kure luuletuse "Maastik".

FILM
Kaader filmist "Hiina van Goghid"
ETV ekraanil linastub kuus Pärnu filmifestivali dokumentaali, toimub ka rahvahääletus

3. kuni 9. juulini toimub Pärnu XXXI rahvusvaheline dokumentaalfilmide festival. Lisaks paljudele filmidele, mida on võimalik üle Eesti kinoekraanide vahendusel vaadata ja mida hindab rahvusvaheline žürii, jõuab ETV ekraanile kuus dokumentaalfilmi.

TEATER
"Mees, kes ei teinud mitte midagi”
Aare Toikka: keevitasin Heinsaare dramaatilised motiivid lavanarratiiviks

2. juulil esietendub NUKU teatris 65. hooaja viimane uuslavastus, muusikaline müsteerium "Mees, kes ei teinud mitte midagi" – maagilise realismi sugemetega lugu Mehis Heinsaare teoste ainetel. Lavastab Aare Toikka.

KIRJANDUS
Reidi tee projekti vaidlustajad on sidunud teele ette jäävate puude külge lindid
Toomas F. Aru. Kolige ära

Haabersti remmelga saaga jätkuks mõni luulerida vestemeister Toomas F. Arult.

KUNST
Tiina Sööt ja Dorothea Zeyringer
Arvustus. Tants siiruse ja naiivsuse vahel

SÖÖT/ZEYRINGER (Tiina Sööt ja Dorothea Zeyringer)
Näitus "On time" / "Õigeaegselt"
07.06.–03.07. Hobusepea galeriis

Arhitektuur
Ackermanni loomingut uuritakse ka Karuse kirikus.Ackermanni loomingut uuritakse ka Karuse kirikus.
Christian Ackermanni loomingut uuriv projekt jõudis Karusele

Mullu Tallinna toomkirikus alguse saanud Christian Ackermanni loomingut uuriv projekt on jõudnud sellesse etappi, et on alanud tööd maakirikutes. Mõne nädala eest uuriti Martna kirikut ja nüüd on tähelepanu all Karuse kantsel ja altariskulptuurid. Lisaks toodi Karusele analüüsideks ka Lihula kirikust pärinevad Ackermanni puuskulptuurid.

Vilen KünnapuVilen Künnapu
Värskel näitusel näeb Vilen Künnapu tervendavalt mõjuvaid maale

30. juunil kell 19:00 avatakse Fahle galeriis Vilen Künnapu näitus "Loov energeetika".

MUUSIKA
Elis Vesik Prantsuse Raadio orkestrin ees.
Pariisis esitatakse Elis Vesiku teost "Fluchtpunkt"

Juuni lõpuni leiab Pariisis aset multidistsiplinaarne festival Manifeste 2017. Eestist valiti Manifestele osalema Helena Tulve ja Toivo Tulevi õpilane Elis Vesik, kes on kirjutanud peamiselt kammermuusikat. 

Arvamus
Puukaitsja remmelga otsas.Puukaitsja remmelga otsas.
Jürgen Rooste. Remmelgabluus

Kirjutet Vilniuses kodu-uudiseid lugedes.

Jim Ashilevi lugemismaratonilJim Ashilevi lugemismaratonil
Jim Ashilevi: eesti keeles ei saa filosofeerida

Essee alternatiivmuusika keskel üles kasvamisest, mis avaldati esmakordselt TÜ Viljandi kultuuriakadeemia 65. aastapäeva esseekogumikus "Omakultuurist ja oma kultuurist".

Keelesäuts. Pole vaja arvust numbrit teha

„Eesti eurolaulu poolfinaalil olid suured vaatajanumbrid.“ „Elektriautode müüginumbrid on kahanenud.“ Miks tuleks nendes lausetes „numbri“ asemel „arvu“ kasutada? Mis vahe ikkagi on arvul ja numbril?

Riigikogu hoone.Riigikogu hoone.
Jaak Valge. Tee teise rahvahääletuseni: ekslike otsuste paraad

13.-15. augustil 1932. aastal toimus Eesti rahvahääletus põhiseaduse muutmise küsimuses. Riigikogus välja töötatud eelnõu kukkus referendumil ülinapilt läbi. Lugege ajalooartikli kokkuvõtet, täismaterjal ilmus värskes Tunas number 75.