Arvustus. Motor Tension Ensemble lööb pehme rusikaga ({{commentsTotal}})

Motor Tension Ensemble
Motor Tension Ensemble Autor/allikas: Kaader videost

Uus kassett
"We Are All Prisoners"
Motor Tension Ensemble
6/10

Vaadake selle albumi pealkirja, mis pigem sedastab, ehk isegi kaebleb ega ole esitatud käskival toonil. Mingi malbe protestimeelsus tundub aga olevat Motor Tension Ensemble´i debüütkassetti sisse istutatud. Kõrvutades seda helikeele salapärase-hiiliva tonaalsusega, tundub albumi pealkirjas esitatud paljas steitment siiski võrdlemisi tühja deviisina.

Tumedat new wave´i ja elektroonilist post-punk´i, ka vaevalist bluusi on siin kassetil. Kitarr kõlab kohati kui Big Muffist läbi lastud Vermona elektriorel, karuselt, aga pehmelt ja koduselt. Struktuuride lihtsustamisel jääb ehk aga paar sammu vajaka, et primitiivsus ka välja kannaks. Sest mida sirgjoonelisem on lähenemine, seda suuremat vaeva tuleks nüüdisajal näha saundidega, leian ma. Siin albumil just väga teadlikult ja organiseeritult seda vist tehtud pole, oleks mõneti nagu esimeste impulsside ajel materjalil minna lastud.

Juhused on jäetud teatava aleatoorika avaldumiseks, aga seda industriaalse rütmimotoorika saatel, mis ei lase komplekti vaadelda ei improvisatsiooni ega live-kompositsioonina. Huvitavamad osad aga kätkevad elektroonika ja kitarride arutelu – kõige vetruvam-paindlikum osa albumist. Kitarr soolodes ei sekku joonisesse niivõrd eneseteadlikult kui üksnes tekstuuritäite eesmärgil töötades.

Produktsiooni popisira, mis ju müra-bluusi valvurina menu nautinud (nagu on näidanud paljud eelmise kümnendi lõpu kooslused a la Glasvegas, Crocodiles ja teised The Jesus and Mary Chainilt poosi ülevõtnud), on siit küll õnneks maha nühitud, aga samas on kaotatud ka terviku kompaktsuses, kuigi kummitama jäävad motiivid on ka selgelt olemas. Ja see on suur väärtus, mida enamikul pole. Parim näide harmoonilisest tasakaalust samas vallas võiks olla ju The Magnetic Fieldsi "Distortion".

Instrumendid näivad eraldi oma rada ajavat, aga kõik on kohati mingisuguse okultisliku meelelaadi teenistuses. Iga pilli posin jääb sageli hüüdja hääleks kõrbes või ulguveel uitama läinud aluseks, olemuslikku ansamblitunnet siin küll ei teki. Skisofreenilises olukorras jääb ühtne kärasammas püsti panemata, sest tundub, et pillimehed lihtsalt ei viitsi jännata ning naudivad arengujärgus hetke eneseküllasust ja seda kannustavat positiivse alatooniga "ebaprofessionaalsust". Siit pigem seosed näiteks varase Siouxsiega.

Paigutise ambientse meeleolu tõttu toon viiteks Stara Rzeka, atmosfäärilist akustilist ja metalit lepitava Poola leftfield-tegelase. Motor Tension Ensemble tundub nii eelkõige levitavat agressiivsusest tühjaks imetud nihilistlikku-apaatset vaibi. Ta soovib lüüa pretensioonitult lõdvenenud pehme rusikaga, aga siiski mingisugust vaimset mõju sisendada või hüpnotiseerida. Ehk on tegu säärase avalikkuse rambivalgusest puutumata jäänud geriljaaktsiooniga, mis unistab omapäi kunagi määramatus tulevikus revolutsiooniks puhkeda?

Vokaal laveerib ju ühiskonnast irdunud müstiku posimise ja barrikaadidele tõusnud tõsise tööinimese manifesti ettekande vahel. Sõnad, nii palju kui aru saan ja ekraanil silma juhtus, jätaks siiski omalt poolt heatahtlikult saladuseks, sest ega see suurem asi poeesia pole.

Pähe turgatab küll veel Chungini poeetilisem looming, süntaksi rõhuasetused ja intonatsioonipendel kõiguvad esitusel sarnaselt. Narkouimase "käsi rusikas taskus" muusika. Fokuseerimata võitlus teistsuguse maailma nimel, kus ei puudu ka psühhedeelne element (teine lugu astub näiteks hoopis justkui Suunsi kraut´i taktis). Ja seepärast ei saa me ka edastatut lõpuni sügavtõsiselt võtta, mehed vist ise ka ei võta. Eesti underground 90ndate keskel võitjate põlvkonna võitjate mõttelise vastandina võis minu kujutluses ehk umbes selline kosta ja välja paista.

Teate ju, kes on Olavi Otepalu. Siinse bändi ninamees Kaido Kirikmäe on tema loominguline antipood, see siin ei ole ärimeherock. Ja ma olen veendunud, et selline tegevus on tähtis, olenemata selle teostamise kvaliteedist, mis on omakorda suhteline mõiste, erinevate maitsekultuuride lükata-tõmmata. Marginaaliat esindavad protestimõtted on antud juhul tänuväärsed ka nigelalt sõnastatuna.

Kuna mulle sümpatiseerivad vormitäienduslikud raamid, siis keskkonnaheli-ambient rikastab albumit esimese ja viimase loo tunnuseks kehastudes. Ega polekski arvanud, et Kirikmäe oma põhikirge kaasamata pääseda püüaks. Vahest oleks võinud seda rohkemgi teha. Praegu jääb selle integratsioon ülejäänuga veidi häguseks.



Tallinna Ülikool

Värsiteadlase Jaak Põldmäe mälestuseks korraldatakse rahvusvaheline konverents

Väljapaistev eesti värsiteadlane Jaak Põldmäe oleks sellel aastal saanud 75-aastaseks. Tema mälestuseks peetakse Tallinna Ülikoolis 29.–30. septembril rahvusvaheline konverents „Frontiers in Comparative Metrics 3“. Konverentsil esinevad juhtivad värsiteadlased Austriast, Eestist, Prantsusmaalt, Saksamaalt, Tšehhist, USAst ja Venemaalt. Ettekandjaid on veel Hollandist, Norrast, Rootsist, Suurbritanniast ja isegi Colombiast.

Vanalinn

Raamat kutsub aardejahile

Seoses Reeli Reinausi äsja ilmunud raamatuga "Vanalinna detektiivid: Mustpeade maalid" toimub sel nädalavahetusel Tallinna vanalinnas aardejaht.

FILM
TEATER
"NO34. Revolutsioon"

Mulje. Üksainus vesi on

NO34 "Revolutsioon"

Lavastajad Ene-Liis Semper ja Tiit Ojasoo
Muusika Jakob Juhkam
Laval Marika Vaarik, Eva Koldits, Rea Lest, Jörgen Liik, Ragnar Uustal ja külalisena Mart Kangro

Esietendus 18. augustil 2017 Naissaarel ja 16. septembril Teater NO99 suures saalis.

KIRJANDUS
Tiina Kirss

Oma haldjariiki kaitstes. Vestlus Tiina Kirsiga

Tiina Kirss (snd 1957) on väliseesti päritolu kirjandusteadlane. Sündinud USA-s ja töötanud vahepeal ka Kanadas, Toronto ülikoolis, elab ta püsivalt Eestis alates 2006. aastast, mil tuli Tartu Ülikooli eesti kirjanduse professoriks. Praegusel semestril jagab ta oma tööaega Eesti Kirjandusmuuseumi ja Tartu Ülikooli vahel. Tiina Kirsi uurimistegevuses kerkivad esile kolm valdkonda: mälu- ja eluloouurimus, feministlik või soouurimus ning „puhas kirjandus” ennekõike ajalooromaani vormis. Viimasest on tema keskne uurimisobjekt olnud Jaan Kross. 60. sünnipäeva puhul vestles Tiina Kirsiga Johanna Ross.

KUNST
"Rändurid"

"OP" tegi ringkäigu näitusel "Rändurid"

Kumus on avatud näitus pealkirjaga "Rändurid. Reisimine ja migratsioon Kesk- ja Ida-Euroopa uues kunstis", mis toob Poola kuraatori Magdalena Moskalewiczi käe all kokku 24 kunstnikku 15 riigist.

Arhitektuur
MUUSIKA
Arvamus
Piparmünt

Sõnasäuts. Vehverments või vihvervänts

Murdekeelest kirjakeelde tulnud sõnad on üks sõnavara rikastamise viise. Igal murdel on oma erijooned, tänapäeval on murdekeel säilinud kõige paremini Eesti äärealadel (nt saarte murre, Lõuna-Eestis Võru murre).

Mikko Lagerspetz

Mikko Lagerspetz: ilma vastuoludeta ühiskonda ei saa olla

Mikko Lagerspetzi juulis ilmunud teose „Sotsiaalteaduste uurimise meetodid – sissejuhatus ja väljajuhatus“ näol on tegemist esimese eestikeelse sotsiaalteaduste meetodite üldõpikuga. Mikko Lagerspetz on olnud Eesti Sotsioloogide Liidu president ja sotsioloogiaprofessor EHI-s ja TLÜ-s. Aastast 2006 on ta sotsioloogiaprofessor Åbo Akadeemias. Raamat ilmus TLÜ kirjastuse sarjas “Gigantum Humeris” ja on valminud Haridus- ja Teadusministeeriumi programmi „Eestikeelsed kõrgkooliõpikud 2013-2017“ raames.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: