Tõnu Karjatse filmikomm: tervitatav kõrvalekalle gängsterižanris ({{commentsTotal}})

"Päästik põhja" Autor/allikas: pressimaterjalid

Ben Wheatley “Free Fire” esilinastus ajal, mil Hollywood tähistas 25 aasta möödumist Quentin Tarantino läbimurdetööst “Reservoir Dogs”. Ka Wheatley filmi keskmes on kurikaeltest semud ja kogu tegevus toimub mahajäetud laohoones, kuid sellega võib sellele võrdlusele ka joone alla tõmmata.

Wheatley eeskujud on nagu Tarantinolgi vesternid veriseks teinud Sam Peckinpah ja Hongkongi kuulikoreograaf John Woo, kuid Wheatley jätab kõrvale tavapärase tegevustiku ja lavastab pea täielikult narratiivita loo, mille tempo kujundab kogu filmi kestev tulevahetus. Film algab siis , kui kõik on terved ja lõpeb, kui keegi enam terve ei ole.

“Free Fire” lähtepunkt on iiri mässuliste relvaost Ühendriikides, mis juba algusest peale kiiva kisub - selgub, et ostjate ja müüjate kamba transamehed on eelmisel õhtul baaris kakelnud ja nende vahel on ületamatu auriid. Solvamisi heidetud sõnast saab kuul ja sellest puhkevat kuulirahet ei peatagi enam miski. Heitlevate leeride vahel tekitavad veel lisasegadust kaks saladuslikku püssimeest, kes olid palgatud relvamüüki nurjama. Kuuliballett muutub sama segaseks kui tegelaste vahelised suhtedki, karje “Mul läks juba meelest, kelle poolt ma olen!”, väljendab tabavalt Wheatley kuulimängu tinglikku koomikat. Ometi on igal tulistajal oma motiiv, oma karakter, ehkki neile kõigile filmis aega ei jagu.

Segaduse tekitamine on osa mängust vaatajaga, Wheatley ei kasuta eriti palju üldplaani, mis aitaks sopilises ja kinnises ruumis paremini orienteeruda, selle asemel jälgib kaamera toimuvat tegelaste tasandilt, järgides kohalolemise, mitte ülevaate loogikat. Seetõttu kipubki vaatajal järg kaduma, seda enam, et betoonseintelt ja raudosadelt rikošeerivad kuulid võivad tabada ka sealt, kuhu nad polnud mõeldud. Selles kuulitantsus on palju situatsioonikoomikat ja nagu selgub, pole ükski selles konfliktis osalevast tosinast kurikaelast mõni pehmo, kui ka filmi alguses nende suurustleva käitumise põhjal võis nii ekslikult arvata, pigem on nad kõik kõva koorega die-hard-tüüpi gängsterid, kellega isegi Bruce Willis võiks koos luurele minna.

Pealegi osutub kõige tugevamaks just nõrgim lüli ja algul paika pandud hierarhia kaotab kuulirahes pidepunktid. Kõik on siin võrdsed, on nad siis halvad või head, ühtviisi on võrdne õigus elada igaühel. Vaatamata oma nii-öelda kõvakskeedetud sisule on kõik vaba tule tegelased äpud, ülbete fraasidega puhuvad nad end suuremaks, kuid tegelikult kardab neist igaüks verd ja vigastusi ega suuda puhkevas segaduses orienteeruda.

Wheatley on kaasanud filmi tugeva näitlejaansambli eesotsas Brie Larsoni ja Cilllian Murphyga, kes ka teevad filmis täpselt nii palju, kui roll ette näeb. “Free Fire” (eesti keeles veidi eksitava pealkirjaga “päästik põhja”) on eksperimentaalne kontseptsioonifilm, mille idee on parem kui Wheatley teostus. Vaatamata ajastutruule stiliseeringule ka filmikeeles sörgib Wheatley lavastus pigem sama stiili korduvkasutusse paisanud Tarantino sabas, samuti jääb kuuliballett alla Hongkongi märulimeistritele John Woole ja Johnnie Tole, kes on tulevahetuse žanrifilmis viinud kung-fu tasemele. Võib olla ei peakski Ben Wheatley katsetuselt ootama samasugust klassi, sest nagu spordiski on tihti oluline mitte võit, vaid osavõtt. Pealegi on tervitatav juba sellise, gängsterižanri tavakäsitlustest kõrvalekalduva filmi tegemine ja ka levitamine.

Toimetaja: Valner Valme



ASIA BAŚ, KADRI NOORMETS, GABRIEL DA LUZ AIR WITH CONTENT 10 degree something. Saal biennaal.ASIA BAŚ, KADRI NOORMETS, GABRIEL DA LUZ AIR WITH CONTENT 10 degree something. Saal biennaal.
Galerii: Kanutis vormusid sõnad ühisloomeks

Kanuti Gildi SAAL-i ees sai teoks Kadri Noormetsa, Asia Baśi ja Gabriel da Luzi sõnadesse vormuv ühisruumi loome "AIR WITH CONTENT 10 degree something".

20 kaasaegset kunstnikku teevad Eesti 100. sünnipäevaks ühiskingituse20 kaasaegset kunstnikku teevad Eesti 100. sünnipäevaks ühiskingituse
Galerii: 20 kaasaegset kunstnikku teevad EV100 puhul ühiskingituse

20 kaasaegset Eesti kunstnikku esitlesid Kumu kunstimuuseumis Kadriorus suurprojekti, mille käigus valmib 20 vabadusest inspireeritud teost.

ERMi Jakob Hurda saali kaunistuseks välja valitud Eve Kase ja Anna Kaarma loodud teos algnimega "Käbid ja kännud".ERMi Jakob Hurda saali kaunistuseks välja valitud Eve Kase ja Anna Kaarma loodud teos algnimega "Käbid ja kännud".
Adamson-Ericu stipendiumi võitis Anna Kaarma

18. augustil, Adamson-Ericu 115. sünniaastapäeval kuulutati välja tänavune stipendiumi võitja, kelleks on Anna Kaarma.

FILM
Carlotta (Marion Cotillard) tuleb pärast Indias New Dehlis veedetud aastaid tagasi Prantsusmaale nagu eksootiline lind, kes lendab aknast sisse, paneb plaadimängijasse esimese ettejuhtuva vinüüli ja tantsib oma endise mehe uuele naisele võidukat sõjatants
Tõnu Karjatse filmikomm. "Ismaeli vaimud" tungivad vaataja pähe

Prantsuse filmilooja Henry Clouzot on öelnud, et filmi jaoks pole vaja mingit kindlat tehnikat peale jätkuva avastamise, režissöör leiutab ise viisi ja tehnika, mis just talle kõige paremini sobib. Clouzot ütles seda küll Jean Cocteau filmi “Orpheus” (1945) kohta, kuid mõnes mõttes on see sobitatav ka universaalse loomevalemina, sest igal kunstnikul tekib tihti probleem just sobiva vormi leidmisega. Arnaud Desplechin on “Ismaeli vaimude” juures läinud isegi mitut teed, raamides ja lavastades ühte fiktsiooni ka teistlaadi, žanrilt ja stiililt erinevalt.

TEATER
Itaalia trupp MOTUS
Algas etenduskunstide festival SAAL Biennaal 2017

Rahvusvaheline etenduskunstide festival SAAL Biennaal leiab aset 15. - 27. augustil Tallinna teatrites ja linnaruumis.

Uuendatud: 21:38 
KIRJANDUS
Hans Luik
Suri kirjanik Hans Luik

Hans Luik
26.03.1927 – 13.08.2017

KUNST
Üks tubadest, mis ootab Paides Arvamusfestivali ajaks taaselustamist.
ERR.ee video. Paides nihestati ruumi

Paide Arvamusfestivali ajal võis näha põnevat ajutist näitust, millest jäädvustasime video. "Ruuminihe" on näitus, mis lõi eeskuju mahajäetud kohtade ellu äratamiseks ja püüdis elustada Paide tühje ruume ja linnapilti. Näitus hõlmas nelja Tallinna tänaval asuvat hoonet.

Arhitektuur
lendlend
Fotovõistlus bioTallinn ootab töid ja küsib, kas loodus on olemas

TAB 2017 teema on sel korral bioTallinn, mis seab küsimuse alla arusaamad loodusliku ja tehisliku piiridest. Antud fotovõistlus on inspireeritud samast ideest - selmet käsitleda loodust tasakaalus süsteemina, mida inimtegevus häirib ja lõhub, oletab bioTallinn, et loodust kui sellist ei ole olemas.

Uuendatud: 12:22 
Jõhvi haridusmaastikJõhvi haridusmaastik
Arhitektide liit tutvustab omavalitsuste projekte

10. - 27. augustini saab Eesti Arhitektuurimuuseumis tutvuda viie Eesti Arhitektide Liidu ja kohalike omavalitsute koostöös läbi viidud arhitektuurivõistluse materjalidega. Näitusel on väljas Narva ja Jõhvi uute linnakeskuste ideekavandid, Türi spordihoone ja Türi põhikooli õppehoone ideekavandid, Valga koolihoone ja spordihoone ning Saue uue vallamaja arhitektuurivõistluse tulemused. 

MUUSIKA
Ruja filmi esilinastus. Kino Artis.
Galerii: Esilinastus dokumentaalfilm Rujast

Täna esitleti Artises dokumentaalfilmi "Ruja – Keelatud!".

Arvamus
Uuringute teostamine Hermann Ride kappaltarilUuringute teostamine Hermann Ride kappaltaril
Keelesäuts. Teostada või mitte?

Võib juhtuda, et mööda suvise pealinna tänavat kõndides komistame otsa sildile, millele on kirjutatud: „Ettevaatust! Teostatakse parandustöid!“ Sama tõenäoline on lugeda ajalehest ametniku kinnitust, et „praamidega teostatakse Saaremaale reisijate vedamist“.

Aet Annist saates "Globaalne eestlane"Aet Annist saates "Globaalne eestlane"
Aet Annist: kuidas toimib inimene ühiskonnaliikmena?

Rainer Sternfeldi külaline podcast´i "Globaalsed eestlased" 23. saates oli sotsiaalantropoloog Aet Annist, kes oli hiljuti Inglismaal asuva Bristoli ülikooli õppejõud ning ühtlasi ka Tartu Ülikooli etnoloogia osakonna vanemteadur. 

"Deadpool""Deadpool"
Ära usalda filmikriitikuid (vähemalt mitte ülemäära)

Filmikriitika allakäigus on ennekõike süüdi kriitikud ise, kes ei süvene ega viitsi tööd teha.

Väikelaps ei oska ohtu tajuda. Väikelaps ei oska ohtu tajuda.
Tallinnas ja Helsingis toimub konverents kunstilisest moderniseerumisest

Täna algab Tallinna Ülikoolis ja Helsingi Ülikoolis konverents "End Games and Emotions: The Sense of Ending in Modern Literature and Arts", mis keskendub küsimusele, kuidas mõjutab meie häälestatus (tajud, meeleolud, aistingud, emotsioonid) meie maailmakogemust ja meie tegutsemist erinevates tähendusstruktuurides.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.