Tamur Tohver: ei tohi. magama. jääda ({{commentsTotal}})

Tamur Tohver
Tamur Tohver Autor/allikas: erakogu

Me kaotame selle sõja päris kindlasti. Selle sõja, mida veel ei ole. Mis peagi puhkeb. Kui me oma pisikese aru ja iibega ei taipa märgata midagi, mis meile antud kosmosest ammu enne kui 700 aastat, mida millegipärast eestluse vanuseks peetakse.

Kuidas kõik algab?

On juba alanud. Keegi ei teatanud CNNi kaudu ette, et olge homme kell 19 UTC järgi teleka ees, tuleb ülekanne: nagu Lahesõja puhul näiteks. Võibolla ka teatati, aga magasime maha.

Sest meil on iseendaga nii palju tegemist. Oma egoismiga.

Sa kohtad teda kõikjal, kus on vaja hinnangut anda. Kommenteerida, kritiseerida, arvustada. Luua mulje. Seda nimetatakse välismaa keeles kuvandiloomeks. Mina armastan eesti keelt. Loomine, loovus, Looja. Tühi, tühistama, tühisus. Mis teda iseloomustab? Lauri Saatpalu laulis poliitikute kontekstis: "...sa viskad ta uksest välja, tema tuleb aknast tagasi, sest nüüd on tema kord!..."

Kõik tahavad pai ja pirukat. Ja vaata -- iga rahvas on oma kuningat väärt. Täna näeme, et see kehtib ka vastupidi, kuninga kombed hakkavad rahvale külge. Poliitikast hiilib see edasi. Täna on ta nimi valdkonna ekspert. Loe: keegi, kes pole oma kätega midagi teinud. Kes ei ole praktik. Kel on ühest küljest laiad teoreetilised teadmised, kuid puudub praktiline kogemus ja see kahjuks kitsendab vaatenurka oluliselt. Mõistmine jääb puudu, et mille jaoks midagi tehakse.

Ja seepärast ei oska ta kahjuks tihti vahet teha isikliku ja vajaliku vahel. Ego segab.

Eestlasel on vanasõna: tühjad tünnid kõmisevad kõige kõvemini. Miks? Sest nad on tühjad. Teatris öeldakse selle kohta: ei valda vahendit. Ja kõva müra tekitab kolme asja: kurdistab ennast ja teisi, teiseks summutab tõese lähenemise (tegeliku impulsi) ning kolmandaks loob kõigile (endale kaasa arvatud) illusiooni, et see kõik kokku ongi päris.

Teater on elu peegel. Teater on sootsiumi hetkeolukorra lakmus. Pole põhjust arvata, et nii oli see vaid vene ajal, mil tuli vastanduda. Ei ole põhjust arvata, et see väljendub ainult lavastustes. Teatri väljund on inimene. Päriselt, ihu ja hingega. Näitleja on teatud moel valitud, aga ka määratud looja positsioonis. Kas olete vahel mõelnud, kui palju näitleja oma elust ära annab, veetes aega pimedas ruumis, olles keegi teine? Selle eest on neile omalaadne kompensatsioon ühiskondliku positsiooni näol. Mis sõltuvalt ajastust ja ühiskonnast kõigub. Sellest tuleb ka see müstika -- kuidas nad seda teevad?

Aga teater peegeldab ka ühiskondlikke, isiklikke ja tööalaseid vorme või suhteid, mis hetkel meid ümbritsevad.

Täna hiilib teatrisse tühjus. Efektsed, sisutühjad, külmaks jätvad lahendused. Pastakast välja imetud probleem. Muulaste pealiskaudne hinnang meie tegelikule kodule. Euroopa seal, kus igatseme lähedast Eestit. Lavastaja puudumine. Vaatajakeskne meelelahutus: mitte ainult kommertskomöödiad, vaid ka nipitamine. Äge olemine. Seda nimetatakse kaasaegseks teatriks.

Tegelikult on see Vana Maailm. 90ndad. Eilne päev. Maailmakuulsa Berliini Volksbühne kurba saatust väidetava uue nimel koos laiendavate ja tähendust toonitavate linkidega saab lugeda artiklist "How to Kill a Great Theatre: The Tragedy of the Volksbühne". Samal moel on Vana Maailm Madis Kolgi sõnul sildistamine: "Madis Kolk: tundub, et parimate väljakuulutamine teatris on end ammendanud" (ERR kultuuriportaal, 2.3.17). Need näited on teatrivaldkonnast, kuid toonitan, teater kui organism on ühiskonna peegel, koos kõigi oma liikumistega. Ta lihtsalt koondab tundlikumaid, seega eesminejaid ja riskialtimaid. Toon näite teatrist, kuna see on universaalne. Teater on jäetud meile otsekui niidiots, et leiaksime tagasitee päris suhtluse juurde.

Aga meie teatris teame, et tegelikult loeb vaid silm. Vaata mulle otsa, on selle nimi. Olete tähele pannud, kui vähe me seda elus teeme? Olete tähele pannud, kui raske on seda vahel teha ja samas kui palju rõõmu ning jõudu see vahel annab? Silma kaudu saabub valgus kehasse, pilk rahustab, pilk toetab. Partner leiab järje, kui on selle kaotanud, kui sõnad ei tule üle huulte. Hmm, arvad sa, Tohver on sentimentaalne, lavastaja sihuke... Tuleta meelde, mis on sel emotsionaalsusega pistmist, kui tegid kehva vanemliku või tegevusalase otsuse ja miks. Just nimelt -- sul ei olnud piisavat enesekindlust. See ei ole emotsionaalne, see on puht praktiline info. Hoidku selle eest, et veel emotsioonil laseme üle pea kasvada.

Ühine platvorm on tunnetuslik. See, mida elus võõristame, kuid mis on teatris igapäevane. Atmosfäär loeb. See tekib soovist, tahtest. Meil on inimestena selleks vahendid. Usk endasse loeb.

Teatri toimimise aluseks on kommunikatsioon. Kunstilisuse (loe: suhtlemise derivaadi) üle tasub otsustada alles siis, kui on selge, kas sõnum kõnetas või ei. Taaskord tuleb appi emakeel: sõnum, teade ja selle vastuvõtmine on suhtluse alus. Tahe loeb, mul on sulle midagi öelda.

Eesti riiki ehk meie vabatahtlikku kogukonda on meie helgemad pead kahel korral meile võimaldanud. Esimese ja teise iseseisvumise ajal. Teadlikud taipasid mõlemal korral sama hetke tabada: suurriigi peata olekut ja vastuolusid selles. Ja kordasid täpselt sama mudelit. Teine kord läks veretult, lauluga. Selleks pidi olema ärkvel. Me kutsume seda mõlemat korda tänini ärkamisajaks. Kas on veel geniaalsemat viisi, kuidas revolutsiooni teha? Ja selleks oli vaid vaja tabada hetke. Oli tarvis uskuda, et on võimalik. Seda teeme teatris iga päev. Kas sa oled vahel mõelnud, kuidas ja miks on võimalik, et selline väike kultuur ja rahvas on üle elanud sajandeid allasurumist ja uuesti püsib? Kas sa tõesti ei aima, et sel on põhjus, et see pole niisama? Riik on inimeste vabatahtlik ühendus. See on loodud parema kogukondliku koostoimimise nimel. Selles mõttes on hea süvenenud ekspert, kes võib korda saata imesid. Pimestatuna aga kõikuv ja segadusse ajav.

Ja siit saad tuua paralleeli palju väiksemasse igapäeva toimetusse. Kui sa lahutad sealt selle, mida sa ei tee heas mõttes täie tähelepanuga, enda soovil ja perspektiivitunde ning pühendumusega, siis mis jääb järele?

Hirm on olemuselt vahendi puudulikkus. Ma pelgan seda, mida ei oska. Aga lohtu leiab ehk teadmisest, et tundmatu on nii kaua tundmatu, kuni teda tundma õpid. Teadmatus hajub.

Väline kukub kokku, sest aur läheb vile peale.

Need, kes auru säilitanud on, teavad, et ida kultuurides on mõiste "sõdalase tee". Meie riik sai alguse ärksate kokkuleppest.

Seega sobib hästi lõpetuseks hoiatav võrdsuse derivaat: relvile, seltsimehed, relvile?

Toimetaja: Valner Valme



"NO34. Revolutsioon"

Mulje. Üksainus vesi on

NO34 "Revolutsioon"

Lavastajad Ene-Liis Semper ja Tiit Ojasoo
Muusika Jakob Juhkam
Laval Marika Vaarik, Eva Koldits, Rea Lest, Jörgen Liik, Ragnar Uustal ja külalisena Mart Kangro

Esietendus 18. augustil 2017 Naissaarel ja 16. septembril Teater NO99 suures saalis.

Björk

Nädala video: Björk - "The Gate"

Björki muusika, laulumaneeride ning välimusega on alati käinud kaasas haprus. Ta on purunemise äärel, üks liiga terav noot või puudutus ja kõik laguneb tuhandeks killuks.

Pilvede värvid

Galerii. Estonia etendas sünnipäevaks "Pilvede värve"

16. septembril tähistab Estonia teater oma 111. sünnipäeva.
Sünnipäevapidu pidasid estoonlased koos teatri veteranidega – keskpäeval toimus pidulik vastuvõtt valges saalis ja koos vaadati Eesti juubelisünnipäevale pühendatud uue ooperi, Rasmus Puuri "Pilvede värvide" peaproovi, millest ERR kultuuriportaal ka galerii tegi.

FILM
TEATER
KIRJANDUS
KUNST
Arhitektuur
MUUSIKA
ERSO hooaja avamine

Galerii: ERSO avas 91. hooaja

13. septembril avas Eesti Riikliku Sümfooniaorkestri 91. hooaja, kus jõuab publiku ette hulgaliselt erinevaid külalissoliste ja dirigente.

Arvamus
Mikko Lagerspetz

Mikko Lagerspetz: ilma vastuoludeta ühiskonda ei saa olla

Mikko Lagerspetzi juulis ilmunud teose „Sotsiaalteaduste uurimise meetodid – sissejuhatus ja väljajuhatus“ näol on tegemist esimese eestikeelse sotsiaalteaduste meetodite üldõpikuga. Mikko Lagerspetz on olnud Eesti Sotsioloogide Liidu president ja sotsioloogiaprofessor EHI-s ja TLÜ-s. Aastast 2006 on ta sotsioloogiaprofessor Åbo Akadeemias. Raamat ilmus TLÜ kirjastuse sarjas “Gigantum Humeris” ja on valminud Haridus- ja Teadusministeeriumi programmi „Eestikeelsed kõrgkooliõpikud 2013-2017“ raames.

Rein Veidemann: Eesti mõttelugu inglise keeles?

Mõnikord on tahtmine hüüda Lennart Meri kombel „Tule taevas appi!“. Üksjagu ju elatud ja üht-teist ka juba nähtud ja kogetud, et millelegi ehmatavale emotsionaalselt reageerida. Aga seekord leidis pilk kivi, millele komistamise ja kukkumise vältimiseks tahan oma ahhetamisega tähelepanu juhtida.

Ühtne Eesti suurkogu

Meelis Oidsalu: kultuuriasutustes ideoloogilise puhastusega ähvardamine on Eero Epneri mure põhjendatuse otsene tõestus

"Fakt on see, et teatri NO99 ja sellega sarnanevate küündimatu kunstilise tasemega asutuste riiklikuks rahastamiseks puudub igasugune põhjus ning mida varem see ära lõpetatakse, seda parem kogu ühiskonnale," kirjutas Varro Vooglaid portaalis Objektiiv. Teatrikriitik Meelis Oidsalu kirjutas kultuuriportaalile sel teemal repliigi, milles rõhutab, et süsteemne hirmu külvamine poliitilise edu nimel ei ole aktsepteeritav.

Filipp Loss: „Tallinna Vene teater on mulle alati huvi pakkunud, olen näinud päris palju lavastusi ja teatrimaja meeldib väga.“

Intervjuu. Mitte julm, aga küllaltki sihikindel

Tallinna Vene teatri uue kunstilise juhina asus eelmisel nädalal tööle Moskva lavastaja ja teatrijuht Filipp Loss. Rohkem kui 20 aastat töötas Loss Moskva teatris "Kaasaegse näidendi kool",1 ta on olnud noortele lavastajatele mõeldud projekti Vabalava direktor ja Moskva Noorsooteatri asedirektor.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: