Arvustus. Broken Social Scene´i koosmeele deklaratsioon ({{commentsTotal}})

BSS
BSS Autor/allikas: Esinduspilt sotsiaalmeediast

Uus plaat
Broken Social Scene
"Hug of Thunder" (Arts & Crafts/ City Slang)
7/ 10

Oi kui tuttvalik on see Kanada suurekosseisulise indie ühiskogemust pidutseva koolkonna kõlapilt.

Kontsertidel paiguti 19-liikmeliseks paisunud sõpruskond on pärast seitsmeaastast pausi tagasi. Neile omasel moel, ainult et taustsüsteem on vahepeal muutunud ja ehk vajabki maailm praegu sellist koosmeele deklaratsiooni, mida "Hug of Thunder" meile esitleb. Ka suursugune indie-rock ei ole ju enam ometigi moes.

Erinevalt aga esmaste märkide järgi üheülbaliselt tantsulisemaks muutuvast Arcade Fire´ist tundub uus Broken Social Scene (BSS) endiselt produktsioonis rohkem eri kõlavärvide otsinguil. Iga liige kollektiivist on ka päriselt kohal ja kosta, identifitseeritav ja kordumatu. Kui teha indie-rock´i 21. sajandi teisel kümnendil, siis just nii seda teha võikski.

Natuke rohkem uperpallitades ja ülesehituslikult ebastandardselt, vähem vokaalmeloodiatel ja kitarrisoolodel ning rohkem ansambli äärmuseni läbimõeldud kokkumängu ja sealt välja kistud pisidetaile paitades. Säilitades arusaama (mis kunagi oli iseenesestmõistetav), et ilma üksikliikmete sisulise kohaloluta ei saa rääkida ka elujõulisest bänditervikust.

BSSi eelmisel albumil "Forgiveness Rock Record" oli kollektiivset dünaamikat vähem tunda, ansambli jätkuvalt parim teos "You Forgot It In People" seadis aga keskmesse märksa minimalistlikuma kitarrisõrmitsemise taustal pastoraalse uimamise õhulises õhustikus. See õhustik on nüüd suures osas kinni pekstud, mille eest vastutab arranžeeringu pompoosne sära.

Nüüdsel plaadil on suhtelisest miinimumist maksimum välja võetud, kitarride keerdkäigud kõlavad jälle potentsiaalikalt, moodustades suisa massiive, ning staadionimuusika saab uues valguses ümber defineeritud. "Hug of Thunderil" pole ette näidata üksikelementides nii kaasavalt mõjuvaid popoode nagu näiteks British Sea Poweril, instrumendid on sätitud intensiivsemasse kobartoime pöördemomenti ning paigalpüsimatu julgus suunab loomingut veidratele kõrvalradadele, kus kohtab ka pasunakoori ja džässilikku helikeelt. Ennekõike on BSSi eesmärk näidata oma kooslust keerukas koostoimes, mitte publikuga "koos toimida". Ses mõttes on tegu võluvalt pohhuistliku kommunikatsiooniga. Seda omakorda arvestades, tunduvad enamik tehnilistest sooritustest küll liiga täpsed, jäigad, pinges.

Kui me võtame ette näiteks Sianne Ngai kolm kõige olulisemat kaasaegse ühiskonna kultuuritarbimise esteetilist kategooriat – zany, cute ja interesting –, siis seda plaati iseloomustab eelkõige just esimene. Ja nii ongi edumeelne, sest kahest viimasest on küll vähemalt popmuusikas täielik üleküllus. BSSi uue materjali muusikaline pool on ses mõttes tõesti pentsik ja totakas, katku nad seda mistahes laulusõnadega. Teatavasti ilmneb nendes vastupanuks omajagu pessimismi. Võrratud seaded pimestavad aga igasugused kahtlused ideede puudulikkusest. Sellest hoolimata kannavad enamik lugusid plaadil hümnilikku kvaliteeti, komplekt püüdleb ikkagi olemaks "suurem kui elu". Seda ilmselt enam kui kunagi varem. Ka ballaadides.

Aga see üleeluline ambitsioon tuleb tihnikus tuhnides ise kinni püüda, suuremat mõttepanust eeldav meeleline autasu on ju ikka magusam kui see, mis apaaatsust eeldades kandikul ette tuuakse.

Oluliselt kõrgem keerukuse-mänglevuse aste ehk Kanada indie-rock´i Briti traditsioonist eelkõige eristabki. Valehäbita emotsionaalne avastuslikkus on BSSi loomeprotsessi tugevalt sisse juurdunud. Tavapärane rocki väljendusvõimaluste arsenal moondub otsekui grandioosseks orkestriks ja võimaldab kuulajal kehastuda dirigendiks, pakub lollile võimaluse tunda end arukana.

Aga kuna erinevaid vokaalkaraktereid jagub nii melanhoolsemasse kui ka krutskeid täis profiili, ning pillid teevad kohati esmapilgul jaburaid akrobaatilisi trikke, siis moodustub püsivalt pilkav tagaplaan, mis välistab tüütu intellektuaalsuse taotluse. Popim osa indie-rock´ist pole kunagi tahtnudki, et teda tõsiselt võetaks.

BSS näitab aga, et tark võib olla ka peenelt jandeldes, nii paatost trotsides. Ja kuigi üldises ühiskondlikus avalikus arutelus (eriti kultuuriinimeste esituses ja suuresti sotsiaalmeedia mõjul) on läbiva iroonia abil "raskete" teemade salgamine ja pidev irvitav toon juba minu jaoks väsitavalt üksluiseks muutunud, siis muusikainstrumentide keelde kantuna paistab see konkreetsel juhul veel piisavalt värske, teades, et mingi loominguline valu seal peidus siiski on.

Albumi nimilugu elavas esituses:



Kino ja Viktor Tsoi lauludKino ja Viktor Tsoi laulud
Elamus. Mama Anarhia

Kontsert

Tsoi laulud

Vennaskond, Like & Share, Огни большого города, DND, Идеальные люди

Tallinn, Harjumägi

15. august

Haapsalu piiskopilinnusHaapsalu piiskopilinnus
Haapsalu piiskopilinnuse muuseum sulgeb arendustöödeks uksed

Järgmisel nädalal sulgeb uksed Haapsalu piiskopilinnuse muuseum ning seal algavad 2019. aastani kestvad arendustööd. Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuselt saadud ligi 3,2 miljoni eurose toetuse abiga ehitatakse välja aasta ringi avatud keskaega käsitlev tegevusmuuseum ja külastuskeskus. Haapsalust jätkab Juhan Hepner.

"Plahvatuslik blond""Plahvatuslik blond"
Arvustus. Plahvatuslik, aga õnneks mitte blond film

Uus film kinos

“Plahvatuslik blond”

Lavastaja David Leitch

Osades Charlize Theron, James McAvoy, John Goodman

7/10

FILM
Carlotta (Marion Cotillard) tuleb pärast Indias New Dehlis veedetud aastaid tagasi Prantsusmaale nagu eksootiline lind, kes lendab aknast sisse, paneb plaadimängijasse esimese ettejuhtuva vinüüli ja tantsib oma endise mehe uuele naisele võidukat sõjatants
Tõnu Karjatse filmikomm. "Ismaeli vaimud" tungivad vaataja pähe

Prantsuse filmilooja Henry Clouzot on öelnud, et filmi jaoks pole vaja mingit kindlat tehnikat peale jätkuva avastamise, režissöör leiutab ise viisi ja tehnika, mis just talle kõige paremini sobib. Clouzot ütles seda küll Jean Cocteau filmi “Orpheus” (1945) kohta, kuid mõnes mõttes on see sobitatav ka universaalse loomevalemina, sest igal kunstnikul tekib tihti probleem just sobiva vormi leidmisega. Arnaud Desplechin on “Ismaeli vaimude” juures läinud isegi mitut teed, raamides ja lavastades ühte fiktsiooni ka teistlaadi, žanrilt ja stiililt erinevalt.

TEATER
Itaalia trupp MOTUS
Algas etenduskunstide festival SAAL Biennaal 2017

Rahvusvaheline etenduskunstide festival SAAL Biennaal leiab aset 15. - 27. augustil Tallinna teatrites ja linnaruumis.

Uuendatud: 21:38 
KIRJANDUS
Hans Luik
Suri kirjanik Hans Luik

Hans Luik
26.03.1927 – 13.08.2017

KUNST
Üks tubadest, mis ootab Paides Arvamusfestivali ajaks taaselustamist.
ERR.ee video. Paides nihestati ruumi

Paide Arvamusfestivali ajal võis näha põnevat ajutist näitust, millest jäädvustasime video. "Ruuminihe" on näitus, mis lõi eeskuju mahajäetud kohtade ellu äratamiseks ja püüdis elustada Paide tühje ruume ja linnapilti. Näitus hõlmas nelja Tallinna tänaval asuvat hoonet.

Arhitektuur
lendlend
Fotovõistlus bioTallinn ootab töid ja küsib, kas loodus on olemas

TAB 2017 teema on sel korral bioTallinn, mis seab küsimuse alla arusaamad loodusliku ja tehisliku piiridest. Antud fotovõistlus on inspireeritud samast ideest - selmet käsitleda loodust tasakaalus süsteemina, mida inimtegevus häirib ja lõhub, oletab bioTallinn, et loodust kui sellist ei ole olemas.

Uuendatud: 12:22 
Jõhvi haridusmaastikJõhvi haridusmaastik
Arhitektide liit tutvustab omavalitsuste projekte

10. - 27. augustini saab Eesti Arhitektuurimuuseumis tutvuda viie Eesti Arhitektide Liidu ja kohalike omavalitsute koostöös läbi viidud arhitektuurivõistluse materjalidega. Näitusel on väljas Narva ja Jõhvi uute linnakeskuste ideekavandid, Türi spordihoone ja Türi põhikooli õppehoone ideekavandid, Valga koolihoone ja spordihoone ning Saue uue vallamaja arhitektuurivõistluse tulemused. 

MUUSIKA
Ruja filmi esilinastus. Kino Artis.
Galerii: Esilinastus dokumentaalfilm Rujast

Täna esitleti Artises dokumentaalfilmi "Ruja – Keelatud!".

Arvamus
Uuringute teostamine Hermann Ride kappaltarilUuringute teostamine Hermann Ride kappaltaril
Keelesäuts. Teostada või mitte?

Võib juhtuda, et mööda suvise pealinna tänavat kõndides komistame otsa sildile, millele on kirjutatud: „Ettevaatust! Teostatakse parandustöid!“ Sama tõenäoline on lugeda ajalehest ametniku kinnitust, et „praamidega teostatakse Saaremaale reisijate vedamist“.

Aet Annist saates "Globaalne eestlane"Aet Annist saates "Globaalne eestlane"
Aet Annist: kuidas toimib inimene ühiskonnaliikmena?

Rainer Sternfeldi külaline podcast´i "Globaalsed eestlased" 23. saates oli sotsiaalantropoloog Aet Annist, kes oli hiljuti Inglismaal asuva Bristoli ülikooli õppejõud ning ühtlasi ka Tartu Ülikooli etnoloogia osakonna vanemteadur. 

"Deadpool""Deadpool"
Ära usalda filmikriitikuid (vähemalt mitte ülemäära)

Filmikriitika allakäigus on ennekõike süüdi kriitikud ise, kes ei süvene ega viitsi tööd teha.

Väikelaps ei oska ohtu tajuda. Väikelaps ei oska ohtu tajuda.
Tallinnas ja Helsingis toimub konverents kunstilisest moderniseerumisest

Täna algab Tallinna Ülikoolis ja Helsingi Ülikoolis konverents "End Games and Emotions: The Sense of Ending in Modern Literature and Arts", mis keskendub küsimusele, kuidas mõjutab meie häälestatus (tajud, meeleolud, aistingud, emotsioonid) meie maailmakogemust ja meie tegutsemist erinevates tähendusstruktuurides.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.