Arvustus. Ruudust sisse ja välja murdmise eksperimendid
Uus film kinos
"Ruut" (The Square)
Lavastaja Ruben Östlund
Osades Claes Bang, Elisabeth Moss, Dominic West
8,5/10
Igapäevaelus kuulume paljudesse sotsiaalseisse raamesse, mis esitavad meile käitumismustreid ja reegleid. Kujundame oma tegevusi neid enda isiksusega suhestades. Vahel juhtub midagi ebatavalist ja ootamatut, mis paneb need raamid võnkuma, sundides meid väljuma tavalisusest ning ümber hindama nii ennast, olukorda kui raamistikku läbi selle ebahariliku situatsiooni. See võib mõjuda nii ebamugavalt kui valgustavalt, koomiliselt ja ka valusalt.
Ruben Östlundi ("Force Majeure") Kuldse Palmioksaga pärjatud satiiriline komöödia "Ruut" loob nii peategelasele kui vaatajale järjestikku just selliseid mugavat mulli torkivaid olukordi või sotsioloogilisi eksperimente, mis panevad tundma ja mõtlema. Jälgides Stockholmi kaasaegse kunsti muuseumi hurmava kuraatori Christiani (Claes Bang) argielu võbisema lükkavaid sündmusi, varguse ohvriks langemisest, tagasilöövast üheöösuhtest, vara tagasisaamise katsete ja meediaskandaalini, film kutsub suhestuma nii kaasaegse kunstimaailmaga, kerjustega, sotsiaalsete konstruktsioonidega, meediamaastiku strateegiatega kui arvukate eetiliselt keerukate (näiteks vastutuse võtmine, sekkumine, usaldamine) eluliste sündmustega. Östlund seob need filmi põhikontseptsioonide ja eesmärkide põhjal loodud olukorrad küllaltki mugavalt edenevasse narratiivi, mis mõjub oma mitmete tugevate sotsiaalsete kommentaaride ja küsimuste tõstatamise osas pigem vaimukalt silmi avavalt kui noomivalt.
Seejuures mängib Östlund neid teravalt koomilistena mõjuvaid olukordi kokku sidudes oskuslikult ja provokatiivselt vaataja eelarvamustega, kutsudes välja vaatajate reaktsioone läbi seisukohtade kujundamise. Kui aga suhestumine ei kanna vilja ja olukorrad mõjuvad silmakirjalikult eemaletõukavatena, võib filmist jääda mulje kui jada provokatiivseid performance'id, mille kõige ilmekaim näide on süžeesse lõimitud vapustav performance keset pidulikku õhtusööki. Stseen on ühtlasi ka hea näide sellest, kuidas "Ruut" peegeldab ja rakendab kaasaegseid representatsioonivorme kunstist reklaamini neid teravalt kommenteerides ning oma sõnumite edastamiseks kasutades.
Arvukad "Ruudus" stseenide haaval lahatud teemad moodustavad terviku peategelase Christiani abil, kelle Claes Bang mängib ennast imetlevaks vastutusest kõrvalehiilijaks elegantselt ja nüansikalt. Situatsioonide väljenduslikkust toob esile taustategevuse tähenduslikkust ja linnamiljöös piidurduvate võttekohtade vorme stiliseeriv kaameratöö. Teemade taustale jääv helikujundus pigem toetab kontseptsioone kui täiendab neid, jättes ohtralt ruumi vaimukale seoseid tekitavale nii rootsi kui inglise keelsele dialoogile.
Visuaalselt tervikliku ja temaatiliselt sisuka filmina pakub "Ruut" suurepärase valemi sotsiaalsete nähtuste ja valdkondlike ning individuaalsete käitumis- ja mõttemustrite tõlgendamiseks, jäädes pinnale aasta ühe olulisima ja ühtlasi provokatiivselt humoorikaima filmina.
Treiler:
Toimetaja: Valner Valme