D'Orsay muuseumi kuraator: Balti sümbolism on metsikum kui Gauguin
Eesti, Läti ja Leedu sümbolism jõuab 2018. aasta kevadel maailmakuulsasse d'Orsay muuseumisse Pariisis. Kuraator Rodolphe Rapetti selgitas, kuidas see juhtus.
Aastaid kuraatorina sümbolismi alal töötanud Rapetti avas "OPis" tagamaid:
"Kui alustasin, arvas enamik kunstiajaloolasi, et 19. sajandi kunsti ja moodsat kunsti ühendas impressionism, sest see oli sisemiselt formalistlik. Kui hakkasin uurima sümbolismi, mõistsin kohe, et küsimus polnud ainult Prantsusmaas, vaid selles olid rahvusvahelised suundumused. Käisin paljudes maades teemaga tutvumas. Näiteks 1991. aastal tegin d'Orsay muuseumis näituse Edvard Munchist. Käisin Norras ja esimest korda ka Leedus Čiurlionise muuseumis. Pikkamööda ühest Balti riigist järgmisesse. Tahtsin näha, kuidas sümbolism oli üle Euroopa levinud."
Ta lisas, et Pariisi kunstipublik on väga agar avastama omale tundmatut maailma.
"Kõik, kelle avastasin tänu oma Baltikumi kolleegidele, mitte ainult näitusesaalides, vaid ka hoidlates, on ülipõnevad. Nad on võib-olla metsikumad kui teised. Sümbolism jõudis siia vist natuke hiljem võrreldes Gauguini, Bernardi, Denis´ ja teiste Prantsusmaa ning Belgia kunstnikega."
Baltikumi sümbolismis on teistugune energia, kõneles Rapetti.
"See on loonud neis rikides oma näoga sümbolismi nii värvis, esitusviisis kui sisekaemuses."
Toimetaja: Madis Järvekülg