Maarjamäe lossis valgustati infrapunakaameraga läbi Evald Okase pannoo
Tallinnas ajaloomuuseumi Maarjamäe lossis asuvat Evald Okase pannood valgustati infrapunakaameraga, et avada selle kuulsa nõukogudeaegse teose vanemaid maalikihte.
Pisteliselt valgustati läbi kogu pannoo, kuid eriti keskenduti kahele paneelile, mis Okase algsetel joonistel olid teistsugused ja kujutasid nii-öelda kommunistlikku erootikat.
EKA muinsuskaitse ja konserveerimise osakonna külalisdotsent Hilkka Hiiop tõdes, et üks hüpotees oleks võinud olla see, et Okas maalis alasti figuurid sinna alla, aga kuna see mingil põhjusel ei rahuldanud tellijat, siis need maliiti üle. "Me üritasimegi infrapunavalgusega valgustada seda alumist kihti, et kas seal on või ei ole midagi, aga tundub hetkel, et ikkagi ei ole," kinnitas Hiiop "Aktuaalsele kaamerale".
Kuigi alusjooniseid väga ei leitud, oli pisike üllatus Okase pannool siiski pakkuda.
Archaeovisioni pildispetsialist Andres Uueni mainis, et infrapunafotograafia puhul on hästi näha, kui süsinikuga mingisugusene objekt õrnalt töödeldud. "Praegu tulevad välja pliiatsijoonised - see on üsna tavapärane, kui on alusjoonised. Selle suure vapi juures on kõikide kirjade tarvis pandud väike abivahaned juurde, et ei eksiks. Selline väike üllatusmoment tuli."
Kunstiteoste läbivalgustamine pole aga Eestis sugugi haruldane ning lisaks infrapunakaamerale kasutakse tihti ka röntgen-tehnoloogiat.
"Vanakunsti puhul oleme palju põnevat leidnud, näiteks Niguliste muuseumis on käimas suurprojekt," ütles Hilkka Hiiop, et seal on nad üles pildistanud Roode peaaltari, kus on massiivne alusjoonis ja muudatused, mida kunstnik on joonistanud, aga pole maalile jõudnud. "See on tõeline võlumaailm, mis seal avaneb."
Lisaks pildistamisele ootab pannood ka suurpuhastus, mis on ettevalmistus Eesti Vabariigi 100ks sünnipäevaks plaanitava uue ajalookeskuse loomiseks.
Toimetaja: Kaspar Viilup