Tõnu Karjatse filmikomm: "Amy" on pelgalt eluloofilm

"Amy" (Foto: kaader filmist)
Tõnu Karjatse
17.12.2015 13:50
Allikas: Klassikaraadio "Delta"
Rubriik: Film

Asif Kapadia "Amyt" on mitut puhku nimetatud aasta dokumentaalfilmiks – nii näiteks seadis "Amy" esikohale dokfilmide seas Euroopa Filmiakadeemia ja ta kandideerib parima muusikafilmi tiitlile angloameerika muusikatööstuse aastauhindade Grammyde jagamisel.

Parimate reastuse võib alati panna küsimärgi alla, sest kunagi ei suuda keegi haarata kogu pilti sellest, mis kuskil maailma otsas aasta jooksul tehtud, seda enam, et talentide leidmise asemel on neist reastamistest saanud suurtes meelelahutusmaades meelelahutusmogulite hallatud promoüritus. Võib arvata, et ka Kapadia dokumentaal 21se sajandi vaieldamatult andekaimast jazzlauljast on tähelepanu pälvinud suures osas just Amy enda isiku ja ta traagilise eluloo tõttu. Samas on Amy lugu ka lugu sellest, kuidas toosama meelelahutustööstus oma talente hävitab ja pealegi koosneb film suures osas kõmujanulise kollase ajakirjanduse materjalidest, mis on ju osa meelelahutustööstuse masinavärgist.

Kapadia kasutab "Amy" juures sama töömeetodit nagu oma eelmises filmis „Senna“ (2010), mis tõi avalikkuse ette Brasiilia võidusõitja Ayrton Senna traagilise loo läbi ta lähedaste. Kapadia töötab läbi ajakirjandusest läbi käinud materjalid, intervjuud ja lisab sinna oma loo kangelase koduarhiivi ning sõprade salvestised. Omapoolsetest kommentaaridest loobudes paneb režissöör kokku emotsionaalse loo ühe tähe tõusust ja langusest rahuldades ühtlasi inimeste uudishimu staaride isikliku elu järele. Selles suhtes ei tee Kapadia muud, kui ratsutab selsamal ratsul, mida seltskonnaajakirjandus aastakümneid ruunanud. Samas aga Kapadia meetod töötab – intervjuulõikude ja muusikakatketega ilmestatud kaadrid Amy kasvamisest andekast laulukirjutajast sõltuvusprobleemidega Grammy-diivaks lähevad südamesse ning aitavad päästa Winehouse'i talenti unustusse vajumast. Filmi eesmärk ongi anda edasi Amy lugu võimalikult tõepäraselt ja elulähedaselt. Kapadia ei presenteeri Amyt muusikavideotest tuttava kuvandi kaudu, ehkki ka see kuvand tugineb suuresti lauljatari enda loomuomasele karismale.

Samas võib küsida, kas filmist saab vaataja teada midagi rohkem, kui võimaldab seltskonnameedia, mis Amy lugu tema kuulsuseaastatel niigi ühte- ja teistpidi on hekseldanud. Tõsi, vaataja näeb koduvideoid ja kuuleb Amy lähedaste tunnistusi, mis varem kollasesse pressi pole jõudnud, kuid Kapadia ei lähe sügavamale elookirjeldusest. Amy Winehouse'i suhe muusikasse ja muusikaga jääb antud juhul varju, see liin on küll läbiv - Amy laulud ja lüürika on naturaalselt paigutatud ta elulooliste seikade vahele, osutades ta laulude otsesele seosele sellega, mis ta elus toimub, kuid kahjuks pole Amy muusika selle filmi teema. Nii nagu üks Winehouse'i suuremaid eeskujusid Billie Holiday, oskas ka Amy end kõige paremini väljendada muusikas, tema laulud ja tekstid on liigutavad ning haaravad, Kapadia dokumentaali teene on see, et ta annab neile laiema vaatajaskonna jaoks eluloolise põhja. Amy muusikaline panus jazzi- ja popkultuuri vajaks sügavamat käsitlust, oma kahe albumiga kehtestas Winehouse uue suhtumise jazzmuusika pärandisse, kuid ei jõudnud minna edasi. Kapadia "Amy" annab aimu Amy talendi ehtsusest ja isiklikust ehedusest ning aususest - need on jooned, mis puuduvad enamikul pop- ja jazzartistidest.

Filmi üks mõjuvamaid episoode muusikalises mõttes on Amy kohtumine Tony Bennettiga nende ühise duetialbumi salvestusel, kus Amy ei saa tagasihoidlikkusest ja austusest iidoli vastu esmalt laulma hakatagi. Ka see on üks Kapadia filmi allteemasid – jazzitraditsioonile uue tähenduse andmine tänapäeva kontekstis.

Seda kõike arvesse võttes pole mitte vähe oluline, et film on valminud Universal Musicu eestvõttel, kes müüb ka filmi soundtrack'i Amy seniavaldamata lugudega. Tõeline Amy Winehouse avaneb aga siiski ta muusika kaudu, läbi nende kahe albumi, mida ta jõudis eluajal avaldada, kusjuures ülepromotud hitt "Rehab" pole kaugeltki ta parim laul.

Toimetas
Valner Valme

Nime väli peab olema täidetud
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 1024 tähemärki
{{error}}

Teade toimetusele edastatud

Sellelt Ip-aadressilt on ligipääs piiratud

Samal teemal

Kommentaare veel ei ole. Ole esimene!

Vasta kommentaarile

+{{childComment.ReplyToName}}:
Vasta kommentaarile
Vasta

Laadi juurde ({{take2}})
Nime väli peab olema täidetud
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 1024 tähemärki
{{error}}
Lisa uus kommentaar