Loe katkendit: Milan Kundera "Tühisuse pidu"
Kirjastus Varrak andis välja Tšehhi päritolu kirjaniku Milan Kundera viimase ilmunud romaani "Tühisuse pidu", mis on saanud Prantsusmaal palju kiitvaid arvustusi. Prantsuse keelest tõlkis Triinu Tamm ja toimetas Heete Sahkai.
Romaan jätkab Milan Kundera mängulist jutustamistraditsiooni ning lahkab vaimukalt inimsuhteid ja meie praegust ajastut, mille märksõnaks on Kundera valinud naba. Nabas näeb vanameister uue ajastu erootilist sümbolit ja enesekeskne nabavaatlus näib iseloomustavat meie kaasaegseid ka üldisemalt. Romaani peategelased on neli Pariisis elavat sõpra, kuid põhijutustusse põimub ka lugu Stalinist ja tema õukonna kentsakatest juhtumitest. Milan Kundera loomingut on eesti keelde tõlgitud järjepidevalt 1965. aastast, kui Loomingu Raamatukogus ilmus jutukogu "Naljakad armastuslood".
Originaal: "La fête de l`insignifiance"
Prantsuse keelest tõlkinud Triinu Tamm
Toimetanud Heete Sahkai
Kujundanud Britt Urbla
96 lk
Alain mõtiskleb nabast
Oli juunikuu, hommikupäike tuli pilvede tagant välja ja Alain kõndis aeglaselt mööda Pariisi tänavat. Ta vaatles tütarlapsi, kes kõik olid paljastanud oma naba, mis paistis väga madala värvliga pükste ja väga lühikese T-särgi vahelt. Ta oli lummatud; lummatud ja isegi hämmeldunud: justkui ei oleks tütarlaste seksapiil koondunud mitte enam nende säärtesse, tagumikku ega rindadesse, vaid sellesse väikesesse ümmargusse auku keset keha.
See pani teda mõtlema: kui mees (või ajastu) näeb naise seksapiili keskusena sääri, siis kuidas kirjeldada ja määratleda sellise erootilise orientatsiooni eripära? Ta improviseeris vastuse: pikk säär on pika ja peibutava tee metafoor (seepärast peavadki sääred olema pikad), see tee viib erootilise akti teostumise suunas; tõepoolest, mõtles Alain endamisi, isegi suguühte ajal lisab säärte pikkus naisele kättesaamatuse romantilist maagiat.
Kui mees (või ajastu) näeb naise seksapiili keskusena tagumikku, siis kuidas kirjeldada ja määratleda sellise erootilise orientatsiooni eripära? Ta improviseeris vastuse: brutaalsus, lõbusus; kõige lühem tee eesmärgini; eesmärgini, mis on seda erutavam, et seda on kaks.
Kui mees (või ajastu) näeb naise seksapiili keskusena rindu, siis kuidas kirjeldada ja määratleda sellise erootilise orientatsiooni eripära? Ta improviseeris vastuse: naise jumalikustamine; Jeesuslast imetav Neitsi Maarja; meessugu põlvitamas naissoo ülla missiooni ees.
Kuidas aga määratleda mehe (või ajastu) erootilisust, kui too näeb naise seksapiili koondununa keha keskpunkti, nabasse?
Toimetaja: Jaanika Valk