Pianist Maksim Štšura tegi duodebüüdi Londoni kuulsas Purcell Roomis
Londonis kuningliku muusikakolledži (Royal Music College) doktorantuuris õppiv pianist ja helilooja Maksim Štšura (26) tegi koos oma viiuldajast duopartneri Michael Foyle'iga debüüdi mainekas Purcell Room'is sealses noorte uusaastasarjas.
Eesti muusikutel ja meie muusikal on olnud juba aasta algul toredaid ja tähelepanu äratanud esinemisi, ettekandeid ja tutvustusi kõigepealt orkestrimuusika poolelt: Paavo Järvi avakontserdid Pariisis, Andres Mustonen ja Erkki-Sven Tüür koos Klaaspärlimäng Sinfoniettaga Tel Avivis, Olari Elts Kopenhaagenis, Arvo Volmer Itaalias ja Uppsalas, Risto Joost Rahvusballetiga Sevillas, Anu Tali Sarasotas, Anna-Liisa Bezrodny Inglismaal jne, lisaks meie lauljate ja teatridirigentide ülesastumised mitmel pool.
Kammeržanris võiks nimetada rida Arvo Pärdi teoste ettekandeid, eeskätt Belgias ja Hollandis, sh on pianist Ralph van Raati kammerõhtu Amsterdamis 7. jaanuaril Pärdi kaheksa teosega kavas, Jaan Räätsa Prelüüdi esiettekanne 9. jaanuaril New Yorgis, duo Kai Ratassepp–Mati Mikalai kontsert Peterburi Jaani kirikus, Mihkel Keremi viiuliõhtu Malmös jmt.
Hiljuti toimus aga ka Londoni Lõunakalda keskuse mainekas kammersaalis, Queen Elizabeth Halli kompleksi kuuluvas Purcell Room'is põnev kontsert, noorte muusikute Foyle-Štšura duo selle saali debüüt, kus Šoti viiuldaja Michael Foyle ning Eesti pianist Maksim Štšura esinesid 7. jaanuaril Park Lane Groupi uusaastasarjas (Young Artists New Year Series).
Noortesari koosneb viiest kontserdist, kus igal keskpunktis erinev nüüdishelilooja. Duo ettekandes kõlasid järgmised teosed: Paul Pattersoni "ppp“ ("Penderecki party piece“, loodud meistri 80. sünnipäevaks 2013, UK esiettekanne), Witold Lutosławski "Partita“, Anthony Powersi "In Sunlight“, kaastegev oli Kaleidoscope Saxophone Quartet. Õhtu tegi eriliselt põnevaks see, et duo esitas ka Krzysztof Penderecki noorpõlvest pärit Viiulisonaadi nr 1 (1953) ja kuulus maestro oli ise saalis, tervitades-tänades duot publiku ees kättpidi. Penderecki oli Poolast spetsiaalselt Londonisse paariks päevaks kohale sõitnud, sest Viiulisonaat nr 2 oli kavas veel järgmisel päeval samas saalis teise duo ettekandes.
Eks loomulikult ka Penderecki pärast, aga üllatav on olnud pressi aktiivne ja soodne reageering Foyle-Štšura kammerkontserdile. Ajalehe The Times tõesti väga kuulus kriitik Hilary Finch hindas kontserti nelja tärniga ning kirjutas ka duost soodsalt. Teine tuntud Londoni kriitik John Allison kirjutas sellest positiivselt ajalehes The Telegraph, tuues Viiulisonaadi nr 1 ettekannet esile õhtu parimana – duo oli mänginud sonaati "vastupandamatu veenvusega“. Kontserti hindas kõrgelt ka Colin Anderson veebilehes The Classical Source, nimetades duot kõigis ettekantud teostes "suurepäraseks ja hästi sissetöötatuks“.
Pole kahtlust, et debüüt muusikast ülitulvil Londoni ühes mainekamas kammersaalis, ja veel niisuguse tähelepanu all, on suursündmus ning viisa nende noorte muusikute tulevastele esinemistele.
Hetkel, kui uudissõnum oli juba ERR-i poole teel, tuli Londonist Maksimilt uus uudis: "Just äsja saime teada, et Foyle-Štšura duo saab Kirckman Concert Society kaudu Wigmore Hallis õhtuse kontserdi, aga see sünnib ilmselt alles järgmisel hooajal, 2016. aastal...". Wigmore Halli saal on suurem ning seal esineda on veel auväärsem.
Toimetaja: Rutt Ernits