Arvustus: Diskreetse Mango Triol mango ja regi, vastne ja vana läbisegi
Uus plaat
Diskreetse Mango Trio
„Teestelu" (ise välja antud)
7/10
Diskreetse Mango Trio ei ole trio ja eriti diskreetsed nad ka just ei ole. Kuidas on mangoga, jääb segaseks. Igatahes ei ole selle eksitava nimega bändi teine kauamängiv mingil juhul eksitus. Nende puhul on veel üks tänapäeva Eesti folkrockile ebatüüpiline omadus – nad ei ole Viljandist, vaid Tallinnast.
Aga Viljandi pärimusmuusika festivalil on nad esinemas küll käinud ja nende teise albumi juured ulatuvad ka tegelikult küllaltki sügavale Viljandimaale. Albumi pealkiri tähendab mulgi murdes laulumängu ning neljandik plaadi materjalist on omal ajal kirja pandud Viljandimaal.
Trio kogunes Tallinnas aastal 2005, esimene album "Prigadi-pragadi" ilmus üheksa aastat tagasi. Oli tore plaat ja sai mitu auhinda ka.
Regilauluga endaga juhtus aga omal ajal selline kummaline lugu, millele kunagi juhtis tähelepanu Veljo Tormis. XIX sajandil hakati suures ärkamisaegses tuhinas nimelt laulutekste aktiivselt üles kirjutama, et need säiliksid. Samas tehti paberile ümberkirjutamisega lõpp regilaulule kui suulisele pärimusele. Regiparadoks.
Regilaulu interpreteerimisel on võimalikud mitmed kombinatsioonid ja variandid. Regirockbändidest pani siin tohutult tugeva ning siiani kiirgava maamärgi maha progeregi bänd Oort eesotsas karismaatilise ninamehe, mineviku suhtes vapustavalt terava tajuga ning meie hulgast valusalt vara lahkunud Sünteri Sassiga. Oorti regirock oli sügav ja salapärane, tugeva filosoofilise alltekstiga. Kaheksaliikmeline Diskreetse Mango Trio on valinud lähenemisviisi, kus domineerib pigem lustakam, hoogsam tantsuline vorm.
Plaadi naelad on julge ja elurõõmsa naisvokaaliga „Kubjas“, progeregi elemente sisaldav „Hea mees“, 80ndate poprockiriffidega vürtsitatud „Teomehe nädalapäevad“ ja saundilt samuti samasse kümnendisse kiskuva, vaikselt põnevust kruviva albumi nimilooga „Teestelu-teesteluga“.
Võimalik, et klassikalise regilaulu eksperdi jaoks on „Teestelu" võrdlemisi keeruline arranžeering ja tähelepanuväärselt koloriitne kõla suhteliselt kõrge patustamine staatilise regilaulu kohustusliku sugestiivse monotoonsuse suhtes. Regilaul on samas ammuilma jõudnud Eesti jazz-, pop- ja rockmuusikasse oma uut elu veeretama. Regivärsi sisemiste reeglite äratabamine postmodernistlikus võtmes on siiski jätkuvalt peen kunst ja tundub, et Diskreetse Mango Trio on sellega kenasti hakkama saanud. Rahvakultuuriga on kontakt olemas. Kui värvikas ja avar kõlapilt ükskord on juba ette võetud, siis söandatakse minna sellega lõpuni välja. Tulemuseks on see, et autentsust ei segata ega lahjendata, vaid pigem täiendatakse. Tervik on optimistlik ja lõbus ning tegelikult on ka sügavam alltekst täitsa olemas.
Toimetaja: Valner Valme