Arvustus. Jerry Paper sihtimas ajatuid pop-ideaale
Uus plaat
Jerry Paper & Easy Feelings Unlimited
"Toon Time Raw" (Bayonet)
9/10
Los Angeleses baseeruva Jerry Paperi kiiksuga lähenemist popmuusikale võiks klassifitseerida autsiderpopiks (nagu seda on teinud meitel muusikakriitik Siim Nestor, loe "Kuidas maitseb autsaider-pop" 18 XI 2015 Areen), aga Jerry Paperi peremeeskeha Lucas Nathani enda sõnul on tegemist popiga 11. dimensioonist. Ikkagi sümpaatne, kui muusikutel on ettekujutus oma muusika tituleerimiseks. Seni on Lucas Nathan alates 2012. aastast üksi salvestanud üsna mitu Jerry Paperi plaati kodus, kasutades enamasti süntesaatoreid ja trummimasinaid, aegajalt kitarrigi. Tulemuseks on kummastavaid fantaasiamaailmu sisaldavad albumid, kus kodukootud lo-fi-heli võib teinekord isegi kitšimaiguline tunduda, arvestades Nathani maitset sünteetiliste saksofonide ja teatud sorti klahvkakõlade suhtes (mida illustreerib kas või eelmise aasta album "Carousel"). Samas on Nathani lood sisaldanud üsna nutikat harmooniakäsitlust ja leidlikke tekste.
"Toon Time Raw" on kirjade järgi Jerry Paperi kollaboratsioon anonüümse jazz-ansambliga, kes esineb siin plaadil nime all Easy Feelings Unlimited. Tegelikult on ansambliks Canada kvartett BadBadNotGood, kes ise nimetab Jerry Paperit vaimse nõuandjana oma uusima plaadi "IV" vahelehel. Juba albumit alustav kitarri ja saksofoni duett "In The Puzzle Room" annab mõista, et tegemist on täiesti teistsuguse plaadiga võrreldes Jerry Paperi varasema loominguga. Järgnev "Ginger & Ruth" kinnitab, et kuigi Nathani harmooniakäsitlus ja naivistlik-multifilmilik lüürika on üldjoontes säilinud, on tema heliloojakäekiri joonistumas akustilisemate seadete kaudu. Kuuleb naturaalkitarri, vokaalile sekundeerivat päris-saksofoni ning reaaltrumme.
Toores magamistoa-amatörism on asendunud väljapeetud ansamblitunnetusega ning saatebänd võimaldab Lucas Nathanil kui veiderpopi kirjutajal püüelda senisest ajatumaid pop-ideaale. Ehk minna territooriumile, kus juba ees Brasiilia 60ndate ja 70ndate laululoojad, Kevin Ayers, Steely Dan, Stereolab jpt. "Toon Time Raw" on selgelt Jerry Paperi kõige kitarrisem album ja tema kannab ka kõik kitarriosad (mängides ka mõned sündi- ja isegi vibrafonipartiid), samal ajal kui ülejäänud mehed aitavad klahvpillide, saksofoni, bassi ja trummidega. Lucas Nathani vokaalikäsitlus on kõikvõimalikest autsiderpopi projektidest kõige rohkem outsider pop'i ristiisa R. Stevie Moore'i moodi, aga tema laulus esineb ka kajasid Beck Hansenist ning isegi Chicago klahvpillimängijast Robert Lammist. Tundub, et siin on Nathani vokaal saavutamas oma küpsusetaseme.
Muusika jääb üldjoontes pehme indie-jazz-popi alale, aga esineb ka kõrvalepõikeid mujale: akustiline klaver pluss kammerlikud puhkpillid laulus "Benny Knows", stiilipuhas bossanoova loos "Elastic Last Act", veenev doo-wop palas "Jumbo Ron" ja kõige jazzilikum teema üldse: "Shouldn't You Be Laughing" toetab Nathani vokaali ainult kontrabassi ja altsaksofoniga, viimane instrument esitab tuliseima soolo plaadil keskel. Vaoshoitum sopransaksofonisoolo pehmes art-rock-teemas "Hijinks Ensue" jällegi esitleb, kuivõrd BadBadNotGood on oma lähenemist võimeline timmima indie-popilikuma projekti hüvanguks. Sama kehtib loo "Plans" kohta, kus osav trummimäng ning saksofonide ansambel täiendavad üsna peenelt Nathani popkitarri.
Kontseptuaalselt räägivad laulud loomadest, kel samad mured, mis inimestel. Erandiks on õhuline "Gracie II", mis on puhtakujuline armastuslaul, ilmselt pühendatud Lucas Nathani kallimale. Nathani õhkavale vokaalile sekundeeriv eeterlik Rhodesi soolo näitab, et Jerry Paper kui kiiksuga popmuusikaprojekt võib kõitvalt mõjuda ka lihtsalt ilusat muusikat esitades. Kuigi ei tea, mil määral "Toon Time Raw" saab olla pretsedendiks tulevastele plaatidele, võib ometi rõõmustada, et Jerry Paperi peremeeskeha Lucas Nathan võttis vastu otsuse oma 11nda dimensiooni poppi presenteerida magamistoasoolole vahelduseks läbi koostöö kõrvalise bändiga. Ehk idee loominguliseks edasiliikumiseks kas või meie oma Vaiko Eplikule?
Toimetaja: Valner Valme