Arvustus. Kaitlyn Aurelia Smith & Suzanne Ciani austamas sündileiutajat
Uus plaat
Kaitlyn Aurelia Smith & Suzanne Ciani
"Sunergy" (RVNG)
8/10
Analoogsüntesaatorite renessanss on alternatiivses elektroonilises muusikas viimase paarikümne aasta jooksul mitut moodi toimunud. Algul pühiti tolm muidugi vanadelt Moogidelt, mille turuväärtus hakkas tänu igasuguste prominentsete nimede poolsele taaskasutusele tohutult kasvama. Isegi Eestis on tänapäeval kunagise nõukogude süntesaatori Polivoksi soetamine kulukamat investeeringut nõudev, võrreldes ajaga enne Vaiko Epliku esimest sooloplaati. Juba eelmisest kümnendist alates hakati tootma ka uusi analoogsüntesaatoreid ja seda ka vanade tegijate nagu Robert Moog ja Dave Smith (kes töötas välja legendaarse Prophet 5 sündi) poolt.
Ka hiljuti lahkunud Don Buchla oli süntesaatorite leiutamise avangardis oluline tegija elu lõpuni. Tema leiutised valmisid ehk isegi enne Moogi omi, ent kui Moogi pillid omandasid laiema populaarsuse, siis Buchla modulaarsüntesaatorid olid teadlikumate sündivõlurite tööriistadeks. Buchla leiutistega näiteks salvestas Morton Subotnick elektronmuusika verstaposti "Silver Apples of the Moon" (1967). Leiutaja üks usinamaid õpilasi ja aegamõõda ka Buchla süntesaatori üks tähtsamaid kasutajaid oli aga Berkeleyst pärit Suzanne Ciani.
Ciani kolis 70ndatel New Yorki, kus andis innovatiivseid kontserte oma Buchla 200 süntesaatoriga ning ühtlasi teenis elatist reklaamikõllide ja heliefektide salvestamisega. Heliloojana andis Suzanne Ciani välja oma debüütalbumi "Seven Waves" aastal 1982. Mingi hetk ta küll loobus modulaarsüntesaatorist ja hakkas tegutsema klassikalise pianistina, aga siis andis plaadifirma Finders Keepers välja ühe Ciani teose "Lixiviation" kordustrükina. Don Buchlal oli Cianile ka uus pill välja pakkuda - Buchla 200 uusversioon Buchla 200e.
Samuti tutvus Suzanne Ciani noorema süntesaatorientusiastiga: heliloojaga Kaitlyn Aurelia Smith. Kahest said kohe sõbrad ja koostööpartnerid. New Yorki plaadifirma RVNG pani duole ette salvestada 13. osa FRKWYS seeriast: kus eri generatsioonide muusikud salvestavad koos improvisatsioone. Vanema põlvkonna esindaja Ciani mängib uuemal Buchla instrumendil ja noorem Smith käsitseb vana kooli Buchla Music Easelit aastast 1973.
23-minutine päikesetõusust inspireeritud "A New Day" serveerib julgelt kõiki võimalusi, mida Buchla modulaarpilliga võimalik teha: õõvastavaid droone, tsüklilisi sekventse, tuule ja ookeanilainete laadseid helisid ja sedasorti toone, milles üle mõistuse mahlakust ja null steriilsust. Helimaastik on nõudlik, ent rikkalik. "Closed Circuit" algab mõnevõrra sirgjoonelisemalt kindla sekventseripulsiga, mis pärit justkui otse Terry Riley minimalismikoolist, ent pärast kolme ja poolt minutit vaibub ja naaseb uuesti tuulekohinaliku helisuduga ja mõnevõrra lookleva meloodiajoonisega koht, kust omakorda suubub välja veidi jõulisem ja heliintensiivsem sekvents, kuni terve pala lõpeb tormiga.
Vinüülplaadil mitte esindatud, ent CD-l leiduv "Retrograde" algab, nagu ehk nimestki võiks arvata, tagurpidi salvestatud kõlaga tekstuuridega. Kolmest palast selgelt kõige rahutum, kindla pulsi ülesvõtu asemel rõhutakse lainetena kokkukuhjatud helidele ja häiritud atmosfäärile. Omamoodi eksistib teatud imelik hüpnoos sellegipoolest. Kuulda on ka igasugu klõbistamisi, nagu oleks ka mikrid paigaldatud stuudiokeskkonna salvestamiseks. Omamoodi atmosfääri lisab seegi nüanss.
Kaitlyn Aurelia Smithi ja Suzanne Ciani koostöö on igati sobiv tribuut lahkunud Don Buchla geniaalsusele. Tema leiutatud süntesaatorid on mõeldud eriliselt pühendunud sündivõluritele, kes lisaks helidele kommunikeerivad ka sõnumeid kõikvõimalikest muudest maailmadest. Kõige põnevamat ambient-elektroonikat teevadki tegijad, kel on eriline ande ja pillipargi kombinatsioon ning Ciani ja Smith esindavad taoliste tegijate vanemat ja nooremat generatsiooni märkimisväärselt.
Toimetaja: Valner Valme