"Saabumissümfoonia" jõudis Arvo Pärdi Keskusse ja jätkab Paides
Tallinna Kammerorkestri suvine kontserttuur "Saabumissümfoonia" jõudis lõppenud nädalal Arvo Pärdi Keskusesse. Pärdi muusika tähistab sellel tuuril nii algust kui lõppu – kontserdid algavad looga "Peegel Peeglis" ja lõpevad "Ukuaru valsiga".
Kontsertidel põimuvad Joseph Haydni ja Arvo Pärdi looming, mida esitavad solistid Leho Karin (tšello) ja Marrit Gerretz-Traksmann (klaver) ning Tallinna Kammerorkester. Kontserti Arvo Pärdi Keskuses dirigeeris Andres Kaljuste.
13.-15. augustini toimuvad "Saabumissümfoonia" kontserdid Paide kirikus, Kuressaare Laurentiuse kirikus, Rakvere Kolmainu kirikus ja Tallinna Jaani kirikus.
Tallinna Kammerorkestri peadirigent ja kunstiline juht Tõnu Kaljuste ütles, et kontserdi pealkiri tuleb eeldusest, et muusikud hakkavad isolatsioonist publiku ette naasma.
"Selleks kasutame Joseph Haydni ja Arvo Pärdi muusika dialoogi. Me ei tea, kas see saabumine saab olema lõplik või ootavad meid ees uued isolatsioonid. Juhul, kui see peaks juhtuma juba kümnest kontserdist koosneva turnee ajal, muudame kava järjestust ning kogu kontsert muutub lahkumissümfooniaks. Loodame, et see nii ei lähe," rääkis Kaljuste.
"Kuulsa Haydni "Lahkumissümfoonia" ümberpööramise ideega harjumiseks kasutame kontserdi alguses Arvo Pärdi teost "Peegel peeglis", mis on üks enim esitatud teoseid ta loomingus ning üks viimaseid, mille Arvo Pärt lõpetas enne Eestist emigreerumist. Seejärel kõlabki Haydni sümfoonia viimase osa adagio. Originaalis laseb Haydn muusikud seal lavalt lahkuda. Muusikalises vormis juhtub see viies etapis. Lahkumine toimub sujuvalt 5, 4, 3, 2, 1 … meie versioonis on see kõik vastupidi. Viimane etapp on esimene … 1, 2, 3, 4, 5," tutvustas dirigent.
Haydni muusikale järgneb Arvo Pärdi teos "Orient & Occident", mille kompositsiooni aluseks oli autorile kirikuslaavikeelne Nikaia-Konstantinoopoli usutunnistuse tekst ja selle rütm. Ühtlasi on see üks väheseid religioosseid tekste, mis ida ja lääne kirikus kattuvad. Teoses põimuvad justkui kaks maailma – ida ja lääs.
"Sellele teosele vastab Haydn omakorda sümfoonia kolmanda osa – menuetiga, mis toob meie kõrvu elegantse tantsu. Oleme vast kõik sel pandeemia perioodil rohkem üksteisele menuetlikult kummardanud ilma, et oleks tervituseks kätt andnud," kommenteeris Tõnu Kaljuste.