Tõnu Kaljuste: eriolukord viis meeleheitesse muusikud, kes kasutavad muusikat majandustegevuseks
Dirigent Tõnu Kaljuste ja Tallinna kammerorkester naasevad "Saabumissümfoonia" kontserttuuriga taas publiku ette. Kaljuste märkis, et olukord, kui kontserdisaalid pandeemia tõttu kinni pandi ja esineda ei saanud, oli nende jaoks pigem hea mõtestamise aeg. Meeleheitesse satuvad tema sõnul ennekõike need muusikud, kes kasutavad muusikat peamiselt majandustegevuseks.
"Nii nagu ei maksa vihastada ilma peale, ei maksa vihastada ka pandeemia ja katku peale. Ükstapuha, mis ta maailmas teinud on," märkis Kaljuste ja lisas, et kohanemine uue olukorraga läks tema ja kammerorkestri jaoks väga lihtsalt.
"Nii palju ideid sai sellest ajast programmidesse akumuleeritud, ja samas oli tore vaadata, kuidas meie Pariisi või Hamburgi kontserti, mis Mezzos üles võeti, nii tihedalt teles lasti, et me tundsime, et meie rahvusvaheline kõlapind Tallinna kammerorkestriga säilis."
Kaljuste sõnul satuvad sellises olukorras nagu on praegune koroonaaeg, meeleheitesse ennekõike muusikud, kes kasutavad muusikat peamiselt majandustegevuseks.
"Nagu muusikud omavahel ütlevad – raiuvad nädalast nädalasse programme. Täna siin, homme seal, ülehomme kolmandas kohas, ja kui võimalik, siis pool nädalat ühel pool ja pool nädalalt teisel pool maakera. Neile, kes on niisuguse mahuga harjunud, oli see šokk, kui kontserdisaalid järsku kinni läksid."
Aga need muusikud, kes sellises mahus ei tegutse ja töötavad üksikute programmidega, oli eriolukorra aeg Kaljuste sõnul tore mõtestamise aeg. "Isegi nende jaoks, kes pidid iganädalased kontserdid ära jätma, tekkisid ka kindlasti väga huvitavad hetked."
Saabumissümfoonia kontserdid on sel nädalal publiku ees neljal korral: Paides, Kuressaares, Rakveres ja Tallinnas. Korraldajate sõnul tähistavad nad kontsertidega naasmist publiku ette. Naasmise juures kasutavad nad kahte heliloojat – Arvo Pärti ja Joseph Haydnit.
"Haydn kirjutas kunagi "Lahkumissümfoonia" ja vaadates seda partituuri, leidsin, et viimast osa, kus tal on viies lõigus lahkumine, võib mängida ka vastupidi. Nii et me alustame kontserti Pärdi teosega "Peegel peeglis" ja hakkame tagantpoolt "Lahkumissümfooniaga" ettepoole tulema," selgitas Kaljuste.
Nooti nad tagurpidi mängima ei hakka, vaid sümfoonia osad on teised. "Viiest lõigust hakkasime tagantpoolt ettepoole tulema, aga muusika ikka õiges järjekorras," lisas ta.
Toimetaja: Merit Maarits