Mart Raun võttis kokku filmiaasta 2014
Kineast, filmikriitik ja filmiblogija Mart Raun tegi kokkuvõtte 2014. aasta filmielamustest
Mart Raun kirjutab oma blogis Ma Armastan Filme:
2014. kinoaasta on lõppemas ning on viimane aeg vaadata tagasi tänavusele filmiaastale. Kokku sai see aasta vaadatud 530 täispikka mängu- ja dokumentaalfilmi (lisaks veel lugematu hulk lühimängukaid ja -dokke). 82 filmi, mis jooksis Eesti 2014. aasta kinolevis, õnnestus mul ka endal ära vaadata. Kahjuks jäid ka mitmed kiidetud teosed nagu “Borgman” ja “Inimkapital” nägemata.
Kinos ei saanud ma seekord ühtegi meeliülendavat elamust, ning raske oli koostada nimekirja kümme tugeva filmiga. Päris mitmed taiesed, mis nii kriitikutele kui filmifännidele meeldisid, jätsid kõvasti soovida. Näiteks “The Congress”, “Blue is The Warmest Color”, “Force majeure”, “Two Days, One Night” kui ka “Only Lovers Left Alive” olid huvitavad, ning kohati suurepärased, ent tervikuna kas liiga maneerlikud, venivad või laialivalguvad. Seetõttu, rikkudes natuke enda reegleid, lisan top 10-nesse kaks linateost, mis kohalikku kinno üldse ei jõudnud ning eeldatavasti ei jõuagi. Antud filmid on märgitud tärniga * ning olid minu jaoks ootamatud maiuspalad. Kaunilt teostatud filmid, mis vääriksid suuremat tähelepanu, kui nad seni saanud on.
10. “UNDER THE SKIN” – “NAHA ALL”
režissöör: Jonathan Glazer
“Naha all” on vigadega film ning teost on raske, vaata et isegi võimatu teistega kõrvutada, kuna eksisteerib omaette universumis. Tegu on kindlasti aasta ühe rabavama ja julgema taiesega, mis kasutab suurepäraselt filmimeediumi võimalusi – visuaali, varjatud kaamerat, nappi dialoogi, ning iseäranis heli ja muusikat millegi tõeliselt unikaalse loomiseks.
Hinne: ? (vist 7.5)/ 10 arvustus
IMDB Rotten Tomatoes
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
9. “DAWN OF THE PLANET OF THE APES” – “AHVIDE PLANEEDI KOIDIK”
režissöör: Matt Reeves
Aasta intelligentseim ja vaoshoitum blockbuster, mille keskmes pole eriefektid, vaid tegelaskujud ja suured teemad, mis sarnaselt 1970-ndate poliitiliselt häälestatud ulmele reflekteerivad tugevalt kaasaega. Taas Kaini ja Abeli lugu jutustades uurib “Ahvide planeedi koidik” võimalikku rahu erinevate rasside ja rahvaste, antud juhul ahvide ja inimeste vahel.
Hinne: 8/10 arvustus
IMDB Rotten Tomatoes
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
8. “THE GUEST” – “KÜLALINE” *
režissöör: Adam Wingard
Mänguliselt lavastatud ja suurepäraselt tempereeritud B-film, mis tunneb oma žanri konventsioone ning mahutab endasse korraliku koguse eneseirooniat ja musta huumorit, mis muudab elamuse palju nauditavamaks. Aasta meelelahutuslikemaid filme, mille keskne rollisooritus Dan Stevens’i poolt tõstab teose kõrgemasse klassi.
Selle aasta filmidest on just “The Guest” see, mille uuesti ja uuesti vaatamist ma kõige enam ootan.
Hinne: 8/10
IMDB Rotten Tomatoes
………………………………………………………………………………………………………………………
7. “IDA” (2013)
režissöör: Pawel Pawlikowski
Oma temaatikale ja 4:3 mustvalgele formaadile vaatamata on tegu üllatavalt mängulise, humoorika ja lihtsa road movie‘ga usust, minevikust ja identiteedist. Visuaalselt julge ja väga väljapeetud, ent oma montaažis ning teostuses leidlik, julge, täpne ja läbitunnetatud. Erinevalt mitmetest teistest tänavu hinnatud Euroopa filmidest nagu näiteks “Force majeure”, ei lange ta oma vormi ja maneeri ohvriks vaid toimib vastandamise printsiibil.
Hinne: 8/10 arvustus
IMDB Rotten Tomatoes
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
6. “GONE GIRL” – “KADUNUD”
režissöör: David Fincher
Režissöör David Fincher’i ja kirjanik-stsenarist Gillian Flynn’i poolt suurepäraselt konstrueeritud puzzle, mis laenab mõndagi Hitchcock’ilt ning film-noir teostelt nagu “Leave her To Heaven”, ent pakub originaalse, põneva ja süsimusta huumoriga rikastatud thrilleri kaasegsetest abielust.
Hinne: 8/10 arvustus
IMDB Rotten Tomatoes
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. “THE LEGO MOVIE” – “LEGO FILM”
režissöörid: Phil Lord & Christopher Miller
Teos, mis kõikide eelduste kohaselt oleks võinud olla lastele suunatud küüniline ning korporatiivne meelelahutus, osutus aasta üheks ühiskonnakriitilisemaks, nutikamaks, loovamaks, naljakamaks ja leidlikumaks filmiks. Huvitav uurimus individualismi ja reglementeerituse, korra ja kaose vahelistest suhetest, mis kohati kannatab hüperaktiivsuse all.
Hinne: 7.5/10 arvustus
IMDB Rotten Tomatoes
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. “BOYHOOD” – “POISIPÕLI”
režissöör: Richard Linklater
12 aasta jooksul valminud ebatäiuslik meistriteos. Suurepärane, humanistlik ja unikaalne elamus, mis tabab elu, ent milles jääb kummalisel kombel midagi vajaka. On raske seletada, mis täpselt puudu jääb.
Hinne: 8/10 arvustus
IMDB Rotten Tomatoes
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
3. “STORIES WE TELL” – “IGAÜHEL OMA LUGU”
režissöör: Sarah Polley
Mänguline ja leidlik dokumentaal, mis uurib mälestusi ning mõtiskleb selle üle, miks ja kuidas me lugusid jutustame või filme teeme. Intrigeeriv, sügav ja üllatavalt avatud pilguheit režissöör Sarah Polley perekonna ellu.
Hinne: 8.5/10
IMDB Rotten Tomatoes
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
2. “THE WIND RISES” – “TUUL TÕUSEB”
režissöör: Hayao Miyazaki
“Lennukid on ilusad, ent äraneetud unistused, mis ootavad, et taevas nad endasse neelaks.” See filmist pärit lause võtab kokku selle, mis teeb Hayao Miyazaki (eeldatavast) viimasest teosest nii võimsa elamuse. Poeetiline, kaunis, mõtlik ja südantlõhestav animatsioon ilusatest unistustest, mis pööratakse surmatoovaks õudusunenäoks.
Ainus film, mida käisin see aasta kaks korda kinos vaatamas.
Hinne: 8/10
IMDB Rotten Tomatoes
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
režissöör: Steven Knight
Kõigest kuue ööga salvestatud “Locke” võiks olla üks ebakinematograafilisemaid teoseid üldse, sest terve film koosneb sellest, kuidas üks näitleja räägib autoroolis istudes mobiiltelefoniga.
Ometi on “Locke” midagi palju enamat. Reaalajas lahtirulluv draama, kus Tom Hardy kehastatud kindlameelne ehitusinsener püüab autosõidul Birminghamist Londonisse telefoni teel lahendada nii isiklikke kui töökriise, pakkus aasta pinevama filmi ja huvitavama karakteri.
Kuigi film kannatab kohati taolisele materjalile omase teatraalsuse all, tõestab Hardy end taas kui üks meie aja geniaalsem ja karismaatilisem näitleja, kes Steven Knight’i kindla režii all muudab peategelase peas toimuva kõige põnevamaks draamaks sel aastal.
Hinne: 8.5/10
IMDB Rotten Tomatoes
Minu pingerida Eesti 2014. aasta kinofilmidest:
1. The Wind Rises – Tuul tõuseb (2013) ★★★★
2. Stories We Tell – Igaühel oma lugu (2012) ★★★★
3. Boyhood – Poisipõli (2014) ★★★★ arvustus
4. The Lego Movie – Lego film (2014) ★★★★ arvustus
5. Gone Girl – Kadunud (2014) ★★★★ arvustus
6. Ida (2013) ★★★★ arvustus
7. Dawn of the Planet of the Apes (2014) ★★★★ arvustus
8. Under the Skin – Naha All (2013) ★★★½ arvustus
9. 12 Years a Slave 12 aastat orjana (2013) ★★★★ arvustus
10. The Drop – Raha (2014) ★★★½ arvustus
11. 22 Jump Street (2014) ★★★½ arvustus
12. Begin Again – Uus algus (2013) ★★★½ arvustus
13. The Boxtrolls – Kastitrollid (2014) ★★★½ arvustus
14. Magic in the Moonlight (2014) ★★★½ arvustus
15. Venus in Fur – Veenus Karusnahas (2013) ★★★½ arvustus
16. American Hustle – Ameerika Afäär (2013) ★★★½ arvustus
17. Her – Temake (2013) ★★★½
18. Une rencontre – Üks kohtumine – Quantum Love (2014) ★★★½ arvustus
19. The Immigrant – Immigrant (2013) ★★★ arvustus
20. Tracks – Jäljed (2013) ★★★½ arvustus
21. X-Men: Days of Future Past (2014) ★★★½ arvustus
22. Edge of Tomorrow – Homse piiril (2014) ★★★ arvustus
23. The Grand Budapest Hotel (2014) ★★★ arvustus
24. How to Train Your Dragon 2 – Kuidas taltsutada lohet (2014) ★★★½
25. Chef – Meisterkokk (2014) ★★★½ arvustus
26. Tusk – Kihv (2014) ★★★½ arvustus
27. The Dance of Reality – Tants Reaalsusega (2013) ★★★ arvustus
28. Fury – Raev (2014) ★★★ arvustus
29. Clouds of Sils Maria – Sils Maria pilved (2014) ★★★
30. Saving Mr. Banks – Hr. Banksi päästmine (2013) ★★★½
31. The Double – Teisik (2013) ★★★½
32. The Trip to Italy – Reis Itaaliasse (2014) ★★★
33. The Wolf of Wall Street – Wall Streeti hunt (2013) ★★★ arvustus
34. Dallas Buyers Club – Elujanu (2013) ★★★½ arvustus
35. Diplomacy – Diplomaatia (2014) ★★★
36. The Raid 2 – Haarang 2: Kõrilõikajad (2014) ★★★ arvustus
37. Frozen – Lumekuninganna ja igavene talv (2013) ★★★
38. Lucy (2014) ★★★
39. The Maze Runner – Labürindijooksja (2014) ★★★
40. John Wick (2014) ★★★ arvustus
41. Only Lovers Left Alive – Armastajate igavene elu (2013) ★★½ arvustus
42. The Two Faces of January – Jaanuari kaks palet (2014) ★★½ arvustus
43. The Equalizer – Kutsuge McCall (2014) ★★★ arvustus
44. Blue Is the Warmest Color – Adele elu (2013) ★★½ arvustus
45. Risttuules (2014) ★★★ arvustus
46. Nullpunkt (2014) ★★★
47. Force Majeure (2014) ★★½
48. The Rover – Rändur (2014) ★★★ arvustus
49. Captain America: The Winter Soldier (2014) ★★★ arvustus
50. Enough Said – Aitab jutust (2013) ★★★
51. Philomena (2013) ★★★
52. RoboCop (2014) ★★½ arvustus
53. Godzilla (2014) ★★½ arvustus
54. Nymphomaniac (2013) – Nümfomaan I osa ★★½
55. Guardians of the Galaxy – Galaktika valvurid (2014) ★★½
56. August: Osage County (2013) ★★½ arvustus
57. Two Days, One Night -Kaks päeva, Üks öö (2014) ★★½ arvustus
58. Noah – Noa (2014) ★★½
59. The Congress – Kongress (2013) ★★½
60. A Walk Among the Tombstones – Tants hauakividel (2014) ★★½ arvustus
61. Jack Ryan: Shadow Recruit – Jack Ryan : Variagent (2014) ★★½ arvustus
62. Big Bad Wolves – Suured kurjad hundid (2013) ★★½
63. Interstellar – Tähtedevaheline (2014) ★★ arvustus
64. Я не вернусь – Ma ei Tule Tagasi (2014) ★★ arvustus
65. Sin City: A Dame to Kill For – Patu Linn 2 (2014) ★★½ arvustus
66. Kirsitubakas (2014) ★★
67. The Expendables 3 – Palgasõdurid 3 (2014) ★★
68. Nymphomaniac: Vol. II – Nümfomaan II osa (2013) ★★
69. Need for Speed – Kiirusevajadus (2014) ★★
70. Before I Go to Sleep – Ei. Tohi. Magama. Jääda. (2014) ★★ arvustus
71. The Hunger Games: Mockingjay – Part 1 (2014) ★½
72. Teenage Mutant Ninja Turtles (2014) ★★ arvustus
73. The Monuments Men – Monumendimehed (2014) ★★ arvustus
74. Exodus: Gods and Kings (2014) ★½ arvustus
75. Transcendence – Piire ületades (2014) ★★
76. The Hobbit: The Battle of the Five Armies (2014) ★½ arvustus
77. Grudge Match – Vana Vimm (2013) ★★
78. The Amazing Spider-Man 2 – Imeline Ämblikmees (2014) ★½ arvustus
79. Maastik Mitme Kuuga (2014) ★½
80. Maleficent – Pahatar (2014) ★ arvustus
81. 1000 Times Good Night – Tuhat korda head ööd (2013) ★ arvustus
82. Kite (2014) ½ arvustus
1-20 on tugevamad filmid. 21-50 ning 51-79 vahel olevad võiksid enamjaolt üksteisega kohti vahetada ning ainult viimased 3 filmi olid tõeliselt kohutavad.
Toimetaja: Tõnu Pedaru
Allikas: Ma Armastan Filme