36. Eesti Muusika Päevad tõid publikurekordi ({{commentsTotal}})

Helilooja Helena Tulve plaate keerutamas, Mutant Disco DJ-d Rhythm Dr ja Siim Nestor assisteerimas
Helilooja Helena Tulve plaate keerutamas, Mutant Disco DJ-d Rhythm Dr ja Siim Nestor assisteerimas Autor/allikas: Mait Jüriado

Tänavuse Eesti Muusika Päevade (EMP) festivali kontserdid läksid täissaalidele ning tõid publikuni 55 uudisteost nii noortelt kui ka juba kogenud heliloojatelt.

Koos uue noortefestivaliga mini-EMP sai aprilli jooksul festivalist vahetult osa ligi 10 000 inimest.

10.-17. aprillini Tallinna kontserdipaikades, linnaruumis ja ettevõtetes toimunud Eesti vanim muusikafestival pakkus kuulajaile rikkalikku ja mitmekesist programmi koondnimetusega “Küllus”. Eesti nüüdismuusika tutvustamisele keskenduval festivalil musitseerisid Eesti Riiklik Sümfooniaorkester, Tallinna Kammerorkester, nüüdismuusika ansamblid U: ja Resonabilis, Vox Clamantis, ETV tütarlastekoor, säravad viiuldajad Triin Ruubel ja Juta Õunapuu-Mocanita jt. Tarmo Johannese “Passagio” viis kuulaja julgele heliretkele Salme kultuurikeskusse. Tavapäraselt oluline roll oli Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia tudengitel.

Kunstilised juhid Timo Steiner ja Helena Tulve panid kokku festivalinädala, mille raames toimusid lisaks kontsertidele loengud, arutelud, flashmobid ja näitused, esitleti uusi heliplaate. Mini-EMPi robotikoori ning ahel-komponeerimise, kulinaarse tort-partituuri ja heliloojate ning dj-de ühise tantsuööga katsetati nii formaatide kui ka erinevate valdkondade koostoime piire. Suure osa festivali kontserte kandis üle ja salvestas Klassikaraadio.

10.-12. aprillini toimus eesti nüüdismuusika rahvusvaheline esitlus, mis tõi Eestisse 20 välisajakirjanikku ja festivalikorraldajat Poolast, Venemaalt, Suurbritanniast, Soomest ja Saksamaalt. Külalised kohtusid meie heliloojate ja interpreetidega, samuti kohtuti Eesti Vabariik 100 esindajatega, kes tutvustasid koostöövõimalusi Eesti 100. juubeli tähistamiseks. Tehti plaane eesti nüüdismuusika esitlemiseks välisfestivalidel ning leiti lahendusi, kuidas jõuaks info meie uuest muusikast veelgi regulaarsemalt juhtivatesse muusikameedia kanalitesse üle maailma. Koostöös Klassikaraadioga on festivalil kõlanud uut muusikat juba mängitud erinevates Saksa riigiraadio programmides, põhjalikud ülevaated kontsertidest on ilmunud Bachtrack-is ja Soome meedias.

Muusika-aasta toel toimus esmakordselt noortefestival mini-EMP, mille noortelt-noortele kontseptsioon on ainulaadne Põhjamaades ja arvatavalt ka Euroopas. Gümnaasiuminoored ise korraldasid mentorite juhendamisel nüüdismuusikafestivali, mille kavaga väljendasid oma arusaama sellest, mis on hetkel uus ja huvitav. Nii telliti Timo Steinerilt uudisteos robotikoorile ning ühendati koosimuusika moemaailmaga, viies kokku kaks noort andekat loojat – helilooja Karin Kuulpaku ja moekunstniku Mirjam Kalmanni. Kahe nädala jooksul kaasas Mini-EMP oma ettevõtmistesse üle 100 noore muusiku.

EMPi raames tunnustati ka meie heliloojaid. Festivali avakontserdil anti üle traditsioonilised EMPi heliloomingu preemiad, mille tänavu pälvisid Märt Matis Lill teosega “Põhjanaela paine” ning Helena Tulve teosega “Südamaa”. Preemia antakse välja koostöös Eesti Autorite Ühinguga. Esmakordselt toimus heliloomingu konkurss 12-21aastastele noortele “Noor helilooja 2015”, kus peapreemia ja kaks eripreemiat võitis Kristel Kolkanen, 2. koha saavutas Mihkel Roomet, 3.koha Karoliina Itter.   

11. aprill oli Poola päev, mis tõi publikuni kaks väärtuslikku sündmust. Kloostri aidas arutati muusikateadlase Kerri Kotta juhtimisel Poola väljapaistva nüüdismuusikafestivali “Varssavi sügise” mõju eesti heliloomingule. Õhtu lõppes Poola nüüdismuusika ansambli Sepia kontserdiga, mille kavas oli nii eesti kui poola uudislooming.

Et Eesti Muusika Päevad toimib ka platvormina, on festivali jaoks olulisel kohal koostööd, nii valdkondade vahelised kui ka erinevate korraldajatega. Tänavu oli festivali fookuses kuulamine ja akustika, mida esitleti ühes Eesti Arhitektuurikeskuse ja Ööülikooliga. Festivali külaliseks oli akustikavaldkonna juhtiv spetsialist Linda Madalik. Just Madaliku akustilistest mudelitest inspireerituna kirjutas uudisteose noor helilooja ja elektronmuusik Sander Mölder, kes teose kirjutamiseks kuulas üle 1500 püstolipaugu, mida Linda Madalik on kasutanud ruumide akustika analüüsiks. Enamuses kontserdipaikades sai kuulata Tammo Sumera koostatud akustikanäitust ja vaadata partituurinäitust festivalil kõlanud uudisteostest.   

Koostöös “Ludus tonalise” kontserdiseeria ideoloogide Edmar Tuule ja Rasmus Puuriga sündis “Magus muusika”, mis koosnes kahest osast, uue teose ahelkirjutamisest hotellis Palace ning selle ettekandest Kuno Plaani kondiitriäri tortidel festivali viimasel õhtul Von Krahlis. Rasmus Puuri, Marianna Liiki, Rein Rannapi, Timo Steineri, Kirke Karja ja Ülo Kriguli kirjutatud 6-minutist teost õnnestus nautida nii kvarteti esituses kui hiljem ka partituuriga kaunistatud kooki maiustades.

Festivali lõpuöö kuraator Sander Mölder tõi Mutant Disco lavale Mutandi-gurude kõrvale plaadikeerutajateks Timo Steineri, Helena Tulve ja Tõnu Kõrvitsa. Von Krahli teatrisaal oli noorte heliloojate päralt, kes pühendasid oma uued teosed EMPi lõpetamisele.

Järgmised Eesti Muusika Päevad toimuvad 8.-16. aprillil 2016. Alates 1979. aastast peetud festival keskendub eesti heliloojate värskeimale loomingule. Kava hõlmab mitmesugustest žanritest tuntud muusikuid ja ühendab eri kunstivorme. Festivali korraldab Eesti Heliloojate Liit.

  

Toimetaja: Tõnu Pedaru

Allikas: Eesti Heliloojate Liit



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: