Veneetsia biennaalil avatud Eesti näitus tõmbas kohe palju publikut ligi ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Foto: ERR

Iga kahe aasta tagant koguneb maailma kunstiavalikkus Veneetsiasse biennaalile. Tänavune suurüritus on eriline selle poolest, et eksklusiivsesse biennaali kuraatorite klubisse sisenes uus liige ning et Eesti tähistas oma osalemise kümnendat aastapäeva.

Veneetsia on linn, kus justkui polegi elanikke, ainult turistid. Või kunstituristid, vähemalt praegu, kui avati juba 56. Veneetsia kunstibiennaal. See koosneb kahest osast: üks on kuraatorinäitus ja teine rahvuspaviljonid. Tänavu osaleb 89 riiki, samas aastal 1997 osales 58 riiki, vahendas "Aktuaalne kaamera. Nädal".

1997. aasta oli ühtlasi esimene, kus Raoul Kurvitza, Jaan Toomiku ja Siim-Tanel Annuse linnaruumi performance'itega oli esindatud ka Eesti. Tänavu on Eesti paviljon festivalil seega kümnendat korda ning Jaanus Samma ja kuraator Eugenio Viola näituse "NSFW. Esimehe lugu" avamine Palazzo Malipieros tõmbas neljapäeval kõvasti kunstipublikut ligi. "Aktuaalne kaamera" küsis mitu nädalat kohapeal näitust üles pannud Sammalt klassikalise spordiküsimuse ehk kuidas ta end nüüd tunneb?

"Mul on vist suur kergendus. Aasta aega mina ja kogu see suur meeskond on töötanud ja nüüd ei olegi väga palju mõtteid enam. Pea on üsna tühi ja ma arvan, et alates homsest saab natuke nagu puhkama ja mõtlema hakata, mis tunne mul on või mida see mulle on tähendanud või kuidas see näitus tegelikult minule tundub. Ma olen olnud nii lähedal sellele, et mul on endalgi raske aru saada, mis näitus see on, aga ma arvan, et see toimib," rääkis Samma.

Kunstikollektsionääride nõustaja, advokaat Debottam T. Bose sõnul on kunstniku ja kuraatori koostöö olnud väga hea. "Minu meelest on Jaanuse ja Eugenio kombinatsioon väga eriline. Sügavus, visuaalid, taju isolatsioonist ja samal ajal, kuigi tegu on omamoodi teise maailmaga, ka järjepidevusest," ütles Bose.

Näituse videos Esimeest kehastanud näitleja Al Masson arvab, et "Esimehe lugu" töötab väga hästi. "Ühest küljest on näitus väga tundlik, poeetiline, ja teisalt arendab teemat, mis on väga oluline. Nii et see on avaldusena väga tugev ja väga aus."

Veneetsia kunstibiennaali näo kujundab aga kuraatorinäitus, mis tänavu kandis pealkirja "All the worlds futures" ning tegeles mineviku analüüsimise läbi oleviku diagnoosimisega. Nii selgitas seda kuraator Okwui Enwezor, esimene aafriklasest kuraator Veneetsia kunstibiennaalil.

Enwezor on 25 aastat kunstimaailmas toimetanud ning mõjukas ajakiri ArtView paigutas ta mullu saja mõjukaima kunstimaailma inimese seas 24ndaks. Nigeerias sündinud Enwezori näitusel on väga palju kunstnikke väljastpoolt Euroopat, kuigi kuraator ise ütleb, et ta ei erista kunstnikke päritolu järgi.

"Mind huvitab töö kunstnikuga. Mind huvitavad nende ideed, nende kontseptsioonid. Ükskõik, kas ta on indialane, aafriklane, eurooplane, asiaat või kes iganes," rääkis kuraator.

Veneetsia kunstibiennaali peetakse maailma kõige mõjukamaks kunstifoorumiks. Eestit 14 aastat tagasi biennaalil ka kuraatorinäitusel esindanud Ene-Liis Semper ütleb, et biennaal on muutunud.

"Mulle mõnes mõttes tundub, et see oli üks viimane selline metafüüsiline näitus. Või selline, kus ei oldud väga poliitilised veel. Praegu on ikkagi see, et see poliitiline tähenduste skaala on üleüldine või libiseb igale poole sisse. Tol hetkel oli see veel puhas kunst, ma arvan, et üks viimaseid näitusi, kuhu ma sattusin. Mul endal on väga hea meel selle üle, et ma suutsin seal puhta kunsti laines ära käia," ütles Semper.

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: