Tõnu Karjatse filmikomm: eesti dokfilm murrab välja suletud kultuuriruumi piirest ({{commentsTotal}})

Toomas Järvet
Toomas Järvet "Karmil Pinnal" Autor/allikas: Facebook

Tõnu Karjatse keskendub Klassikaraadio "Delta" filmikommis Toomas Järveti teosele "Karmil pinnal". Kirjalikult ilmuvad filmikommid kultuuriportaalis.

Eesti dokumentaalfilm on välja murdmas siseriiklikest, teatud viisil siiski suletud kultuuriruumi piiridest – seda näitab tänavune dokisaak eriti ilmekalt: võtame näiteks Marko Raadi "Fast Eddy kiired uudised" Kanadas elanud teleajakirjaniku elust, Peeter Rebase "Tashi Delek" Tiibeti poisi eneseotsingutest või Jaak Kilmi ja Lennart Laberenzi "Moest väljas" missiooniga moekunstnikust Reet Ausist, kes uurib Rootsis, Indoneesias ja Ühendriikides ausa ning keskkonnasäästliku tootmise võimalusi.

Režissöör ja stsenarist Toomas Järvet esitleb sel nädalal oma esimest täispikka dokumentaalfilmi "Karmil pinnal", mis räägib tänapäeva Palestiina ühest silmapaistvamast tantsijast Maher Shawamreh'st. Filmi kodulehel seletab režissöör, kuidas ta selle teema peale sattus – Maheriga kohtus Järvet Palestiinas, kui ta kavatses teha filmi sinna vabatahtlikuks tantsuõpetajaks läinud Helenist. Järvet võttiski vastu julge otsuse vaadata kaugemale Eesti inimeste tegemiste kajastamisest välismaal ja tegelda hoopis laiemate probleemidega. Seetõttu on "Karmil pinnal" pigem Palestiina kui Eesti film. See ei tähenda aga uhket distantseerumist kodumaisest problemaatikast, vaid filmitegija söakust vaadata otsa ka suurematele teemadele kui Eesti inimeste läbilöök laias maailmas.

Omamoodi astub Järvet filmiga sellesama vabatahliku tantsuõpetaja kingadesse, kes missioonitundest jättis siinsed tegemised ja läks konfliktipiirkonda kultuuri edendama. Järveti film tõstabki mitu teemat, alates kasvõi sellest, mis on kultuur ja mida see tähendab neile, kes peavad iga päev silmitsi seisma peaaegu sõjaseisukorraga, kes peavad looma olukorras, kus igal hetkel võib plahvatada mingi pomm. Järveti "Karmil pinnal" seisab kõrvuti neli aastat tagasi valminud dokfilmiga "Viis katkist kaamerat", milles Palestiina filmiarmastajad Emad Burnat ja Guy Davidi kajastavad Palestiina tsiviilelanikkonna vastupanuvõitlust Iisraeli armeele. Ühiseks sümboolseks kujundiks on siinjuures oliivipuu – Burnati ja Davidi filmis istutavad külaelanikud uusi puid vaatamata sellele, et oma eluala laiendavad Iisraeli uusasunikud vanu ööhämaruses põlema süütavad. Puuistutamine on üks episood ka Järveti filmis, kuid Järvet ja Maher lisavad siia kunstilise mõõtme Maheri tantsustseenis, kus tantsija liikumine justkui puust välja kasvaks.

"Karmil pinnal" läheneb keerukale poliitilisele konfliktile Lähis-Idas poeetiliselt ja liigsete seletusteta. Räägib pilt, sinna talletatud koreograafia ja muusika. Eesti kollektiivi Abraham's Café muusika sulandub üllatavalt hästi filmi konteksti ja Maher Shawamreh' tantsuepisoodidesse. Me ei saa teada, kumb oli enne, kas pilt või muusika, kuid see ei omagi võibolla kunstilise terviku seisukohalt tähtsust, sest muusika võimendab koreograafia läbi edasi antavat sõnumit. Maheri liikumine on äärmiselt loomulik, see sünnib keha võimalustest ja loomupärasest plastikast, omapära lisavad sellele etnilise tantsu elemendid.

Maheri tants pole ainult moderntantsu eeskuju järgimine, vaid midagi enamat – see on pigem võitlus ja omamoodi protesti või meeleavalduse vorm artisti piiravate olude vastu. Ehkki Maher on oma tantsu nimetanud ka vabaduse tantsuks, seletab ta filmis, et ta ei piira seda vaid ühe riigi ja rahva enesemääramisõigusega. Maheri vabaduse tants on ka loomingulise vabaduse eest seismine selle kõige laiemas mõttes. Teda ei huvita niivõrd Palestiina-Iisraeli konflikt, kui võimalus luua ja ennast väljendada tantsu kaudu, vaatamata kõikvõimalikele religioossetele või väikekodanlikele piirangutele, mida esineb igasuguse ühiskondliku korra ajal. Siinjuures ei unusta Toomas Järvet visandamast keskkonda, milles Maher oma etendusi loob.

Maksim Golomidovi tundlik kaamera toob vaatajani hetki piirilinna Ramallah' argipäevast, kus vanad mehed müütavad tänavanurkadel iidseid muusikariistu ning autod liiklevad segamini eeslite ja ratsanikega. Maher ei taha lahendada mitte seda kriisi, mis teda ümbritseb, vaid püüdleb sellest välja. Endine poliitvang peab sisemist võitlust ellujäämise nimel loojana suletud süsteemides. Nagu film näitab, on isikupärase koreograafiaga Maheril keeruline oma kunsti näidata ka lääneriikides, kus on oma väljakujunenud institutsioonilised piirid. Järveti "Karmil pinnal" väljendab üht ajapunkti selle Palestiina koreograafi loometeel, arvestades filmi rahvusvahelist haaret ja potentsiaali, võiks loota, et see aitab tema tegemistele ka kaasa.

Toimetaja: Valner Valme

Allikas: Klassikaraadio



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: