Jaan Tooming: hariduse viljad ({{commentsTotal}})

Kliimamuutused toovad üha enam kaasa suuri katastroofe. Pilt 2013. aasta lõpul Haitil möllanud orkaanist.
Kliimamuutused toovad üha enam kaasa suuri katastroofe. Pilt 2013. aasta lõpul Haitil möllanud orkaanist. Autor/allikas: Reuters/Scanpix

Juba pärast Teist Maailmasõda kirjutas Euroopa tunnustatud intellektuaal Aldous Huxley, et meie haridus on orienteerunud materialistlikule maailmavaatele. Ta hakkas tõsiselt tutvustama müstilist maailmavaadet, eriti oma raamatus "Perennial Philosophy" (Alatine filosoofia).

Meie meeled haaravad ainult kitsast lõiku maailmast. Ei ole võimalik ainult mõistusega targaks saada. Mõistus on ainult eeltingimus intuitsiooniks, mis haarab välkvalgel tervikut. Äkki me taipame seda, mille kallal kaua juurdlesime. Meie maailmatunnetus on interpretatsioon, mille saame meeltelt, ainult vahetu kogemus ehk paljastab meile maailma nii, nagu ta on.

Meie praegune targutamine hariduse reformimise ümber on veidi naljakas. Ei oska kahjuks keegi öelda, mida meile tegelikult vaja on. Räägitakse panustamisest teadusesse, kuid teaduski on ainult väike osa maailmast, alati muutuv ja mitte kunagi rahu pakkuv. Igati haritud inimene peaks olema kõigepealt aga õnnelik ja rahus.

Nii räägibki Huxley müstikute traditsioonist, mille on kaasaegne maailma unustanud. Müstik tajub seda, mida enam meeltega pole võimalik haarata, ta adub tervikut, ta ei suuda küll oma kogemusi adekvaatselt väljendada, kuid tema elu muutub tervikuks ja ta saab rahu ning ei rabele enam.

Jah, kogu praeguse maailma probleem ongi sihitu rabelemine. Oleme jõudnud ökoloogilise katastroofini ning kui me ei peatu, siis lõpeb kõik koledalt, me võtame võimaluse elada järeltulevatelt põlvedelt, meie lastelt ja lastelastelt. Pole tarvis end koormata infoga, mis ei aita meid elada. Piisab, kui saame mitmekülgselt haritud inimesteks, kes ei surva teisi ega püüdle mõttetute sihtide poole.

Kadedus, viha, parastamine jne on vaimuhaigused, millest peame vabanema, peame hoidma oma lapsi neist nakkustest ning varakult õpetama neile koostöövalmidust, lahkust ja headust, mitte konkurentsiiha, kadedust ja eduideoloogiat. Alles siis, kui meie lapsed kasvavad tingimustes, kus pole neid ähvardavaid vaimuhaigusi, võime maitsta hariduse vilju, mis aitavad meil päästa huku äärel maailma. 

Toimetaja: Valner Valme



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: