Peeter Helme raamatusoovitus. Philip K. Dicki "Mees kõrges lossis" ({{commentsTotal}})

Philip K. Dick
"Mees kõrges lossis"
Tõlkinud Karin Suursalu
Välja andis Tänapäev (266 lk)

20. sajandi ulmekirjandusest on võimatu rääkida mainimata Philip K. Dicki nime. Ja tegelikult mitte ainult ulmekirjandusest, vaid ulmest üldse. Ideede genereerijana, hullumeelsuseni lennuka mõtlejana, teiste kirjanike, filmitegijate ja videomänguloojate inspireerijana on tema rolli võimatu üle hinnata. Kes pole ka lugenud Dicki raamatuid, on kindlasti näinud "Blade Runnerit", "Minority Reporti" või "Total Recalli", mis kõik põhinevad tema teostel. Kuigi, selguse huvides olgu öeldud, et Philip K. Dicki romaanid ja novellid on sageli sedavõrd hullumeelsed või lihtsalt niivõrd kirjanduslikud, nii originaalse kompositsiooni ja esituslaadiga, et nende filmivariandid erinevad kirjutatud originaalist sageli üpris palju.

See kehtib ka ühe Dicki legendaarsema teose – alternatiivajaloolise düstoopia "Mees kõrges lossis" kohta, mille ainetel hakkas Amazon 2015. aastal väntama samanimelist filmisarja. Sellele, kes on lugenud seda raamatut, mis räägib maailmast, kus Saksamaa ja Jaapan on Teise maailmasõja võitnud ja jaganud omavahel ära Ameerika Ühendriigid, ei jää kindlasti märkamata sarja ja romaani vahelised suured lahknevused.

Aga usutavasti ei jää tähelepanelikule eesti lugejale märkamata ka suur erinevus 2016. aastal kirjastuse Tänapäev "Punase raamatu" sarjas ilmunud "Mehe kõrges lossis" ning 1993. aastal ilmunud pehmekaanelise väljaande vahel. Tõlkija on sama – mõlemal juhul on eestindajaks Karin Suursalu. Ent nagu ta ise Vikerraadio kirjandussaates "Loetud ja kirjutatud" ütles, on tegu kahe täiesti erineva tõlkega.

1993. aastal oli Suursalu algaja tõlkija, kes erilise kogemuseta pani "Mehe kõrges lossis" eesti keelde ning kui kirjastus Tänapäev soovis kultusteost uuesti avaldada, vaatas Suursalu oma kunagise töö vilja üle ning leidis, et see ei lähe mitte ja tegi tõlke ümber.

Ma ei hakanud ise tõlkeid võrdlema, sest see omaaegne pehmekaaneline eksemplar on ammu rändama läinud. Mäletan, et raamat meeldis mulle väga ning soovitasin ja laenasin seda kõigile tuttavatele, kuni ta jäigi sinna, kuhu iganes ta siis jäi. Lugedes uusversiooni oli tunne sama, mis enam kui kakskümmend aastat tagasi: Philip K. Dick ei kirjelda mitte ühte sünget ja haiget fantaasiat, vaid räägib päris inimestest ja päris maailmast.

Ilmselt rõhutab seda ka valitud lähenemisnurk, kus autor ei räägi mitte maailmapoliitikast, ei vaatle sündmusi suurkujude ja ajaloo sõlmpunktide kaudu, vaid kirjeldab tavaliste inimeste elusid ja jutustab sellest, kuidas lihtsad inimesed püüavad ajaloo hammasrataste vahel ellu jääda ja toime tulla. Mõnel õnnestub see paremini, mõnel halvemini, erinevad olukorrad toovad Philip K. Dicki teoste tegelastes esile erinevaid iseloomujooni. Kangelasi me siit eriti ei leia, kuid ka paadunud kaabakaid on vähevõitu. Just selles peitubki romaani sisendusjõulisus – autor ei kirjelda mitte lihtsalt ühte fantaasiat ega arenda mingit kontrafaktilist ajalooteooriat, vaid ta annab lugejale võimaluse samastuda tegelastega ning just selle kaudu panna meid häirivalt küsima, kui reaalne on ikka reaalsus ja kas alternatiivid olemasolevale tegelikkusele on lihtsalt mõttemängud või midagi enamat.

Toimetaja: Madis Järvekülg

Allikas: Vikerraadio



SUUR LUGU: VALDO PANT 90
Valdo Pant

Valdo Pant: ühel päeval atakiga haiglas, järgmisel süstamatkal

Tõenäoliselt ei saa me kunagi lõpuni teada, milline inimene oli Valdo Pant, kuna ajaga on hakatud teda kohati lausa müstifitseerima. Eesti ringhäälingu esimene tõeline telestaar suutis kolleegide sõnul võluda šarmiga nii tavainimesi kui tsensoreid, aga tööharjumustelt oli vanakurat ise nii enda tervise kui teiste vastu.

FILM
Filmikassett "Paha lugu"

Arvustus. "Pahade lugude" kõikuv dünaamika

Filmikassett "Paha lugu"

"Nissan Patrol”
režissöör: Andres Maimik ja Katrin Maimik

“Varakevad”
režissöör: Gustaf Boman Bränngård ja Rain Tolk

Kokkulepe”
režissöör: Gustaf Boman Bränngård ja Rain Tolk

“Nõiutud”
režissöör: Maria Avdjuško

“Jõulumüsteerium”
režissöör: Katrin Maimik ja Andres Maimik

6/10

TEATER
KIRJANDUS
KUNST
EV100 kunstiprogrammi juubeliaasta avapauk Kumu kunstimuuseumis

Fotod: Kumus juhatati sisse Eesti 100. sünnipäeva kunstiprogramm

Eesti Vabariigi 100. sünnipäeva tähistamiseks loodud kunstiprogrammis on ligi 100 kunstisündmust, mis jutustavad kunstikeeles Eesti olevikust, tulevikust ja minevikust. Eesti sünnipäeva tähistatakse kunstiga Ameerika Ühendriikides, Jaapanis, Itaalias ja mujal Euroopas ning samal ajal ka Virtsus, Valgas, Moostes, Sillamäel ja paljudes teistes Eesti paikades.

Arhitektuur
Neeruti mõisa tornikiiver vahetult enne mahaprantsatamist

Muinsuskaitseamet toetab pühakodade taastamist

Programmist „Pühakodade säilitamine ja areng 2014-2018“ eraldatakse 2018. aastal pühakodade restaureerimistöödeks 606 100 eurot, pühakodade kunstivara konserveerimiseks 13 177 eurot, projektdokumentatsioonide koostamiseks 13 700 eurot ning piksekaitsete ja signalisatsioonide paigaldamiseks 11 655 eurot. Aasta jooksul eraldatavate vajaduspõhiste toetuste reservi jääb sel aastal 15 854 eurot.

MUUSIKA
Arvamus
Mereparaad.

Sada Eesti mõtet. Andres Tiido

Vikerraadio on valinud välja sada mõtet, mis iseloomustavad seda, kes me oleme, kust me tuleme ja kuhu me läheme.

Alates esmaspäevast, 8. jaanuarist kõlab "Vikerhommikus" kell 7.55 üks Eesti mõte. Kirjalikult avaldab mõtted ERR kultuuriportaal.

Paavo Järvi

Paavo Järvi: Eestil on juba selline maine, et sealt tuleb midagi huvitavat

16. jaanuaril toimus Estonia kontserdisaalis Erkki-Sven Tüüri 9. sümfoonia esiettekanne Eesti Festivaliorkestri esituses ja dirigent Paavo Järvi juhatamisel. Eesti Vabariigi sünnipäevaks valminud teos kannab pealkirja "Mythos" ning toob kuulajani helilooja nägemuse eesti müüdi kujunemisest.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: