Orkester etendab vaikust ({{commentsTotal}})

Eilne „MI“ näitas Tallinna Kammerorkestri esitust John Cage’i skandaalsest teosest „4′33″“, mis koosneb ainult pausidest. Sinna kõrvale kuulas „MI“ Bachi muusikat viiuldaja Christian Altenburgeri esituses ning küsis siis muusikateadlane Toomas Siitanilt ja dirigent Risto Joostilt, mis Cage’i ja Bachi ühendab ja vastandab.

Cage ja Bach paistavad vastandlikud: üks eksperimenteeris ja otsis vaikust, teine taotles süsteemset ja kontsentreeritud kõlapilti. „Cage liigub absoluutse nulli poole, see 4 minutit ja 33 sekundit, seal taga on 273 sekundit, mis on absoluutne null miinuskraadides. See on zenilik nulli või eimiski otsimine ja kuskilt maalt võiks öelda, et Bach on täielik vastand sellele, aga see ei ole nii, sest Bach omal moel otsib absoluutset kontsentratsiooni, täielikku pühendumust,“ avas teemat muusikateadlane Toomas Siitan. Ta lisas, et tänapäevaga pole kumbki helilooja kooskõlas. „Mõlemad tahavad meie taju piire avardada, kumbki eri viisil ja väga intensiivselt,“ sõnas Siitan.

Bachi muusika on erakordselt virtuooslik ja nõuab interpreedilt erilist kontsentratsiooni, tunnistas Toomas Siitan. „Sellega ta paneb oma esitajad metsikult proovile, teisalt ta allutab nad erilisele distsipliinile. Kui oled hajevil või enesekeskne, siis oled kohe rajalt maas.“

Bachi erilisus seisneb Siitani arvates paradoksis, et kuigi Bach ei mõelnud välja uusi vorme, rütmikujundeid ega harmooniamudeleid, vaid allutas end traditsioonidele, saavutas ta absoluutse vaimse vabaduse.

Viiuldaja Christian Altenburger, keda saab tänases „MI-s“ näha Bachi teoseid esitamas, usub, et Bachi muusikas on midagi objektiivset, mis ületab inimeste heitlikkuse. „Sa võid tunda, et Bach oli väga keskendunud ja harmooniline. Ta kirjutas igaks pühapäevaks uue teose. Sellest pühendumisest saab võtta energiat, kui mängid, töötad sellega,“ sõnas Altenburger. Bachi ja Cage’i kõrvutada viiuldaja ei soovinud. „Pean tunnistama, et ma kuulan parema meelega Bachi kui neli minutit vaikust, aga originaalsus maksab ka midagi,“ muigas ta.

Toomas Siitan tõi välja, et Cage’i „4′33″“ ongi omamoodi paradoks: ühtaegu muusika ja mitte. „Me võime öelda, et see on mingil moel „mittemuusika“, ometi saab seda ette kanda ainult teosena: tuleb osta noodid, igale orkestrandile oma partii, teisiti ei ole see lubatud. Kuulajad ostavad kõik pileti ja tulevad kohale. Samas võiksime minna tänavale ja see on tasuta ja nii-öelda autoriõigusi ignoreerides saaks kuulata seda Cage’i teost nii palju kui soovime,“ kirjeldas Siitan.

Selle valgel võib muidugi mõelda, et tegu on lihtsalt andeka äriplaaniga – mis saaks olla tulusam kui vormistada autoriõigused vaikusele. Dirigent Risto Joost arvas, et olenemata kommertslikest kahtlustustest tuleb tõdeda, et Cage’i „4′33″“ sunnib rohkem helidele keskenduma kui tavapärased muusikateosed. „Kui kuulame klassikalist sümfoonilist kontserti, siis tuleb sealt informatsiooni väga palju ja erinevatel tasanditel. Tämbrid ja kihid ei salvestu kõrvas, kui sa ei ole just mozartliku kuulmisega. Seevastu minimalistlik lähenemine, nagu ka Arvo Pärdi keskendumine ühele helile, tõmbab kuulmisfookuse teadlikult tämbri ilule,“ selgitas Joost. Ta lisas, et nii-öelda vaikust kuulates ootab ja kuulab publik ka juhuslikke helisid. Need omakorda teevad aitavad teha iga Cage’i „mittemuusika“ ettekande omapäraseks.  

Toimetaja: Valner Valme



"Pidu"

Tõnu Karjatse filmikomm: seebiooperlik karakteridraama "Pidu"

Sally Potteri veidi üle tunni kestev “Pidu” on tänapäeva kinotrende arvestades eksperimentaalse maiguga, laiemas ajaloolises plaanis aga kammerlik tragikomöödia (dramöödia) inimestevaheliste kokkuleppeliste koosluste ja sidemete haprusest.

FILM
Filmikassett "Paha lugu"

Arvustus. "Pahade lugude" kõikuv dünaamika

Filmikassett "Paha lugu"

"Nissan Patrol”
režissöör: Andres Maimik ja Katrin Maimik

“Varakevad”
režissöör: Gustaf Boman Bränngård ja Rain Tolk

Kokkulepe”
režissöör: Gustaf Boman Bränngård ja Rain Tolk

“Nõiutud”
režissöör: Maria Avdjuško

“Jõulumüsteerium”
režissöör: Katrin Maimik ja Andres Maimik

6/10

TEATER
KIRJANDUS
KUNST
Arhitektuur
MUUSIKA
Arvamus
Artur Talvik

Artur Talvik: Ojasoo on karistuse saanud, ärme viska teda ühiskonnast välja

Vabaerakonna esimees, riigikogu liige Artur Talvik on president Kaljulaidilt iseseisvuspäeva vastuvõtu kutse juba saanud ja lubab kindlasti 24. veebruari õhtul Eesti Rahva Muuseumi kohale minna. Teda ei häiri „absoluutselt mitte“ , et riigipea vastuvõtu ühe põnevama osa – kontsertetenduse – lavastab teater NO99 ja Tiit Ojasoo.

Paavo Järvi

Paavo Järvi: Eestil on juba selline maine, et sealt tuleb midagi huvitavat

16. jaanuaril toimus Estonia kontserdisaalis Erkki-Sven Tüüri 9. sümfoonia esiettekanne Eesti Festivaliorkestri esituses ja dirigent Paavo Järvi juhatamisel. Eesti Vabariigi sünnipäevaks valminud teos kannab pealkirja "Mythos" ning toob kuulajani helilooja nägemuse eesti müüdi kujunemisest.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: